Test všeobecných študijných predpokladov - OKRUHY
V zmysle § 56 Zákona o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov 131/2002 (časová verzia predpisu účinná od 01.06.2022) je základnou podmienkou prijatia na bakalárske štúdium alebo na štúdium študijného programu podľa § 53 ods. 3 získanie úplného stredného vzdelania alebo úplného stredného odborného vzdelania (§ 56 ods. 1). Ak však ide o osoby, ktorým bol udelený azyl, poskytnutá doplnková ochrana alebo poskytnuté dočasné útočisko, podmienku podľa odseku 1 možno preukázať čestným vyhlásením a testom všeobecných študijných predpokladov (§ 56 ods. 2).
V prípadoch podľa § 56 ods. 2 test bude zo všeobecných študijných predpokladov vykonaný podľa následovných témetických okruhov:
BIOLÓGIA (Biológia; Učiteľstvo biológie v kombinácii)
Okruhy
- Všeobecné logické predpoklady.
- Základné vedomostí z oblasti všeobecnej biológie na bunkovej a molekulárnej úrovni.
Odporúčaná literatúra
KOLEKTÍV AUTOROV, 2007: Zmaturuj z biológie. Didaktis, Edícia: Zmaturuj!
KOLEKTÍV AUTOROV , 2010: Biológia. Enigma, Edícia Maturita.
UŠÁKOVÁ K., 2003: Príprava na maturitu z biológie. Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
Pre prípravu je možné využiť akékoľvek opakovanie stredoškolskej látky.
EKOLÓGIA (Ekológia a environmentalistika)
Okruhy
- Životné prostredie a organizmy.
- Špecializácia rastlín a živočíchov.
- Všeobecné vlastnosti živých sústav.
- Globálne environmentálne problémy.
Odporúčaná literatúra
BULÁNKOVÁ, E., 2014: Materiály na výučbu ekológie na gymnáziách. Biológia, Ekológia, Chémia, 18(3).
HANČOVÁ, H. VLKOVÁ, M., 2001: Biológa II v kocke, Bratislava: Art Area.
TEREK, J., VOSTAL, Z., 2009: Základy ekológie a environmentalistiky. Vysokoškolské učebné texty. Prešovská unvierzita v Prešove.
UŠÁKOVÁ, K. A KOL., 2005: Biológia pre gymnáziá 6 Bratislava: EXPOL pedagogika.
VILČEK, F. A KOL., 2002: Prehľad biológie II, Bratislava: SPN.
VIŠŇOVSKÁ, J. A KOL., 2012: Biológia pre 1.ročník gymnázií, Bratislava: SPN.
FYZIKA (Učiteľstvo fyziky v kombinácii)
Okruhy
- Sila a pohyb
- Vlastnosti kvapalín a plynov
- Periodické deje
- Elektrina a magnetizmus
- Elektromagnetické žiarenia a častice mikrosveta
- Energia okolo nás
Odporúčaná literatúra
ZÁMEČNÍK, J., 1988: Prehľad stredoškolskej fyziky, Alfa.
SVOBODA, E., 2020: Přehled středoškolské fyziky. Spoločnosť Prometheus.
GEOGRAFIA (Geografia a aplikovaná geoinformatika; Učiteľstvo geografie v kombinácii)
Okruhy
- Všeobecná fyzická geografia – základné charakteristiky atmosféry, hydrosféry, litosféry, pedosféry a biosféry
- Všeobecná humánna geografia – základné charakteristiky obyvateľstva: dynamika, štruktúra, sídla, základné charakteristiky hospodárstva: poľnohospodárstvo, priemysel, služby, doprava, cestovný ruch
- Regionálna geografia sveta (Európa, Ázia, Amerika, Afrika, Austrália) - fyzicko-geografická charakteristika: poloha, členitosť, prírodné podmienky,humánno-geografická charakteristika: obyvateľstvo, sídla, ekonomika, regionalizácia štátov
- Regionálna geografia Slovenskej republiky - fyzicko-geografická charakteristika: poloha, členitosť, prírodné podmienky; humánno-geografická charakteristika: obyvateľstvo, sídla, ekonomika
Odporúčaná literatúra
ANDĚL, J. A KOL., 2019: Makroregiony světa/ Nová regionální geografie. Karolinum.
KOLEKTÍV AUTOROV, 2002: Atlas krajiny Slovenskej republiky. Bratislava: Ministerstvo ŽP SR, Esprit.
ČEMAN, R., 2011: Školský geografický atlas – Svet. Mapa Slovakia Plus.
KOLEKTÍV AUTOROV, 2002: Geografia pre stredné školy – školský atlas. VKÚ Harmanec.
TOLMÁČI, L. A KOL., 2009: učebnica Geografie pre 2.ročník gymnázií. VKÚ Harmanec.
TOLMÁČI, L. A KOL., 2011: učebnica Geografie pre 3.ročník gymnázií. VKÚ Harmanec.
PEDAGOGIKA (Učiteľstvo pedagogiky v kombinácii)
Okruhy
- Vzdelávanie, všeobecné ciele výchovy a vzdelávania.
- Vyučovací proces a jeho plánovanie. Ciele vyučovania. Metódy vyučovacieho procesu. Motivácia vo vyučovacom procese. Motivácia vyučovacieho procesu.
- Pedagogika ako veda teoretická a praktická. Jej význam a využitie v práci pedagogických zamestnancov.
