Language Selection mobile
Top Menu

Učiteľstvo geografie v kombinácii

Učiteľstvo geografie v kombinácii (Bc. stupeň)

Profil absolventa:

Absolvent odboru učiteľstvo a pedagogické vedy (Bc.) je predovšetkým pripravený tak, aby mohol úspešne pokračovať v štúdiu tohto odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Je zorientovaný v geografii ako odbore svojej predmetovej špecializácie, v jej výstavbe, má vhľad do širších súvislostí výchovy a vzdelávania a má osvojenú informačnú  gramotnosť.

Teoretické vedomosti absolventa:

  • získa a pochopí podstatné fakty, pojmy, princípy a teórie krajinnej sféry a jej jednotlivých geosfér,
  • má základný teoreticko­-metodologický prehľad v jednotlivých analytických disciplínach fyzickej a humánnej geografie, ktoré mu umožnia analyzovať jednotlivé komponenty FG a HG subsystému,
  • pozná a chápe súvislosti a vzájomné väzby medzi jednotlivými komponentmi krajinnej sféry,
  • je spôsobilý aplikovať vedomosti z kartografie, geoinformatiky, planetárnej geografie v riešení praktických úloh,
  • pozná stratégie systematického vzdelávania a je spôsobilý samostatne sa vzdelávať  s využitím relevantných odborných informačných zdrojov,
  • je pripravený získať úplnú učiteľskú spôsobilosť na 2. stupni vysokoškolského štúdia.

Praktické schopnosti absolventa:

  • získa spôsobilosť hodnotiť krajinnú sféru na základe analýzy  jej jednotlivých komponentov,
  • vie aktívne získavať geografické informácie a samostatne riešiť úlohy v rámci analytických geografických disciplín,
  • je schopný aktívne participovať na terénnom výskume, praktikách, exkurziách,
  • vie využívať informačné a komunikačné technológie pre osobné profesijné potreby , ako aj pre pedagogické účely.

Doplňujúce vedomosti a schopnosti  absolventa:

  • je schopný orientovať sa vo vedeckých textoch z geografie, pedagogiky, psychológie,
  • je schopný vzdelávať sa samostatne a cieľavedome usmerňovať svoj odborný vývoj,
  • orientuje sa aktuálnych inováciách v oblasti geografie a pedagogiky.
  • dokáže efektívne komunikovať , prezentovať problémy, návrhy riešení, odborne diskutovať ku geografickým aj pedagogickým a didaktickým témam,
  • vie využívať kartografické a geoinformatické metódy vo vizualizácii geografických poznatkov.

 

PODROBNÉ INFORMÁCIE:

Učiteľstvo geografie v kombinácii (Mgr. stupeň)

Profil absolventa:

Absolvent odboru učiteľstvo a pedagogické vedy (Mgr.) je spôsobilý byť učiteľom podľa vyštudovanej špecializácie na úrovni nižšieho a sekundárneho vzdelávania. Ovláda obsah geografie, dokáže analyzovať a syntetizovať geografické poznatky a zhodnotiť možnosti krajinnej sféry na rôznych hierarchických úrovniach, je oboznámený s metodológiou odboru. S týmto obsahom dokáže projektovať didaktické zámery a ciele  v kontexte výučby geografie. Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovanie, realizácia a reflexia výučby v triede) je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu (pracovné zošity, listy, didaktické testy, modely terénnej výučby a pod.). Má poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike geografie. 

Teoretické vedomosti absolventa:

  • pozná základný obsah, metodológiu a epistemológiu geografie a didaktiky geografie,
  • rozumie podstate procesov a javov prebiehajúcich v krajine, vie vysvetliť podstatu geografických zákonitostí, hodnotiť a predvídať vývoj v regiónoch na rôznych hierarchických úrovniach,
  • pozná teoretické aj praktické súvislosti  didaktiky geografie, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede,
  • je schopný vyhľadávať, analyzovať a správne zhodnotiť  kľúčové geografické informácie,
  • pozná princípy tvorby a projektovania geografického vzdelávania v sekundárnom vzdelávaní.

Praktické schopnosti absolventa:

  • je spôsobilý samostatne projektovať  a realizovať výučbu geografie na úrovni nižšieho aj vyššieho sekundárneho vzdelávania,
  • vie adaptovať vzdelávací program geografie na konkrétne podmienky žiakov, školskej triedy a typu školy,
  • je schopný správne a presne interpretovať geografické poznatky s využitím metód grafického a kartografického spracovania údajov a na ich prezentáciu použiť relevantné softvérové aplikácie,
  • je schopný využívať moderné informačné a komunikačné technológie vrátane geografických informačných systémov a účelne podporovať rozvoj informačnej gramotnosti žiakov,
  • je spôsobilý efektívne komunikovať odborné geografické aj pedagogické  poznatky v laickej aj profesijnej komunite.

Doplňujúce vedomosti a schopnosti  absolventa:

  • je spôsobilý tvoriť metodické texty so širšou aplikovateľnosťou,
  • dokáže komunikovať a spolupracovať s tímom špecialistov pri riešení problémov krajiny a didakticky transformovať a implementovať najnovšie vedecké poznatky do výučby, 
  • je schopný vzdelávať sa samostatne a cieľavedome usmerňovať svoj odborný vývoj,
  • dokáže využívať alternatívne formy a metódy výučby (napr. e-learning, terénna výučba, projektové vyučovanie a pod.),
  • orientuje sa v záujmovej činnosti a vo formách podpory talentovanej mládeže (napr. geografická olympiáda.

 

PODROBNÉ INFORMÁCIE:

Aktualizoval(a): Štefan Koco, 13.11.2022