Language Selection mobile
Top Menu

SOCIÁLNA PRÁCA - ETIKA

1) Bc. Etika – sociálna práca

Charakteristika predmetov študijného plánu z pohľadu opisu študijného odboru

Študijný program etika - sociálna práca je  aktualizáciou existujúceho študijného programu etika -sociálna práca. Zámerom inovácie je prehĺbiť vedomosti, kompetencie a zručnosti absolventov v užšom prepojení na spoločenskú prax. Cieľom aktualizácie je zohľadniť najnovšie trendy v rozvoji sociálnych vied a sociálnej praxe v pomáhajúcich profesiách s výraznou prioritou sociálnej práce a etiky. Prepojenie a prieniky etických aspektov a prístupov v teórii i praxi sociálnej práce sú aktualizáciou reálnej potreby spoločenskej praxe v súčasnosti a sú výzvou na prípravu absolventov v tomto odbore. Vzhľadom na to je študijný program koncipovaný do troch oblastí: rozvoj teoretického poznania, rozvoj profesijných kompetencií a schopnosť špecializácie (identifikácia prioritných oblastí s ohľadom na aktuálny stav spoločenskej praxe v sociálnej práci a profesijnej oblasti na Slovensku).

Štruktúra predmetov zodpovedá teoretickej a metodologickej príprave študenta, ktorý má schopnosti a spôsobilosti uvažovať o morálnych a sociálnych problémoch spoločenskej reality, má zručnosti hľadať optimálne riešenia a prispievať ku konsenzu v podmienkach sociálnych amorálnych konfliktov. Jadro študijného programu tvoria povinné predmety, ktoré poskytujú prierezové vedomosti, prehlbujú jeho kompetenciu uvažovať a hodnotiť etické a sociálne problémy, súčasne formujú jeho zručnosti aplikovať ich do sociálnej praxe.

Teoretické východiská študijného programu tvoria predmety metodologického charakteru, ktoré formujú spôsobilosť študenta uvažovať v špecifických spoločenských, historických či profesijných kontextoch. Orientácia v teoretických súvislostiach odboru etika – sociálna práca tvorí fundamentálny základ pre kompetentné rozhodovaniepri aplikácii metód na posúdenie situácieprofesijnej praxe. Jadro študijného programu tvoriaskupiny predmetov teoreticko-metodologického charakteru (úvod do etiky, úvod do filozofie, systematická etika, filozofické otázky etiky, textový seminár zo systematickej etiky, predmety dejinno-historického charakteru (dejiny filozofie a etiky 1 a 2, dejiny etiky na Slovensku), úvod do sociálnej práce, teória a metódy sociálnej práce I., II., základy psychológie, právo v sociálnej práci I., sociológia v sociálnej práci, sociálna patológia, základy sociálnej politiky, predmety charakteru aplikovanej etiky (úvod do aplikovanej etiky, úvod do profesijnej etiky, úvod do bioetiky,) predmety špecifickej teoretickej prípravy(etické poradenstvo, praktický seminár); Súčasťou povinných predmetov sú predmety praktického charakteru (seminár k ročníkovej práci, seminár k bakalárskej práci 1,2); odborná praxa študentská vedecká činnosť. Tieto predmety sú doplnené o predmety, ktoré ponúkajú základnú orientáciu v metodológii výskumu v sociálnych vedách (výskum v sociálnych vedách, výskum v sociálnej práci,proseminár k bakalárskej práci I.,II, proseminár k ročníkovej práci I.,II., základy štatistiky, študentská vedecko-odborná činnosť I.). Táto kombinácia podporuje vzájomné prepojenie teórie a výskumu a umožňuje priebežný rozvoj a aktualizáciu poznatkov v etike a teórii sociálnej práce.

