Language Selection mobile
Top Menu

Človek a príroda

Človek a príroda (Bc. stupeň)
 
Profil absolventa:
Absolvent učiteľského študijného odboru získava teoretické vedomosti, zručnosti a kompetencie v pedagogicko-psychologickej, odbornej (Vzdelávacia oblasť Človek a príroda) a v didaktickej zložke. Absolvent dokáže:
  • chápať a interpretovať koncept inštitucionalizovaného socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach,
  • vysvetliť organizačné charakteristiky školského systému, ako aj inštitucionálne pravidlá školy,
  • interpretovať špecifiká psychického vývinu dieťaťa, žiaka 2. stupňa ZŠ a SŠ, analyzovať ich z hľadiska determinácie edukačného procesu a aplikovať adekvátne edukačné postupy a stratégie s ohľadom na vývinové osobitosti uvedených období,
  • analyzovať a pojmovo uchopiť všeobecnopedagogické a všeobecnodidaktické vlastnosti výučby v školskej triede,
  • orientovať sa v školských predpisoch a školskej legislatíve,
  • plánovať a organizovať činnosť skupín žiakov, vrátane mimoškolských činností,
  • využívať IKT vo vzdelávaní,
  • analyzovať princípy tvorby a projektovania pedagogického a didaktického prostredia v sekundárnom vzdelávaní a schopnosť aplikovať ich  pri plánovaní kurikula vyučovacej jednotky,
  • navrhnúť projekt vyučovacej jednotky, prezentovať ho pred širšou verejnosťou a obhájiť svoje stanoviská,
  • prejaviť jazykovú kultúru, samostatný postoj, schopnosť sebareflexie.

Odborný profil absolventa je formovaný absolvovaním odborných prírodovedných vedných disciplín. Absolvent disponuje širokým spektrom znalostí z kľúčových oblastí uvedených vedných disciplín v rámci širšieho vedného základu, ktorými disponuje predložený študijný program. Má základné pedagogické a odborné poznatky a zručnosti v metódach výskumu na rôznych úrovniach organizácie živých a neživých systémov, ktoré je schopný aplikovať pri riešení praktických úloh, vykonávať základné práce v experimentálnej biológii, chémii a fyzike aj v mimoškolskej činnosti. Absolvent programu dokáže riešiť problémy prírodovedného výskumu i praktické úlohy aplikovanej vedy, má poznatky a zručnosti v metódach výskumu živých a neživých systémov na rôznych úrovniach ich organizácie. Odborná zložka študijného programu profiluje vedomosti, zručnosti a kompetencie absolventa v nasledovných oblastiach:

Vedomosti:

  • disponuje rozvinutými prírodovednými predstavami o vybraných prírodných javoch a procesoch,
  • má zvládnutý základný matematický aparát,
  • je schopný spoznávať životné prostredie a zmeny, ktoré sa v ňom dejú, s dôrazom na identifikáciu súvislostí,
  • dokáže vymedziť, definovať a interpretovať definície, pojmy a princípy z oblasti biológie, ekológie fyziky a chémie,
  • disponuje prierezovými teoretickými vedomosťami a chápe procesy a fakty v oblasti botaniky, zoológie, ekológie, cytológie, mikrobiológie, fyziológie, genetiky a biológie človeka, mechaniky, molekulovej fyziky, elektriny a magnetizmu, optiky, stavby hmoty, astronómie, anorganickej, organickej, analytickej a fyzikálnej chémie,
  • chápe súvislostí medzi prírodovednými odbormi ako biológia, chémia, fyzika, ekológia a environmentalistika,
  • vie opísať vlastnosti, funkcie a význam jednoduchých strojov, prístrojov a zariadení,
  • vie pomocou vzťahov vysvetliť závislosti fyzikálnych a chemických veličín,
  • vie opísať vlastnosti živých organizmov a charakterizovať rozdiely medzi nimi na základe fylogenetických vzťahov,
  • dokáže správne interpretovať a vysvetliť fyzikálne, chemické, fyziologické a biochemické procesy, regulačné mechanizmy metabolických premien v živých organizmoch,
  • dokáže preukázať všeobecné poznatky z oblastí prírodných vied a získať ucelený obraz o princípe fungovania jednotlivých sústav organizmov,
  • dokáže aplikovať vedomosti pri riešení otázok prírodovedného výskumu.

