Language Selection mobile
Top Menu

Profil absolventa

Študijný program: učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii)
Stupeň: I. stupeň (Bc.)
Študijný odbor:  učiteľstvo a pedagogické vedy
 

 

Absolvent študijného programu učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii) I. stupeň (v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy) získa nasledujúce vedomosti a nadobudne nasledujúce zručnosti a kompetentnosti:

Získané vedomosti: Absolvent programu pozná pojmový aparát a základné poznatky z teoretických lingvistických disciplín, zaoberajúcich sa jednotlivými rovinami jazykového systému nemeckého jazyka, ako aj literárnoteoretických aj literárnohistorických disciplín.   

Získané zručnosti: Absolvent programu dokáže svoje poznatky uplatniť pri práci s jazykovým materiálom v ústnej i písomnej podobe, použiť primeranú teóriu a vhodnú metódu na spracovanie vybratej téme. Dokáže ústne i písomne komunikovať v nemeckom jazyku, ako aj analyzovať a interpretovať literárny text. Vie uplatniť základné metodologické postupy rôznych lingvistických a literárnovedných škôl a smerov. Vie  použiť získané poznatky z rôznych oblastí života nemecky hovoriacej jazykovej oblasti a rozvíjať vlastnú jazykovú kultúru v materinskom aj v nemeckom jazyku.  

Získané kompetentnosti: Samostatne dokáže riešiť problémové situácie, ako aj odborné úlohy súvisiace s vytvorením podmienok pre cudzojazyčný učebný proces. Dokáže argumentačne podporiť vlastné rozhodnutia na interdisciplinárnej báze s cieľom využívať ich v rámci svojej odbornej špecializácie. 

V kognitívnej oblasti študent dokáže:  

  • ovládať pojmy a základnú terminológiu kritického myslenia  
  • mať prehľad o stratégiách a metódach cudzieho jazyka 
  • ovládať techniku organizáciu jazykového prejavu a aplikovať jeho zásady a etiku prejavu  
  • sebakriticky zhodnotiť svoj prejav  
  • integrovať relevantné informácie a zdroje do jazykového prejavu podľa stanovených zásad  

V afektívnej oblasti študent dokáže:  

  • rešpektovať zásady jazykového prejavu v multikultúrnom priestore  
  • konštruovať rôzne typy textov a na základe skúsenosti, vedieť primerane zhodnotiť texty iných, atď.  
  • prejaviť sebareflexiu a sebakritiku  

V psychomotorickej oblasti študent:  

  • bude schopný spracovať relevantné zdroje a prostredníctvom myšlienkových máp, V-schémy, a pod. osvojí si prácu s internetom a technikou na prezentácie prejavov (napr. Prezi, PPT a pod.) 

Absolvent odboru sa uplatní ako pomocný učiteľ, resp. asistent učiteľa alebo ako pedagogický pracovník pre mimoškolskú záujmovú činnosť, resp. v mimoškolskej sfére – v štátnej správe v oblasti vzdelávania podľa predmetovej špecializácie. Tomuto profesijnému zaradeniu zodpovedá jeho rozhľad v odbore, v jeho štruktúre a súvislostiach výchovy a vzdelávania a informačná spôsobilosť/gramotnosť. Orientuje sa v organizácii inštitucionálneho vzdelávania, v otázkach inštitucionálneho socializačného procesu, dokáže využívať poznatky psychológie vývinu, výchovy a vzdelávania človeka, didakticky a pedagogicky regulovať proces vzdelávania. Je schopný reflektovať a analyzovať vzdelávací proces vo svojej špecializácii, je spôsobilý formulovať ciele a realizovať ich vo výučbe nemeckého jazyka a tiež pomáhať pri riešení náročnejších odborných úloh v predmetovej špecializácii. Dokáže využívať nové informačné a komunikačné technológie pre vlastné profesijné potreby a tiež v pedagogickej činnosti. Základným podložím, na ktorom fungujú všetky spomínané komponenty jeho pôsobenia, je spoľahlivá teoretická príprava v jazykových/jazykovedných, literárnych a didakticko-metodických disciplínach povinnej, povinne voliteľnej a výberovej časti študijného programu. Súbor teoretických vedomostí, praktických schopností a zručností absolventovi však v prvom rade vytvára dobrý predpoklad získať úplnú učiteľskú spôsobilosť na 2. stupni vysokoškolského štúdia. Absolvent získa úplné prvostupňové vysokoškolské vzdelanie v odbore Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry (v kombinácii).

Updated by: Lenka Poľaková, 12.01.2023