Súčasťou študijného programu je aj ponuka povinne voliteľných predmetov etického charakteru, ktoré sú ponúkané študentom v 4 moduloch so zameraním na prepojenie so spoločenskou praxou a prehlbujú vedomosti získané na povinných predmetoch: moduly sú orientované nafilozoficko-etickú problematiku, sociálne etický modul, bioetický modul a učiteľsko-výchovný modul. Študent si vyberá z ponuky 4 tematických modulov podľa vlastného záujmu. V rámci modulov sú ponúkané možnosti textových seminárov a výberové prednášky a semináre, ktoré sa venujú situačným a špecifickým etickým problémom, respektíve prípadovým štúdiám.Študent prostredníctvom textových seminárov sa učí pracovať s pramenným textom, ktorý analyzuje, zovšeobecňuje a porovnáva. Študent sa učí samostatne a originálne uvažovať o probléme, hodnotiť ho z hľadiska získaných teoretických vedomostí, dokáže komparovať jednotlivé etické prístupy k problematike a formulovať hypotézy na riešenie problému v sociálnej situácii. Súčasťou predmetov je príprava projektu, ktorý sa opiera o prípadové štúdie a ich vyhodnotenie.Študent je systematicky vzdelávaný tak, aby bol schopný porozumieť problematike, vytvoriť si vlastný úsudok, hľadať argumentypre alternatívne možnosti komunikovať o probléme a aplikovať riešenie v modelovej situácii spoločenskej reality. Vymedzenie a postupná špecifikácia orientácie študenta na určitú etickú problematiku je súčasťou jeho odbornej profilácie a možnosti pokračovať v nej aj v magisterskom štúdiu.

Praktická oblasť študijného programu je zameraná na rozvoj profesijných kompetencií  (rodina ako inštitúcia, sociálne poradenstvo, supervízia, odborná prax II., III., VI. a povinne voliteľné predmety: preventívna sociálna práca, sociálne služby , sociálnoprávna ochrana , náhradná starostlivosť , terénna sociálna práca, empatická a asertívna komunikácia, service-learning, základy projektovania v sociálnej práci, odborná prax I., IV.,V., sociálno-psychologický výcvik I., II., dobrovoľnícka prax I.,II., III, informačné technológie 1,2, bezpečnosť práce s IT, základy práce on-line). Tieto predmety sú zamerané nielen na rozvoj profesijných kompetencií, ale aj osobnostný rast a rozvoj reflexivity a  na spoločenské výzvy.

Špecializačná oblasť študijného programu vychádza zo skutočnosti, že etika a sociálna práca predstavuje obrovské pole variabilnej praxe v kontexte rôznych cieľových skupín, typov inštitúcií, rôznych podmienok výkonu sociálnej práce. Táto skutočnosť kladie vysoké nároky na rozvoj špecializovaných vedomostí a zručností sociálnych pracovníkov. Tento program preto reaguje na túto potrebu už v prvom stupni vysokoškolského štúdia a ponúka študentom možnosť výberu svojej budúcej špecializácie na základe základných informácií o jednotlivých oblastiach sociálnej práce a ponuky povinne voliteľných predmetov (Sociálna práca vo verejnej správe, sociálna práca so závislými jedincami, sociálna práca s nezamestnanými, sociálna práca v treťom sektore, sociálna práca s rizikovou mládežou, sociálna práca so seniormi, sociálna práca s osobami so zdravotným postihnutím)

Predmety bakalárskeho stupňa študijného programu  etika – sociálna práca tvoria základnú orientáciu v etickej problematike a  sociálnej práce, vytvárajú platformu na pokračovanie v magisterskom stupni štúdia. Nadväznosť je vyjadrená vo vymedzení obsahu predmetov, ktorý tvorí základ a predpoklad pre ďalšiu nadstavbu vzdelávania.

Profil absolventa

Absolventi odboru etika- sociálna práca (1. stupeň)  majú prierezové vedomosti  z odborov etika a sociálna práca so zameraním na aplikačné využitie, ktoré zodpovedá súčasnému stavu poznania a rozvoja spoločenskej praxe. Sú pripravení na výkon sociálno-správnych činností, základného sociálno-právneho poradenstva, sociálneho diagnostikovania, sociálnej prevencie, sociálno-právnej ochrany a depistáže, inej formy sociálnej intervencie (napr. krízová intervencia, terénna práca, sociálne služby, resocializácia, vyjednávanie a zastupovanie klienta/tky, pomoc občanom v hmotnej a sociálnej núdzi ap.),použitia výsledkov výskumu v oblasti sociálnej práce, s dôrazom na jej etickú dimenziu, pre svoju prax, projektovania v sociálnej práci.

