Language Selection mobile
Top Menu

Študenti FMEO na Jarnom stretnutí hotelierov a konferencii HORECA DIGITAL 2023 v Košiciach

Fakulta manažmentu, ekonomiky a obchodu je dlhoročným pridruženým členom Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska a aktívne s ňou spolupracuje najmä vedúca Katedry turizmu a hotelového manažmentu doc. Ing. Anna Šenková, PhD. Vďaka tejto spolupráci môže fakulta dvakrát ročne posielať svojich študentov bezplatne na jarné a jesenné stretnutia hotelierov a konferencie HORECA, ktoré sú vždy pre nich veľmi zaujímavé a prínosné. Tento rok sme sa konferencie mohli zúčastniť  spolu s doc. Ing. A. Šenkovou, PhD. a doc. PhDr. D. Matušíkovou, PhD. Ako teda hodnotíme svoju účasť na tomto veľmi zaujímavom a pre nás prínosnom podujatí?

Mgr. Erika Kormaníková, interná doktorandka Katedry turizmu a hotelového manažmentu

Tohtoročná konferencia HORECA DIGIT@L  2023 sa zaoberala aktuálnou témou Digitalizácie procesov a efektívneho využívania dát v cestovnom ruchu. Digitalizácia v službách cestovného ruchu dnes už nie je vôbec novou témou, v posledných rokoch zaznamenávame významný prienik technológií aj v tejto oblasti. Slovensko však ako krajina je v rámci informačných technológií v cestovnom ruchu stále na chvoste Európy, čo bolo aj programovým obsahom celej konferencie. Pre mňa, ako internú doktorandku Katedry turizmu a hotelového manažmentu FMEO bola táto konferencia veľmi prínosná, nakoľko na nej odznelo veľa odborných diskusií a prednášok na danú problematiku. Dozvedela som sa mnoho informácií o novinkách v inteligentných riešeniach pre oblasť hotelierstva a gastronómie, novinkách v rámci marketingovej komunikácie s hosťom i holografickej revolúcie v turizme. Zároveň sa v rámci konferencie zdôraznila potreba zberu dát o návštevníkoch, pre čo najlepšie a najefektívnejšie ponúkanie služieb pre zákazníka po vzore Chorvátska, ktoré má takýto systém zberu dát o návštevníkoch už aj zavedený v praxi. Všetky tieto informácie, ktoré odzneli počas odborného programu,  ale aj počas neformálnych rozhovorov s odborníkmi z praxe, využijem v rámci môjho doktorandského štúdia aj na zefektívnenie vyučovania predmetov  Manažment hotelových služieb a Gastronómia.  Konferencia tak bola pre mňa priestorom nielen pre vzdelávanie, ale aj pre nadviazanie nových kontaktov a skvelou príležitosťou, nazrieť do sveta úspešných hotelierov. Každý deň som z konferencie odchádzala s veľkou zvedavosťou, čím nás spíkri ešte „prekvapia“ a zakaždým prekonali moje očakávania.

Jakub Gontkovský, študent 2. roka bakalárskeho štúdia v študijnom programe Manažment, špecializácia Manažment turizmu a hotelierstva

Som veľmi rád, že som sa mohol vďaka aktívnej spolupráci Katedry turizmu a hotelového manažmentu s Asociáciou hotelov a reštaurácií Slovenska zúčastniť konferencie HORECA DIGIT@L v Kulturparku v Košiciach. Konferenciu budem hodnotiť z pozície študenta druhého ročníka, na bakalárskom stupni štúdia programu Manažment so zameraním na turizmus a hotelierstvo, no zároveň ako človek pohybujúci sa v oblasti cestovného ruchu už 6 rokov. Taktiež som rád, že mi fakulta okrem toho, že môžem teoretické vedomosti zapájať do praxe,  dala možnosť byť na podujatí, kde som mohol vidieť, počuť a diskutovať s najvplyvnejšími ľuďmi, ktorí riadia, inovujú a riešia problémy v slovenskom cestovnom ruchu na globálnej úrovni, a zároveň reprezentovať našu fakultu. Konferenciu hodnotím ako jedno z najvplyvnejších podujatí pre rozvoj mojich vedomostí, a taktiež mi dovolilo nakuknúť a oboznámiť sa s pozadím, ktoré sa  týka aktuálnych trendov a zmien, ktoré náš čakajú. Hlavným odkazom pre podniky cestovného ruchu  nie je to, či digitalizovať, ale kedy. Väčšina odvetví, ktoré majú podiel na HDP  Slovenska počas pandémie digitalizáciou prešlo, no oblasť HORECA bola počas tejto doby pozastavená, a tak všetky zásadné kroky ju iba čakajú. Výhodou odvetvia cestovného ruchu  je, že vekový priemer pracovníkov je nižší oproti ostatným, a tak je pravdepodobné, že sa s procesom digitalizácie vysporiada rýchlejšie, efektívnejšie a narazí na menší problém s rekvalifikáciami pracovníkov. Konferenciou častokrát znel problém spojený s kvalifikovaným personálom, ktorý aktuálne na trhu práce chýba, a ako sa v diskusii vyjadril prezident AHRS  pán Marek Harbuľák, cesta na ktorú odkazuje štát je: „predsa máme 170 000 nezamestnaných, čerpajte pracovné zdroje z tejto skupiny!“ Problémom však  je, že táto skupina nie je nezamestnaná, ale vo väčšine prípadov nezamestnateľná. Digitalizácia je proces a zároveň nástroj, ktorý nám môže v budúcnosti pomôcť, dostať ľudí pracujúcich na rutinných pozíciách rekvalifikáciou na viac žiadúce pracovné miesta, čo v konečnom dôsledku pre zamestnávateľa prinesie vyššie náklady na vzdelávanie zamestnancov, no dosiahne tým  vyššiu pridanú hodnotu pre svoj podnik. Hlavnými požadovanými prínosmi digitalizácie je zníženie zdĺhavej administratívy, redukovanie a potlačenie šedej ekonomiky, zber relevantných dát a zefektívnenie procesov. Zber dát bol častokrát vyzdvihovaný ako  práve jeden s najviac žiadúcich prínosov. Dobre analyzované a zozbierané dáta by podnikom mohli pomôcť v mnohých smeroch, primárne v personalizácii produktov a cielení produktov na konkrétneho zákazníka, a taktiež zefektívnenie adresovania a prezentácie produktov konkrétnemu zákazníkovi.

 

                                                                                                          Mgr. Erika Kormaníková

                                                                                                          Jakub Gontkovský

                                                                                                          Foto: Anna Šenková

Updated by: Kristína Šambronská, 23.05.2023