Otázka identity: Vízie európskej integrácie vo V4 a severských krajinách / Issue of Identity: Visions of European Integration in V4 and Nordic Countries
Výskumné pracovisko: Inštitút politológie, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove
Zodpovedný riešiteľ: Mgr. Gabriel Székely, PhD.; doc. Nataliya Maradyk, PhD.
Projektový koordinátor: doc. Orsolya Vincze, PhD. (University of Pécs), Békes Borbála (financial and administrative staff)
Implementačné obdobie: 1. 2. 2025 – 1. 6. 2026

Tento projekt si kladie za cieľ preskúmať dynamickú súhru medzi suverenitou a federalizmom v rámci európskej integrácie prostredníctvom interdisciplinárneho prístupu. Podporuje vedecký diskurz na túto kľúčovú tému, zapája tvorcov politík a rozvíja spoločnú verejnú prednášku, ktorá bude dostupná akejkoľvek vzdelávacej inštitúcii so záujmom o danú problematiku.
Projekt sa zameriava na víziu európskej integrácie a komplexný vzťah medzi suverenitou a federalizmom, pričom osobitnú pozornosť venuje krajinám Vyšehradskej skupiny (t. j. Maďarsku, Poľsku a Slovensku) v porovnaní so škandinávskymi krajinami (t. j. Fínskom a Švédskom).
Krajiny Vyšehradskej skupiny, ktoré znovunadobudli suverenitu po páde komunizmu, boli obzvlášť opatrné pri odovzdávaní právomocí inštitúciám EÚ. Po východnom rozšírení EÚ v roku 2004 krajiny V4 často zvažovali výhody federalizmu, ako je hospodárska stabilita, oproti obavám zo straty národnej kontroly. Nedávne krízy, ako hospodárska kríza v roku 2008 či migračná kríza, tieto debaty ešte zintenzívnili a prehĺbili vnútorné konflikty, pričom do popredia sa dostali narastajúci nacionalizmus, populizmus a nový protekcionizmus. Táto situácia zvýraznila problematiku rovnováhy moci medzi inštitúciami EÚ a členskými štátmi, čím sa stala nielen akademicky dôležitou, ale aj zásadnou pre verejný diskurz. Napriek tejto naliehavosti však vzdelávacie inštitúcie často nemajú dostatok zdrojov alebo platforiem na hlbšie skúmanie týchto otázok, čo vedie k obmedzenému verejnému diskurzu. Naším cieľom je túto situáciu zmeniť prostredníctvom podpory širšieho vedeckého dialógu o interakcii medzi suverenitou a federalizmom a prepojiť akademický výskum s tvorbou politík a verejným povedomím.
Európska integrácia, predovšetkým témy federalizmu a suverenity, zahŕňa mnohorozmerné politické, sociálne a historické otázky, pričom rôzne akademické disciplíny ponúkajú rozdielne rámce a metodológie na ich analýzu. Integrácia týchto perspektív umožňuje komplexnejšie pochopenie nuáns a zložitosti tejto problematiky, čím sa analýza stáva obohatenou a metodologicky robustnejšou.
Ako prvý krok si projekt kladie za cieľ vytvoriť interdisciplinárnu vedeckú spoluprácu medzi politológmi, historikmi, odborníkmi na medzinárodné vzťahy a sociálnymi psychológmi s cieľom hlbšie preskúmať túto problematiku. Zároveň má projekt ambíciu zapojiť do tohto procesu tvorcov politík a vytvoriť prepojenie medzi vedeckými poznatkami a praktickými skúsenosťami z oblasti politického rozhodovania. Prostredníctvom tohto dialógu chceme vzdelávať univerzitných študentov, najmä budúcich diplomatov, a podporovať informované diskusie, ktoré vyvážene zohľadňujú národnú suverenitu a výhody európskej federálnej spolupráce. Vytvorením dobre štruktúrovanej spoločnej prednášky (zahŕňajúcej online prednášky a doplnkový offline vzdelávací balík) zabezpečíme, že občania a budúci tvorcovia politík získajú hlboké porozumenie týmto otázkam, čím podporíme formulovanie politík založených na komplexnom poznaní suverenity a federalizmu v európskom kontexte.
