Language Selection mobile
Top Menu

Otázky a problémy perspektív umenia, respektíve "koncov umenia" v estetických, umenovedných a filozofických teóriách

MAKKY, L. (2019): Otázky a problémy perspektív umenia, respektíve "koncov umenia" v estetických, umenovedných a filozofických teóriách: STUDIA AESTHETICA XIX. Prešov: Filozofická fakulta. ISBN 978-80-555-2313-2

Konferenčný zborník Otázky a problémy perspektív umenia, respektíve "koncov umenia" v estetických, umenovedných a filozofických teóriách: STUDIA AESTHETICA XIX. je publikačným výstupom konferencie s medzinárodnou účasťou, ktorá sa uskutočnila 17 - 19. mája 2019 na Štrbskom Plese. Primárnym záujmom konferencie, ako aj publikovaného zborníka, je preskúmať, teoreticky prehodnotiť a kriticky posúdiť koncepciu "konca umenia". Zborník nadväzuje ideovo, historicky aj metodologicky na rovnomenný zborník z roku 2018, ktorý sa sústredil na historické skúmanie. Jednotliví autori vo svojich vystúpeniach a
príspevkoch obrátili pozornosť na vysvetlenie produktívnosti a kompetencií rôznych metodológií, ktoré skúmajú prítomnosť umenia v dielach a ich estetickú potencialitu vrátane estetického vnímanie a estetického posudzovania diel. V tomto zmysle boli preskúmané kompetencie napr. analytickej (M. Zervan, M. Carrasco Barranco, A. Košičanová), pragmatickej (O. Dadejík, J. Malíček), štrukturalistickej (J. Sošková, L. Makky), fenomenologickej (P. Michalovič, P. J. Przybysz) a ďalších metód, disponovaných v rôznych druhoch umenia a v rôznych autorských výpovediach, ako aj snaha identifikovať prítomnosť umenia ako tvorenia, identifikovať a popísať spôsob vnímania a spôsob posudzovania uvedenej umeleckej tvorby vnímateľmi. V rade príspevkov sa účastníci konferencie a
riešitelia grantu venovali zmenám jazykov umení (T. Acil, O. Dadejík, R. Kišoňová, Š. Haško), zmenám vo vnímaní umenia najmä 20. storočia (S. Kopčáková, A. Kvokačka, J. Migašová, P. Zubal), zmenám v posudzovaní vnímaných umeleckých diel (J. Sošková, P. Michalovič) a zmenám v identifikovaní a hľadaní čo najproduktívnejších metód (L. Makky), pomocou ktorých by bolo možné prenikať hlbšie do zmenených spôsobov tvorby umenia, zverejňovania umenia a konečne aj posudzovania umenia. Skúmania potvrdili, že „idea konca umenia“ vzniká (alebo sa takmer pravidelne oživuje) v dejinách vždy: (A) keď dochádza k radikálnejším zmenám v procese tvorby, ale aj v procese vnímania umenia, (B) keď dochádza k zmenám spôsobu života a následne spôsobu myslenia, (C) keď vznikajú nové a inakšie podoby výpovedí ľudí o stave spoločnosti a jej perspektíve. Hoci idea „konca umenia“ znie „negatívne“, jej skúmania smerujú k pozitívnym výsledkom.

Aktualizoval(a): Adrián Kvokačka, 14.02.2020