Language Selection mobile
Top Menu

SÚRADNICE ESTETIKY, UMENIA A KULTÚRY X: Digitálne médiá, internet a AR / VR / AI v súčasnej estetike, umeleckej praxi a teóriách umenia

SÚRADNICE ESTETIKY, UMENIA A KULTÚRY X
Digitálne médiá, internet a AR / VR / AI
v súčasnej estetike, umeleckej praxi a teóriách umenia
13. – 14. 11. 2025
Prešov, Prešovská univerzita
 
Walter Benjamin vo svojej známej eseji Umelecké dielo v dobe svojej technickej reprodukovateľnosti (1936) necelých sto rokov po objavení fotografie spochybnil jej (potencionálnu) oprávnenosť ako umeleckej formy. Fotoaparát sa stal „iba“ nástrojom zaznamenávania reality, ktorý podľa Benjamina nevyžadoval kreativitu umelca. Slovníkom Arthura Danta (1984) išlo o zavŕšenie progresívne chápaného umeleckého snaženia a mimetické zaznamenávanie reality ako cieľ umeleckého stvárnenia skutočnosti ustúpilo do úzadia, keďže stroj „predbehol“ človeka. Situácia spochybnenia autorských kompetencií a schopností spôsobená zásahom nových technológií do autorského procesu je symptomatická pre celé 20. storočie i súčasnosť. Rovnako príznačné sú aktuálne kritické postoje v škále medzi adoráciou technológie až po dystopické vízie zániku “ľudského umelca". 

Od začiatku 21. storočia sa výpočtová technika, analýza dát a umelá inteligencia, virtuálna i augmentovaná realita (ďalej AR / VR / AI) postupne začleňujú, či dokonca invazívne zasahujú do estetickej a umeleckej sféry. Transformácia masových médií 20. storočia prebieha v troch zásadných pohyboch: v prechode k digitálnemu kódu, v prepojení „celého sveta“ v online priestore, a napokon v prieniku nástrojov AR / VR / AI do každodennej, bežnej užívateľskej dostupnosti, a to aj v podobe nástrojov generatívnej umelej inteligencie. Pohyb k online priestoru na úrovni estetiky zaviedol štandard nového spôsobu komunikácie prostredníctvom multimediálnych dokumentov, ktoré kombinujú rôzne médiá ako text, fotografiu, video, grafiku a zvuk. Na úrovni distribúcie web (aspoň teoreticky) zrušil rozdiel medzi masovou distribúciou, ktorá bola kedysi spojená s masovou kultúrou, a obmedzenou distribúciou, ktorá bola skôr vyhradená pre malé subkultúry a umelecký systém (Manovich 2001). 

V rámci fluidného partnerstva medzi digitálnym (multi)médiom dostupným na internete, nástrojmi umelej inteligencie a sférou umenia vo svojej historickej i súčasnej podobe vzniklo mnoho pomenovaní, termínov a kategórií: napr. post-digitálna kultúra, post-mediálna estetika, virtuálna a augmentovaná realita, imerzívne médium, generatívne médium, generatívne umenie a mnohé ďalšie. Táto nová terminológia si žiada odborný diskusný priestor pre artikuláciu súčasného stavu médií, ktorý v oblasti estetiky a umenia pociťujeme ako radikálne transformačný, či dokonca „seizmický posun“. 
Uvedené idey rámcujú zameranie pripravovanej vedeckej konferencie a smerujú k zásadnej otázke: máme na AR / VR / AI nazerať ako na nové nástroje, resp. médiá tvorby, alebo ako na iné ontické a ontologické reality? Cieľom konferencie je mapovanie a zdieľanie existujúcich prístupov v rámci expertíz pozvaných odborníkov. 

Výsledkom podujatia by mala byť diferenciácia prístupov k „(umeleckej a estetickej) skutočnosti“ generovanej umelou inteligenciou; k novým, virtuálne vznikajúcim svetom, k produktom činnosti umelej inteligencie, ktoré významne zasahujú a pretvárajú estetický priestor a vnímanie subjektu. Konferencia je zameraná na širšie estetické, filozofické, umelecko-teoretické a umelecko-edukačné problémy, ktoré pomenovaná situácia problematizuje, čím otvára priestor pre možné prehodnotenie tradičných teoretických konceptov. 
 
V rámci konferenčnej témy budeme akceptovať príspevky, ktoré sa budú profilovať v nasledujúcich okruhoch: 
 

  • Digitálne médium a internet ako determinujúci činiteľ umeleckej tvorby;
  • Rekonštrukcia konceptu umenia a kategorizácia novej artefaktuality;
  • Estetika počítačových rozhraní a rozhraní súčasných smart-zariadení;
  • Autor – dielo – recipient v ére AR / VR / AI;
  • Prípadové štúdie: reflexie konkrétnych umeleckých realizácií a stratégií operujúcich s nástrojmi AR / VR / AI;
  • Otázky kreativity, autenticity a originality v ére AR / VR / AI;
  • AR / VR / AI vs. / a umelecké inštitúcie (aktuálne výzvy pre kurátorstvo, umeleckú mediáciu, galerijnú edukáciu a príbuzné profesné sféry);
  • Umenie, estetika, edukácia a kritické myslenie vo vzťahu k nástrojom AR / VR / AI. 

 
Vedecký výbor konferencie

Prof. PaedDr. Slávka Kopčáková, PhD. / Prešovská univerzita, Slovensko
Prof. PhDr. Peter Michalovič, Csc. / Univerzita Komenského, Bratislava, Slovensko
Prof. PhDr. Marian Zervan, PhD. / Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava, Slovensko
Assoc. prof. Lisa Giombini, / University of Roma Tre, Rím, Taliansko
Doc. Mgr. Eva Kušnírová, PhD. / Prešovská univerzita, Slovensko
Doc. Mgr. Peter Kyslan, PhD. / Prešovská univerzita, Slovensko
Dr. Piotr Olkusz / Uniwersytet Łódzki, Łódź, Poľsko
 
Organizačný výbor konferencie / členky a členovia IEUK (Prešovská univerzita, Filozofická fakulta)
Doc. Mgr. Adrián Kvokačka, PhD.
Doc. Mgr. Lukáš Makky, PhD.
Doc. Mgr. Jana Migašová, PhD.
Doc. PhDr. Zuzana Slušná, PhD.
Mgr. Terézia Poláková
 
V prípade otázok nás kontaktujte na: apply.coordinates@ff.unipo.sk
Stiahnite si alebo zdieľajte prihlasovací formulár.
Pre viac informácií o konferencií navštívte web: https://suradniceestetiky.weebly.com
Sledujte nás na sociálnej sieti: https://www.unipo.sk/filozoficka-fakulta/ieuk/

Updated by: ‍ Adrián Kvokačka , 16.10.2025