Language Selection mobile
Top Menu

Tvorivé „divadelné spojenie“ teórie s praxou. Nová dráma 2018

Študentka tretieho ročníka odboru estetika, Petra Fajerová, sa zúčastnila na seminári  Mladej kritiky, ktorý sa konal v rámci festivalu Nová dráma 2018. Seminár bol určený študentom divadelnej vedy a ďalších príbuzných umenovedných odborov umeleckých, filozofických a filologických fakúlt na Slovensku a v Česku. Študenti sa pod odborným vedením českej divadelnej kritičky a teatrologičky Radky Kunderovej venovali reflexii inscenácií hlavného súťažného programu festivalu. Spolu s analýzami sa zaoberali aj širšou problematikou umeleckej kritiky a publicistiky. Petra, bola zároveň aj členkou študentskej poroty, ktorá vždy  na záver festivalu udeľuje Cenu študentskej poroty. Petru zaujala na festivale inscenácia nezávislého divadla STOKA  Postfaktótum (17. máj 2018).
Tvorcovia nezávislého divadla STOKA prezentujú kaleidoskop prchavých fragmentov súčasného atomizujúceho sa sveta. Blahoslav Uhlár a kolektív pracuje obvyklou metódou autorskej kolektívnej tvorby. Ocitáme sa takýmto spôsobom napríklad v pokútnom, indiferentnom kaviarenskom zariadení, v ktorom, okrem iného, obzvlášť irituje svojrázny čašník (Braňo Mosný) s nebezpečne cinkotajúcimi, obradne nesenými pohármi. Svoje preexponovane servilné obsluhovanie strieda s doslova drzým obťažovaním zákazníkov. Rovnako v jednom z neskorších scénických obrazov jednoznačne zabolí napríklad egoistická nevšímavosť pacientov sediacich v  čakárni voči invalidovi. Uhlár dekomponuje následnosť jednotlivých obrazov a radí ich zdanlivo bez logiky. Karikuje prevažne jednostranné,  idylické ponímanie súčasnosti s množstvom zreteľných protikladov, paradoxov labyrintu doby. Režisér raz do popredia stavia umelú štylizovanosť, inokedy ju totálne popiera. Poukazuje najmä na to, že pod povrchom všeobecnej uhladenosti sa nachádza temnota ľudskej primitívnosti a šedej prízemnosti. Štruktúru inscenácie môžeme vnímať aj ako hru s variáciami na generálne zadanú tému v rámci zabehnutej kolektívnej tvorby. Vonkoncom neprekvapuje, že do kontextu kultivovanej konverzácie sa z času na čas vpletie extrémny prípad vulgárnosti či hrubej perverznosti. Hnus sa stáva provokatívnym výkrikom – odkazom na dichotómiu ľudského sveta, kde pod rúškom falošnej, klamlivej štylizácie vyčnieva autentická pravdivosť číreho pokrytectva (http://www.novadrama.sk). Petrinu divadelnú kritiku na inscenáciu Postfaktótum si môžete prečítať tu.
Petra: Na festivale Nová dráma 2018 som mala možnosť vidieť množstvo inscenácií, ktoré vo mne nepochybne čosi zanechali. S kolektívom mladých nadšencov pre divadlo sme pod vedením Radky Kunderovej podrobne rozoberali každú z nich a na vlastných chybách sa učili, ako byť dobrým divadelným kritikom. Nik študentom pri písaní neporadí lepšie, ako dlhoročný kritik a teatrológ, ktorého najväčším cieľom je počas festivalu dať študentom čo najviac zo seba a svojich skúseností a naučiť ich dívať sa na divadlo trochu z inej perspektívy. A práve to je jedna z najväčších pozitív festivalu Nová dráma – sústreďuje sa aj na mladú generáciu, ktorá má potenciál byť súčasťou divadelnej komunity a podieľať sa na formovaní divadla na Slovensku i v Čechách. Okrem toho majú študenti možnosť spoznať sa s množstvom nových ľudí zo sveta divadla a viesť dialógy na tému súčasné divadlo a dráma vo svete, či si vypočuť prednášky kritikov, teatrológov, hercov či pedagógov zo Slovenska, ale aj zo zahraničia. A v neposlednom rade získajú nových priateľov, ktorí dozaista ovplyvnia ich nazeranie na svet a dodajú odvahu vyjadriť svoj vlastný názor a nebáť sa kritiky. 

Aktualizoval(a): Adrián Kvokačka, 28.11.2018