Absolventi a absolventky sú spôsobilí deskriptívnej reflexie a hodnotiaceho prístupu k etickým javom, na prípravu fungovania kodifikovanej etiky, aplikovať získané teoretické poznatky z oblasti etiky na konkrétne každodenné životné situácie, aktívne participovať na riešení etických problémov profesijnej etiky a adekvátne použiť praktické postupy a nástroje riešenia etických otázok v tejto oblasti, identifikovať podstatu etického problému nielen na teoretickej rovine, ale aj v praxi (napr. hodnotiť etickú situáciu v podniku, firme, organizácii alebo inštitúcii, a to v štátnom, súkromnom či verejnom sektore), využívať základné vedomosti z odboru sociológie, štatistiky, demografie, psychológie a teórie sociálnej práce, potrebné pre uskutočňovanie praktických úloh sociálnej práce, pracovať v širokej oblasti verejnej i súkromnej sféry na úrovniach rodina – obec – spoločnosť ,uplatňovať základné zručnosti práce v inštitucionálnom tíme, udržiavať kontakt s aktuálnym vývojom vo svojom odbore, organizovať si vlastné učenie a vývoj a pokračovanie v zdokonalení svojho profesionálneho postavenia.

Teoretické vedomosti: získali základy teórie a praxe sociálnej práce voči jednotlivým cieľovým skupinám a oblastiam riešenia sociálnych rizík, majú vedomosti o úlohách štátnej správy, samosprávnych orgánov a neštátnych subjektov v oblasti sociálnej politiky, chápu nevyhnutnosť uplatňovania etickej dimenzie v jednotlivých oblastiach a sektoroch výkonu sociálnej práce. Dokážu správne rozpoznať miesto eticko-humánnych hodnôt v živote človeka a rozhodovať sa v priestoroch morálnych konfliktov v každodennom praktickom živote a v zložitých sociálnych konfliktoch a situáciách.

Praktické schopnosti a zručnosti: schopnosť aplikovať relevantné riešenia sociálnych situácií v súlade so získanými teoretickými a praktickými poznatkami, s osobitným dôrazom na etický aspekt problému. Absolventi sú spôsobilí na prípravu a koordináciu fungovania kodifikovanej etiky – etické kódexy, etické komisie, etické audity a pod. Absolvent má schopnosť spolupracovať pri navrhovaní, implementovaní a vyhodnocovaní nových čiastkových riešení sociálnych situácií a problémov cieľových skupín, s osobitným dôrazom na etický aspekt problému,  schopnosť kritického úsudku pri prijímaní riešení sociálnych problémov ľudí v rozličných situáciách, schopnosť využívať moderné metódy a prostriedky, vrátane najnovších IKT, spolupracovať v projektových tímoch na vyvíjaní, zavádzaní, implementovaní a overovaní čiastkových riešení sociálnych problémov, s osobitným dôrazom na etický aspekt riešení, riadiť sa primeranými praktikami v súlade s profesionálnym, právnym a etickým rámcom disciplíny, predchádzanie diskriminácii vo svojej praxi a dodržiavanie zásady rovnosti príležitostí.

Spôsob prijímania na štúdium

Dlhodobým zámerom a strategickým cieľom univerzity je pripraviť kvalitných absolventov v akreditovaných študijných programoch. Predpokladom dosiahnutia tohto cieľa je prijať na štúdium tých študentov, ktorí spĺňajú náročné kritériá kvality. Univerzita má vypracovaný systém postupov pre prijímanie študentov rozpracovaný v Študijnom poriadku PU v čl. 3 až 9 a v Opatrení rektora o prijímacom konaní.

Konkrétne podmienky prijímacieho konania, zodpovedajúce špecifikám a osobitostiam študijných programov, má vypracované každá fakulta.

