Profil absolventa: filozofia, Mgr. stupeň
Absolvent má rozsiahle a prehĺbené odborné a metodologické vedomosti o rozpracovanosti problémov na úrovni hodnotenia z jednotlivých oblastí študijného odboru, predovšetkým z oblasti, na ktorú je zameraný jeho študijný program, ako aj prehľad o relevantných postupoch a riešeniach teoretických, praktických a výskumných problémov. Vysvetľuje, usporadúva a inak formuluje vedomosti z viacerých oblastí študijného odboru, ktoré slúžia ako základ pre inovácie a originalitu vo výskume a v reflexii umenia. V prepojení na zameranie študijného programu pozná podstatné súvislosti, princípy a teórie z oblasti študijného odboru, ktoré nadobúda cestou hlbšej kritickej analýzy a komparácie koncepcií jednotlivých systémov a predstaviteľov. Určuje štandardy vyplývajúce z pojmového a kategoriálneho aparátu študijného odboru.
Absolvent navrhuje a hodnotí riešenia teoretických, praktických a výskumných problémov z viacerých oblastí študijného odboru, formuluje odporúčania pre rozvoj príslušnej vednej oblasti. Kategorizuje filozofické, etické, logické a estetické javy. Zhodnotí rôzne štandardy rozpracovania problémov z jednotlivých oblastí súčasného filozofického, estetického, etického a logického myslenia, vie posúdiť relevantné postupy a metódy riešenia teoretických a praktických problémov v týchto oblastiach. Na základe svojich analytických schopností a intelektuálnych zručností identifikuje a kriticky reflektuje aktuálne odborné problémy a nachádza možnosti ich riešenia. Formuluje nové hypotézy a argumenty, navrhuje a aplikuje vlastné zistenia na rozvoj študijného odboru. Vytvára projekty z oblasti študijného odboru. Zostavuje svoj ústny a písomný prejav kultivovane, na základe analýzy, interpretácie a komparácie a tvorby textov s dôrazom na kultúrne, sociálne a politické projekty. Je pripravený na interdisciplinárnu spoluprácu pri riešení komplexných vedeckých, ale aj spoločenských problémov a navrhovať ich riešenia z humánneho hľadiska.
Absolvent sa vyznačuje kritickým, inovatívnym a tvorivým myslením, preukazuje vysoký stupeň samostatnosti pri riešení známych a doposiaľ nepreskúmaných problémov v meniacich sa podmienkach odborného výskumu a spoločenského života. Preukazuje schopnosť zodpovedne pracovať efektívne ako jednotlivec, člen alebo vedúci pracovného tímu. Je schopný samostatne pracovať s filozofickými problémami a textami, komparovať ich, kriticky analyzovať a interpretovať. Disponuje inovatívnym myslením a je pripravený odborne prezentovať výsledky vlastnej analýzy, štúdia a praxe pred odborným publikom a to aj v cudzom jazyku. Je schopný tieto vedomosti uplatňovať v jednotlivých oblastiach praxe s dôrazom na ich presadzovanie v živote organizácie alebo ich odovzdávať v pedagogickom procese.
Absolvent študijného programu získa nasledujúce vedomosti a nadobudne nasledujúce zručnosti a kompetentnosti:
Vedomosti:
Študent/ka získa dejinný a systematický prehľad o najdôležitejších problémoch a postavách filozofie 20. storočia.
Študent/ka pozná najdôležitejšie témy postmoderného myslenia a kritický diskurz vo vzťahu k jeho motívom.
Študent/ka ovláda terminológiu, postupy, poznatky a problémy z oblasti dejín filozofického a etického myslenia aj súčasnej filozofie a etiky.
Študent/ka dokáže pomenovať a interpretovať koncepcie najvýznamnejších predstaviteľov dejín filozofie a etiky.
Študent/ka sa orientuje v širšom rámci dejinnofilozofických aj systematickofilozofických tém spätých s problémom kultúry, civilizácie, globalizácie, svetoobčianstva a kozmopolitizmu, medzinárodného práva a i.
Zručnosti:
Rozvíjanie analytického myslenia: Študent/ka sa naučí pracovať s textom, t. j. vyhľadávať v ňom kľúčové termíny, identifikovať jednotlivé argumenty, dávať ich do kontextu s ďalšími problémami atď.
Rozvíjanie kritického myslenia: Na základe analytickej práce s textom dokáže študent/ka sledovať interpretačné stratégie, ktoré uplatňujú rôzni interpreti na ten istý pramenný text.