- Výchova a formovanie osobnosti. Dimenzie utvárania človeka (biologicko-prírodná, spoločensko-kultúrna a osobnostná dimenzia, naturalistické, psychologické, sociálne a personalistické koncepcie). Výchova a hodnoty – vymedzenie hodnôt, delenie hodnôt, charakteristika výchovy k hodnotám. Metódy výchovy a ich členenie.
- Postavenie školy v súčasnosti, ciele a princípy edukácie. Funkcie školy.
- Učiteľ a učiteľská profesia. Typológia učiteľa. Profesijné kompetencie učiteľa, vyučovací štýl učiteľa. Význam a úloha učiteľa v súčasnej škole. Problémy v učiteľskom povolaní.
- Sociologické aspekty výchovných inštitúcií. Primárne a sekundárne výchovné inštitúcie (rodina, škola, masovokomunikačné prostriedky, detské a mládežnícke organizácie, atď. ) ich miesto v socializačných procesoch deti a mládeže. Súčasné problémy rodiny a školy a ich dopad na socializáciu jedinca.
- Sociologické problémy detstva a mládeže. Podiel socializačných činiteľov v procese socializácie človeka.
Odporúčaná literatúra
KOMINAREC, I., KRAJČOVÁ, N., PASTERNÁKOVÁ, L., ŠUŤÁKOVÁ, V., 2015: Úvod do pedagogiky. Prešov: PU.
KONČEKOVÁ, Ľ., 2014: Vývinová psychológia. Prešov: Vydavateľstvo Michala Vaška.
PETLÁK, E., 2016: Všeobecná didaktika. Bratislava: Iris
ŠUŤÁKOVÁ V., FERENCOVÁ, J., ZAHATŇANSKÁ, M., 2017: Sociálna a didaktická komunikácia. 2. vyd. Bratislava: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-8168-548-4
TECHNIKA (Učiteľstvo techniky v kombinácii)
Okruhy
Profilové vedomosti a zručnosti z predmetov: technické kreslenie, technická mechanika, kovy-strojárska technológia, technológie spracovania dreva, plastov a ďalších technických materiálov, konštruovanie a navrhovanie, elektrotechnika-elektrina a magetizmus, elektronika, automatizácia, základy merania v strojárstve.
- Poznať základy technického zobrazovania strojových súčiastok a konštrukčných celkov.
- Poznať základnú odbornú terminológiu v oblastiach strojárstvo, spracovanie dreva a plastov a ostatnú výrobu.
- Poznať základné strojové súčiastky a mechanizmy používané v strojárstve.
- Ovládať základné technické výpočty s využitím odbornej technickej literatúry.
- Poznať teoretické základy princípov činnosti strojov a zariadení.
- Poznať základné druhy materiálov a polotovarov používaných v oblasti technických materiálov, ich základné vlastnosti.
- Poznať základné metódy zisťovania technických vlastnosti materiálov.
- Poznať základné metódy tepelného spracovania a povrchových úprav materiálov.
- Poznať základné technologické postupy ručného a strojného spracovania kovov, dreva a plastov.
- Poznať základné technologické postupy montáže a demontáže strojov, zariadení, mechanizmov a ich komponentov.
- Poznať základné predpisy bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, zásady hygieny práce a ochrany životného prostredia,.
- Poznať základné automatické systémy.
- Ovládať postupy používania strojov, prístrojov, nástrojov a prípravkov, mať prehľad o navrhovaní jednoduchých výrobných pomôcok.
- Poznať informačné systémy a ich možnosti aplikácie do praxe.
- Definovať a určiť možné zdroje znečisťovania životného prostredia súvisiace s príslušnou výrobou alebo službou.
- Poznať použitie meradiel a meracích prístrojov pre bežnú kontrolu súčiastok a meranie základných technických veličín.
- Poznať základné zákony elektrotechniky.
- Poznať Jednoduchý elektrický obvod, Ohmov zákon, Kirchhoffove zákony.
- Poznať radenie elektrických odporov a kondenzátorov.
- Poznať princípy magnetického poľa v okolí prúdovodiča.
- Poznať zapojenie elektrických a logických obvodov.
Odporúčaná literatúra
Technické kreslenie: druhy čiar; zobrazovanie (Axonometrické, pravouhlé premietanie v prvom kvadrante).
VESELOVSKÝ, J. 1985: Základy zobrazovania súčiastok v technickom kreslení. Bratislava : Alfa.
HOLOUBEK, Z., J. LEINVEBER, a J. ŠVERCL, 1981: Technické kreslenie. Bratislava : Alfa.
Technická mechanika: kinematika (kvalitatívna a kvantitatívna charakteristika rovnomerne priamočiareho a zrýchleného pohybu); dynamika (charakteristika Newtonových pohybových zákonov).
POLČIN, D. 2003: Základné poznatky z fyziky. Bratislava: Vydavateľstvo vzdelávacej literatúry
Materiály a technológie: Základné náuky o materiály a technológie ich spracovania - dreva, plastov, kovov a ďalších technických materiálov.
KRUŠPÁN, I. A KOL., 2004: Technická výchova pre 5. až 9. ročník základných škôl. Bratislava: Expol pedagogika.
ŠOLTÉS, J., LITECKÁ, J., 2016: Materiály a technológie 1: základné technické materiály. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2016.
>>> HRAVÁ TECHNIKA
Elektrotechnika: Elektrina a magetizmus
DEMKANIN, P., HORVÁTHOVÁ, M., 2021: Fyzika pre 3. ročník gymnázia a 7. ročník gymnázia s osemročným štúdiom. Združenie Educo.
TARÁBEK, P., 2018: Zmaturuj z Fyziky. Didaktis.