Prijímacie konanie sa pre uchádzača o štúdium začína doručením jeho písomnej prihlášky na štúdium na fakultu, prípadne na univerzitu, ktorá uskutočňuje príslušný študijný program. Okrem písomnej prihlášky, ktorá je povinná, fakulta umožní doručiť aj prihlášku v elektronickej forme bez zaručeného elektronického podpisu, použitím informačného systému, ktorý umožňuje uchádzačovi o štúdium overenie jej zaevidovania v informačnom systéme odo dňa jej podania do dňa skončenia prijímacieho konania. Dekan môže rozhodnúť, či súčasťou prijímacieho konania bude prijímacia skúška, alebo uchádzači o štúdium budú prijatí bez prijímacej skúšky. V odôvodnených prípadoch dekan fakulty môže vypísať druhé kolo prijímacieho konania.  Ak ide o študijný program uskutočňovaný na univerzite, vo veciach, v ktorých rozhoduje dekan, rozhoduje v tomto prípade rektor Priebeh a harmonogram prijímacej skúšky určí dekan fakulty. Fakulta určí formu a obsah prijímacej skúšky.  Dekan vymenováva predsedov skúšobných komisií a prijímacích komisií. Prijímacia skúška sa koná v určenom termíne, fakulta však môže určiť aj náhradný termín. O mimoriadny termín konania prijímacej skúšky môžu dekana  požiadať uchádzači, ktorí v príslušnom roku absolvujú strednú školu v zahraničí. O prijatí na štúdium rozhoduje dekan. Poradným orgánom dekana je prijímacia komisia, ktorej členov vymenúva dekan. O prijatí na štúdium študijného programu uskutočňovanom na univerzite rozhoduje rektor. Poradným orgánom rektora je prijímacia komisia, ktorej členov vymenúva rektor. Rozhodnutie o výsledku prijímacieho konania sa musí vyhotoviť písomne do 30 dní od overenia splnenia podmienok prijatia na štúdium. Rozhodnutie musí obsahovať výrok, odôvodnenie a poučenie o možnosti podať žiadosť o preskúmanie rozhodnutia. Uchádzač, ktorý nepreukáže splnenie základných podmienok prijatia na štúdium v čase overovania splnenia podmienok na prijatie, môže byť na štúdium prijatý podmienečne s tým, že je povinný preukázať splnenie základných podmienok prijatia na štúdium najneskôr v deň určený na zápis na štúdium.

Pri prijímacom konaní s osobnou účasťou sa zohľadňuje kombinácia posúdenia komplexných výsledkov stredoškolského štúdia, mimoškolských aktivít a individuálneho výkonu na prijímacích skúškach. Požiadavky na výber uchádzačov sú formulované v súlade s úrovňou a obsahom prípravy študentov stredných škôl, s dôrazom na spoločenskovedné predmety - náuka o spoločnosti,  dejepis, slovenský jazyk a literatúra, základy psychológie, etická výchova, filozofia, spoločenská komunikácia. Dosiahnuté výsledky v týchto predmetoch tvoria súčasť hodnotenia uchádzača o štúdium a nesmú presahovať stanovený priemer 2,5.Uchádzači musia preukázať aktivitu v oblasti, ktorá súvisí s praxou sociálnej práce (ako SOČ, publikačná činnosť, dobrovoľnícka činnosť, prax v organizáciách poskytujúcich sociálnu prevenciu a sociálnu starostlivosť, špecifické aktivity v rámci stredoškolského štúdia, v rámci mesta a pod.). Súčasťou prijímacieho konania je tiež osobný pohovor s uchádzačmi, ktorý je orientovaný na skúsenosti a informovanosť v oblasti sociálnej práce, sociálneho zabezpečenia a sociálnej politiky a na motiváciu uchádzačov pre štúdium sociálnej práce.

Uplatnenie absolventov

Absolventi bakalárskeho štúdia  študijného  programu etika - sociálna práca budú na základe získaných vedomostí, zručností a schopností  schopní uplatniť teoretické poznatky v prostredí morálnych konfliktov etických a sociálnych dilém v spoločenskej praxi. Sú kompetentní  pôsobiť ako samostatní etickí poradcovia, mediátori , tvorcovia etických kódexov v profesijnom sektore, ale aj v oblasti verejnej správy, súkromnom sektore, v štátnej službe, v oblasti výchovných inštitúcií,  v treťom sektore, v inštitúciách štátnej správy, verejnoprávnych inštitúciách a samospráve, v štátnych a neštátnych zariadeniach sociálnej starostlivosti o deti, mládež, dospelých,  či starších osôb, v združeniach a nadáciách zameraných na verejnoprospešnú sociálnu činnosť, v iných inštitúciách sprostredkovania osobnej a materiálnej pomoci ľuďom v núdzi a pomoci sociálne odkázaným, zdravotne postihnutým, nezamestnaným, osamelým a pod., v oblasti komunitného plánovania a rozvoja.

