Učiteľstvo anglického jazyka a literatúry v kombinácii (Mgr.)
Profil absolventa: učiteľstvo anglického jazyka a literatúry v kombinácii (Mgr.)
Absolvent druhého stupňa vysokoškolského štúdia v odbore učiteľstvo a pedagogické vedy s orientáciou na anglický jazyk a literatúru je spôsobilý byť učiteľom anglického jazyka a literatúry na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania (ISCED 2 a ISCED 3). Ovláda prehĺbený obsah disciplín svojej špecializácie, princípy jeho štruktúry, je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. S týmto obsahom dokáže narábať ako s produktom ľudskej (vedeckej) činnosti, a v tomto kontexte ho dokáže projektovať pre didaktické zámery a účely. Absolvent je schopný samostatne projektovať, realizovať a reflektovať výučbu anglického jazyka ako cudzieho jazyka na úrovni nižšieho i vyššieho sekundárneho vzdelávania, vie adaptovať vzdelávacie programy na konkrétne podmienky žiakov, školskej triedy a typu školy, je schopný účelne podporovať rozvoj globálnych zručností žiakov. Dokáže vzbudiť a prehlbovať u žiakov záujem o učenie sa cudzích jazykov, motivovať ich a umožniť im efektívne rozvíjať a používať komunikačné kompetencie (jazykové, sociolingválne, pragmatické), ako aj všeobecné a transverzálne kompetencie tak, aby dokázali úspešne komunikovať v cieľovom jazyku na danej úrovni. Okrem zvládnutia tejto základnej učiteľskej spôsobilosti absolvent dokáže využívať svoje digitálne zručnosti na tvorbu didaktických textov a prostriedkov a spolupodieľať sa na kreovaní kurikulárnych dokumentov. Taktiež vie analyzovať a posudzovať alternatívne programy sekundárneho vzdelávania, dokáže popísať, analyzovať a navrhnúť metodologický a metodický postup skúmania výchovných javov a javov pedagogickej reality a efektívne komunikovať pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity.
Absolvent má rozsiahlu jazykovú, rečovú a interkultúrnu kompetenciu. Dokáže primerane komunikovať v ústnej a písomnej forme na jazykovej úrovni C1+ (podľa Spoločného referenčného rámca pre jazyky). Ovláda pojmový aparát jazykovedy, literárnej vedy a didaktiky cudzojazyčnej výučby. Je schopný teoretické poznatky efektívne didaktizovať. Má hlboké lingvistické a literárnovedné poznatky, ktoré je schopný aplikovať v praxi. Ovláda základy bilingválneho rečového sprostredkovateľstva (preklad/tlmočenie). Disponuje základnými vedomosťami o prekladateľských stratégiách a technikách simultánneho a konzekutívneho tlmočenia.
Absolvent je schopný identifikovať možnosti vlastného kontinuálneho profesijného rastu a učenia sa, rozvíjať flexibilitu a rýchlosť vyjadrovania, skvalitňovať svoju jazykovú a rečovú kultúru. Dokáže identifikovať a využívať možnosti na svoj ďalší rozvoj a autonómne pristupovať k rozhodnutiam o vlastnej kariére. Absolvent si dokáže zvoliť najvhodnejšiu techniku a metódu pre vlastné učenie, ktoré realizuje v súlade s preferovanými stratégiami učenia sa zohľadňujúce jeho silné a slabé stránky. Jedinec dokáže efektívne fungovať v interakcii s inými ľuďmi a budovať tímovú spoluprácu. Vie využívať vlastné silné stránky, vyvažovať a dopĺňať silné a slabé stránky ostatných na efektívne dosahovanie cieľov. Rešpektuje etické hodnoty a všeobecne platné normy správania sa, dokáže akceptovať inakosť, byť tolerantný. Dokáže identifikovať potenciálne konfliktné situácie v triede i mimo nej a je schopný posúdiť situáciu, navrhnúť vhodné stratégie riešenia, minimalizovať disfunkcie a podporovať konštruktívny dialóg. Vie sa správať asertívne a používať efektívnu komunikáciu.
Opis študijného programu: učiteľstvo anglického jazyka a literatúry v kombinácii (Mgr.)
Informačné listy študijného programu: učiteľstvo anglického jazyka a literatúry v kombinácii (Mgr.)