Language Selection mobile
Top Menu

Vedecko-výskumná činnosť

Aktuálne riešené projekty

Grantová schéma APVV

  • PROJEKT APVV č(APVV-15-0404):

Psychologické príčiny a psychologické dôsledky chudoby

 

Grantová schéma VEGA

  • PROJEKT VEGA č(1/0349/17):

Príčiny a dôsledky ageizmu a vzájomnej animozity medzi generáciami v pracovnom a mimopracovnom prostredí

Vedúci projektu: doc. PhDr. Tatiana Búgelová, CSc.

Riešiteľský kolektív: Doc. Mgr. Gabriela Kravčáková, PhD., PhDr. Elena Pavluvčíková, PhD., Prof. PhDr. Viera Žemberová, CSc., Mgr. Jana Lukáčová, PhD., Mgr. Ing. Stanislava Kozelová, Mgr. Mária Benediková

Začiatok riešenia projektu: 01/2017. Koniec riešenia projektu: 12/2019

 

  • PROJEKT VEGA č(1/0616/16):

Kariérové rozhodovania adolescentov

Vedúci projektu:  doc. PhDr. Štefan Vendel, CSc.

Riešiteľský kolektív: PhDr. Miroslava Bruncková, PhD., PhDr. Ivana Magáčová Žilková, Mgr. Natália Köverová

Začiatok riešenia projektu: 01/2016. Koniec riešenia projektu: 12/2018

Anotácia:
Projekt je zameraný na výskum spôsobov kariérového rozhodovania adolescentov a na osvetlenie súvislostí tohto rozhodovania s ťažkosťami v kariérovom vývine. Na výskum ťažkostí v kariérovom rozhodovaní bude použitý novo vyvinutý diagnostický nástroj Dotazník ťažkostí v kariérovom rozhodovaní autorov Š. Vendela a M. Brunckovej (2014). V rámci projektu bude adaptovaný nástroj na zisťovanie spôsobov rozhodovania v kariérovom vývine - The Career Decision-Making Profile (Gati a kol., 2010). Na vzorke slovenských adolescentov bude realizované meranie s účelom určiť vplyv spôsobov rozhodovania na ťažkostí v kariérovom rozhodovaní. Cieľom analýzy výsledkov tohto zisťovania je identifikovať adaptívne spôsoby kariérového rozhodovania. Poznanie ťažkostí a spôsobov rozhodovania adolescentov v kariérovom vývine môže poradcom pomôcť poskytovať služby kariérového poradenstva efektívnejšie. 

 

  • PROJEKT VEGA č(1/0610/16):

Overenie možnosti zmeny profesijných záujmov pomocou simulácie profesijnej explorácie

Vedúci projektu: Mgr. Marcel Martončík, PhD.

Riešiteľský kolektív: Doc. PhDr. Štefan Vendel, CSc, PhDr. Monika Kačmárová, PhD., Mgr. Eva Hruščová, PhDr. Ivana Magáčová Žilková, PhDr. Michaela Kravcová

Začiatok riešenia projektu: 01/2016. Koniec riešenia projektu: 12/2018

Anotácia:
Používanie záujmových dotazníkov patrí k základným postupom profesijného poradenstva. Informácia o 
preferencii istých záujmov získaná zo záujmových dotazníkov je dôležitá pre voľbu ďalšieho štúdia či povolania.
Nedostatok záujmov alebo ich nevyhranenosť môže viesť k nerozhodnosti pri voľbe povolania. Meranie
profesijných záujmov stavia na predpoklade o stabilite záujmov. Prehliadané ostávajú ale výsledky výskumov
poukazujúcich na zmenu záujmov predovšetkým v období adolescencie. Z toho vyplýva riziko použitia
záujmových dotazníkov pre potreby profesijného poradenstva. Profesijná explorácia je jedným z faktorov
vedúcich k zmene a vývine záujmov. Cieľom projektu je overiť možnosť navodenia zmien v profesijných
záujmoch pomocou intervenčného materiálu, ktorý by simuloval vykonávanie záujmových aktivít a potvrdenie
predpokladov aktuálnych teórií záujmov, nazerajúcich na daný konštrukt ako na vyvíjajúci sa a meniaci radšej
než na stabilný a nemenný.

 

  • PROJEKT VEGA č(1/0932/16):

Subjektívna kvalita života rodičov a detí vo viacdetnej rodine

Vedúci projektu: Doc. Mgr. Peter Babinčák, PhD.

Riešiteľský kolektív: Doc. PhDr. Gabriela Mikulášková, PhD., PhDr. Monika Kačmárová, PhD., PhDr. Michaela Kravcová

Začiatok riešenia projektu: 01/2016. Koniec riešenia projektu: 12/2018

 

Ukončené projekty

Domáce grantové schémy:

Grantová schéma APVV

  • PROJEKT APVV (APVV-0374-10): 

Subjektívne hodnotenie kvality života: reliabilita a validita merania

Zodpovedný riešiteľ: Prof. PhDr. Jozef Džuka, CSc. 
Riešitelia: Mgr. Peter Babinčák, PhD., PhDr. Monika Kačmárová, PhD., PhDr. Gabriela Mikulášková, PhD., PhDr. Nikoleta Izdenczyová, PhD.

