Language Selection mobile
Top Menu

ERASMUS+ MOBILITA V KRAJINE OHŇA A ĽADU

V dňoch 14. – 17. 10. 2025 sa dekanka FF PU v Prešove a garantka odboru, prof. PhDr. Beáta Balogová, PhD., MBA a riaditeľka IESP FF PU v Prešove, doc. Mgr. Michaela Skyba, PhD. zúčastnili staff mobility for training v rámci programu Erasmus+ na Islandskej univerziteFakulte sociálnej práce

Prostredníctvom intenzívneho programu sme sa mohli dozvedieť mnoho o špecifikách pracoviska. Rovnako tak obohacujúce boli pre nás diskusie, prezentácia a sprevádzanie celou mobilitou profesorom a zástupcom vedenia fakulty Halldórom S. Guðmundssonom.

Fakulta sociálnej práce (Faculty of Social Work) na Islandskej univerzite (Háskóli Íslands) vytvára priestor pre vzdelávanie sociálnych pracovníkov a pripravuje ich v rámci štúdia na rôzne výzvy s využitím overených postupov práce s jednotlivcom, skupinou, rodinou a komunitou. Promócie prvých absolventov sociálnej práce sa konali v osemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia. Výnimočnosť Islandskej univerzity podčiarkuje skutočnosť, že ako jediná univerzita na Islande umožňuje štúdium v odbore sociálna práca. Súčasne ponúka interdisciplinárny program gerontológie. Organizačne je fakulta začlenená pod školu sociálnych vied School of Social Sciences. K ďalším akademickým školám patrí School of Education, School of Engineering and Natural Sciences, School of Health Sciences a School of Humanities. História Islandskej univerzity siaha do roku 1911, pričom takmer tridsať rokov bol jej sídlom parlament v Austurvöllure. Zaujímavosťou je počet študentov, ktorí navštevovali univerzitu na začiatku jej vzniku. Išlo o 45 študentov, pričom medzi nimi bola len jedna študentka. Dnes študuje na univerzite približne štrnásťtisíc študentov a študentiek a dve tretiny z tohto počtu tvoria ženy.

Vďaka prezentácii Elvy Ellertsdóttir – School of Social Sciences, Student and Teaching Affairs Office – sme mali príležitosť nahliadnuť do fungovania nového systému riadenia vzdelávania CANVAS, ktorý reflektuje požiadavky v oblasti digitalizácie výučby. Výhodou systému je flexibilita, komplexnosť a napĺňanie požiadaviek študentov a vyučujúcich. Zahŕňa webové stránky predmetov, zdieľanie študijných materiálov či zadaní pre študentov a uľahčuje prístup k študijným materiálom. Systém sčasti nahrádza platformy Moodles Ugla, s ktorou sme sa mohli oboznámiť a ktorá slúži najmä ako administratívny systém. Ugla predstavuje informačnú platformu so súborom nástrojov určených pre účely výučby a administratívy. 

Navštívili sme Islandskú asociáciu sociálnych pracovníkov a pracovníčok (Icelandic Association of Social Workers), ktorá združuje vyše päťsto členov. Mali sme príležitosť v rámci stretnutia s výkonnou riaditeľkou Maríou Björk Ingvadóttir a predsedníčkou Steinunn Bergmann oboznámiť sa s agendou asociácie, ktorej začiatky siahajú do roku 1964. Ide o profesijné združenie sociálnych pracovníkov a pracovníčok na Islande, ktorého cieľom je vyvíjať iniciatívy v prospech záujmov sociálnych pracovníkov či podpory solidarity a rovnosti, čo sa v praktickej rovine premieta do posilňovania identity sociálnej práce a boja proti nespravodlivosti a diskriminácii. Členovia a členky asociácie majú prístup k rôznym službám, každoročne vydávanému Časopisu pre sociálnych pracovníkov a informáciám o konaných podujatiach v oblasti sociálnej práce. Asociácia každoročne organizuje kongres v spolupráci s Fakultou sociálnej práce Islandskej univerzity, aby tak spoločne vytvorili priestor pre zdieľanie skúseností a platformu diseminácie vedecko-výskumných inovácií v prospech rozvoja sociálnej práce. 