Rozvíjanie samostatného prístupu: Študent/ka sa naučí kriticky hodnotiť jednotlivé interpretačné výkony s ohľadom na pramenný text a kontext, do ktorého ho začleňujú jednotliví interpreti.
Študent/ka dokáže fundovane diskutovať o vplyve a význame filozofických myšlienok v historickej aj súčasnej perspektíve s dôrazom na aktualizačné momenty a presahy.
Študent/ka je pripravený/á pripraviť dôkladnú analýzu filozofických koncepcií a dokáže uplatňovať kritický prístup.
Študent/ka vie vypracovať písomnú prácu, ktorá bude obsahovať analýzu pramenných textov a komparáciu interpretácií (vrátane cudzojazyčných textov).
Kompetentnosti:
Uplatnenie dejinných tém v systematickej oblasti: Študent/ka získa systematický pohľad na dejinne preberané problémy a celkový prehľad a dejinných premenách myslenia, t. j. o meniacich sa podobách prístupov k jednotlivým otázkam v rôznych dejinných epochách – systematický prehľad dejinných tém dokáže prezentovať v didaktickej podobe.
Kontext štúdia: Študent/ka získa základné povedomie o systematických disciplínach (teória poznania, metafyzika, etika atď.) a súvisiacich systematických disciplínach (psychológia, teológia a pod.), ktoré vychádzajú z rôznych dejinných podôb riešení jednotlivých problémov (chápanie pravdy, otázka zmyslu bytia, koniec metafyziky, ontológia nás samých atď.).
Samostatnosť: Študent/ka dokáže samostatne napísať kritický text na základe preštudovanej literatúry.
Kritickosť: Študent/ka dokáže uplatňovať a rozvíjať kritické myslenie v osobnej aj verejnej sfére, ako aj vo vedeckej praxi.
Študent/ka dokáže prezentovať získané poznatky vo verbálnej podobe pred diferencovanými druhmi publika a diskutovať o nadobudnutých poznatkoch.
Absolvent študijného programu Filozofia magisterského stupňa štúdia nadobudne prehĺbené znalosti z dejín i súčasnosti filozofického myslenia a súčasne aj špeciálne (nadštandardné) poznanie špecifického okruhu filozofických tém a problémov. Rozsah a povaha jeho teoretickej erudície mu umožňuje pokračovanie v štúdiu na treťom stupni študijného programu Systematická filozofia. Študent získa návyky pre samostatnú teoretickú prácu. Absolvent je kvalifikovaným špecialistom v oblasti filozofického poznania, ktorý nadobudol zodpovedajúce:
- teoretické vedomosti – ovláda pojmový a kategoriálny aparát filozofie; má detailné znalosti z dejín filozofie a je schopný vývoj v danej oblasti kriticky analyzovať; má poznatky z jednotlivých oblastí filozofického myslenia a prehľad o spôsoboch riešenia filozoficko-teoretických problémov v týchto oblastiach, vrátane interdisciplinárnych; vie samostatne pracovať s prameňmi a analyzovať filozofické texty v kritickej konfrontácii s vlastným poznaním; je pripravený pracovať ako špecialista v oblasti filozofie; je schopný identifikovať a kriticky reflektovať aktuálne trendy a dynamiku spoločenského vývoja v tých najširších kontextoch;
- praktické schopnosti a zručnosti – dokáže registrovať problémovú situáciu a na základe osvojenej teórie hľadať optimálne riešenie; kriticky analyzovať a hodnotiť vedecké projekty a iniciatívy vo svojom odbore; disponuje schopnosťou zaujímať odborné stanovisko k aktuálnym spoločenským problémom;
- kompetencie – dokáže so znalosťou prezentovať a vysvetliť základné filozofické problémy diferencovaným skupinám poslucháčov; je pripravený efektívne participovať v rozmanito orientovaných kolektívoch pri formulovaní a riešení problémov; je pripravený na analýzu, konštruovanie a posudzovanie projektov aj v širšej oblasti kultúry, politiky a sociálnej sféry z hľadiska svojej špecializácie; je pripravený na interdisciplinárnu a medziodborovú spoluprácu pri riešení odborno-teoretických aj spoločensko-politických problémov. Absolvent dokáže pracovať samostatne a efektívne ako jednotlivec a aj ako člen tímu; identifikovať a vyhľadávať možnosti svojho odborného vývoja; posúdiť možné dôsledky navrhovaných riešení praktických problémov aj zo širšieho, predovšetkým morálneho a humánneho hľadiska.