Language Selection mobile
Top Menu

prof. PhDr. Jozef Džuka, CSc.

VÝSKUMNÉ ZAMERANIE

 

Viera v spravodlivý svet ako zvládacia stratégia

Dynamická diagnostika inteligencie

Kvalita života: reliabilita a validita subjektívneho hodnotenia

Psychologický výskum výdavkov

CV (eng)

Prof. Dr. Jozef Dzuka, CSc. 
- Presov University, Faculty of Arts, Institute of Psychology, Slovakia
1956
Education  
1. Graduated in Psychology: P.J. Safarik University, Kosice, Slovakia 1979
2. CSc. (= PhD.) in psychology: Comenius University, Bratislava, Slovakia 1991
3. Habilitation (Doc.) in psychology: Masaryk University, Brno, Czech Republic 1999
4. Inauguration (Prof.) in psychology: Presov University in Presov, Slovakia 2008
Teaching and research activities  
1. Assistant, P.J.Safarik University, Kosice, Department of Psychology 1981-1996
2. Assistant, Presov University, Faculty of Arts, Department of Psychology 1997-2004
3. Associate Professor, Presov University, Department of Psychology 2004-2008
4. Full Professor, Presov University in Presov, Institute of Psychology since 2008
Study stays  
1. Lise-Meitner scholarship, University of Linz, Austria, 12 months
PROJECT-TOPIC: Time Sampling of Unemployment Experiences by Slovak Youth (Head: Prof. Dr. Hermann Brandstätter).
1995-96
2. Research fellowship of Alexander von Humboldt Foundation Bonn, University of Kaiserslautern, Germany, 12 months
PROJECT-TOPIC: Research into the determinants of subjective well-being of young people - an inter-cultural comparison (Germany, Slovakia).
(Head: Prof. Dr. Claudia Dalbert).
1997

 

PUBLIKAČNÁ ČINNOSŤ

 

Katalóg evidencie publikačnej činnosti (po roku 2022)

Katalóg evidencie publikačnej činnosti (do roku 2021) 

 

2022

 

Štefko, R., Džuka, J., & Lačný, M. (2022). Psychological Factors of Tourist Expenditure: Neglected or Negligible?. Frontiers in Psychology,13, 942252. doi: 10.3389/fpsyg.2022.942252. PMID:35832912; PMCID:PMC9271940

Štefko, R., Džuka, J., & Lačný, M. (2022). Factors influencing intention to go on a summer holiday during the peak and remission of the Covid-19 pandemic. Ekonomický časopis, 70 (2), S. 144-170. doi:10.31577/ekoncas.2022.02.03

2021

Džuka, J. (2021). Faktorová štruktúra BDI u všeobecnej populácie: Zjednodušená verzia Beckovho inventára depresie a teória homeostaticky chránenej nálady. [Factor structure of BDI in general population: The simplified Beck Depression Inventory and the theory of homeostatically protected mood] Ceskoslovenska Psychologie, 65(4), 336-352. doi:https://doi.org/10.51561/cspsych.65.4.336

2020

Štefko, R., Džuka,J., Litavcová, E., Ňakatová, D., & Lačný, M. (2020). Psychological characteristics of a tourist as predictors of expenditures: an analytical review and proposal of the predictive model [elektronický dokument].  Contemporary Economics [print], 14(3), s. 320-336.ISSN 2300-8814. ISSN 2084-0845.

2019

Džuka, J., & Štefko, R. (2019). Psychologické charakteristiky ako prediktory výdavkov turistov: predvýskum u študentov a pilotné overenie u návštevníkov športového podujatia = Psychological characteristics as predictors of tourist spending: pre­‐research on a sample of students and pilot verification in visitors of a sporting event [print]. In: Psychologie a její kontexty [print, elektronický dokument]: odborný recenzovaný časopis pro teoretické i praktické otázky uplatnění psychologie v životě dnešního člověka: Peer-reviewed Journal for Theoretical and Practical Issues of the Psychology in Modern Life, 10(2), s. 83-101. ISSN 1803-9278. ISSN 1805-9023.

Babjáková, J., Džuka, J., & Gresty, J. (2019). Perceived causes of poverty and subjective aspirations of the poor: A literature review. Československá psychologie, 63(3), 325-336.

