Language Selection mobile
Top Menu

Učiteľstvo pedagogiky v kombinácii

Učiteľstvo pedagogiky v kombinácii (Bc. stupeň)

Profil  absolventa:

Študijný program je zameraný na prípravu budúcich učiteľov akademických predmetov pre nižšie a vyššie sekundárne vzdelávanie. Absolventi sú pripravovaní tak, aby mohli pokračovať v štúdiu na 2. stupni vysokoškolského štúdia v príslušnom študijnom odbore a programe. Absolventi dokážu vykonávať prípravné práce pre aplikovaný edukačný výskum, práce v štátnej správe a územnej samospráve a v oblasti sociálnych služieb. Absolventi získajú vedomosti, zručnosti a schopnosti, ktoré im umožnia pracovať v kategórii pedagogický asistent (podkategórii asistent učiteľa, asistent vychovávateľa, asistent majstra odbornej výchovy) podľa platnej legislatívy, v kategórii vychovávateľ v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach (podľa platnej legislatívy). Môžu tiež pôsobiť v mimoškolských zariadeniach ako pedagóg voľného času (animátor).

Absolventi chápu širšie súvislosti výchovy a vzdelávania a majú osvojenú informačnú gramotnosť. Získajú poznatky zo základov vied o výchove a sú schopní chápať podstatné súvislosti, princípy a teórie výchovnej práce. Osvoja si poznatky o sociálnom kontexte rozvoja osobnosti výchovnou starostlivosťou. Absolvent 1. stupňa študijného odboru učiteľstva akademických predmetov, študijného programu učiteľstvo pedagogiky (v kombinácii) dokáže:

  • chápať a interpretovať koncept inštitucionalizovaného socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach,
  • vysvetliť organizačné charakteristiky školského systému, popísať systém riadenia školstva, kompetencie a funkcie jednotlivých orgánov riadenia,
  • ovláda psychologickú interpretáciu vývinu, výchovy a vzdelávania človeka,
  • pozná organizačné charakteristiky školského systému, ako aj inštitucionálne pravidlá školy,
  • ovláda základnú štruktúru a obsah disciplín svojej predmetovej špecializácie,
  • analyzovať špecifiká psychického vývinu dieťaťa/žiaka 2. stupňa ZŠ a SŠ z hľadiska determinácie edukačného procesu a aplikovať adekvátne edukačné postupy a stratégie s ohľadom na vývinové osobitosti uvedených období,
  • identifikovať sociokultúrny kontext rozvoja žiaka, chápať kultúrne odlišnosti žiakov bez stereotypov a predsudkov,
  • analyzovať a pojmovo uchopiť všeobecno-pedagogické a psychodidaktické vlastnosti výučby v školskej triede,
  • aplikovať teoretické základy práce v oblasti výchovy mimo vyučovania a vo voľnom čase, špecifikovať ciele výchovno-vzdelávacej činnosti, voliť vhodné výchovné stratégie vo vzťahu k cieľom, obsahu a vekovej a individuálnej charakteristike žiakov,
  • podporovať rozvoj záujmov detí, projektovať záujmové činnosti,
  • orientovať sa v školských predpisoch a školskej legislatíve,
  • plánovať a organizovať činnosť skupín žiakov (11-18 ročných), vrátane mimoškolských činností, využívať IKT vo vzdelaní,
  • analyzovať princípy tvorby a projektovania pedagogického a didaktického prostredia v sekundárnom vzdelávaní a schopnosť aplikovať ich pri plánovaní kurikula vyučovacej hodiny, orientovať sa v pedagogickej dokumentácii,
  • aplikovať adekvátne teoretické zásady a praktické postupy na analýzu a riešenie výchovných situácií,
  • uplatňovať procedúry edukačnej intervencie v školských a mimoškolských podmienkach,
  • spolupracovať s pracovníkmi príbuzných profesií (učiteľ, vychovávateľ, riaditeľ školy, školský psychológ a i.),
  • kooperovať v tíme pri riešení pracovných úloh a problémov, predkladať inovatívne a tvorivé návrhy, otvorene komunikovať,
  • spolupracovať s rodičmi, predstaviteľmi obce, prezentovať školu navonok, 
  • prejaviť jazykovú kultúru, adekvátne využívať prostriedky verbálnej a neverbálnej komunikácie,
  • objektívne zhodnotiť svoju prácu, mať schopnosť sebareflexie,
  • uplatňovať stratégie zamerané na svoj vlastný rozvoj, mať pozitívny postoj k celoživotnému vzdelaniu a vlastnému sebarozvoju, mať predpoklady k ďalšiemu štúdiu,
  • najmä je však pripravený získať úplnú učiteľskú spôsobilosť na 2. stupni vysokoškolského štúdia.

