Language Selection mobile
Top Menu

Magisterský stupeň

Skladba predmetov študijného programu sociálna práca v magisterskom stupni štúdia vychádza z platného opisu študijného odboru 3.1.14 sociálna práca, pričom sa zohľadňujú nielen minimálne požiadavky definované opisom, ale študijný program ponúka aj ďalšie okruhy tém, ktoré smerujú k profilácii absolventa, osobitne vo vzťahu k špecifickým požiadavkám praxe a oblastiam zamerania akademického pracoviska.

Sociálno-vedné a humanitné východiská pre teórie sociálnej práce vytvára dvojica povinných predmetov – sociálno-filozofické a etické aspekty sociálnej práce a politologické aspekty sociálnej práce, doplnené o povinne voliteľný predmet rodové štúdiá v sociálnej práci. Tieto kurzy, zaradené v prvom roku štúdia vytvárajú východiskovú bázu pre hlbšie porozumenie kontextom teórií a metód sociálnej práce, ktoré sú obsahom ťažiskových kurzov povinného predmetu Veda o sociálnej práci, predstavujúceho jednu z jadrových oblastí.

V prvom semestri sa vrámci tohto predmetu študentky a študenti oboznamujú s kľúčovým východiskovým vymedzením sociálnej práce ako vedeckej disciplíny a následne prenikajú hlbšie do jej jednotlivých dimenzií: v rovine individuálnej (druhý semester), skupinovej (tretí semester) a komunitnej (štvrtý semester). Historický kontext rozvoja sociálnej práce ako vedeckej disciplíny je obsahom povinného predmetu Dejiny sociálnej práce (v druhom ročníku). Vedecký a vedecko–výskumný rozmer sociálnej práce je zdôraznený ďalšími predmetmi, ktoré umožňujú rozvoj analytických schopností a výskumnej praxe v sociálnej práci. Výskum v sociálnej práci ako povinne voliteľný predmet v prvom ročníku (prvý semester ako kvantitatívna a druhý semester ako kvalitatívna stratégia výskumu. Praktickú aplikáciu výskumnej práce reprezentujú povinne voliteľný Konceptuálny rámec projektu ročníkovej práce a povinná ročníková práca v prvom ročníku a diplomový seminár a samotná diplomová práca v druhom ročníku. Pre podporu výskumných aktivít je do kurikula zaradený aj povinne voliteľný predmet Študentská vedecko-odborná činnosť v druhom ročníku štúdia. Cieľom je nie len podpora samotnej výskumnej praxe sociálnych pracovníčok a pracovníkov, ale aj nevyhnutnosť dostatočného porozumenia výskumným zisteniam, s ktorými vo svojej praxi pracujú aj tie sociálne pracovníčky a pracovníci, ktorí sami výskum nerealizujú.

Vzhľadom na európsku tradíciu sociálnej práce, významnú oblasť poznania predstavuje prepojenie sociálnej práce a sociálnej politiky. Táto oblasť je reprezentovaná predovšetkým povinnými predmetmi Trh práce a politika zamestnanosti (prvý ročník), Rodinná politika a Sociálne programovanie a projektovanie v kontexte sociálnej politik (oba v druhom ročníku), doplnené povinne voliteľným predmetom Politika sociálnych služieb v druhom ročníku. Širší kontext tohto okruhu dopĺňa povinne voliteľný predmet makro a mikroekonomické aspekty sociálnej práce zaradený v prvom ročníku (aj vo vzťahu k potrebe ďalšieho kontextu politiky zamestnanosti).
Oblasť metód sociálnej práce korešponduje so špecializáciou pracoviska v troch ťažiskových smeroch: expertíza v oblasti socioterapie, sociálnych služieb a rodových štúdiách (ktoré sú prierezovou problematikou všetkých uvádzaných kurzov). Metódy sociálnej práce sú predmetom viacerých kurzov, predovšetkým povinných, ako Supervízia v sociálnej práci, Posúdenie životnej situácie klienta (oba v prvom ročníku) a Riadenie ľudských zdrojov (druhý ročník).

Jednotlivé predmety z oblasti metód sociálnej práce sú dizajnované s ohľadom na rôzne cieľové skupiny sociálnej práce: v prvom ročníku Rodina ako klient sociálnej práce a v druhom ročníku Metódy sociálnej práce so seniormi a povinne voliteľné predmety, ako Sociálna práca so sociálne vylúčeným rómskym obyvateľstvomŠkolská sociálna práca, Sociálna práca s migrantmi a azylantmi. Sociálne služby sú obsahom povinne voliteľných predmetov prvého ročníka Service-learning v sociálnej práci, Dobrovoľníctvo v sociálnej práci, Dobrovoľníckou praxou v prvom a druhom ročníku. Špecializácia na socioterapiu je sýtená v prvom ročníku povinnými predmetmi Klinická sociálna práca a Vybrané kapitoly z psychoterapie a socioterapie a v druhom ročníku povinne voliteľnými predmetmi Aktivity a terapia s asistenciou psov v socioterapii, Model rastu V. Satirovej v socioterapii, Koncept životného štýlu A. Adlera v socioterapii a Gestalt prístup v socioterapii. Súčasťou prípravy na praktický výkon sociálnej práce je povinná Odborná prax, (v oboch semestroch prvého ročníka) a Preddiplomová prax v treťom semestri. V dvoch semestroch sa ponúka aj možnosť štúdia zvoleného cudzieho jazyka.

Vzhľadom na náročnosť výkonu sociálnej práce, súčasťou vzdelávania v magisterskom stupni štúdia je aj rozvoj osobnosti študentiek a študentov. Túto potrebu napĺňa povinný Sociálno-psychologický výcvik, ktorý študentky a študenti absolvujú v každom ročníku štúdia.