Džuka, J. (2019). Low-income People and Their SWB: Multiple Mediational Role of Two Basic Psychological Needs. Československá psychologie, 63, 4, 402-412.

Džuka, J. (2019). Factor Structure of the Balanced Measure of Psychological Needs Scale (BMPN) among Persons with Incomes Below the ‘At-Risk-of-Poverty Threshold’. Československá psychologie, 63, Supplement 1, 27-43.

Džuka, J., Lačný, M., Babinčák, P. (2019). Subjective Well-Being and Income Below the ‘At-Risk-of-Poverty Threshold’: Analysis of Slovak EU-SILC Data. Studia psychologica, 61, 4, 213-229.

2017

Džuka, J., Babinčák, P., Kačmárová, M., Mikulášková, G., Martončik, M. (2017). Subjektívne príčiny a psychologické dôsledky chudoby: prehľadová štúdia. Československá psychologie, 61, 1, 58 – 67.

2016

Džuka, J., Schmitt, M. (2016). A Confirmatory Factor Analysis of the Model of Quality of Life containing internal and external domains. Československá psychologie, 60, 4, 430 – 437.

2015

Džuka, J. (2015). Well-Being in Slovakia. In W. Glatzer, L. Camfield, V. Moller, M. Rojas (Eds.), Global Handbook of Quality of Life (pp. 663-684). Dodrecht Heidelberg New York London: SPRIGNER.

2014

Džuka, J. (2014). Domains of quality of life detected by individualized measurement and by traditional questionnaire. Československá psychologie, 58,4, 378-386.

Džuka, J. (2014). Subjektívne hodnotená kvalita života – validita a reliabilita merania. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. 103 s., ISBN 978-80-555-1095-5.

Gurkova, E., Harokova, S., Džuka, J. et al. (2014). Job satisfaction and subjective well-being among Czech nurses. International Journal of Nursing Practice, 20,2, 194-203.

2013

Džuka, J. (2013). A multidimensional model of subjectively assessed quality of life – results of a pre-research. Československá psychologie, 57,5,474-487.

Džuka, J. (2013). Reliability and validity of traditional and individualised diagnostic instrument of quality of life. Československá psychologie, 57,3,271-280.

Džuka, J., Dalbert, C., Schmitt, M. (2013). Belief in a just world and its protective function in relation to subjective well-being: study of specific copingreactions. Československá psychologie, 57,1,64-72.

2012

Džuka, J. (2012). Subjective evaluation of quality of life: definition, measurement, and starting points for further research. Československá psychologie, 56(2), 149 - 166.

Gurková, E., Džuka, J. a kol. (2012). Measuring Subjective Quality of Life in Czech and Slovak Nurses: Validity of the Czech and Slovak Versions of Personal Wellbeing Index. Journal of Social Research and Policy, 3(2), 95 - 110.

Džuka, J., Gruetzemann, W., Schmitt, M. (2012). Ausbleiben von Bewältigungseffekten des Glaubens an eine gerechteWelt auf das subjektive Wohlbefinden bei expliziter Erfassung. Zborník 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft fuer Psychologie, 23. bis 27. September 2012, Universität Bielefeld, Deutschland

2011

Džuka, J. (2010). Negatívne správanie sa žiakov voči učiteľom: viera v spravodlivý svet a subjektívna pohoda učiteľov. Zborník z konferencie. Banská Bystrica: PdF UMB a OZ Pedagóg B. Bystrica (pozvaný príspevok, str. 11 – 19).

Dzuka, J., Dalbert, C. (2011). Die Erforschung spezifischer Bewältigungsreaktionen: Bewältigung erfahrener Ungerechtigkeit und das subjektive Wohlbefinden. 13. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie. 18.-21.09.2011, Hamburg, Deutschland (abstrakt, str. 90)

2010

Džuka, J. (2010). Dynamické postupy zisťovania inteligencie a kognitívnych funkcií. Praha: Testcentrum.

Džuka, J. (2010). Dynamický test latentných učebných schopností pre deti zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia vo veku 6-8 rokov (DTLUS 6-8). Psychologia Cassoviensis 2008. Zborník z konferencie.

