Učiteľstvo fyziky v kombinácii
Učiteľstvo fyziky v kombinácii (Bc. stupeň)
Absolventi učiteľských študijných odborov sú predovšetkým pripravení tak, aby mohli pokračovať v štúdiu na 2. stupni vysokoškolského štúdia v príslušných študijných odboroch. Absolvent má pohľad do širších súvislostí výchovy a vzdelávania, a má osvojenú informačnú gramotnosť. Svoje odborné zručnosti a vedomosti, ako aj pedagogické vedomosti vie využívať pri plánovaní a realizácii edukačného procesu v škole aj v oblasti záujmových a voľnočasových aktivít Taktiež je schopný orientovať sa v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania, preto dokáže pôsobiť najmä v suportívnych zložkách inštitucionálneho vzdelávania. Absolvent 1. stupňa študijného odboru učiteľstvo a pedagogické vedy dokáže:
- chápať a interpretovať koncept inštitucionalizovaného socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach,
- vysvetliť organizačné charakteristiky školského systému, ako aj inštitucionálne pravidlá školy,
- interpretovať špecifiká psychického vývinu dieťaťa, žiaka 2. stupňa ZŠ a SŠ, analyzovať ich z hľadiska determinácie edukačného procesu a aplikovať adekvátne edukačné postupy a stratégie s ohľadom na vývinové osobitosti uvedených období,
- analyzovať a pojmovo uchopiť všeobecnopedagogické a všeobecnodidaktické vlastnosti výučby v školskej triede,
- orientovať sa v školských predpisoch a školskej legislatíve,
- plánovať a organizovať činnosť skupín žiakov (11-18 ročných), vrátane mimoškolských činností,
- využívať IKT vo vzdelávaní,
- analyzovať princípy tvorby a projektovania pedagogického a didaktického prostredia v sekundárnom vzdelávaní a schopnosť aplikovať ich pri plánovaní kurikula vyučovacej jednotky,
- navrhnúť projekt vyučovacej jednotky, prezentovať ho pred širšou verejnosťou a obhájiť svoje stanoviská,
- prejaviť jazykovú kultúru, samostatný postoj, schopnosť sebareflexie
Absolvent 1.stupňa učiteľstva fyziky je predovšetkým pripravený tak, aby mohol úspešne pokračovať v štúdiu tohto odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Pozná obsah svojej predmetovej špecializácie, jeho výstavbu a súčasne je schopný vniknúť do širších súvislostí fyzikálnych disciplín, pedagogicko-psychologických a didaktických aspektov vzdelávania.
Absolvent (1. stupeň):
- chápe základné fyzikálne princípy a vzájomnú súvislosť javov všeobecnej fyziky: Mechaniky a molekulovej fyziky; Elektriny a magnetizmu; Optiky, Kmitov a vĺn; Atómovej a jadrovej fyziky.
- chápe základné fyzikálne princípy a vzájomnú súvislosť javov teoretickej fyziky: teoretickej mechaniky a teórie elektromagnetického poľa.
- rieši menej náročné matematicko-fyzikálne úlohy,
- má schopnosť samostatne sa učiť, využívať dostupné informačné zdroje,
- ovláda základnú štruktúru a obsah svojej predmetovej špecializácie,
- je pripravený získať úplnú učiteľskú spôsobilosť na 2. stupni vysokoškolského štúdia.
Praktické schopnosti a zručnosti:
Absolvent (1. stupeň) získa schopnosti:
- používať experimentálne zariadenia a učebné pomôcky, plánovať a realizovať základné fyzikálne experimenty a interpretovať ich výsledky,
- ovládať na používateľskej úrovni počítačové zariadenia a štandardný počítačový softvér,
- kvalifikovane obsluhovať rôzne meracie a technologické zariadenia.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventa
- získavať najnovšie poznatky vo svojom odbore a pokračovať vo svojom odbornom raste. Má schopnosti a návyky samostatného štúdia,
- je schopný interpretácie z oblasti učebnicovej literatúry fyziky, pedagogiky a psychológie,
- využívať možnosti a konkrétne spôsoby použitia moderných informačných a komunikačných technológií.
- Podrobné informácie k učiteľským kombinačným programom poskytovaných na Fakulte humanitných a prírodných vied PU.
- Podrobné informácie k učiteľským kombinačným programom poskytovaných v rámci medzifakultného štúdia na Filozofickej fakulte PU.
Absolvent učiteľského študijného odboru je predovšetkým spôsobilý byť učiteľom predmetov prislúchajúcim jeho špecializácii na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. Je spôsobilý projektovať, realizovať a reflektovať vyučovací proces a spolupodieľať sa na kreovaní kurikulárnych dokumentov. Absolvent 2. stupňa študijného odboru učiteľstva dokáže:
- vysvetliť širšie sociálno-kultúrne aspekty výchovy a vzdelávania, kriticky ich analyzovať a hodnotiť, zaujať vlastné stanovisko,
- popísať, analyzovať a komparovať rôzne modely kognitívneho, personálneho a sociálneho vývinu jedinca,
- interpretovať zákonitosti kognitívneho, sociálneho a personálneho vývinu z hľadiska edukačného procesu, najmä školského edukačného procesu,
- analyzovať poruchy psychického vývinu v kontexte edukácie, najmä školskej edukácie,
- uplatniť zručnosti súvisiace s projektovaním, realizáciou a reflexiou edukačného procesu v škole, ako aj kreovaním kurikulárnych dokumentov na úrovni učiteľa nižšieho či vyššieho sekundárneho vzdelávania,
- popísať, analyzovať a navrhnúť metodologický a metodický postup skúmania výchovných javov a javov pedagogickej reality,
- dokážu svoje vedomosti, myšlienky a závery jednoznačne komunikovať odborníkom aj laikom;
- sú schopní ďalšieho vzdelávania so značnou mierou samostatnosti a autonómie.
Učiteľstvo fyziky v kombinácii (Mgr. stupeň)
Absolvent 2. stupňa učiteľstva fyziky ( v kombinácii) je spôsobilý byť učiteľom podľa vyštudovanej špecializácie na úrovni nižšieho a sekundárneho vzdelávania ako aj vysokých škôl. Ovláda obsah a didaktiku vyučovania fyziky, princípy štruktúry fyziky a uplatnenie fyzikálnych zákonov v technike, praxi a prírode. S týmto obsahom dokáže projektovať didaktické zámery a ciele vyučovania fyziky. Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovanie, realizácia a reflexia výučby v triede) je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu (učebné pomôcky, zbierky príkladov, laboratórne úlohy, testy ap.). Má poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike odboru, pre pokračovanie na 3. stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore Teória vyučovania fyziky.