Language Selection mobile
Top Menu

Správa o činnosti projektu: ELEPHANT (E-learning prospects for humanities)

Projekt ELEPHANT (E-learning prospects for humanities) sa sústreďuje na výzvy a perspektívy, ktoré ponúka online vzdelávanie v online priestore, so zameraním a s ohľadom na špecifiká vzdelávania v humanitných odboroch. Hlavným cieľom projektu je intenzifikácia spolupráce medzi piatimi partnerskými univerzitami (Uniwersytet Śląski w Katowicach/PL,  Kazimiero Simonaviciaus Universitetas/LT, Universita Degli Studi di Salerno/IT a Západočeská univerzita v Plzni/CZ) v oblasti rozvoja moderných pedagogických metód a nástrojom s ohľadom na hľadanie, kreovanie a identifikáciu dobrej praxe. Teoreticko-empirickou časťou projektu bol výskum používania metód a platforiem elektronického vzdelávania v humanitných odboroch, v krajinách zapojených do projektu (Intelektuálny výstup 1: IO1) a vytvorenie katalógu osvedčených postupov a metód online vzdelávania/TOOLBOX (Intelektuálny výstup 2: IO2)

Výstupy projektu:

  1. Analýza online formy vzdelávania v humanitných odboroch:  

Východisková pozícia projektu a primárny teoretický záujem, ale aj výskumná téma projektu sa zaoberá využívaním e-learningu v humanitných odboroch na univerzitách v piatich partnerských európskych krajinách. Národnostné a inštitucionálne rámce, či špecifiká jednotlivých humanitných odborov odhalili viaceré teoretické problémy a nutnosť identifikácie platformy pre jednotlivé odbory, nie len univerzity. Výskumný problém prirodzene rozdelil skúmanú oblasť do troch časových, aj teoretických horizontov: a) dištančná výučba pred pandémiou Covid 19, b) dištančná výučba počas pandémie a c) budúcnosť, alebo perspektívy dištančnej výučby v budúcnosti. Výskum sa realizoval formou zmiešaných metód: kvantitatívny a kvalitatívny prístup. Skúmaný problém bol preverovaný na úrovni viacerých skupín subjektov: študentov, vysokoškolských pedagógov, vedúcich pedagogického tréningu a odborníkov v danej oblasti. V slovenskom prostredí sa výskum realizoval na pôde  Prešovskej univerzity v Prešove (PU) a na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici (UMB). Výsledky analýzy môžete nájsť TU.

Komplexná správa výsledkov analýzy všetkých zúčastnených univerzít sa nachádza TU.

  1. TOOLBOX/ Katalóg osvedčených postupov, nástrojov a metód pre online vzdelávanie:

Toolbox (názov vznikol ešte pred pandémiou) nie je len súpisom metód a nástrojov, ale predstavuje viaceré časti. Prvá z nich, MODULY S CVIČENIAMI, obsahuje informácie o plánovaní kurzov a jednotlivých hodín vo forme online vzdelávania. Každý modul využíva rovnakú schému: začína sa krátkym teoretickým úvodom, ktorý vysvetľuje dôležitosť konkrétnej didaktickej problematiky, po ktorom nasleduje opis účinných a atraktívnych cvičení. Všetky cvičenia boli testované učiteľmi a študentmi univerzít, ktoré sa zúčastňujú na projekte. Sekcia SCENÁRE obsahuje vzorové scenáre vyučovacích hodín/plány vyučovania, ktoré sa týkajú rôznych predmetov z oblasti humanitných vied. Každý scenár obsahuje podrobný opis vyučovacích hodín spolu s ich cieľmi a výsledkami a všetky potrebné didaktické materiály. Posledná časť, HLASY O ONLINE VYUČOVANÍ, obsahuje krátke videá s názormi, radami a komentármi o vyučovaní online s využitím nášho TOOLBOXU.

Celý toolbox nájdete TU

Viac informácií o projekte nájdete TU.

Partneri projektu:

Uniwersytet Śląski w Katowicach (Poľsko)

Kazimiero Simonaviciaus Universitetas (Litva)

Universita Degli Studi di Salerno (Taliansko)

Západočeská univerzita v Plzni (Česká republika)

Projekt spolufinancuje Európska komisia. Výstupy projektu a informácie v nich obsiahnuté vyjadrujú výlučne názory autorov a Komisia nenesie zodpovednosť za ich obsah ani za ich prípadné použitie. Výstupy projektu sú k dispozícii pod licenciou Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).  

https://czv.zcu.cz/wp-content/uploads/2022/11/Erasmus-plus-1-300x86.png

Aktualizoval(a): Adrián Kvokačka, 14.03.2023