Language Selection mobile
Top Menu

Slovenské estetické fórum s Lukášom Pilkom (ČR)

Slovenské estetické fórum s Lukášom Pilkom (ČR)

VYUŽITIE POČÍTAČOVÉHO VIDENIA NA IKONOGRAFICKÚ ANALÝZU KLASICKÉHO STREDOEURÓPSKEHO UMENIA

Záznam z podujatia je dostupný na tomto odkaze: https://youtu.be/jAF3Y1KtUUY
 

Popis prednášky:

Ikonografická analýza je dôležitá umeleckohistorická metóda, ktorá pomáha pri interpretácii (nielen) predmoderných umeleckých diel. Napriek bohatej tradícii však aplikácia ikonografického prístupu zostala obmedzená na kvalitatívne interpretácie jednotlivých umeleckých diel. Vzhľadom na časovú náročnosť tohto druhu výskumu bolo v minulosti prakticky nemožné skúmať väčšie súbory diel a hľadať tak odpovede na širšie kultúrne a spoločenské otázky. Na rozdiel od pozorovania objektívom ľudského oka je kvantitatívna analýza v kombinácii s počítačovým videním nástrojom, ktorý zásadne rozširuje pole pozornosti a umožňuje nájsť ešte nevidené súvislosti. Kým v minulosti bolo možné podrobne analyzovať len jednotlivé diela alebo dôkladne skúmať relatívne malé súbory, teraz je možné automaticky prechádzať celé databázy pozostávajúce zo státisícov a miliónov položiek a získať tak nový, ucelený pohľad na vývoj vizuálnej kultúry. Otvára sa nám cesta k prehľadávaniu veľkých obrazových súborov a k porovnávaniu celých zbierok spravovaných rôznymi múzeami, čo vedie k lepšej orientácii v dielach v rámci zapojených zbierok. Môžeme hľadať súvislosti a podobnosti medzi jednotlivými dielami, ale aj charakteristické črty celých súborov alebo zbierok.

Aký je rozdiel medzi zbierkou klasického umenia Národnej galérie v Prahe, Umeleckohistorického múzea vo Viedni a Altes Pinakothek v Mníchove? Tieto a podobné otázky viedli k vytvoreniu online aplikácie Digital Curator, ktorá využíva špeciálne vyškolené strojové videnie na prehľadávanie rozsiahlych digitalizovaných zbierok umeleckých diel. Aplikácia Digital Curator umožňuje používateľom skúmať umelecké zbierky stredoeurópskych múzeí a vyhľadávať umelecké diela na základe konkrétnych ikonografických motívov. Používatelia aplikácie môžu zostaviť svoju kombináciu predmetov a odhaliť, ako často sa daný motív vyskytoval naprieč storočiami. Digitálny kurátor ponúka kvantitatívny pohľad na kultúrne dejiny založený na frekvencii výskytu symbolov a ikonografických tém v mnohých artefaktoch. Tento pohľad môže byť obzvlášť užitočný ak je náš záujem zameraný na skúmanie žánru a nie konkrétneho diela alebo na pochopenie celkových spoločenských podmienok a nie života iba jedného konkrétneho umelca. Skúmanie veľkých ikonografických dát môže priniesť nové pohľady na abstraktné spoločenské javy, ako sú kultúrne a ekonomické vplyvy, otázky kánonu, vzťah medzi centrom a perifériou alebo fungovanie trhu s umením. Môže nám tiež pomôcť lepšie pozorovať migráciu motívov a ich preberanie naprieč storočiami a vzdialenými regiónmi.

Alfa verzia aplikácie je dostupná na adrese https://digitalcurator.art/.

O autorovi:

Lukáš Pilka je digitálny dizajnér a mediálny teoretik, ktorý sa venuje interaktívnemu a komunikačnému dizajnu, súčasným technológiám, novým médiám a presahom týchto oblastí do sveta výtvarného umenia. V týchto dňoch dokončuje svoju dizertačnú prácu na Katedre teórie a dejín umenia Vysokej školy umeleckopriemyselnej v Prahe. Jej výskum sa zameriava na využívanie počítačových neurónových sietí na automatizovanú klasifikáciu a kvantitatívnu interpretáciu umeleckých diel, najmä klasických malieb, kresieb a grafík zo zbierok stredoeurópskych múzeí. Lukáš Pilka je tiež vysokoškolským pedagógom, pravidelným prispievateľom odborných médií ako Art Antiques, Flash Art a Artalk, iniciátorom projektu Otvorené zbierky, tvorcom experimentálnej aplikácie DigitalCurator.art, programátorom, podcasterom a fanúšikom starého i nového generatívneho umenia.

Aktualizoval(a): Adrián Kvokačka, 19.03.2022