Učiteľstvo biológie v kombinácii
Učiteľstvo biológie v kombinácii (Bc. stupeň)
Absolventi učiteľských študijných odborov sú predovšetkým pripravení tak, aby mohli pokračovať v štúdiu na 2. stupni vysokoškolského štúdia v príslušných študijných odboroch. Absolvent má pohľad do širších súvislostí výchovy a vzdelávania, a má osvojenú informačnú gramotnosť. Svoje odborné zručnosti a vedomosti, ako aj pedagogické vedomosti vie využívať pri plánovaní a realizácii edukačného procesu v škole aj v oblasti záujmových a voľnočasových aktivít Taktiež je schopný orientovať sa v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania, preto dokáže pôsobiť najmä v suportívnych zložkách inštitucionálneho vzdelávania. Absolvent 1. stupňa študijného odboru učiteľstvo a pedagogické vedy dokáže:
- chápať a interpretovať koncept inštitucionalizovaného socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach,
- vysvetliť organizačné charakteristiky školského systému, ako aj inštitucionálne pravidlá školy,
- interpretovať špecifiká psychického vývinu dieťaťa, žiaka 2. stupňa ZŠ a SŠ, analyzovať ich z hľadiska determinácie edukačného procesu a aplikovať adekvátne edukačné postupy a stratégie s ohľadom na vývinové osobitosti uvedených období,
- analyzovať a pojmovo uchopiť všeobecnopedagogické a všeobecnodidaktické vlastnosti výučby v školskej triede,
- orientovať sa v školských predpisoch a školskej legislatíve,
- plánovať a organizovať činnosť skupín žiakov (11-18 ročných), vrátane mimoškolských činností,
- využívať IKT vo vzdelávaní,
- analyzovať princípy tvorby a projektovania pedagogického a didaktického prostredia v sekundárnom vzdelávaní a schopnosť aplikovať ich pri plánovaní kurikula vyučovacej jednotky,
- navrhnúť projekt vyučovacej jednotky, prezentovať ho pred širšou verejnosťou a obhájiť svoje stanoviská,
- prejaviť jazykovú kultúru, samostatný postoj, schopnosť sebareflexie.
Absolvent disponuje širokým spektrom znalostí zo všetkých oblastí biologických vedných disciplín, z chemických vedných odborov a v rámci širšieho vedného základu tiež z matematiky, fyziky, štatistiky a ekológie. Má základné pedagogické a odborné poznatky a zručnosti v metódach výskumu na rôznych úrovniach organizácie živých systémov, ktoré je schopný aplikovať pri riešení praktických úloh, vykonávať základné práce v experimentálnej biológii, mimoškolskej činnosti.
Absolvent programu Učiteľstvo biológie v kombinácii dokáže riešiť problémy biologického výskumu i praktické úlohy aplikovanej biológie, má poznatky a zručnosti v metódach výskumu živých systémov na rôznych úrovniach ich organizácie (molekula, bunka, organizmus, populácia, ekosytém). Profil absolventa je založený na nasledujúcich vedných disciplínach:
genetika, molekulárna biológia, cytológia, fyziológia rastlín, mikrobiológia, botanika, zoológia, ekológia, na viacerých chemických odboroch a hraničných vedných disciplínach.
Teoretické vedomosti - absolvent biológie:
- disponuje teoretickými vedomosťami a chápe podstatné fakty v biológii,
- dokáže ich aplikovať pri riešení základného a aplikovaného výskumu,
- chápe súvislostí medzi biologickými vednými disciplínami a ďalšími prírodovednými odbormi.
- Praktické schopnosti a zručnosti – absolvent biológie získa schopnosť:
- používať metódy biologických a vybraných chemických a matematicko - štatistických vedných disciplín,
- pracovať s prístrojmi, zariadeniami a materiálom v oblasti základného a aplikovaného biologického výskumu,
- analyzovať a syntetizovať údaje získané v experimentálnom výskume a v teréne,
- na základe získaných údajov navrhnúť možné riešenie problému.
- Podrobné informácie k učiteľským kombinačným programom poskytovaných na Fakulte humanitných a prírodných vied PU.
- Podrobné informácie k učiteľským kombinačným programom poskytovaných v rámci medzifakultného štúdia na Filozofickej fakulte PU.
Absolvent učiteľského študijného odboru je predovšetkým spôsobilý byť učiteľom predmetov prislúchajúcim jeho špecializácii na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. Je spôsobilý projektovať, realizovať a reflektovať vyučovací proces a spolupodieľať sa na kreovaní kurikulárnych dokumentov. Absolvent 2. stupňa študijného odboru učiteľstva dokáže:
- vysvetliť širšie sociálno-kultúrne aspekty výchovy a vzdelávania, kriticky ich analyzovať a hodnotiť, zaujať vlastné stanovisko,
- popísať, analyzovať a komparovať rôzne modely kognitívneho, personálneho a sociálneho vývinu jedinca,
- interpretovať zákonitosti kognitívneho, sociálneho a personálneho vývinu z hľadiska edukačného procesu, najmä školského edukačného procesu,
- analyzovať poruchy psychického vývinu v kontexte edukácie, najmä školskej edukácie,
- uplatniť zručnosti súvisiace s projektovaním, realizáciou a reflexiou edukačného procesu v škole, ako aj kreovaním kurikulárnych dokumentov na úrovni učiteľa nižšieho či vyššieho sekundárneho vzdelávania,
- popísať, analyzovať a navrhnúť metodologický a metodický postup skúmania výchovných javov a javov pedagogickej reality,
- dokážu svoje vedomosti, myšlienky a závery jednoznačne komunikovať odborníkom aj laikom;
- sú schopní ďalšieho vzdelávania so značnou mierou samostatnosti a autonómie.
Učiteľstvo biológie v kombinácii (Mgr. stupeň)
Absolvent 2. stupňa (Mgr.) vysokoškolského štúdia v odbore učiteľstvo a pedagogické vedy, študijný program učiteľstvo biológie (v kombinácií) je spôsobilý byť učiteľom prislúchajúcim jeho špecializácii na úrovni 2. stupňa základných škôl, na stredných a vysokých školách. Má vedomosti z biologických disciplín, je oboznámený s metodológiou odboru biológia a didaktika biológie. Poznatky z biologických vedných disciplín dokáže aplikovať v primárnom vyučovacom procese využitím didaktických postupov. Je schopný podieľať sa na vývoji a príprave metodických materiálov pre výučbu biológie. Problémy ľudskej populácie na úrovni regionálnej a globálnej je potrebné riešiť aj prostredníctvom nadobúdania nových poznatkov, zvládnutia základných a aplikovaných vedomostí, k čomu učiteľ biológie vytvára predpoklady na jednotlivých stupňoch a typoch škôl.
Absolvent študijného odboru učiteľstvo a pedagogické vedy predmet biológia (v kombinácii) je schopný:
- získavať, aplikovať nové poznatky z vedeckej a odbornej literatúry z oblasti biológie, didaktiky biológie a pedagogiky,
- prezentovať získané výsledky, komunikovať s verejnosťou, informovať o aktuálnych problémoch biológie, životného prostredia,
- využívať klasické a alternatívne formy a metódy vyučovania biológie,
- udržiavať kontakt s najnovšími poznatkami vo svojom odbore
- pokračovať v odbornom raste,
- zabezpečiť si ďalšie vzdelávanie a osobný rast.