Začiatok riešenia projektu: 05/2011. Koniec riešenia projektu: 10/2014

Anotácia

Kvalita života a jej výskum sa od svojich začiatkov v 60-tych rokoch po súčasnosť stala v celosvetovom meradle jednou z najvýznamnejších oblastí záujmu širokého spektra vied. Existujúca rôznorodosť prístupov ku kvalite života a neprehľadné množstvo používaných nástrojov spôsobujú ťažkosti pri rozhodovaní o ich výskumnom a praktickom použití. V posledných rokoch na tento stav reagujú snahy výskumníkov v dvoch rovinách: prvá sa usiluje poskytnúť jednotné východisko, komplexný model pre hodnotenie a meranie kvality života, druhá sa týka pokusu usporiadať a utriediť existujúce nástroje na meranie kvality života a poskytnúť hodnotenie ich atribútov. Cieľom projektu je prispieť k prekonaniu obmedzení, ktoré limitujú ďalší progres v oblasti validného merania kvality života. 1) Existujúcu konceptuálnu a pojmovú inkonzistentnosť nahradiť návrhom komplexného modelu subjektívnej kvality života (porovnaj Kelley-Gillespie, 2009) a použiť ho pri konštrukcii diagnostického nástroja. 2) Pri voľbe a formulácii položiek nástroja využiť súčasné poznatky o odlišných vlastnostiach kognitívneho a afektívneho hodnotenia (Cacioppo a kol.,1999, Robinson, Clore, 2002). 3) Overiť a porovnať reliabilitu a validitu skonštruovaného nástroja s tzv. individualizovanými nástrojmi. 

Kľúčové slová:

kvalita života, modely kvality života, meranie kvality života, reliabilita a validita merania

Konkrétne ciele projektu

1) Analýza nástrojov na meranie subjektívnej kvality života a ich kategorizácia z aspektu miery komplexnosti modelu nástroja.

2) Porovnať identifikované modely s dvoma diagnosticky nevyužitými komplexnými modelmi (Kelley-Gillespie, 2009 a Kováč, 2001).

3) Výskumne overiť vlastnosti afektívneho a kognitívneho hodnotenia subjektívnej kvality života.

4) Vytvoriť slovenskú verziu diagnostického nástroja na meranie subjektívne hodnotenej kvality života a overiť jeho reliabilitu a validitu.

Priebežné výsledky projektu

Publikácie v karentovaných časopisoch:

1) Džuka, J. (2012). Subjektívne hodnotenie kvality života: definícia, meranie a východiská ďalšieho výskumu. Československá psychologie, 56, 148-156.

2) Mikulášková, G. (2012). Prehľad nástrojov merania kvality života pacientov so schizofréniou - porovnanie nástrojov vo vybraných psychometrických parametroch. Československá psychologie, 56, 596-607

3) Kačmárová, M. (2013). Subjektívne hodnotená kvalita života seniorov: kvalitatívne a kvantitatívne postupy jej zisťovania. Československá psychologie, 57, 42-51.

4) Izdenczyova, N. (2013). Meranie kvality života: analýza nástrojov z aspektu ich teoretických východísk. Československá psychologie, 57, 162-169.

5) Džuka, J. (2013). Reliabilita a validita tradičného a individualizovaného diagnostického nástroja kvality života. Československá psychologie, 57, 271-280.

6) Babinčák, P. (2013). Meranie kvality života: analýza prehľadových štúdií evidovaných vo vybraných databázach. Československá psychologie, 57, 358-371.

Publikácie v recenzovaných nekarentovaných časopisoch:

1) Gurková, E., Džuka, et al.  (2012). Measuring Subjective Quality of Life in Czech and Slovak Nurses: Validity of the Czech and Slovak Versions of Personal Wellbeing Index. Journal of Social Research & Policy, 3 (2), 95-110.

2) Kačmárová, M. (2013). Kvalita života pubescentov v kontexte kvality života v školskej triede. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. 47 (1), 54-69.

3) Mikulášková, G. (2013). Psychologické potreby ako vybraný aspekt kvality života detí – výsledky diskurzívnej analýzy výpovedí rodičov. Psychologia a patopsychologia dieťaťa. 47, 118-134.

Publikácie v odborných publikáciách a zborníkoch:

1) Babinčák, P. (2012). Subjektívna škála šťastia - overenie psychometrických vlastností. In Halama, P., Hanák, R, Masaryk, R. (Eds.). Sociálne procesy a osobnosť 2012. Zborník príspevkov z 15. ročníka medzinárodnej konferencie. Ústav experimentálnej psychológie: Bratislava, s. 252 - 257.

