Workschop - stretnutie s cvičnými učiteľmi
Ústav pedagogiky, andragogiky a psychológie PU v Prešove (ÚPAP PU) usporiadal 25. septembra 2012 pracovné stretnutie s cvičnými učiteľmi. Hlavným organizátorom stretnutia bol Prof. PhDr. Igor Kominarec, PhD., riaditeľ ÚPAP PU a Mgr. Drahomíra Ščešňáková, manažérka pedagogicko-psychologickej praxe. Cieľom stretnutia bolo najmä stretnutie fakultných didaktikov s cvičnými učiteľmi, ktoré slúžilo pre vzájomnú výmenu názorov, skúseností a riešenia problémom pedagogickej praxe.
Napriek tomu, že ÚPAP PU organizuje prax už niekoľko rokov, takého stretnutie sa podarilo zorganizovať po prvýkrát. Pracovnú poradu otvoril a viedol riaditeľ ÚPAP PU Prof. PhDr. Igor Kominarec, PhD., ktorý v úvode všetkých prítomných privítal a oboznámil s programom. Vážnosť stretnutia podčiarkla prítomnosť akademických funkcionárov PU v Prešove: dekanky FHPV doc. PhDr. Nadeždy Krajčovej, PhD. a prorektora pre vzdelávanie prof. PhDr. Milana Portíka, PhD. Stretnutia sa zúčastnila aj prodekanka pre vzdelávanie a hodnotenie kvality PaedDr. Lenka Pasternáková, PhD., vedúca Katedry pedagogiky PhDr. Valentína Šuťáková, PhD., garantka praxe doc. PhDr. Marta Černotová, CSc. a manažérka praxe Mgr. Drahomíra Ščešnáková.
Na stretnutie boli pozvaní všetci odboroví didaktici. Potešujúca bola aj účasť cvičných učiteľov. Zo základných škôl sa stretnutia zúčastnilo 65 cvičných učiteľov a zo stredných škôl 55 cvičných učiteľov. Po úvodnom príhovore prof. I. Kominarca a dekanky FHPV doc. N. Krajčovej sa slova ujala manažérka praxe Mgr. D. Ščešňáková, ktorá všetkých prítomných oboznámila s organizáciou pedagogických praxí v akademickom roku 2012/2013. Vedúca katedry Dr. V. Šuťáková informovala cvičných učiteľov o aktualizačnom - prípravnom atestačnom vzdelávaní pre prvú a druhú atestáciu, ktoré ponúka v rámci kontinuálneho vzdelávania Katedra pedagogiky FHPV a FF PU v Prešove za poplatok 150,- eur a atestačná skúška 37,- eur. Doc. M. Černotová sa ako garantka praxe vyjadrila ku zlepšeniu kvality pedagogickej praxe a pripomenula aké úlohy by mal plniť cvičný učiteľ. Poukázala na niektoré nedostatky, ktoré sa u cvičných učiteľov objavujú, upozornila na publikácie pre cvičných učiteľov - Manuál pre študentov a cvičných učiteľov k pedagogickej praxi a Cviční učitelia, ktoré sú zverejnené aj na internetovej stránke PU v Prešove. Napriek tomu, že boli tieto publikácie zasielané na všetky cvičné školy v Prešove, niektorí cviční učitelia o publikáciách nevedeli. Ku kvalite vzdelávania sa vyjadril aj prof. M. Portík. Upozornil na novelu zákona o sociálnom poistení, ktorú schválila Národná rada SR a na zmeny v Zákonníku práce.
V rámci diskusie v predposlednom bode programu vystúpili cviční učitelia s rôznymi podnetmi, napr. :
- študenti nevyužívajú inovačné metódy a nové aktivity, namiesto toho na praxi často iba pustia prezentáciu, ktorú čítajú;
- študenti nepoznajú učebnice a tematické výchovno-vzdelávacie plány vidia prvýkrát až na praxi;
- študenti sú síce odborne pripravení, ale nie didakticky, cvičná učiteľka (absolventka PU v Prešove) poukázala na minimálny rozsah didaktiky, metodiky, pedagogiky a psychológie na vysokej škole;
- študenti nevedia, čo je to funkčná gramotnosť, je tu nejednotnosť jednotlivých inštitúcií – Vysoké školy, Metodické centrá, NÚCEM, cvičné školy. Študenti čítajú staré diela, nepoznajú nové. Nie je možné učiť sa, bifľovať na skúšky, pretože záber na základných školách sa zužuje a cviční učitelia sú niekde inde.
Na druhej strane na tieto pripomienky zo strany cvičných učiteľov v diskusii reagovali niektorí metodici katedier, ktorí poukázali na to, že vysoká škola nemôže pripravovať študentov len v zmysle súčasných praktických potrieb škôl, ale musí pripravovať absolventov s dlhodobejšou víziou ich odbornej profilácie. Takýto prístup si vyžaduje komplexnejší systém ich teoretickej aj praktickej prípravy.
V závere pracovného stretnutia poukázal prof. Kominarec na spoločný cieľ všetkých zúčastnených, ktorým by mala byť kvalitnejšia príprava študentov, vyjadril cvičným učiteľom a odborovým didaktikom vďaku za účasť a za doterajšie vynaložené úsilie. Cviční učitelia a didaktici rovnakých odborov sa následne stretli v skupinkách a mali tak priestor pre vzájomnú výmenu názorov, postrehov, podnetov a pod.
Veríme, že táto forma spolupráce, t.j. priamy kontakt odborových didaktikov s cvičnými učiteľmi, bude mať len stúpajúcu tendenciu.