Projekt je spolufinancovaný vládami Česka, Maďarska, Poľska a Slovenska prostredníctvom Vyšehradských grantov z Medzinárodného vyšehradského fondu. Poslaním fondu je rozvíjať myšlienky udržateľnej regionálnej spolupráce v strednej Európe.
***
This project aims to examine the dynamic interplay between sovereignty and federalism within the European integration through an interdisciplinary lens. It fosters scientific discourse on this crucial topic, engaging policymakers and developing a collaborative public lecture, which will be available to any educational institution interested in the subject.
Our project focuses on the vision of European integration and the complex relationship between sovereignty and federalism, with particular emphasis on the V4 countries (i.e., Hungary, Poland, and Slovakia) compared with Nordic countries (i.e., Finland and Sweden).
Visegrad countries, which regained sovereignty post-communism, have been especially cautious about ceding power to EU institutions. Following the 2004 eastward enlargement, V4 countries have often weighed the benefits of federalism, like economic stability, against concerns over losing national control. Recent crises such as the 2008 economic and migration crisis have intensified these debates and severe internal conflicts, including growing nationalism, populism and new protectionism, making the balance of power between EU institutions and member states a critical topic for both academic exploration and public discourse. Despite the importance of the debate, educational institutions might not have sufficient resources or forums to explore these issues in depth, resulting in limited public discourse. Our goal is to change this situation by fostering broader scientific dialogue on the interplay between sovereignty and federalism, helping to bridge the gap between scholarly research, policy implementation, and public understanding.
The European integration, especially the themes of federalism and sovereignty, involves multifaceted political, social, and historical issues, and different disciplines offer varied frameworks and methodologies for analysing problems. Integrating these perspectives allows for a more comprehensive understanding of the nuances and complexities involved in this issue, and the analysis becomes enriched and more robust.
Thus, as a first step, the project aims to develop an interdisciplinary scientific collaboration among political scientists, historians, researchers working on international relations, and social psychologists to gain a deeper understanding of the issue. The project also intends to engage policymakers in this process and create a connection between scientific and policy knowledge and experiences by encouraging dialogue between scientists and decision-makers. Through this collaboration, we aim to educate university students, especially aspiring diplomats, and foster informed discussions that balance national sovereignty with the benefits of European federal cooperation. By developing a well-structured joint lecture (comprised of online lectures and an offline complementary educational toolkit), we can ensure that citizens and future policymakers deeply understand these issues, promoting policies rooted in a comprehensive knowledge of sovereignty and federalism within the European context.
The project is co-financed by the governments of Czechia, Hungary, Poland and Slovakia through Visegrad Grants from the International Visegrad Fund. The mission of the fund is to advance ideas for sustainable regional cooperation in Central Europe.
Celkový rozpočet projektu / Total project budget
27.500 EUR
Hlavný projektový partner a koordinátor / Lead project partner and coordinator
Univerzita v Pécs (Maďarsko) / University of Pécs (Hungary)
Partnerské organizácie projektu / Partner organisations of the project
Univerzita v Pécs (Maďarsko) / University of Pécs (Hungary) - http://international.pte.hu
Viedenská škola medzinárodných štúdií (Rakúsko) / Vienna School of International Studies (Austria) - https://www.da-vienna.ac.at/en/
Univerzita v Helsinkách (Fínsko) / University of Helsinki (Finland) - https://www.helsinki.fi/en
Univerzita Mikuláša Koperníka v Toruni (Poľsko) / University of Nicolaus Copernicus in Torun (Poland) - https://www.umk.pl/en/