Language Selection mobile
Top Menu

Učiteľstvo techniky v kombinácii

Učiteľstvo techniky v kombinácii

Absolvovaním študijného programu bakalárskeho štúdia – Učiteľstvo techniky v kombinácii absolvent získa potrebné vedomosti, zručnosti a kompetencie pre výkon asistenta učiteľa predmetu Technika na 2. stupni ZŠ. Absolvent nemôže byť učiteľom, je ale pripravený na pokračovanie v magisterskom študijnom programe  Učiteľstvo techniky v kombinácii.

Absolvent študijného odboru učiteľstvo a pedagogické vedy v rámci štúdia bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo techniky – v kombinácii z  jednotlivých nosných oblastí nadobudne nasledujúce:

   A. Základné štrukturálne vedomosti, zručnosti a návyky plynúce z absolvovania spoločenskovedného a pedagogicko-psychologického základu učiteľstva– študent dokáže:

  • chápať a interpretovať koncept inštitucionalizovaného socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach;
  • vysvetliť organizačné charakteristiky školského systému, ako aj inštitucionálne pravidlá školy;
  • interpretovať špecifiká psychického vývinu dieťaťa, žiaka 2. stupňa ZŠ a SŠ;
  • analyzovať a pojmovo uchopiť všeobecnopedagogické a všeobecnodidaktické vlastnosti výučby v školskej triede;
  • orientovať sa v školských predpisoch a školskej legislatíve;
  • plánovať a organizovať činnosť skupín žiakov (11-18 ročných), vrátane mimoškolských činností;
  • analyzovať princípy tvorby a projektovania pedagogického a didaktického prostredia v sekundárnom vzdelávaní a schopnosť aplikovať ich  pri plánovaní kurikula vyučovacej jednotky;

    B. Základné štrukturálne vedomosti, zručnosti a návyky vo svojej predmetovej špecializácii.

    Ba) Didaktika techniky – študent dokáže:

  • uviesť ciele vednej disciplíny, predmet jej skúmania, systém, terminológiu, teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky svojej predmetovej špecializácie, atď., ovláda systém všeobecno-technického vzdelávania, ciele a obsah Techniky na ZŠ, pozná obsah a ovláda prácu so základnými pedagogickými dokumentmi, pozná činitele pôsobiace v rámci edukačného procesu;
  • individuálne i tímovo tvorivo aplikovať princípy tvorby a projektovania pedagogického prostredia v oblasti výučby Techniky (rámcové dokumenty - tematický plán, plán MTZ, metodická príprava na vyučovaciu hodinu), t.j. plánovať organizačnú stránku učebného procesu, navrhnúť a zhotoviť učebné pomôcky potrebné na osvojenie si základného učiva žiakmi;
  • má informácie a osvojené návyky potrebné na realizáciu procesu samoštúdia a permanentného vzdelávania cieleného na tvorivé prístupy, získavanie a spracovanie materiálov pre inováciu obsahu, tvorbu učebných pomôcok, PC – vzdelávacích programov, problémových úloh atď.;
  • byť nápomocným pri plánovaní a organizačnom zabezpečovaní edukačného procesu v modelových situáciách a v bezprostrednej školskej praxi (ZŠ, SOŠ).  

     Bb) Materiály a technológie – študent  dokáže:

  • určiť druh dreviny podľa makroskopických znakov, vysvetliť technológiu výroby a aplikovať teoretické vedomosti pri opracovaní dreva;
  • určiť vlastnosti kovov a ich zliatin, pozná ich používanie u jednotlivých druhov v praxi,  má prehľad v oblasti ručného a strojového obrábania dreva, plastov, kovov a ďalších technických materiálov  a z použitia, ovládania a údržby prostriedkov malej ručnej mechanizácie (MRM),
  • tvorivo aplikovať konštruktérsko-technologické schopnosti v samostatnej práci;
  • charakterizovať plasty a ich využitie;

      Bc)Elektrotechniky – študent dokáže:

  • zapojiť elektrický obvod na báze žiackych školských elektrotechnických stavebníc a základnou diagnostikou zisťovať a odstraňovať štandardné poruchy elektrického obvodu;
  • merať základné elektrické veličiny;
  • pozná fyzikálnu podstatu vybraných elektrotechnických prvkov;

     C. Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventa:

  • vie zhotoviť a čítať technickú dokumentáciu v súlade s príslušnými normami ISO-STN,
  • má znalosti z oblasti hardvéru a softvéru, ovláda vybrané druhy aplikačného a grafického softvéru
  • pozná kritéria dobrého dizajnu a je zorientovaný v oblasti dopadov techniky na životné prostredie z hľadiska ekologických aspektov.
  • pozná a uplatňuje zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci vo výučbe Techniky 2. stupni ZŠ.

 

PODROBNÉ INFORMÁCIE:

 

Absolvent učiteľského študijného odboru je predovšetkým spôsobilý byť učiteľom predmetov prislúchajúcim jeho špecializácii na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. Je spôsobilý projektovať, realizovať a reflektovať vyučovací proces a spolupodieľať sa na kreovaní kurikulárnych dokumentov. Absolvent 2. stupňa študijného odboru učiteľstva dokáže:

  • vysvetliť širšie sociálno-kultúrne aspekty výchovy a vzdelávania, kriticky ich analyzovať a hodnotiť, zaujať vlastné stanovisko,
  • popísať, analyzovať a komparovať rôzne modely kognitívneho, personálneho a sociálneho vývinu jedinca,
  • interpretovať zákonitosti kognitívneho, sociálneho a personálneho vývinu z hľadiska edukačného procesu, najmä školského edukačného procesu,
  • analyzovať poruchy psychického vývinu v kontexte edukácie, najmä školskej edukácie,
  • uplatniť zručnosti súvisiace s projektovaním, realizáciou a reflexiou edukačného procesu v škole, ako aj kreovaním kurikulárnych dokumentov na úrovni učiteľa nižšieho či vyššieho sekundárneho vzdelávania,
  • popísať, analyzovať a navrhnúť metodologický a metodický postup skúmania výchovných javov a javov pedagogickej reality,
  • dokážu svoje vedomosti, myšlienky a závery jednoznačne komunikovať odborníkom aj laikom,
  • sú schopní ďalšieho vzdelávania so značnou mierou samostatnosti a autonómie.

 

Aktualizoval(a): Štefan Koco, 13.11.2022