Dokážu riešiť situácie súvisiace s aplikovaním etických zásad vo svojom povolaní, dokážu pôsobiť v duchu humanistickej etiky vo výchovných zariadeniach a vplývať na osoby, ktoré sú im  zverené pri dôležitých životných rozhodnutiach, pri rozlišovaní dobra a zla v každodenných situáciách, pri práci s delikventnou mládežou. Môžu sa uplatniť ako odborní pracovníci v rôznych kultúrnych inštitúciách, zabezpečujúcich zhromažďovanie, analýzu, uchovávanie a prezentovanie etických hodnôt a hodnôt sociálnej práce; v inštitúciách venujúcich sa vytváraniu etických a sociálnych dimenzií rôzneho spoločenského života, v inštitúciách, ktoré participujú na vytváraní etických návykov správania sa, napr. pri rozhodovaní v dôležitých životných situáciách, pri práci s delikventnou mládežou, pri rozlišovaní dobra a zla, ďalej na oddeleniach sociálnych vecí a rodiny v inštitúciách štátnej správy a samosprávy, v neštátnych zariadeniach sociálnej pomoci a starostlivosti o dospelých, mládež alebo deti, v združeniach a nadáciách zameraných na charitatívnu činnosť, v iných inštitúciách sprostredkovania osobnej a materiálnej pomoci ľuďom v núdzi a pomoci sociálne odkázaným, zdravotne postihnutým, nezamestnaným, osamelým a pod.   

2) Mgr. Etika - sociálna práca

Charakteristika predmetov študijného plánu z pohľadu opisu študijného odboru

Študijný program etika - sociálna práca v magisterskom stupni vysokoškolského štúdia je aktualizáciou existujúceho študijného programu. Cieľom aktualizácie je zohľadniť najnovšie trendy v rozvoji sociálnych vied a sociálnej praxe v pomáhajúcich profesiách s výraznou prioritou sociálnej práce a  etiky. Štruktúra predmetov zodpovedá teoretickej a metodologickej príprave študenta, ktorý absolvoval úspešne bakalárske štúdium. Magisterský stupeň vysokoškolského štúdia etika – sociálna práca je kontinuálnym pokračovaním v rozšírení vedomostí, v prehĺbení kompetencií originálne rozvíjať auplatňovať získané vedomosti pri riešení etickýcha sociálnych problémov spoločenskej reality, uplatniť zručnosti a hľadať ich optimálne riešenia, prispievať ku konsenzu v podmienkach morálnych a sociálnych konfliktov.

 Teoretickú časť prípravy absolventov reprezentujú predmety, ktoré rozvíjajú teoretické poznanie, teoreticko-analytické schopnosti a systematickú orientáciu v aktuálnych teoretických východiskách, o ktoré sa opiera etika aj sociálna práca v súčasnosti (patria sem povinné predmety: hospodárska etika, enviromentálna etika, sociálna a politická etika, bioetika, etika vedy, medicínska etika a etické poradenstvo; rodina ako klient sociálnej práce, veda o sociálnej práci, magisterská práca a povinne voliteľné predmety: sociálno-filozofické a etické aspekty sociálnej práce, politologické aspekty sociálnej práce, model rastu V. Satirovej v socioterapii, dejiny sociálnej práce, makro a mikroekonomické aspekty sociálnej práce, koncept životného štýlu A. Adlera v socioterapii, gestalt prístup v socioterapii, vybrané kapitoly z psychoterapie a socioterapie, rodové štúdiá v sociálnej práci). Tieto predmety sú doplnené o predmety, ktoré ponúkajú základnú orientáciu v metodológii výskumu v sociálnych vedách (výskum v sociálnej práci - kvantitatívny výskum, výskum v sociálnej práci - kvalitatívny výskum, diplomový seminár I.II, konceptuálny rámec projektu ročníkovej práce I. II, študentská vedecko-odborná činnosť II.). Táto kombinácia podporuje vzájomné prepojenie teórie a výskumu a umožňuje priebežný rozvoj a aktualizáciu poznatkov v teórii sociálnej práce. Povinne voliteľná a výberová výučba dopĺňa tématickú špecializáciu ponukou 4 modulov, ktoré sú orientované na špecifické oblasti teoretickej a aplikovanej etiky:  filozoficko-etickú problematiku, sociálno etický modul, bioetický modul a učiteľsko-výchovný modul. Tieto moduly svojím zameraním doplňujú jadro ŠP povinných predmetov. Študent si vyberá z ponuky tematických modulov podľa vlastného záujmu. V rámci modulov sú ponúkané možnosti textových seminárov a výberové prednášky a semináre. Študent sa venuje situačným a špecifickým etickým problémom, respektíve prípadovým štúdiám. Súčasťou predmetov je príprava projektu, ktorý sa opiera o prípadové štúdie a ich vyhodnotenie.  Študent je systematicky vzdelávaný tak, aby bol schopný porozumieť problematike, vytvoriť si vlastný úsudok, hľadať argumenty  pre alternatívne možnosti komunikovať o probléme a samostatne aplikovať riešenie v modelovej situácii v kontexte spoločenskej reality. Študent je kompetentný koordinovať komunikáciu a niesť zodpovednosť za riešenie. Je schopný a kompetentný pracovať v tíme a organizovať činnosť tímu pri riešení etických problémov. J