Zručnosti:

  • dokáže pracovať s prístrojmi, zariadeniami a materiálom v oblasti prírodovedného výskumu,
  • ovláda názvoslovie chemických látok, zapisuje a správne číta chemické reakcie, ovláda základné chemické výpočty,
  • dokáže navrhnúť niekoľkostupňové reakcie syntézy anorganických a organických zlúčenín,
  • dokáže navrhnúť optimálnu metódu pre analýzu štruktúry lebo vlastností látok a vyhodnocovať výsledky analytických meraní,
  • dokáže samostatne realizovať experimentálnu činnosť s využitím prístrojového a materiálneho vybavenia,
  • dokáže spracovávať výsledky fyzikálnych meraní a formulovať závery,
  • dokáže používať postupy a metódy biologických a vybraných chemických a štatistických vedných disciplín,
  • dokáže bezpečne manipulovať s biologickým materiálom,
  • vie kriticky posúdiť vhodnosť použitia metód a nástrojov prírodovedného  výskumu,
  • dokáže aplikovať vedomosti z oblastí botaniky, zoológie, cytológie, mikrobiológie, genetiky a biológie človeka, mechaniky, molekulovej fyziky, elektriny a magnetizmu, optiky, stavby hmoty, astronómie, anorganickej, organickej, analytickej a fyzikálnej chémie a ďalších disciplín pri riešení praktických úloh  s využitím matematického aparátu,
  • dokáže aktívne participovať na terénnom výskume, praktikách a exkurziách,
  • analyzuje a syntetizuje údaje získané v experimentálnom výskume a v teréne, na základe získaných údajov vie navrhnúť možné riešenie problému,
  • disponuje spôsobilosťami vedeckej práce, je schopný navrhnúť jednoduché postupy objektívneho a systematického skúmania okolitého sveta, v rámci ktorého sa identifikujú výskumné otázky, k výskumnej otázke vysloviť predpoklady a primerane ich zdôvodniť na základe predchádzajúceho poznania,
  • využíva informačno-komunikačné technológie pre osobnostný a pedagogický rozvoj,
  • je schopný vyhľadávať chýbajúce informácie v rôznych informačných zdrojoch a uvažovať o ich dôveryhodnosti,
  • v rámci komunikácie vie získať a následne komunikovať údaje usporiadané do rôznych systematizovaných súborov (tabuľky, grafy, schémy a pod.),
  • je schopný aplikovať nadobudnuté prírodovedné poznanie pri riešení nových lokálnych aj globálnych výziev,
  • v procese prírodovedného poznávania používa vhodné (technické) zariadenia.

Kompetencie:

  • je schopný riešiť úlohy vyžadujúce príslušnú odbornosť, koordinovať čiastkové úlohy a niesť zodpovednosť za tieto úlohy,
  • dokáže spolupracovať a niesť zodpovednosť za výsledky tímu,
  • je spôsobilý navrhnutý postup skúmania zrealizovať, zaznamenať údaje a formulovať záver,
  • dokáže vhodne využívať relevantný matematický aparát a dostupné technológie,
  • je schopný aktívne sa zapájať do identifikácie a riešenia environmentálnych problémov a ochrany prírody, identifikovať lokálne i globálne problémy a témy rôzneho charakteru, vedieť sa k nim adekvátne vyjadriť a reflektovať ich,
  • vie diskutovať o vybraných prírodovedných javoch a objektoch, argumentovať a vplyvom argumentácie meniť svoje predstavy a vysvetlenia,
  • pozná a dodržiava bezpečnostné zásady pri manipulácii s elektrickým prúdom a pri práci s laboratórnou technikou a učebnými pomôckami,
  • vie zodpovedne pristupovať k vlastnému zdraviu a zdraviu ostatných, k živej i neživej prírode a životnému prostrediu,
  • aktívne dbá na ochranu životného prostredia a prírody prostredníctvom vedomého zodpovedného rozhodovania sa z pohľadu konzumenta a člena spoločnosti,
  • je schopný identifikovať, zhodnotiť a vhodne aplikovať etické, sociálne a ďalšie princípy do svojej činnosti,
  • preukazuje komunikačné kompetencie, vie vysvetliť použité postupy, analýzy, dokáže sa odborne vyjadrovať,
  • je schopný samostatne pracovať s literatúrou a s inými relevantnými zdrojmi informácii,
  • má schopnosť systematického vzdelávania, dokáže získavať nové poznatky a aktívne rozširovať svoje vedomosti s využitím aktuálnych informačných zdrojov,
  • dokáže prezentovať a argumentovať výsledky stanovených úloh,
  • dokáže preukázať nadobudnuté vedomosti, schopnosti a zručnosti umožňujúce vzdelávať v ďalšom stupni štúdia a aplikovať ich v pedagogickej praxi.

Absolvovaním 1. stupňa štúdia ŠP Človek a príroda študent získa základy pre doplňujúce schopnosti a zručnosti, ktoré sa plne rozvinú v magisterskom stupni štúdia a umožnia získať kompetencie tímovej spolupráce a aplikácie získaných poznatkov vo vlastnej tvorivej a pracovnej činnosti.

Absolvent má pohľad do širších súvislostí výchovy a vzdelávania, a má osvojenú informačnú gramotnosť. Svoje odborné zručnosti a vedomosti,  ako aj pedagogické vedomosti vie využívať pri plánovaní a realizácii edukačného procesu v škole aj v oblasti záujmových a voľnočasových aktivít. Taktiež je schopný orientovať sa v organizačných  podmienkach inštitucionálneho vzdelávania, preto dokáže pôsobiť najmä v suportívnych zložkách inštitucionálneho vzdelávania. Absolventi ŠP Človek a príroda sú predovšetkým pripravení tak, aby mohli pokračovať v štúdiu na 2. stupni vysokoškolského štúdia v príslušných študijných odboroch.
 
Absolvent študijného programu získa úplné vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa v študijnom odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy a je odborne pripravený tak, aby mohol úspešne pokračovať v štúdiu na druhom stupni vysokoškolského vzdelávania v študijnom programe Človek a príroda. Absolvent bakalárskeho štúdia nie je oprávnený vykonávať učiteľské povolanie, môže získať oprávnenie pôsobiť ako pedagogický asistent, pedagogický pracovník pre mimoškolskú činnosť, pracovník školského podporného tímu. Dokáže pôsobiť aj v podporných zložkách inštitucionálneho vzdelávania, v podporných zložkách vzdelávania v neziskových a mimovládnych organizáciách a v podporných zložkách pracovných tímov galérií a múzeí s prírodovedným zameraním. Pre získanie plnej pedagogickej kvalifikácie sa absolvent bakalárskeho stupňa musí uchádzať o štúdium na magisterskom stupni. Absolvent predloženého bakalárskeho študijného programu môže pôsobiť ako pracovník štátnej a verejnej správy, v prírodovedne zameraných oddeleniach rôznych inštitúcií napr. múzeí. Absolventi sa vzhľadom na špecifiká ŠP Človek a príroda môžu potenciálne uplatniť na trhu práce aj vo vybraných laboratóriách, vo výskumných pracoviskách, aj ako súčasť výskumných kolektívov, projektových tímov s prírodovedným zameraním.
 
PODROBNÉ INFORMÁCIE:

Človek a príroda (Mgr. stupeň)

Aktualizoval(a): Štefan Koco, 07.02.2025