Language Selection mobile
Top Menu

Učiteľstvo francúzskeho jazyka

Odporúčané študijné plány nájdete TU

z nich si môžete nakombinovať konkrétnu kombináciu

 


Profil absolventa:

Učiteľstvo francúzskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) – 1. stupeň

Vedomosti:

- Má prierezové vedomosti zo súčasného  francúzskeho jazyka a literatúry, a to so zameraním na ich aplikačné využitie.

- Má široké vedomosti a porozumenie v oblasti lingvistických, literárnych a literárnovedných disciplín.

- Uvedomuje si praktický súvis získaných vedomostí vo vzťahu k budúcej profesii.

- Ovláda francúzsky jazyk na úrovni B2-C1 SERR pri sprostredkovaní bežnej komunikácie v hovorenej aj písomnej podobe, osvojil si všeobecnú kulturologickú kompetentnosť, t. j. globálnu znalosť problematiky interkultúrneho komunikačného správania. Zároveň disponuje základnými teoretickými a metodologickými poznatkami z lingvistiky a literárnej vedy. Osvojil si vedomosti z fonetiky a gramatiky francúzštiny (ortoepie a ortografie, morfosyntaxe, lexikálnej morfológie a syntaxe). Oboznámil sa s reáliami, dejinami, kultúrou a literatúrou Francúzska a frankofónnych krajín.

- Absolvent má pohľad do širších súvislostí výchovy a vzdelávania a má osvojenú informačnú gramotnosť.

Zručnosti

- Vie aktívnym spôsobom získavať informácie súvisiace s doménou francúzskeho jazyka a literatúry, kultúrno-spoločenského kontextu Francúzska a frankofónnych krajín a využíva ich na riešenie praktických úloh v odbore.

- Dokáže riešiť praktické úlohy v odbore a využíva osvojené postupy.

- Dokáže kriticky posúdiť vlastné postupy a zhodnotiť ich primeranosť.

- Je schopný ďalej samostatne rozvíjať a upevňovať svoje jazykové vedomosti a komunikačné zručnosti pri práci s textom v smere francúzština – slovenčina a naopak. Aplikuje najnovšie teoretické poznatky v písomnej a ústnej interkultúrnej komunikácii vo francúzskom jazyku. Dokáže sa adaptovať na problémy, ktoré vznikajú pri pedagogickej činnosti. Je tiež schopný prekladať texty bežnej komunikácie a menej náročné odborné texty z francúzskeho jazyka.

- Svoje odborné zručnosti vie využívať pri plánovaní a realizácii edukačného procesu v škole aj v oblasti záujmových a voľnočasových aktivít. Je schopný orientovať sa v organizačnýchpodmienkach inštitucionálneho vzdelávania, preto dokáže pôsobiť najmä v suportívnych zložkách inštitucionálneho vzdelávania.

- Dokáže absolvovať študentskú mobilitu Erasmus+ a tým sa zorientovať v autentickom študijnom prostredí frankofónnych krajín alebo v inej krajine, kde rovnako plní zadané úlohy za využitia získaných vedomostí.

Kompetentnosti

- Dokáže riešiť zadané úlohy z odboru, pričom samostatne koordinuje čiastkové činnosti.

- Dokáže pracovať v tíme a uplatňuje etické postoje.

- Absolvent dokáže uplatňovať osvojené vedomosti v procese riešenia zadaných úloh z odboru a samostatne si naplánovať a koordinovať celý pracovný postup. Disponuje praktickou jazykovou kompetentnosťou na vysokej úrovni.

- Samostatne získava nové poznatky z francúzskeho jazyka a literatúry, ktoré si dopĺňa a rozširuje a ďalej ich dokáže adekvátnym spôsobom sprostredkovať cieľovému recipientovi rešpektujúc zásady interkultúrnej komunikácie.

- V inom ako domácom kultúrnom prostredí uplatňuje kultúrnu kompetentnosť a adaptuje sa na kultúrne špecifiká prostredia, v ktorom sa pohybuje.

- Dokáže využívať IKT vo vzdelávaní.

Prenositeľné spôsobilosti:

  • Absolvent programu sa okrem učiteľskej profesie môže uplatniť všade tam, kde využije vysoký stupeň ovládania praktického jazyka, a to slovenského aj francúzskeho.
  • Absolvent nadobúda prenositeľné spôsobilosti: schopnosť interkultúrnej komunikácie v písomnom a ústnom styku, zručnosti na osi analýza – syntéza – interpretácia výsledkov, schopnosť realizovať zadanú úlohu s vypracovaním harmonogramu parciálnych činností, kreatívne myslenie, kritické myslenie, rešeršno-verifikačná kompetentnosť (vyhľadávanie, vyhodnocovanie a primerané využitie získaných informácií z overených zdrojov), digitálna kompetentnosť.

V čase absolvovania študijného programu Učiteľstvo francúzskeho jazyka a literatúry (v kombinácii)I. stupeň je absolvent pripravený vykonávať nasledujúce profesie:

  • pedagogický pracovník pre mimoškolské záujmové činnosti detí (francúzsky jazyk)
  • školský administratívno-metodický pracovník
  • pracovník v redakčnej praxi
  • pracovník štátnej správy (zahraničné oddelenia s potrebou komunikácie vo francúzskom jazyku)
  • kultúrny referent
  • kultúrno-osvetový pracovník v inštitúciách, ktoré spolupracujú s Francúzskom a frankofónnymi krajinami

 

Učiteľstvo francúzskeho jazyka a literatúry (v kombinácii) – 2. stupeň

 

        Vedomosti: 

  • Absolvent ovláda prehĺbený obsah disciplín špecializácie francúzsky jazyk a literatúra, princípy jeho štruktúry, je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. 
  • Ovláda francúzsky jazyk na úrovni C1-C2 SERR pri sprostredkovaní interkultúrnej komunikácie vo všetkých jej prejavoch. Disponuje hlbokými prierezovými vedomosťami  z francúzskeho jazyka a literatúry, z francúzskeho diachrónneho a synchrónneho kultúrneho kontextu a pozná jeho dosah na naše recepčné prostredie. Ovláda pojmový aparát jazykovedy, literárnej vedy a didaktiky cudzojazyčnej výučby. 
  • Nadobudol hlboké a spoľahlivé znalosti obsahu a metodológie disciplín špecializácie a odborovej didaktiky a ich vzájomné súvislosti. 
  • Absolvent má pohľad do širších súvislostí výchovy a vzdelávania a má osvojenú informačnú gramotnosť. 

