Language Selection mobile
Top Menu

Profil absolventa: systematická filozofia, PhD. stupeň

Vymedzené ciele a obsahové jednotky vyplývajú z profilu absolventa študijného programu Systematická filozofia v 3. stupni štúdia. Program je prípravou na samostatnú výskumnú činnosť v odbore, preto sa zameriava na užšiu špecializáciu v disciplínach systematickej filozofie a na prehĺbenie ich teoretických a metodologických aspektov. Absolvent ovláda analytické, kritické, argumentačné a interpretačné postupy systematickej filozofie, je schopný riešiť teoretické problémy filozofie v kontexte s vývinovými trendmi dejín filozofie a vo väzbe so spoločenskými a kultúrnymi procesmi, sleduje aktuálne problémy v súčasnej filozofii, kriticky reflektuje úroveň ich riešenia a navrhuje ich produktívne riešenia. Je schopný odhaliť, sformulovať a riešiť relevantné filozofické a vedecké problémy, hodnotiť možnosti, využívať výsledky a používať metódy interdisciplinárneho výskumu (biológie, psychológie, sociológie, dejín, lingvistiky, teórie kultúry, teórie komunikácie atď.). Ovláda najnovšie poznatky z týchto obsahových okruhov korešpondujúcich s témou jeho dizertačnej práce. Dokáže prezentovať výsledky skúmania v dizertačnej práci (tá má spĺňať kritériá vedeckej monografie), ako aj vo vedeckých a odborných štúdiách. Absolvent dokáže riešiť aj otázky, ktoré súvisia s aplikáciou poznatkov vo výskumnej, pedagogickej a spoločenskej praxi. Dokáže participovať na posudzovaní projektov v oblasti filozofie a príbuzných disciplín navrhovať praktické riešenia širokého spektra problémov v oblasti spoločnosti, umenia, kultúry a politiky – vychádzajúc z teoretického filozofického poznania a so schopnosťou vnímať širší (multidimenzionálny) kontext daných problémov.

Absolvent programu Systematická filozofia dokáže sformulovať vedecký problém, pracuje a prináša vlastné riešenia v oblasti systematickej filozofie, resp. dejín filozofie, ktorých výsledkom majú byť nové poznatky o predmete výskumu, výsledky svojho skúmania prezentuje v dizertačnej práci. Výsledkom študijnej časti je osvojenie si najnovších teoretických a metodologických poznatkov zo systematickej filozofie, prípadne príbuzných disciplín súvisiacich s riešeným problémom. Osobitná pozornosť sa venuje súčasným trendom a inováciám v disciplíne. Súčasťou prípravy je aj zdokonaľovanie schopností odbornej komunikácie. Vedecká časť je orientovaná na samostatné riešenie zvoleného výskumného problému, na zvládnutie prístupov, ktoré si jeho korektné a zdôvodnené riešenie vyžaduje vo všetkých fázach výskumu. Súčasťou prípravy je aj prezentácia výsledkov vlastnej bádateľskej práce. Absolvent študijného programu tretieho stupňa Systematická filozofia si osvojí zásady vedeckej práce, väzby filozofického skúmania k spoločenským a kultúrnym procesom, postupy od formulovania hypotézy cez jej rozpracúvanie a overovanie až po prezentáciu dosiahnutých výsledkov, pričom bude zohľadňovať právne, etické a sociálne aspekty problematiky, v predpokladaných výsledkoch preukáže schopnosť teoretickej a metodologickej reflexie. Súčasťou vedomostného profilu absolventa je jazyková vybavenosť, schopnosť využívať moderné informačné technológie a poznatky z príbuzných vedných disciplín, relevantných pre riešený problém. Absolvent programu Systematická filozofia publikovaním vlastných riešení prispieva k rozvoju svojej disciplíny a medzinárodnej vedeckej komunikácie, svoje vedecké schopnosti môže uplatniť aj v pedagogickom procese. Absolvent môže pôsobiť v oblasti vedy a základného výskumu, v oblasti školstva (predovšetkým ako vysokoškolský pedagóg) a vzdelávania, v aplikovanom výskume v príbuzných disciplínach, v štátnej a verejnej správe, ako žurnalista v médiách, v mimovládnom sektore, v kultúrno-spoločenských zariadeniach, vydavateľstvách a pod.