Praktická oblasť štúdia je zameraná na rozvoj profesijných kompetencií (povinné predmety: sociálne programovanie a projektovanie v kontexte sociálnej politiky, preddiplomová prax, supervízia v sociálnej práci, etika vedy, bioetika, etické poradenstvo2 a odborná prax z etiky; povinne voliteľné predmety: klinická sociálna práca, riadenie ľudských zdrojov, politika sociálnych služieb, cudzí jazyk, odborná prax I., II, dobrovoľnícka prax I., II., sociálno-psychologický výcvik I., II, service-learning v sociálnej práci,rodinná politika, trh práce a politika zamestnanosti , posúdenie životnej situácie klienta,). Tieto predmety sa zameriavajú na naplnenie vysokých požiadaviek a dynamického rozvoja a zmien v oblasti praktického výkonu v spoločenskej praxi v súčasnosti. Predmety sú zamerané nielen na rozvoj profesijných kompetencií, ale aj osobnostný rast a rozvoj reflexivity. Toto rozdelenie rešpektuje tradíciu sociálnej práce, jej etické aspekty areagujena aktuálne výzvy.

Špecializačná oblasť vychádza zo skutočnosti, že sociálna práca predstavuje obrovské pole variabilnej praxe v kontexte rôznych cieľových skupín, typov inštitúcií, rôznych podmienok výkonu sociálnej práce. Táto skutočnosť kladie vysoké nároky na etické kompetencie pri rozhodovaní, rozvoj špecializovaných vedomostí a zručností sociálnych pracovníkov. Tento program preto reaguje na túto potrebu už v prvom stupni vysokoškolského štúdia a ponúka študentom možnosť výberu svojej budúcej špecializácie na základe základných informácií o jednotlivých oblastiach sociálnej práce a ponuky povinne voliteľných predmetov: aktivity a terapia s asistenciou zvierat v sociálnej práci, metódy sociálnej práce so seniormi, sociálna práca so sociálne vylúčeným rómskym obyvateľstvom, školská sociálna práca, sociálna práca s migrantmi a azylantmi, dobrovoľníctvo v sociálnej práci, etika verejnej správy, manažérska etika, finančná etika, špeciálna pedagogika). Špecifická orientácia na určitú etickú problematiku je súčasťouodbornej profilácieštudenta s vlastnou orientáciou na voľbu povolania.

Predmety magisterského stupňa študijného programu etika – sociálna práca tvoria základ pre systémovú orientáciu v etickej problematike a problematike sociálnej práce a vytvárajú platformu pre ich aplikovanie v špeciálnej oblasti spoločenskej či profesijnej praxe. Nadväznosť je vyjadrená vo vymedzení obsahu predmetov,  ktorý poskytuje predpoklad a možnosti  pre ďalšie vzdelávanie. Súčasťou študijného programu je príprava diplomovej práce a jej obhajoby ako súčasti štátnej záverečnej skúšky. Obhajoba diplomovej práce je hodnotená 20 kreditmi a štátna záverečná skúška 5 kreditmi (spolu 25 kreditov). Absolutórium študenta tvorí 120 kreditov (60+ 60 z oboch odborov).