        Zručnosti: 

  • Nadobudnuté vedomosti je absolvent schopný aplikovať pri výkone učiteľského povolania a ďalej samostatne rozvíjať a upevňovať svoje jazykové vedomosti a rečové  zručnosti, osvojovať si najnovšie teoretické poznatky a adaptovať sa na problémy, ktoré vznikajú pri pedagogickej komunikácii. Je schopný si tieto vedomosti ďalej samostatne prehlbovať a rozširovať a aplikovať v školskej a mimoškolskej vzdelávacej praxi.  
  • Pasívne i aktívne ovláda francúzsky jazyk na vysokej úrovni a dokáže adekvátne uplatňovať získané vedomosti z lingvistiky, literatúry a kultúry francúzskeho a frankofónneho priestoru, ako aj komunikovať v ústnej a písomnej forme v rovine všetkých jazykových štýlov. Je tiež schopný prekladať texty bežnej komunikácie a odborné texty z francúzskeho jazyka.  
  • Dokáže vysvetliť širšie sociálno-kultúrne aspekty výchovy a vzdelávania, kriticky ich analyzovať a hodnotiť, zaujať vlastné stanovisko, Dokáže sa adaptovať na problémy, ktoré vznikajú pri pedagogickej činnosti.  
  • Je schopný participovať na vývoji a tvorbe metodických materiálov pre výučbu.  
  • Dokáže popísať, analyzovať a porovnávať rôzne modely kognitívneho, personálneho a sociálneho vývinu jedinca. 
  • Je schopný interpretovať zákonitosti kognitívneho, sociálneho a personálneho vývinu z hľadiska edukačného procesu, najmä školského edukačného procesu. 
  • Identifikuje poruchy psychického vývinu v kontexte edukácie, najmä školskej edukácie. 
  • Dokáže uplatniť zručnosti súvisiace s projektovaním, realizáciou a reflexiou edukačného procesu v škole, ako aj kreovaním kurikulárnych dokumentov na úrovni učiteľa nižšieho či vyššieho sekundárneho vzdelávania.
  • Dokáže svoje vedomosti, myšlienky a závery jednoznačne komunikovať odborníkom aj laikom. 

        Kompetentnosti: 

  • Absolvent druhého stupňa Učiteľstvo francúzskeho jazyka a literatúry (v kombinácii je spôsobilý byť učiteľom francúzskeho jazyka a literatúry na úrovni nižšieho a sekundárneho vzdelávania.  
  • Absolvent má rozsiahlu jazykovú, rečovú a interkultúrnu kompetentnosť. Je schopný uplatniť sa všade tam, kde sa požadujú vysoké lingvistické a literárnovedné znalosti.  
  • Je spôsobilý projektovať, realizovať a reflektovať vyučovací proces a spolupodieľať sa na kreovaní kurikulárnych dokumentov.
  • Je schopný riešiť problémy, naplánovať a koordinovať postupy v pracovných tímoch a samostatne a zodpovedne rozhodovať v meniacom sa prostredí. Vie formulovať informácie o postupe a výsledkoch riešenia úloh, komunikovať o odborných názoroch s odborníkmi. 
  • Má rozvinuté tvorivé a kritické myslenie a vyhranené postoje a hodnoty. 

        Prenositeľné spôsobilosti: 

  • Absolvent štúdiom získava spôsobilosti, vďaka ktorým si rozširuje oblasť pôsobenia. Nadobúda všeobecné komunikačné schopnosti, uvažuje v súvislostiach a pri riešení úloh uplatňuje konvergentné a divergentné prístupy a dokáže si vypracovať logický a chronologický postup pri ich realizácii. 

V čase absolvovania študijného programu Učiteľstvo francúzskeho jazyka a literatúry (v kombinácii)2. stupeň je absolvent pripravený vykonávať nasledujúce profesie

  • pedagogický pracovník pre vyučovanie francúzskeho jazyka na všetkých typoch škôl, 
  • metodik pre výučbu francúzskeho jazyka a literatúry, 
  • špecializovaný pracovník štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách, 
  • školský administratívno-metodický pracovník (vedenie jazykového laboratória, spravovanie školskej knižnice, príprava vyučovacích materiálov), 
  • pracovník s mládežou (mimoškolské zariadenia)  

 Získaná kvalifikácia umožňuje absolventom vykonávať povolania, ako napríklad:

  • pracovník v redakčnej praxi 
  • pracovník štátnej správy (zahraničné oddelenia) 
  • kultúrno-osvetový pracovník (v inštitúciách, kde sa francúzština vyžaduje ako jeden z komunikačných jazykov)

Po absolvovaní študijného programu budú mať absolventi potrebné vedomosti a praktické zručnosti potrebné na: 

  • pokračovanie v štúdiu na treťom stupni vysokoškolského vzdelávania 
  • interkultúrnu komunikáciu 
  • cudzojazyčnú komunikáciu vo francúzskom jazyku

Updated by: Ján Drengubiak, 06.10.2023