Language Selection mobile
Top Menu

Napĺňanie psychologických potrieb v mentorskom vzťahu a identita adolescentov

Stručná charakteristika projektu

Anotácia: Identifikovanie zdrojov opory dospievajúcich je v centre pozornosti, vzhľadom k dôkazom o rizikách pre ich psychické zdravie. Prirodzený mentoring, teda vzťah s nerodičovským významným dospelým v sociálnom prostredí dospievajúceho môže predstavovať zdroj napĺňania základných psychologických potrieb. Cieľom projektu je preskúmať, ktoré základné psychologické potreby sú napĺňané vo vzťahu adolescenta s mentorom, a následne ich súvislosť s aspektami a rezilienciou identity, pričom bude overovaná mediačná rola proaktívneho spracovania potrieb. Mentorský vzťah bude sledovaný v kontexte ďalších dôležitých vzťahov. V skúmaných premenných budú sledované zmeny v čase. Súčasťou projektu je tiež kvalitatívna analýza rozhovorov s dospelými, ktorí v adolescencii prežívali mentorský vzťah, s cieľom identifikovať význam, dopady a kľúčové udalosti mentorského vzťahu a psychologické potreby ním napĺňané. Výstupom projektu bude príručka pre dospelých v pomáhajúcich profesiách, ktorí môžu rolu mentora zastávať.

Doba riešenia: 2025-2028

Riešitelia: 

Mgr. Marianna Berinšterová PhD., - zodpovedný riešiteľ

doc. PhDr. Monika Kačmárová, PhD.

Mgr. Jana Lukáčová, PhD., univer. docent

PhDr. Ivana Magáčová Žilková, PhD., univer. docent

Mgr. Miroslava Bozogáňová, PhD. (SAV)

Aktualizoval(a): ‍ Jaroslava Bočanová , 23.09.2025