Učiteľstvo geografie v kombinácii
Učiteľstvo geografie v kombinácii (Bc. stupeň)
Profil absolventa:
Absolvent odboru učiteľstvo a pedagogické vedy (Bc.) je predovšetkým pripravený tak, aby mohol úspešne pokračovať v štúdiu tohto odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Je zorientovaný v geografii ako odbore svojej predmetovej špecializácie, v jej výstavbe, má vhľad do širších súvislostí výchovy a vzdelávania a má osvojenú informačnú gramotnosť.
Teoretické vedomosti absolventa:
- získa a pochopí podstatné fakty, pojmy, princípy a teórie krajinnej sféry a jej jednotlivých geosfér,
- má základný teoreticko-metodologický prehľad v jednotlivých analytických disciplínach fyzickej a humánnej geografie, ktoré mu umožnia analyzovať jednotlivé komponenty FG a HG subsystému,
- pozná a chápe súvislosti a vzájomné väzby medzi jednotlivými komponentmi krajinnej sféry,
- je spôsobilý aplikovať vedomosti z kartografie, geoinformatiky, planetárnej geografie v riešení praktických úloh,
- pozná stratégie systematického vzdelávania a je spôsobilý samostatne sa vzdelávať s využitím relevantných odborných informačných zdrojov,
- je pripravený získať úplnú učiteľskú spôsobilosť na 2. stupni vysokoškolského štúdia.
Praktické schopnosti absolventa:
- získa spôsobilosť hodnotiť krajinnú sféru na základe analýzy jej jednotlivých komponentov,
- vie aktívne získavať geografické informácie a samostatne riešiť úlohy v rámci analytických geografických disciplín,
- je schopný aktívne participovať na terénnom výskume, praktikách, exkurziách,
- vie využívať informačné a komunikačné technológie pre osobné profesijné potreby , ako aj pre pedagogické účely.
Doplňujúce vedomosti a schopnosti absolventa:
- je schopný orientovať sa vo vedeckých textoch z geografie, pedagogiky, psychológie,
- je schopný vzdelávať sa samostatne a cieľavedome usmerňovať svoj odborný vývoj,
- orientuje sa aktuálnych inováciách v oblasti geografie a pedagogiky.
- dokáže efektívne komunikovať , prezentovať problémy, návrhy riešení, odborne diskutovať ku geografickým aj pedagogickým a didaktickým témam,
- vie využívať kartografické a geoinformatické metódy vo vizualizácii geografických poznatkov.
- Podrobné informácie k učiteľským kombinačným programom poskytovaných na Fakulte humanitných a prírodných vied PU.
- Podrobné informácie k učiteľským kombinačným programom poskytovaných v rámci medzifakultného štúdia na Filozofickej fakulte PU.
Učiteľstvo geografie v kombinácii (Mgr. stupeň)
Profil absolventa:
Absolvent odboru učiteľstvo a pedagogické vedy (Mgr.) je spôsobilý byť učiteľom podľa vyštudovanej špecializácie na úrovni nižšieho a sekundárneho vzdelávania. Ovláda obsah geografie, dokáže analyzovať a syntetizovať geografické poznatky a zhodnotiť možnosti krajinnej sféry na rôznych hierarchických úrovniach, je oboznámený s metodológiou odboru. S týmto obsahom dokáže projektovať didaktické zámery a ciele v kontexte výučby geografie. Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovanie, realizácia a reflexia výučby v triede) je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu (pracovné zošity, listy, didaktické testy, modely terénnej výučby a pod.). Má poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike geografie.
Teoretické vedomosti absolventa:
- pozná základný obsah, metodológiu a epistemológiu geografie a didaktiky geografie,
- rozumie podstate procesov a javov prebiehajúcich v krajine, vie vysvetliť podstatu geografických zákonitostí, hodnotiť a predvídať vývoj v regiónoch na rôznych hierarchických úrovniach,
- pozná teoretické aj praktické súvislosti didaktiky geografie, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede,
- je schopný vyhľadávať, analyzovať a správne zhodnotiť kľúčové geografické informácie,
- pozná princípy tvorby a projektovania geografického vzdelávania v sekundárnom vzdelávaní.
Praktické schopnosti absolventa:
- je spôsobilý samostatne projektovať a realizovať výučbu geografie na úrovni nižšieho aj vyššieho sekundárneho vzdelávania,
- vie adaptovať vzdelávací program geografie na konkrétne podmienky žiakov, školskej triedy a typu školy,
- je schopný správne a presne interpretovať geografické poznatky s využitím metód grafického a kartografického spracovania údajov a na ich prezentáciu použiť relevantné softvérové aplikácie,
- je schopný využívať moderné informačné a komunikačné technológie vrátane geografických informačných systémov a účelne podporovať rozvoj informačnej gramotnosti žiakov,
- je spôsobilý efektívne komunikovať odborné geografické aj pedagogické poznatky v laickej aj profesijnej komunite.
Doplňujúce vedomosti a schopnosti absolventa:
- je spôsobilý tvoriť metodické texty so širšou aplikovateľnosťou,
- dokáže komunikovať a spolupracovať s tímom špecialistov pri riešení problémov krajiny a didakticky transformovať a implementovať najnovšie vedecké poznatky do výučby,
- je schopný vzdelávať sa samostatne a cieľavedome usmerňovať svoj odborný vývoj,
- dokáže využívať alternatívne formy a metódy výučby (napr. e-learning, terénna výučba, projektové vyučovanie a pod.),
- orientuje sa v záujmovej činnosti a vo formách podpory talentovanej mládeže (napr. geografická olympiáda.