Profil absolventa

Absolventi odboru etika - sociálna práca magisterský stupeň vysokoškolského štúdia majú hlboké prierezové vedomosti  z odboru etika a sociálna práca so zameraním na aplikačné využitie v špecializovanej oblasti, vrátane poznania jeho širších kontextov a súvislostí. Absolventi sú kompetentní využívať a integrovať získané poznatky pri situačnej analýze  a na základe získaných zručností ich aplikovať pri riešení morálneho a sociálnerho konfliktu. Kompetentne dokážu riešiť odborné úlohy a koordinovať špecifické činnosti, organizovať, viesť a niesť zodpovednosť za tímovú prácu a jej výsledky. Sú kompetentní uplatniť svoje vedomosti  a zručnosti v problémovom prostredí, prepájať vedomosti a zvládať zložitosť situácií. Sú schopní niesť spoločenskú a etickú zodpovednosť pri riešení konfliktov. Ovládajú  teoretické koncepcie a metódy sociálnej práce, majú vedomosti o ekonomike a legislatíve sociálnej sféry,  poznajú metódy riadenia sociálnej sféry a dokážu analyzovať sociálnu situáciu v danej lokalite príp. regióne,  navrhovať, prijímať a realizovať koncepčné riešenia sociálnych problémov, spolupracovať s orgánmi činnými v trestnom konaní, zdravotníctve, školstve a psychologickom a pedagogickom poradenstve,  podieľať sa na riešení otázok kvality života a socio-enviromentálnych problémov, riešiť otázky minorít, osobitne rómskeho etnika, riešiť otázky rodinnej politiky a rodinného života, chudoby, bezdomovectva, prostitúcie, drogových závislostí a ostatných sociálno-patologických javov, a to v rezidenciálnej i terénnej sociálnej práci, samostatne plánovať a organizovať aktivity  v oblasti sociálnej pomoci a sociálnych služieb. Sú kompetentní aktívne organizovať a koordinovať prácu expertných tímov v profesijných oblastiach pri príprave etických kódexov usmerňovať prácu etických komisií, riadiť a realizovať etický audit. Sú kompetentní formovať morálne postoje verejnosti prostredníctvom manažovania aktivít tretieho sektora.

Vymedzenie oblastí uplatnenia absolventa a absolventky: v inštitúciách štátnej správy, verejnoprávnych inštitúcií a samosprávy, v orgánoch, skupinách  či profesiách zameraných na prípravu, zabezpečenie a koordinovanie  činností kodifikovanej etiky pre potreby výkonu a manažmentu sociálnej práce (napr. pri príprave  etických kódexov, v etických komisiách, etických auditoch), v štátnych a neštátnych zariadeniach sociálnej starostlivosti o deti, mládež, dospelých,  či starších osôb, v združeniach a nadáciách zameraných na verejnoprospešnú sociálnu činnosť, v iných inštitúciách sprostredkovania osobnej a materiálnej pomoci ľuďom v núdzi a pomoci sociálne odkázaným, zdravotne postihnutým, nezamestnaným, osamelým a pod., v oblasti komunitného, regionálneho a národného rozvoja a plánovania. 

Spôsob prijímania na štúdium

Dlhodobým zámerom a strategickým cieľom univerzity je pripraviť kvalitných absolventov v akreditovaných študijných programoch. Predpokladom dosiahnutia tohto cieľa je prijať na štúdium tých študentov, ktorí spĺňajú náročné kritériá kvality. Univerzita má vypracovaný systém postupov pre prijímanie študentov rozpracovaný v Študijnom poriadku PU v čl. 3 až 9 a v Opatrení rektora o prijímacom konaní.

Konkrétne podmienky prijímacieho konania, zodpovedajúce špecifikám a osobitostiam študijných programov, má vypracované každá fakulta.

