Magisterský stupeň - Etika - sociálna práca
PROFIL ABSOLVENTA A ABSOLVENTKY ŠTUDIJNÉHO ODBORU ETIKA - SOCIÁLNA PRÁCA NA MAGISTERSKOM STUPNI ŠTÚDIA
Absolventi magisterského štúdia hĺbkovo ovládajú teóriu a prax sociálnej práce v jej medziodborových a medzisektorových súvislostiach. Nadobudnuté poznatky a zručnosti využívajú v rámci špecializovanej oblasti výkonu a riadenia sociálnej práce.
Sú pripravení pre výkon práce v inštitúciách štátnej správy, verejnoprávnych inštitúcií a samosprávy, v orgánoch, skupinách či profesiách zameraných na prípravu, zabezpečenie a koordinovanie činností kodifikovanej etiky pre potreby výkonu a manažmentu sociálnej práce (napr. pri príprave etických kódexov, v etických komisiách, etických auditoch), v štátnych a neštátnych zariadeniach sociálnej starostlivosti o deti, mládež, dospelých, či starších osôb, v združeniach a nadáciách zameraných na verejnoprospešnú sociálnu činnosť, v iných inštitúciách sprostredkovania osobnej a materiálnej pomoci ľuďom v núdzi a pomoci sociálne odkázaným, zdravotne postihnutým, nezamestnaným, osamelým a pod., v oblasti komunitného, regionálneho a národného rozvoja a plánovania.
Absolventi odboru Etika - sociálna práca magisterský stupeň vysokoškolského štúdia majú hlboké prierezové vedomosti z odboru etika a sociálna práca so zameraním na aplikačné využitie v špecializovanej oblasti, vrátane poznania jeho širších kontextov a súvislostí. Absolventi sú kompetentní využívať a integrovať získané poznatky pri situačnej analýze a na základe získaných zručností ich aplikovať pri riešení morálneho a sociálneho konfliktu. Kompetentne dokážu riešiť odborné úlohy a koordinovať špecifické činnosti, organizovať, viesť a niesť zodpovednosť za tímovú prácu a jej výsledky. Sú kompetentní uplatniť svoje vedomosti a zručnosti v problémovom prostredí, prepájať vedomosti a zvládať zložitosť situácií. Sú schopní niesť spoločenskú a etickú zodpovednosť pri riešení konfliktov. Ovládajú teoretické koncepcie a metódy sociálnej práce, majú vedomosti o ekonomike a legislatíve sociálnej sféry, poznajú metódy riadenia sociálnej sféry a dokážu analyzovať sociálnu situáciu v danej lokalite príp. regióne, navrhovať, prijímať a realizovať koncepčné riešenia sociálnych problémov, spolupracovať s orgánmi činnými v trestnom konaní, zdravotníctve, školstve a psychologickom a pedagogickom poradenstve, podieľať sa na riešení otázok kvality života a socio-enviromentálnych problémov, riešiť otázky minorít, osobitne rómskeho etnika, riešiť otázky rodinnej politiky a rodinného života, chudoby, bezdomovectva, prostitúcie, drogových závislostí a ostatných sociálno-patologických javov, a to v rezidenciálnej i terénnej sociálnej práci, samostatne plánovať a organizovať aktivity v oblasti sociálnej pomoci a sociálnych služieb. Sú kompetentní aktívne organizovať a koordinovať prácu expertných tímov v profesijných oblastiach pri príprave etických kódexov usmerňovať prácu etických komisií, riadiť a realizovať etický audit. Sú kompetentní formovať morálne postoje verejnosti prostredníctvom manažovania aktivít tretieho sektora.
Teoretické vedomosti:
- o úlohách štátnej správy, verejnoprávnych inštitúcií, samosprávnych orgánov a neštátnych subjektov v oblasti sociálnej politiky,
- o podnikovej sociálnej práci a sociálnej práci vykonávanej v iných rezortoch (napr. školstva, zdravotníctvo, justícia),
- základy teórie a praxe sociálnej práce voči jednotlivým cieľovým skupinám a oblastiam riešenia sociálnych rizík,
- smerované k špecifikám (aj kultúrnym) klientely sociálnej práce (napr. starším, migrujúcim, závislým, nezamestnaným osobám, osobám so zdravotným postihnutím, bezdomovectvom a pod.),
- adresované k osobnému prežívaniu a motivácii, citlivosti voči predsudkom a podporujúce diverzitu,
- reflektujúce zakotvenosť sociálnej práce v národnej a medzinárodnej sociálnej politike.
Praktické spôsobilosti a zručnosti:
- schopnosť aplikovať relevantné riešenia sociálnych situácií v súlade so získanými teoretickými, empirickými a praktickými poznatkami,
- schopnosť kritického úsudku pri prijímaní, riešení sociálnych problémov klientov v rozličných situáciách,
- schopnosť využívať moderné metódy a prostriedky, vrátane najnovších poznatkov umelej inteligencie,
- spolupráce pri navrhovaní, implementovaní a vyhodnocovaní nových riešení sociálnych situácií a problémov cieľových skupín,
- spôsobilosti participovať v projektových tímoch na vývoji, zavádzaní, implementovaní a overovaní riešení sociálnych problémov,
- z oblasti primeraných praktík v súlade s profesijným, právnym a etickým rámcom disciplíny,
- predchádzania diskriminácie vo praxi a dodržiavanie zásad rovnosti príležitostí.