Človek a príroda
-
chápať a interpretovať koncept inštitucionalizovaného socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach,
-
vysvetliť organizačné charakteristiky školského systému, ako aj inštitucionálne pravidlá školy,
-
interpretovať špecifiká psychického vývinu dieťaťa, žiaka 2. stupňa ZŠ a SŠ, analyzovať ich z hľadiska determinácie edukačného procesu a aplikovať adekvátne edukačné postupy a stratégie s ohľadom na vývinové osobitosti uvedených období,
-
analyzovať a pojmovo uchopiť všeobecnopedagogické a všeobecnodidaktické vlastnosti výučby v školskej triede,
-
orientovať sa v školských predpisoch a školskej legislatíve,
-
plánovať a organizovať činnosť skupín žiakov, vrátane mimoškolských činností,
-
využívať IKT vo vzdelávaní,
-
analyzovať princípy tvorby a projektovania pedagogického a didaktického prostredia v sekundárnom vzdelávaní a schopnosť aplikovať ich pri plánovaní kurikula vyučovacej jednotky,
-
navrhnúť projekt vyučovacej jednotky, prezentovať ho pred širšou verejnosťou a obhájiť svoje stanoviská,
-
prejaviť jazykovú kultúru, samostatný postoj, schopnosť sebareflexie.
Odborný profil absolventa je formovaný absolvovaním odborných prírodovedných vedných disciplín. Absolvent disponuje širokým spektrom znalostí z kľúčových oblastí uvedených vedných disciplín v rámci širšieho vedného základu, ktorými disponuje predložený študijný program. Má základné pedagogické a odborné poznatky a zručnosti v metódach výskumu na rôznych úrovniach organizácie živých a neživých systémov, ktoré je schopný aplikovať pri riešení praktických úloh, vykonávať základné práce v experimentálnej biológii, chémii a fyzike aj v mimoškolskej činnosti. Absolvent programu dokáže riešiť problémy prírodovedného výskumu i praktické úlohy aplikovanej vedy, má poznatky a zručnosti v metódach výskumu živých a neživých systémov na rôznych úrovniach ich organizácie. Odborná zložka študijného programu profiluje vedomosti, zručnosti a kompetencie absolventa v nasledovných oblastiach:
Vedomosti:
- disponuje rozvinutými prírodovednými predstavami o vybraných prírodných javoch a procesoch,
- má zvládnutý základný matematický aparát,
- je schopný spoznávať životné prostredie a zmeny, ktoré sa v ňom dejú, s dôrazom na identifikáciu súvislostí,
- dokáže vymedziť, definovať a interpretovať definície, pojmy a princípy z oblasti biológie, ekológie fyziky a chémie,
- disponuje prierezovými teoretickými vedomosťami a chápe procesy a fakty v oblasti botaniky, zoológie, ekológie, cytológie, mikrobiológie, fyziológie, genetiky a biológie človeka, mechaniky, molekulovej fyziky, elektriny a magnetizmu, optiky, stavby hmoty, astronómie, anorganickej, organickej, analytickej a fyzikálnej chémie,
- chápe súvislostí medzi prírodovednými odbormi ako biológia, chémia, fyzika, ekológia a environmentalistika,
- vie opísať vlastnosti, funkcie a význam jednoduchých strojov, prístrojov a zariadení,
- vie pomocou vzťahov vysvetliť závislosti fyzikálnych a chemických veličín,
- vie opísať vlastnosti živých organizmov a charakterizovať rozdiely medzi nimi na základe fylogenetických vzťahov,
- dokáže správne interpretovať a vysvetliť fyzikálne, chemické, fyziologické a biochemické procesy, regulačné mechanizmy metabolických premien v živých organizmoch,
- dokáže preukázať všeobecné poznatky z oblastí prírodných vied a získať ucelený obraz o princípe fungovania jednotlivých sústav organizmov,
- dokáže aplikovať vedomosti pri riešení otázok prírodovedného výskumu.