V rámci programu sme absolvovali exkurziu v South Center v Reykjavíku, ktorou nás sprevádzal riaditeľ centra Óskar Dýrmundur Ólafsson. Počas prezentácie a prehliadky centra nám sprostredkoval množstvo informácií o realizovaných službách. Obyvatelia mesta využívajú služby centra v rôznych oblastiach, vzhľadom na skutočnosť, že centrum ponúka bohatú škálu služieb pre deti, mládež, seniorov a ľudí so zdravotným postihnutím. Špecifikom centra je koncentrácia na vytváranie partnerstiev s komunitnými organizáciami, obyvateľmi a zlepšovanie služieb pre deti a rodiny. Pod jednou strechou je možné uspokojiť potreby rôznych cieľových skupín a ich záujmy, keďže ponuka centra je širokospektrálna so zameraním sa na školské a mimoškolské programy, manažment predškolských zariadení, poradenstvo, rekreačné služby a pod. 

Ďalšou v poradí bola návšteva komunitného centra The Family Center and Cultural House in Gerðuberg za prítomnosti Mirely Protopapa, ktorá nám sprostredkovala informácie o tomto multikultúrnom centre vytvárajúcom komplexnú ponuku reflektujúcu potreby rodín v susedstve. Poskytuje sociálne a aktivizačné aktivity, workshopy pre deti a rodičov, kluby s rôznym zameraním a rovnako aj kurzy islandčiny a poradenstvo pre utečencov. Obohatením programu bolo aj predstavenie realizovaného projektu TINNA, ktorý je určený pre mladých, slobodných rodičov a ich deti. Projekt TINNA sa zameriava na mladých ľudí majúcich záujem o zmenu. Ide o sociálnu inováciu podloženú výskumom Islandskej univerzity preukazujúcom obmedzené príležitosti v oblasti vzdelávania a neskôr zamestnania, ako aj s tým súvisiace marginalizované postavenie detí rodičov žijúcich v chudobných pomeroch.

Obohacujúcou príležitosťou nahliadnutia do systému sociálno-právnej ochrany detí bola  exkurzia v Národnej agentúre pre deti a rodiny (National Agency of Children and Families), ktorou nás sprevádzala sociálna pracovníčka Halla Björk Marteinsdóttir. Agentúra, ktorá bola zriadená ako súčasť ministerstva – Ministry of Education and Children, poskytuje školenia, vzdelávacie aktivity a podporu v oblasti náhradnej starostlivosti, ponúka množstvo aktivít a služieb pre rozvoj blaha detí a v rámci zákona (the Child Protection Act) dohliada na fungovanie a prevádzku zariadení – napr. state treatment homes, the Barnahús children's center. K úlohám agentúry patrí aj výskumná a publikačná činnosť zameraná na príručky, usmernenia a iné podporné materiály a poradenská činnosť týkajúca sa jednotlivých prípadov. Oporu nachádza vo využívaní multisystémovej terapie (MST) so zámerom poskytovať podporné služby pre deti a rodiny v súlade s aktuálnymi poznatkami.

Vyústením programu bolo stretnutie s vyučujúcimi, na ktorom sme prezentovali Inštitút edukológie a sociálnej práce, Filozofickú fakultu Prešovskej univerzity a primárne Prešovskú školu sociálnej práce. Súčasne sme konkretizovali oblasti spolupráce v prospech rozvoja medzinárodnej sociálnej práce v kontexte internacionalizácie. Sumarizáciou sme dospeli k benefitom pre obe pracoviská a univerzity, ktoré plánujeme ďalej rozvíjať v podobe napĺňania konkrétnej vízie dohodnutej spolupráce. Okrem dojmov a skúseností si z tejto mobility odnášame nastavenie pre naše osobné a pracovné smerovanie s uvedomením si pozitívnej energie frekventovanej islandskej myšlienky „þetta reddast“ – „všetko nakoniec dobre dopadne.“

doc. Mgr. Michaela Skyba, PhD., prof. PhDr. Beáta Balogová, PhD., MBA

 

Aktualizoval(a): ‍ Michaela Skyba , 31.10.2025