Učiteľstvo matematiky v kombinácii
Učiteľstvo matematiky v kombinácii (Bc. stupeň)
Absolvent 1. stupňa štúdia má osvojené základné teoretické poznatky z matematiky, ktoré mu umožnia doplniť si vzdelanie na 2. stupni štúdia učiteľstva matematiky alebo príbuzného odboru, prípadne samoštúdiom podľa potrieb a zamerania jeho pracoviska. Prehĺbi si matematické vzdelanie získané na strednej škole a získa vzdelanie v základných matematických oblastiach (algebra, geometria, matematická analýza, pravdepodobnosť a štatistika), ktoré mu poskytne dostatočne široký rozhľad pre hlboké zvládnutie matematiky vyučovanej na základných a stredných školách, vrátane príslušného teoretického zázemia. Tieto si podľa svojho záujmu rozšíri v povinne voliteľných predmetoch. Absolvent pozná základné matematicko-štatistické metódy a možnosti ich aplikácií najmä v školskej praxi. Získa aj základné vedomosti metodológie jednotlivých matematických disciplín. Má schopnosť spracovať pod vedením školiteľa bakalársku prácu.
Špecifický profil absolventa vychádza z previazania poznatkov z oblasti matematiky s poznatkami z psychológie, pedagogiky a didaktiky umožňujúc porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca v podmienkach profilovej vzdelávacej oblasti v prostredí, v ktorom vzdelávanie prebieha.
Absolvent má pohľad do širších súvislostí výchovy a vzdelávania, a má osvojenú informačnú gramotnosť. Svoje odborné zručnosti a vedomosti, ako aj pedagogické vedomosti vie využívať pri plánovaní a realizácii edukačného procesu v škole aj v oblasti záujmových a voľnočasových aktivít Taktiež je schopný orientovať sa v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania, preto dokáže pôsobiť najmä v suportívnych zložkách inštitucionálneho vzdelávania. Absolvent 1. stupňa študijného odboru učiteľstvo akademických predmetov a učiteľstvo umeleckých a výchovných predmetov dokáže:
-
chápať a interpretovať koncept inštitucionalizovaného socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach,
-
vysvetliť organizačné charakteristiky školského systému, ako aj inštitucionálne pravidlá školy,
-
interpretovať špecifiká psychického vývinu dieťaťa, žiaka 2. stupňa ZŠ a SŠ, analyzovať ich z hľadiska determinácie edukačného procesu a aplikovať adekvátne edukačné postupy a stratégie s ohľadom na vývinové osobitosti uvedených období,
-
analyzovať a pojmovo uchopiť všeobecné pedagogické a všeobecné didaktické vlastnosti výučby v školskej triede,
-
orientovať sa v školských predpisoch a školskej legislatíve,
-
plánovať a organizovať činnosť skupín žiakov (11-19-ročných), vrátane mimoškolských činností,
-
využívať IKT vo vzdelávaní,
-
analyzovať princípy tvorby a projektovania pedagogického a didaktického prostredia v sekundárnom vzdelávaní a schopnosť aplikovať ich pri plánovaní kurikula vyučovacej jednotky,
-
navrhnúť projekt vyučovacej jednotky, prezentovať ho pred širšou verejnosťou a obhájiť svoje stanoviská,
-
prejaviť jazykovú kultúru, samostatný postoj, schopnosť sebareflexie.
Absolvent 1. stupňa Učiteľstva matematiky v kombinácii je predovšetkým pripravený tak, aby mohol úspešne pokračovať v štúdiu tohto odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Pozná obsah svojej predmetovej špecializácie, jej výstavbu a súčasne je schopný vniknúť do širších súvislostí matematických disciplín, pedagogicko-psychologických a didaktických aspektov vzdelávania.
Absolvent sa profiluje absolvovaním predmetov, ktoré rozvíjajú jeho teoretické vedomosti a zručnosti, praktické zručnosti a schopnosti a kompetencie tak, ako uvádzajú informačné listy predmetov:
-
pozná matematické pozadie pojmov preberaných na základných a stredných školách,
-
vie používať matematickú symboliku,
-
ovláda základy algebry a teórie čísel, geometrie, teórie funkcie jednej premennej, diferenciálneho a integrálneho počtu funkcií jednej premennej, pravdepodobnosti a matematickej štatistiky,
-
pozná princípy písania odborného textu,
-
má schopnosť samostatne sa učiť, využívať dostupné informačné zdroje,
-
ovláda základnú štruktúru a obsah svojej predmetovej špecializácie,
-
je pripravený získať úplnú učiteľskú spôsobilosť na 2. stupni vysokoškolského štúdia.
Praktické schopnosti a zručnosti:
- vie aplikovať získané poznatky pri riešení aj náročnejších úloh školskej matematiky,
- vie spracovať štatistické údaje na úrovni deskriptívnej štatistiky,
- je schopný pod vedením školiteľa orientovať sa v danej problematike, vyhľadávať zdroje, spracovávať získané informácie a na základe nich, ako aj vlastnej tvorivej činnosti, napísať bakalársku prácu v požadovanej kvalite i rozsahu,
- ovláda na používateľskej úrovni počítačové zariadenia a štandardný počítačový softvér a špeciálny matematický softvér.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventa:
- získava najnovšie poznatky vo svojom odbore a pokračuje vo svojom odbornom raste,
- má schopnosti a návyky pre samostatné štúdium,
- je schopný interpretovať poznatky z oblasti učebnicovej literatúry matematiky, pedagogiky a psychológie,
- využíva možnosti a konkrétne spôsoby použitia moderných informačných a komunikačných technológií.
Vychádzajúc z Národnej sústavy kvalifikácií absolvovanie študijného programu umožní absolventom v rámci zodpovedajúcej úrovne Slovenského kvalifikačného rámca (úroveň SKKR 6) vykonávať nasledujúce povolania:
- pomocný učiteľ
- asistent učiteľa
- pedagogický pracovník pre voľnočasové aktivity detí a mládeže
- administratívno-kultúrny pracovník verejnej správy
- školský administratívno-metodický pracovník.
- metodik práce s mládežou
- lektor ďalšieho vzdelávania
- lektor v práci s mládežou
- kariérový sprievodca/konzultant
PODROBNÉ INFORMÁCIE:
- Podrobné informácie k učiteľským kombinačným programom poskytovaných na Fakulte humanitných a prírodných vied PU.
- Podrobné informácie k učiteľským kombinačným programom poskytovaných v rámci medzifakultného štúdia na Filozofickej fakulte PU.
Učiteľstvo matematiky v kombinácii (Mgr. stupeň)