Prijímacie konanie sa pre uchádzača o štúdium začína doručením jeho písomnej prihlášky na štúdium na fakultu, prípadne na univerzitu, ktorá uskutočňuje príslušný študijný program. Okrem písomnej prihlášky, ktorá je povinná, fakulta umožní doručiť aj prihlášku v elektronickej forme bez zaručeného elektronického podpisu, použitím informačného systému, ktorý umožňuje uchádzačovi o štúdium overenie jej zaevidovania v informačnom systéme odo dňa jej podania do dňa skončenia prijímacieho konania. Dekan môže rozhodnúť, či súčasťou prijímacieho konania bude prijímacia skúška, alebo uchádzači o štúdium budú prijatí bez prijímacej skúšky. V odôvodnených prípadoch dekan fakulty môže vypísať druhé kolo prijímacieho konania.  Ak ide o študijný program uskutočňovaný na univerzite, vo veciach, v ktorých rozhoduje dekan, rozhoduje v tomto prípade rektor Priebeh a harmonogram prijímacej skúšky určí dekan fakulty. Fakulta určí formu a obsah prijímacej skúšky.  Dekan vymenováva predsedov skúšobných komisií a prijímacích komisií. Prijímacia skúška sa koná v určenom termíne, fakulta však môže určiť aj náhradný termín. O mimoriadny termín konania prijímacej skúšky môžu dekana  požiadať uchádzači, ktorí v príslušnom roku absolvujú strednú školu v zahraničí. O prijatí na štúdium rozhoduje dekan. Poradným orgánom dekana je prijímacia komisia, ktorej členov vymenúva dekan. O prijatí na štúdium študijného programu uskutočňovanom na univerzite rozhoduje rektor. Poradným orgánom rektora je prijímacia komisia, ktorej členov vymenúva rektor. Rozhodnutie o výsledku prijímacieho konania sa musí vyhotoviť písomne do 30 dní od overenia splnenia podmienok prijatia na štúdium. Rozhodnutie musí obsahovať výrok, odôvodnenie a poučenie o možnosti podať žiadosť o preskúmanie rozhodnutia. Uchádzač, ktorý nepreukáže splnenie základných podmienok prijatia na štúdium v čase overovania splnenia podmienok na prijatie, môže byť na štúdium prijatý podmienečne s tým, že je povinný preukázať splnenie základných podmienok prijatia na štúdium najneskôr v deň určený na zápis na štúdium.

Požiadavky na výber uchádzačov vychádzajú z úrovne prípravy študentov,  ktorí  úspešne absolvovali bakalársky stupeň štúdia v odbore etika – sociálna práca.  Ukončenie bakalárskeho štúdia v príbuzných odboroch sa akceptuje len v prípade ak súčasťou štátnej záverečnej skúšky bakalárskeho štúdia sú identické predmety so zvoleným študijným programom a téma diplomovej práce má etické  zameranie resp. zameranie  na problematiku sociálnej práce.  V prípade nesplnenia týchto podmienok musí uchádzač absolvovať prijímacie konanie písomným testom, ktorého vedomostná úroveň a požiadavky zodpovedajú bakalárskemu stupňu štúdia odboru etik a – sociálna práca.

Uplatnenie absolventov

Na základe získaných vedomostí, zručností a schopností sú absolventi študijného programu  etika – sociálna práca (2. stupeň) kompetentní  pôsobiť v rôznych kultúrnych, verejných a súkromných inštitúciách, ktoré sú zamerané na sociálnu prácu, v rôznych zariadeniach  v rámci všetkých sektorov s dôrazom na etický aspekt vybraných sociálnych problémov. Absolvent dokáže vykonávať funkciu profesionálneho etika v štátnom a súkromnom sektore, je schopný diagnostikovať etickú situáciu v rôznych oblastiach spoločnosti, aplikovať správnu teóriu, vyhodnocovať získané údaje a nachádzať modelové riešenia. Je schopný poskytovať etické poradenstvo, vykonávať etický audit a etickú expertízu. Ďalej sa uplatní v inštitúciách štátnej správy a samosprávy  (odbory sociálnych vecí,  úrady práce), v zariadeniach sociálnej pomoci a starostlivosti o dospelých a dospievajúcich, v inštitúciách psycho-sociálneho poradenstva, starostlivosti a sociálnej terapie, v ústavoch sociálnych služieb a  pomoci (sociálne odkázaným a zdravotne postihnutým, osamelým), sociálneho plánovania, inštitucionálnej tvorby sociálnych zariadení, organizácie a riadenia sociálnych služieb, vzdelávacie zariadenia, stredné a vysoké školy so zameraním na etiku a sociálnu prácu., na oddeleniach sociálnych vecí a rodiny v inštitúciách štátnej správy a samosprávy, v štátnych a neštátnych zariadeniach sociálnej pomoci a starostlivosti o dospelých, mládež, deti i seniorov, v združeniach a nadáciách zameraných na charitatívnu činnosť, v iných inštitúciách sprostredkovania osobnej a materiálnej pomoci ľuďom v núdzi a pomoci sociálne odkázaným, zdravotne postihnutým, nezamestnaným, osamelým a pod., v inštitúciách verejnej správy  a samosprávy, v oblasti komunitného rozvoja a komunitného plánovania, v treťom sektore.

Uplatniteľnosť absolventiek a absolventov je preto pomerne variabilná a široká.

 

Aktualizoval(a): Tím webmasterov IESP, 26.01.2020