2) Babinčák, P. (2012). Vplyv subjektívnej pohody, veku, rodu, vzdelania a úmrtia blízkej osoby na strach zo smrti. In Halama, P., Hanák, R, Masaryk, R. (Eds.). Sociálne procesy a osobnosť 2012. Zborník príspevkov z 15. ročníka medzinárodnej konferencie. Ústav experimentálnej psychológie: Bratislava, s.247 – 251.

3) Babinčák, P. , Kačmárová, M. (2012). Sebahodnotenie ako prediktor subjektívnej kvality života, In Jeleňová, I., Moravčíková, A., Harausová, H. (Eds.). Zborník z konferencie Ľudský kapitál a spoločnosť. Fakulta verejnej správy UPJŠ: Košice, s. 6-11.

4) Kačmárová, M. (2012). Koncept Boha a vybrané osobnostné charakteristiky ako prediktory kvality života seniorov. In Halama, P., Hanák, R, Masaryk, R. (Eds.). Sociálne procesy a osobnosť 2012. Zborník príspevkov z 15. ročníka medzinárodnej konferencie. Ústav experimentálnej psychológie: Bratislava, s. 326-330.

5) Kačmárová, M., Mikulášková, G. (2012). Sociodemografické prediktory kvality života seniorov, In Jeleňová, I., Moravčíková, A., Harausová, H. (Eds.). Zborník z konferencie Ľudský kapitál a spoločnosť. Fakulta verejnej správy UPJŠ: Košice, s. 75-80.

6) Mikulášková, G. (2012). Posúdenie pojmu dobrý život adolescentmi. In Halama, P., Hanák, R, Masaryk, R. (Eds.). Sociálne procesy a osobnosť 2012. Zborník príspevkov z 15. ročníka medzinárodnej konferencie. Ústav experimentálnej psychológie: Bratislava, s. 373 - 377

7) Mikulášková, G., Babinčák, P. (2012). Zmeny v subjektívne hodnotenej kvalite života u pacientov s psychickou poruchou po udelení psychiatrickej diagnózy. In Jeleňová, I., Moravčíková, A., Harausová, H. (Eds.). Zborník z konferencie Ľudský kapitál a spoločnosť. Fakulta verejnej správy UPJŠ: Košice, s. 125 – 132

8) Izdenczyová, N. (2012). Kvalita života a miera vyhorenia učiteľov primárneho stupňa základných škôl. Zborník z vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou Komplexnosť a integrita v predprimárnej, primárnej a špeciálnej edukácii (20.-21. september 2012, PF PU v Prešove), s. 630-637.

 

Dokumenty:

- Zoznam identifikovaných nástrojov vo fulltextových databázach EBSCO a Proquest

 

  • PROJEKT APVV (LPP-0099-09):

Aplikácia princípov dynamického testovania v psychologickej diagnostike.
Zodpovedný riešiteľ: Prof. PhDr. Jozef Džuka, CSc.
Začiatok riešenia projektu: 09/2009. Koniec riešenia projektu: 08/2013
Ciele projektu:
Vytvorenie 2 doktorandských miest a realizácia dvoch zámerov:
1) Psychologický výskum princípov dynamického testovania inteligencie - spätnej väzby a vnímavosti na pomoc.
2) Dynamické testovanie profesijných záujmov – konštrukcia nástroja a overenie jeho psychometrických vlastností.

 

Grantová schéma VEGA​

  • PROJEKT VEGA (1/0124/12):

Životné perspektívy, zmysel života, spokojnosť a sociálna saturácia seniorov žijúcich na Slovensku a v zahraničí
Manažérka projektu/vedúca tímu: Doc. PhDr. Taťjana Búgelová, CSc.
Riešiteľky projektu za IPs: Mgr. Jana Lukáčová, PhDr. Soňa Majerová, PhDr. Elena Pavluvčíková, PhD.
Obdobie realizácie : 1.1 2012- 31.12.2014
Ciele projektu :
Vedecký projekt zameraný na osobnosť a životný štýl seniora, jeho životné perspektívy pri absencii trvalého zamestnania. Závery výskumu by mali slúžiť pre rozšírenie poznatkov o starobe, ale i ako východisko pre utváranie sociálnej a politickej stratégie v prospech seniorov.

 

Zahraničné grantové schémy

Grantová schéma EU ERAZMUS

  • PROJEKT ERAZMUS

Erasmus Academic Network NICE: University network for Innovation in Guidance
Zodpovedný riešiteľ: Doc. PhDr. Štefan Vendel, CSc.
Trvanie projektu: 2010 - 2013
Ciele projektu:
Rozvoj karierovej orientácie v súlade s prioritami EU v oblasti celoživotného vzdelávania a celoživotnej karierovej orientácie

Aktualizoval(a): Köverová 19.2.2017, 27.10.2016