 

PODROBNÉ INFORMÁCIE:

 

Hlavným kritériom kvalifikácie absolventa študijného odporu pedagogika  je, aby v súlade so štátnym vzdelávacím programom naplnil požiadavky  skupiny učiteľských študijných odborov. Rozvrhnutie štúdia je tzv. modulové , t.j.  v prvej časti štúdia absolvujú všetci   študenti povinné jednotky  študijného programu a v druhej časti si vyberú profil v špecializácii, ktorý im umožní  širšie  a efektívnejšie uplatnenie odbornosti v školskej praxi. Absolvovaním modulu výchovný poradca alebo koordinátor prevencie sociálno-patologických javov bude profil  študentov na základných a stredných školách využiteľný nielen v prospech žiakov, ale aj pri koordinácii práce s manažmentom škôl, v spolupráci s rodičmi, s ďalšími inštitúciami v štátnej správe a s inými  pomáhajúcimi profesiami.


Učiteľstvo pedagogiky v kombinácii (Mgr. stupeň)

Absolventi študijného odboru pedagogika (v kombinácii s ďalším predmetom) budú predovšetkým  kvalifikovaní  ako 1/ učitelia predmetu pedagogika na stredných školách rôzneho typu; / napr. PASA, Stredné pedagogické školy, Konzervatóriá, Gymnázia, Stredné zdravotnícke školy a iné/. Dokážu:

  • vysvetliť širšie sociálno-kultúrne aspekty výchovy a vzdelávania, kriticky ich analyzovať a hodnotiť, zaujať vlastné stanovisko,
  • analyzovať poruchy psychického vývinu v kontexte edukácie, najmä školskej edukácie,
  • uplatniť zručnosti súvisiace s projektovaním, realizáciou a reflexiou edukačného procesu v škole,  ako aj kreovaním kurikulárnych dokumentov na úrovni učiteľa nižšieho či vyššieho sekundárneho vzdelávania,
  • samostatne navrhnúť postupy riešenia pedagogických problémov
  • popísať, analyzovať a navrhnúť metodologický a metodický postup skúmania výchovných javov a javov pedagogickej reality,
  • dokážu svoje vedomosti, myšlienky a závery jednoznačne komunikovať odborníkom aj laikom;
  • sú schopní ďalšieho vzdelávania so značnou mierou samostatnosti a autonómie.

2/  Ako pracovníci so širokým odborným profilom budú schopní samostatne vykonávať  odborné – vzdelávacie a výchovné činnosti  v  základných a stredných školách – vo výchove vo voľnom čase, vo vzdelávacích a kultúrnych, sociálnych zariadeniach, v sociálnej starostlivosti o deti a mládež  i v orgánoch verejnej správy, kde je vyžadované vysokoškolské vzdelanie.

3/  Absolventi  štúdia  odboru pedagogika na FHPV  PU,   môžu svoj profil špecializovať podľa vlastného rozhodnutia, na A/pedagogického zamestnanca špecialistu – odborného zamestnanca,  so  zameraním na  výchovné poradenstvo, profesijnú orientáciu a kariérové poradenstvo: (podľa Zákona 317/ 2009 Zb. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch), a na špecializáciu  B/koordinátor  prevencie sociálno-patologických javov. 

Ako výchovný poradca bude vedieť poskytnúť pedagogické poradenstvo v oblasti výchovy, vzdelávania a voľby povolania  na trhu práce  žiakom, aj učiteľom a rodičom, resp. zákonným zástupcom. Bude spôsobilý sprostredkúvať odbornú terapeuticko-výchovnú činnosť a výchovno-poradenskú činnosť podľa potrieb žiaka. V trendoch tzv. školocentrického kontinuálneho vzdelávania učiteľov bude spôsobilý byť poradcom pre učiteľské zbory. Bude manažérsky nápomocný  vedeniu škôl, angažovaný v kontakte s mimoškolskými zariadeniami, bude sa orientovať a pomáhať  v kariérnom  poradenstve i v sociálnej opore učiteľom školy. Bude pôsobiť  i  v supervíznej činnosti  i ako  reprezentant sociálnej opory  v záťažových situáciách učiteľov.

Druhá voľba   špecializácie študenta   v Mgr. stupni  vzdelávania  bude:    koordinátor  prevencie sociálno-patologických javov.  Tento profil obsahuje náplň pomáhajúcej - expertnej práce  pri integrácii znevýhodnených (sociálne, psychicky, fyzicky)  detí,  žiakov z odlišných kultúr. Absolvent  špecializácie - koordinátor - bude  schopný rozvíjať  prosociálnu životnú orientáciu  žiakov, pomáhať učiteľom školy  riešiť nedisciplínu, javy šikanovania, drogových závislostí, kriminality a iné javy nízkej morálnej a mravnej hodnoty. Bude schopný viesť pomocné aktivity a pomáhať pri koordinácii práce učiteľov školy a žiakov a ich rodičov, (klientov) tak, aby podporil rast, zrelosť, uplatnenie žiakov , aby sa efektívne orientovali vo svete, aby sa úspešne vyrovnávali so životom , nepodliehali nežiaducim vplyvom sociálne zaostalého až patologického prostredia. 

 

PODROBNÉ INFORMÁCIE:

Aktualizoval(a): Štefan Koco, 13.11.2022