Language Selection mobile
Top Menu

Učiteľstvo matematiky v kombinácii

Učiteľstvo matematiky v kombinácii (Bc. stupeň)

Absolvent 1. stupňa štúdia má osvojené základné teoretické poznatky z matematiky, ktoré mu umožnia doplniť si vzdelanie na 2. stupni štúdia učiteľstva matematiky alebo príbuzného odboru, prípadne samoštúdiom podľa potrieb a zamerania jeho pracoviska. Prehĺbi si matematické vzdelanie získané na strednej škole a získa vzdelanie v základných matematických oblastiach (algebra, geometria, matematická analýza, pravdepodobnosť a štatistika), ktoré mu poskytne dostatočne široký rozhľad pre hlboké zvládnutie matematiky vyučovanej na základných a stredných školách, vrátane príslušného teoretického zázemia. Tieto si podľa svojho záujmu rozšíri v povinne voliteľných predmetoch. Absolvent pozná základné matematicko-štatistické metódy a možnosti ich aplikácií najmä v školskej praxi. Získa aj základné vedomosti metodológie jednotlivých matematických disciplín. Má schopnosť spracovať pod vedením školiteľa bakalársku prácu.
Špecifický profil absolventa vychádza z previazania poznatkov z oblasti matematiky s poznatkami z psychológie, pedagogiky a didaktiky umožňujúc porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca v podmienkach profilovej vzdelávacej oblasti v prostredí, v ktorom vzdelávanie prebieha.
Absolvent má pohľad do širších súvislostí výchovy a vzdelávania, a má osvojenú informačnú gramotnosť. Svoje odborné zručnosti a vedomosti,  ako aj pedagogické vedomosti vie využívať pri plánovaní a realizácii edukačného procesu v škole aj v oblasti záujmových a voľnočasových aktivít Taktiež je schopný orientovať sa v organizačných  podmienkach inštitucionálneho vzdelávania, preto dokáže pôsobiť najmä v suportívnych zložkách inštitucionálneho vzdelávania. Absolvent 1. stupňa študijného odboru učiteľstvo akademických predmetov a učiteľstvo umeleckých a výchovných predmetov dokáže:
  • chápať a interpretovať koncept inštitucionalizovaného socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach,
  • vysvetliť organizačné charakteristiky školského systému, ako aj inštitucionálne pravidlá školy,
  • interpretovať špecifiká psychického vývinu dieťaťa, žiaka 2. stupňa ZŠ a SŠ, analyzovať ich z hľadiska determinácie edukačného procesu a aplikovať adekvátne edukačné postupy a stratégie s ohľadom na vývinové osobitosti uvedených období,
  • analyzovať a pojmovo uchopiť všeobecné pedagogické a všeobecné didaktické vlastnosti výučby v školskej triede,
  • orientovať sa v školských predpisoch a školskej legislatíve,
  • plánovať a organizovať činnosť skupín žiakov (11-19-ročných), vrátane mimoškolských činností,
  • využívať IKT vo vzdelávaní,
  • analyzovať princípy tvorby a projektovania pedagogického a didaktického prostredia v sekundárnom vzdelávaní a schopnosť aplikovať ich  pri plánovaní kurikula vyučovacej jednotky,
  • navrhnúť projekt vyučovacej jednotky, prezentovať ho pred širšou verejnosťou a obhájiť svoje stanoviská,
  • prejaviť jazykovú kultúru, samostatný postoj, schopnosť sebareflexie.
Absolvent 1. stupňa Učiteľstva matematiky v kombinácii je predovšetkým pripravený tak, aby mohol úspešne pokračovať v štúdiu tohto odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Pozná obsah svojej predmetovej špecializácie, jej výstavbu a súčasne je schopný vniknúť do širších súvislostí matematických disciplín, pedagogicko-psychologických a didaktických aspektov vzdelávania.
 
Absolvent sa profiluje absolvovaním predmetov, ktoré rozvíjajú jeho teoretické vedomosti a zručnosti, praktické zručnosti a schopnosti a kompetencie tak, ako uvádzajú informačné listy predmetov:
  • pozná matematické pozadie pojmov preberaných na základných a stredných školách,
  • vie používať matematickú symboliku,
  • ovláda základy algebry a teórie čísel, geometrie, teórie funkcie jednej premennej, diferenciálneho a integrálneho počtu funkcií jednej premennej, pravdepodobnosti a matematickej štatistiky,
  • pozná princípy písania odborného textu,
  • má schopnosť samostatne sa učiť, využívať dostupné informačné zdroje,
  • ovláda základnú štruktúru a obsah svojej predmetovej špecializácie,
  • je pripravený získať úplnú učiteľskú spôsobilosť na 2. stupni vysokoškolského štúdia.

Praktické schopnosti a zručnosti:

  • vie aplikovať získané poznatky pri riešení aj náročnejších úloh školskej matematiky,
  • vie spracovať štatistické údaje na úrovni deskriptívnej štatistiky,
  • je schopný pod vedením školiteľa orientovať sa v danej problematike, vyhľadávať zdroje, spracovávať získané informácie a na základe nich, ako aj vlastnej tvorivej činnosti, napísať bakalársku prácu v požadovanej kvalite i rozsahu,
  • ovláda na používateľskej úrovni počítačové zariadenia a štandardný počítačový softvér a špeciálny matematický softvér.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventa:

  • získava najnovšie poznatky vo svojom odbore a pokračuje vo svojom odbornom raste,
  • má schopnosti a návyky pre samostatné štúdium,
  • je schopný interpretovať poznatky z oblasti učebnicovej literatúry matematiky, pedagogiky a psychológie,
  • využíva možnosti a konkrétne spôsoby použitia moderných informačných a komunikačných technológií.

Vychádzajúc z Národnej sústavy kvalifikácií absolvovanie študijného programu umožní absolventom v rámci zodpovedajúcej úrovne Slovenského kvalifikačného rámca (úroveň SKKR 6) vykonávať nasledujúce povolania:

  • pomocný učiteľ
  • asistent učiteľa
  • pedagogický pracovník pre voľnočasové aktivity detí a mládeže
  • administratívno-kultúrny pracovník verejnej správy
  • školský administratívno-metodický pracovník.
  • metodik práce s mládežou
  • lektor ďalšieho vzdelávania
  • lektor v práci s mládežou
  • kariérový sprievodca/konzultant

 
PODROBNÉ INFORMÁCIE:

Učiteľstvo matematiky v kombinácii (Mgr. stupeň)

 

Aktualizoval(a): Štefan Koco, 07.02.2025