2009

Džuka J., & Kovalčíková I. (2009). Teória a model dynamického testu latentných učebných schopností pre deti zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia. Československá psychologie, 53 (3), 291-301.

Džuka, J. (2009). Psychometrické vlastnosti Dynamického testu latentných učebných schopnosti pre deti vo veku 6-8 rokov (DTLUS 6-8). Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 44 (1), 58-72

2008

Džuka, J. & Kovalčíková, I. (2008) . Sociálne znevýhodňujúce prostredie a dieťa zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia – pojem a definícia. Československá psychologie, 52 (6), 633-637.

Popovičová, I, & Džuka, J. (2008). Zisťovanie intelektového potenciálu detí zo sociálne a inak znevýhodňujúceho prostredia pomocou dynamických testov. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 43 (3), 239-252.

Džuka, J., Kovalčíková, I. & Kočíšová, L. (2008). Dynamická diagnostika inteligencie detí zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia pomocou Testu intelektového potenciálu (TIP) R. A. Fabiovej. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 43 (3), 253-261.

Klimova, E., & Džuka, J. (2008). Mental Quality of Life in Multiple Sclerosis Patients Treated and Non-Treated With Interferon Beta-1b (Ifnb-1b), Studia psychologica, Volume 50 / No. 2 121 – 135.

Džuka, J. & Kovalčíková, I. (2008). Dynamické testovanie latentných učebných schopností. [Dynamic testing of latent learning abilities]. Československá psychologie, 52 (4), 366 – 377. (Česká republika).

2007

Dzuka, J. & Dalbert, C. (2007). Student violence against teachers: Teachers’ well-being and the belief in a just world. European Psychologist, 12, 253–260.

Džuka, J. (2007). Psychometrické vlastnosti slovenského prekladu Bochumského inventára profesijných charakteristík osoby (BIP). Psychologie v ekonomicke praxi, 1 -2, 67 – 76.

Džuka, J. & Dalbert, C. (2007). Aggression at School: Belief in a Personal Just World and Well-Being of Victims and Aggressors. Studia psychologica, 49 (4).

Džuka, J. (2007). Diagnostikovanie kariérového zamerania osoby prostredníctvom implicitného asociačného testu. Poradenská psychológia a celoživotná cesta človeka na prahu XXI. storočia. Zborník z konferencie konanej 25. – 26. mája 2006, Inštitút psychológie FF PU, Prešov. Bratislava: Stimul, 44 – 54.

2006

Džuka, J. (2006). Základy psychometrie a teórie testov. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, str. 106.

Džuka, J. (2006). Dotazník profesijných intencií (DPI) – faktorová štruktúra, reliabilita a konštruktová validita. Československá psychologie, 50(5), 446 – 457.

Dzuka, J. & Dalbert, C. (2006). The belief in a just world and subjective well-being in old age. Aging & Mental Health. 10(5), 439 - 444.

Džuka, J. & Dalbert, C. (2006). Negative Handlungen von SchülerInnen gegenüber ihren LehrerInnen: Der Glauben an eine gerechteWeltund das subjektive Wohlbefinden der LehrerInnen. 45. Kongreß der Deutschen Gesellschaft fuer Psychologie, Erlangen-Nuernberg, 17.- 21. September 2006. Abstracts.

2005

Džuka, J. (2005). Motivácia a emócie človeka. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, str. 249. Druhé doplnené, knižné vydanie.

Džuka, J.& Jenčová, A. (2005). Prejavy násilia žiakov stredných škôl voči učiteľom – výsledky výskumu. Pedagogické rozhľady, 14 (5), str. 18 - 21.

Džuka, J. & Dalbert, C. (2005). Bullying in der Schule: negative Handlungen von SchülerInnen gegenüber ihren LehrerInnen in slowakischen Schulen. 10. Fachtagung Pädagogische Psychologie, Halle (Saale), 26. – 27. 2005. Online: www.paeps10.uni-halle.de. Abstracts

2004

Dalbert, C. & Dzuka, J. (2004). Belief in a just world, personality, and Well-being of adolescents. In: C. Dalbert& H. Sallay (Eds.) The justice motive in adolescence and young adult-hood: Origins and consequences. London, UK: Routledge.