Zručnosti:
- dokáže pracovať s prístrojmi, zariadeniami a materiálom v oblasti prírodovedného výskumu,
- ovláda názvoslovie chemických látok, zapisuje a správne číta chemické reakcie, ovláda základné chemické výpočty,
- dokáže navrhnúť niekoľkostupňové reakcie syntézy anorganických a organických zlúčenín,
- dokáže navrhnúť optimálnu metódu pre analýzu štruktúry lebo vlastností látok a vyhodnocovať výsledky analytických meraní,
- dokáže samostatne realizovať experimentálnu činnosť s využitím prístrojového a materiálneho vybavenia,
- dokáže spracovávať výsledky fyzikálnych meraní a formulovať závery,
- dokáže používať postupy a metódy biologických a vybraných chemických a štatistických vedných disciplín,
- dokáže bezpečne manipulovať s biologickým materiálom,
- vie kriticky posúdiť vhodnosť použitia metód a nástrojov prírodovedného výskumu,
- dokáže aplikovať vedomosti z oblastí botaniky, zoológie, cytológie, mikrobiológie, genetiky a biológie človeka, mechaniky, molekulovej fyziky, elektriny a magnetizmu, optiky, stavby hmoty, astronómie, anorganickej, organickej, analytickej a fyzikálnej chémie a ďalších disciplín pri riešení praktických úloh s využitím matematického aparátu,
- dokáže aktívne participovať na terénnom výskume, praktikách a exkurziách,
- analyzuje a syntetizuje údaje získané v experimentálnom výskume a v teréne, na základe získaných údajov vie navrhnúť možné riešenie problému,
- disponuje spôsobilosťami vedeckej práce, je schopný navrhnúť jednoduché postupy objektívneho a systematického skúmania okolitého sveta, v rámci ktorého sa identifikujú výskumné otázky, k výskumnej otázke vysloviť predpoklady a primerane ich zdôvodniť na základe predchádzajúceho poznania,
- využíva informačno-komunikačné technológie pre osobnostný a pedagogický rozvoj,
- je schopný vyhľadávať chýbajúce informácie v rôznych informačných zdrojoch a uvažovať o ich dôveryhodnosti,
- v rámci komunikácie vie získať a následne komunikovať údaje usporiadané do rôznych systematizovaných súborov (tabuľky, grafy, schémy a pod.),
- je schopný aplikovať nadobudnuté prírodovedné poznanie pri riešení nových lokálnych aj globálnych výziev,
- v procese prírodovedného poznávania používa vhodné (technické) zariadenia.
Kompetencie:
- je schopný riešiť úlohy vyžadujúce príslušnú odbornosť, koordinovať čiastkové úlohy a niesť zodpovednosť za tieto úlohy,
- dokáže spolupracovať a niesť zodpovednosť za výsledky tímu,
- je spôsobilý navrhnutý postup skúmania zrealizovať, zaznamenať údaje a formulovať záver,
- dokáže vhodne využívať relevantný matematický aparát a dostupné technológie,
- je schopný aktívne sa zapájať do identifikácie a riešenia environmentálnych problémov a ochrany prírody, identifikovať lokálne i globálne problémy a témy rôzneho charakteru, vedieť sa k nim adekvátne vyjadriť a reflektovať ich,
- vie diskutovať o vybraných prírodovedných javoch a objektoch, argumentovať a vplyvom argumentácie meniť svoje predstavy a vysvetlenia,
- pozná a dodržiava bezpečnostné zásady pri manipulácii s elektrickým prúdom a pri práci s laboratórnou technikou a učebnými pomôckami,
- vie zodpovedne pristupovať k vlastnému zdraviu a zdraviu ostatných, k živej i neživej prírode a životnému prostrediu,
- aktívne dbá na ochranu životného prostredia a prírody prostredníctvom vedomého zodpovedného rozhodovania sa z pohľadu konzumenta a člena spoločnosti,
- je schopný identifikovať, zhodnotiť a vhodne aplikovať etické, sociálne a ďalšie princípy do svojej činnosti,
- preukazuje komunikačné kompetencie, vie vysvetliť použité postupy, analýzy, dokáže sa odborne vyjadrovať,
- je schopný samostatne pracovať s literatúrou a s inými relevantnými zdrojmi informácii,
- má schopnosť systematického vzdelávania, dokáže získavať nové poznatky a aktívne rozširovať svoje vedomosti s využitím aktuálnych informačných zdrojov,
- dokáže prezentovať a argumentovať výsledky stanovených úloh,
- dokáže preukázať nadobudnuté vedomosti, schopnosti a zručnosti umožňujúce vzdelávať v ďalšom stupni štúdia a aplikovať ich v pedagogickej praxi.
Absolvovaním 1. stupňa štúdia ŠP Človek a príroda študent získa základy pre doplňujúce schopnosti a zručnosti, ktoré sa plne rozvinú v magisterskom stupni štúdia a umožnia získať kompetencie tímovej spolupráce a aplikácie získaných poznatkov vo vlastnej tvorivej a pracovnej činnosti.
Absolvent má pohľad do širších súvislostí výchovy a vzdelávania, a má osvojenú informačnú gramotnosť. Svoje odborné zručnosti a vedomosti, ako aj pedagogické vedomosti vie využívať pri plánovaní a realizácii edukačného procesu v škole aj v oblasti záujmových a voľnočasových aktivít. Taktiež je schopný orientovať sa v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania, preto dokáže pôsobiť najmä v suportívnych zložkách inštitucionálneho vzdelávania. Absolventi ŠP Človek a príroda sú predovšetkým pripravení tak, aby mohli pokračovať v štúdiu na 2. stupni vysokoškolského štúdia v príslušných študijných odboroch.