Absolvent študijného programu získa nasledujúce vedomosti a nadobudne nasledujúce zručnosti a kompetentnosti: 

Vedomosti: Študent/ka:

 si osvojí základné prístupy k interpretácii textu (fenomenologické a hermeneutické čítanie, historická problematizácia atď.);

 dokáže samostatne používať základné prístupy k interpretácii textu a vysvetliť, ako postupuje pri odkrývaní významu;

 osvojí si jazyk modernej fenomenológie (Husserl, Heidegger, Patočka), hermeneutiky (Gadamer); historickej ontológie (Foucault);

 získava orientáciu v metodologických prístupoch a koncepciách;

 sa oboznamuje a orientuje v metódach filozofickej práce;

 dokáže reflektovane riešiť teoreticko-metodologické otázky súvisiace s témou dizertácie a chápať ich v širších súvislostiach dejín filozofie;

 si osvojí výskumné metódy; dokáže zvládnuť profesionálne postupy uplatňované vo filozofii;

 doktorand/ka vie zhodnotiť význam etiky a literatúry pre poznanie skutočnosti;

 dokáže analyzovať etický a morálny rozmer literatúry vrátane jej výchovného a vzdelávacieho potenciálneho;

 doktorand/ka dokáže kvalifikovane eticky analyzovať, komparovať i hodnotiť diela slovenskej či svetovej literatúry minulosti i prítomnosti;

 sa orientuje v aktuálnych problémoch estetickej teórie;

 aplikuje vzťah analýza-syntéza pri interpretácii základných teórií a metód týkajúcich estetickej reflexie, analýzy a interpretácie umenia;

 je schopný teoreticky chápať kontext problémov svojej dizertácie s aktuálnymi koncepciami estetiky a možným estetickým skúmaním umenia

Zručnosti: Študent/ka:

 dokáže rekonštruovať jednotlivé argumenty, ktoré sa objavujú v texte; dokáže sledovať celkový priebeh argumentácie; dokáže prehodnotiť interpretačné stratégie atď.;

 dokáže na základe porozumenia interpretačným stratégiám jednotlivých textov lepšie vypracovať vlastné postupy interpretácie

 získava zručnosti tvorivého filozofického písomného aj rečového prejavu;

 osvojuje si zručnosť viesť filozofickú diskusiu;

 ovláda zručnosti viazané na kritický prístup, presadzuje a argumentačne obhajuje vlastný názor;

 má motiváciu orientovanú na zodpovednosť a ďalšie vzdelávanie spojené s výskumom problematiky;

 integruje nadobudnuté poznatky do vlastných náhľadov a voľby adekvátnych výskumných metód bádania;

 identifikuje problémové oblasti dejín a teórie estetiky vo vzťahu ku konkrétnemu druhu umenia;

 dokáže samostatne radiť, konzultovať, generovať, navrhovať a tvoriť nové podnety a prístupy vo vlastnom výskume;

 dokáže na základe osvojených poznatkov vytvoriť filozofický text s logickým a presným formulovaním myšlienok

 dokáže správne používať jednotlivé spôsoby citovania a odkazovania, záznamu bibliografických odkazov

 dokáže pracovať s odbornou literatúrou (s primárnymi a sekundárnymi zdrojmi, vyhľadávať informácie v informačných knižných databázach) v slovenskom aj anglickom jazyku

 dokáže vyhodnocovať pramene, zdroje a získané výskumné výsledky do záverov pri riešení parciálnych tém a výskumných problémov

 dokáže v oblasti filozofického prekladu uviesť do kontextu a dekódovať presný význam pojmov v závislosti od ich filozofickej interpretácie

 dokáže predstaviť a obhájiť výskumný projekt

Kompetentnosti: Študent/ka:

 si osvojí základné postupy pri práci s filozofickým textom;

 si cibrí systematické analytické postupy práce;

 dokáže lepšie hodnotiť cudzie aj vlastné interpretačné výkony;

 má kompetentnosti na základe osvojenia si zásad vedeckej práce tvorivo riešiť vlastnú problematiku;

 má schopnosti využívať metódy výskumu a predkladať nové stratégie;

 je pripravený/á odborne systematicky analyzovať filozofický problém a zvoliť správny metodologický prístup; dokáže ho aplikovať do praxe teoretického posúdenia a zodpovednosti za výskum;

 dokáže využívať metódy výskumu a predkladať nové stratégie;

 realizovať kvalitatívny výskum;

 dokáže vyhodnocovať pramene, zdroje a získané výskumné výsledky do záverov pri riešení parciálnych tém a výskumných problémov;

 získava metodologickú spôsobilosť rozpoznať a metodicky systematizovať poznatky, pripraviť, vyberať, odporúčať a na ich základe koordinovať prístupy, organizovať, riadiť, manažovať, rozpoznávať správne riešenia a navrhovať cesty ich posúdenia a uplatnenia aj v praxi.

Aktualizoval(a): Lukáš Švihura, 23.10.2023