 Spôsob prijímania na štúdium sociálna práca v magisterskom stupni štúdia

Prešovská univerzita má vypracovaný systém postupov pre prijímanie študentov rozpracovaný v Študijnom poriadku PU v čl. 3 až 9 a v Opatrení rektora o prijímacom konaní. Konkrétne podmienky prijímacieho konania, zodpovedajúce špecifikám a osobitostiam študijných programov, má vypracované každá fakulta.

Prijímacie konanie sa pre uchádzača o štúdium začína doručením jeho písomnej prihlášky na štúdium na fakultu, prípadne na univerzitu, ktorá uskutočňuje príslušný študijný program. Okrem písomnej prihlášky, ktorá je povinná, fakulta umožní doručiť aj prihlášku v elektronickej forme bez zaručeného elektronického podpisu, použitím informačného systému, ktorý umožňuje uchádzačovi o štúdium overenie jej zaevidovania v informačnom systéme odo dňa jej podania do dňa skončenia prijímacieho konania. Dekan môže rozhodnúť, či súčasťou prijímacieho konania bude prijímacia skúška, alebo uchádzači o štúdium budú prijatí bez prijímacej skúšky. V odôvodnených prípadoch dekan fakulty môže vypísať druhé kolo prijímacieho konania. Ak ide o študijný program uskutočňovaný na univerzite, vo veciach, v ktorých rozhoduje dekan, rozhoduje v tomto prípade rektor Priebeh a harmonogram prijímacej skúšky určí dekan fakulty. Fakulta určí formu a obsah prijímacej skúšky.

Dekan vymenováva predsedov skúšobných komisií a prijímacích komisií. Prijímacia skúška sa koná v určenom termíne, fakulta však môže určiť aj náhradný termín. O mimoriadny termín konania prijímacej skúšky môžu dekana požiadať uchádzači, ktorí v príslušnom roku absolvujú strednú školu v zahraničí. O prijatí na štúdium rozhoduje dekan. Poradným orgánom dekana je prijímacia komisia, ktorej členov vymenúva dekan.

O prijatí na štúdium študijného programu uskutočňovanom na univerzite rozhoduje rektor. Poradným orgánom rektora je prijímacia komisia, ktorej členov vymenúva rektor. Rozhodnutie o výsledku prijímacieho konania sa musí vyhotoviť písomne do 30 dní od overenia splnenia podmienok prijatia na štúdium. Rozhodnutie musí obsahovať výrok, odôvodnenie a poučenie o možnosti podať žiadosť o preskúmanie rozhodnutia. Uchádzač, ktorý nepreukáže splnenie základných podmienok prijatia na štúdium v čase overovania splnenia podmienok na prijatie, môže byť na štúdium prijatý podmienečne s tým, že je povinný preukázať splnenie základných podmienok prijatia na štúdium najneskôr v deň určený na zápis na štúdium.

Podmienkou prijatia na magisterské štúdium je získanie bakalárskeho titulu po absolvovaní prvého stupňa vysokoškolského štúdia v odbore sociálna práca alebo príbuznom odbore. Absolventky a absolventi prvého stupňa vysokoškolského štúdia v odbore sociálna práca na Inštitúte edukológie a sociálnej práce na Prešovskej Univerzite v Prešove môžu v prípade záujmu písomne vyjadreného v žiadosti o prijatie na magisterské štúdium pokračovať v štúdiu na druhom stupni vysokoškolského štúdia v odbore sociálna práca. Uchádzačky a uchádzači, ktoré neabsolvovali vysokoškolské štúdium na IEaSP na PU v Prešove a spĺňajú vyššie spomenuté základné kritérium (sú nositeľmi titulu bc. v odbore sociálna práca alebo príbuznom odbore), absolvujú prijímacie konanie, ktoré sa realizuje osobne, formou ústneho pohovoru, ktorého cieľom je zabezpečiť, aby sa na štúdium dostali uchádzačky a uchádzači s potrebnými schopnosťami, vedomosťami a predpokladmi pre vysokoškolské štúdium druhého stupňa.

Pri prijímacom konaní s osobnou účasťou sa zohľadňuje kombinácia posúdenia komplexných výsledkov predchádzajúceho vysokoškolského štúdia, mimoškolských aktivít a individuálneho výkonu na prijímacom pohovore. Uchádzačky a uchádzači tiež preukazujú aktivitu v oblasti, ktorá súvisí s výskumom alebo praxou sociálnej práce (ako ŠVOČ, publikačná činnosť, dobrovoľnícka činnosť, prax v organizáciách poskytujúcich sociálnu prevenciu a sociálnu starostlivosť, špecifické aktivity v rámci stredoškolského štúdia, v rámci mesta a pod.).

Uchádzačky a uchádzači o štúdium v tomto študijnom programe by teda mali splniť nasledujúce kritériá:

  • absolvovanie vysokoškolského vzdelania prvého stupňa v odbore sociálna práca alebo príbuzného odboru ukončené titulom bc.
  • preukázanie orientácie vo vedomostiach podľa opisu študijného programu pre 1. stupeň vysokoškolského štúdia
  • relevantná motivácia a záujem o sociálnu prácu, komunikačné a sociálne zručnosti pre prácu s ľuďmi (overená na základe ústneho pohovoru v prípade absolventov a absolventiek iných vysokých škôl, ako je Prešovská univerzita v Prešove, Inštitút edukológie a sociálnej práce).

 

 

Aktualizoval(a): Unipo, 17.04.2018