Džuka, J. (2004). Diagnostikovanie profesijných záujmov: explicitné a implicitné komponenty profesijných záujmov. Vzdelávanie dospelých. Mimoriadne číslo, ročník IX, str. 70 – 75.

Džuka, J. (2004). Kvalita života a subjektívna pohoda – teórie a modely, podobnosť a rozdiely. In: J. Džuka (2004). (Ed.), Psychologické dimenzie kvality života. Prešov: Prešovská univerzita. www.pulib.sk, 42 – 53.

Džuka, J. (2004). (Ed.), Psychologické dimenzie kvality života. Prešov: Prešovská univerzita, www.pulib.sk

Džuka, J. & Dalbert, C. (2004). Bullying in der Berufschule – Glaube an eine gerechte Weltund Wohlbefinden bei Akteur und Opfer. In. T. Rammsayer, S. Grabianowski, S. Troche (Hrsg.), 44. Kongress der Deutschen Gesellschaft fuer Psychologie, Goettingen, 26. – 30. September 2004, Deutschland, Berlin: PabstScience Publisher, str. 115., Abstracts.

2003

Džuka, J. (2003). Základy pedagogickej psychológie. Prešov: UK. Online. Available HTTP: http://www.pulib.sk/elpub/dzuka2/index.htm, str. 121.

Džuka, J. (2003). Motivácia a emócie človeka. Prešov: UK. Online. Available HTTP: http://www.pulib.sk/elpub/dzuka/index.htm, str. 166.

Cummins, R. A., Dzuka, J. &Arita, B. Y. (2003). A comparison of the Personal Wellbeing Index in Slovakia, Mexico, and Australia. In : Challenges for Quality of Life in Contemporary Societies. Fifth Conferenceof the International Society for Quality-of-LifeStudies. July 20-24, 2003, Frankfurt, Germany, p. 30, Abstracts.

2002

Dzuka, J. & Dalbert, C. (2002). Mental health and personality of Slovak unemployed adolescents: About the beliefs in a just world's impact. Journal of Applied Social Psychology, 32, 732-757.

Džuka, J. & Dalbert, C. (2002). Vývoj a overenie validity Škál emocionálnej habituálnej subjektívnej pohody (SEHP). Československá psychologie, 46, 234 – 250.

Džuka, J. (2002). Michiganský výcvikový program pre ľudí, ktorí stratili prácu. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37 (1), 51 – 64.

Džuka, J. (2002). Subjektívna pohoda slovenskej mládeže v interkulturálnom kontexte ALEBO sú mladí Slováci rovnako šťastní ako Švajčiari, Nemci a Rakúšania? In: V. Bačová (Ed.). Zborník z konferencie Psychológia rodiny a psychológia starnutia, Prešov: Kps FFPU.

Džuka, J. & Dalbert, C. (2002). Gerechte-Welt-Glaube und Wohlbefinden bei SeniorInnen. In E. van der Meer, H. Hagendorf, R. Beyer, F. Krueger, A. Nuthmann, S. Schulz (Hrsg.). 43. Kongress der Deutschen Gesellschaft fuer Psychologie. Berlin: Pabst Science Publishers, S. 259. Programm Abstracts.

KONGRESY za posledných 10 rokov

Džuka, J. (2018). Poverty and well-being: analysis of EU-SILC 2013 secondary data. 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 15. – 20. September 2018, Frankfurt am Main, Deutschland.

Schmitt, M., Džuka, J., Gruetzemann, W. (2016). Psychologische Ursachen und Konsequenzen von Armut: Forschungsstand und Aufgaben fuer die kuenftige Forschung. 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft fuer Psychologie. 19.9. – 23.9. 2016, Leipzig, Deutschland

Džuka, J., Gruetzemann, W. (2014). Theoriegeleitete Entwicklung eines Fragebogens zur subjektiv geschätzten Lebensqualität. 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie. 24.4.-26.4.2014. Wien, Austria

Džuka, J., Gruetzemann,W. (2013). Relevanz der sozialen Komponente von Lebensqualität in einem multidimensionalen Modell. 14. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie. 01.-04.september 2013, Hagen, Deutschland

 

Aktualizoval(a): Jaroslava Bočanová, 30.08.2024