Publikácie katedry
Publikácie členov
Katedry komunikačnej a literárnej výchovy
a Centra výskumu detskej reči a kultúry PF PU
![]() | RUSŇÁK, Radoslav, DZIAK, Dávid, DZIAKOVÁ, Patrícia, 2024. Anotácia: Vysokoškolská učebnica (Ne)samozrejmé kapitoly z literatúry pre deti a mládež ponúka iný pohľad na intencionálnu literatúru než doterajší odborný diskurz na Slovensku. Od turbulentného ponovembrového obdobia v roku 1989 už uplynulo mnoho rokov, počas ktorých sa naša slovenská kultúra hlboko zmenila. Pôsobením priebojného populárneho, komerčného a konzumného umenia sa stala kultúrou plnou paradoxov a protirečení. Tak, ako sa zmenila kultúrna sféra, ktorá dnes obklopuje súčasné deti, zmenil sa aj detský príjemca literatúry. Je už iný než pred niekoľkými rokmi, a preto už nemôžeme porovnávať požiadavky, vkus a očakávania súčasných detí s minulosťou, v ktorej vyrastali ich rodičia. Obsahovú náplň našej vysokoškolskej učebnice tvorí osem kapitol. Pre vyššie naznačený kontext uvažovania sme kapitoly pomenovali kauzami, pretože súčasná detská kultúra funguje vo vedomí mnohých učiteľov, rodičov a vychovávateľov skôr ako hrozba, voči ktorej sa cítia zo svojej pozície bezradní. Aj preto do jednotlivých káuz inštitúcia školy, vrátane rodiny, takmer vôbec nevstupuje – na súčasnú pluralitu v kultúre, ktorá obklopuje dieťa, totiž škola nevie dodnes adekvátne reagovať. Cieľom našej učebnice je zvýrazniť základné právo dieťaťa a čitateľa na umelecky presvedčivú literatúru. |
![]() | GAL DRZEWIECKA, Iveta (ed.), 2024. Anotácia: Zborník tvorí jedenásť príspevkov z medzinárodného vedeckého sympózia Fenomén obrazovej knihy v edukácii, ktoré sa konalo na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove v septembri 2024. Zameriava sa na obrazové knihy a príbuzné multimodálne žánre, ktoré v súčasnosti tvoria významnú súčasť detskej literatúry. Cieľom sympózia a následne aj zborníka bolo komplexne prediskutovať fenomén obrazovej knihy v edukácii z rôznych teoretických, metodologických a výskumných perspektív. Príspevky sa venujú širokému spektru tém – od empirických výskumov motívov detského čítania a pripravenosti učiteľov na prácu s obrazovou knihou, cez analýzu špecifických funkcií obrazových kníh v čítaní pre zážitok, poučenie či pobavenie, až po teoretické otázky detskej recepcie textovo-obrazových vzťahov a žánrových špecifík obrazových kníh. Zvláštna pozornosť je venovaná didaktickej interpretácii obrazových kníh, ich čitateľskému porozumeniu a potenciálnym vplyvom na rozvoj literárnej, čitateľskej a vizuálnej gramotnosti, ako aj emocionálnych a sociálnych kompetencií detských čitateľov. Výsledkom publikácie je zdokumentovanie bohatého poznávacieho, formatívneho a didaktického potenciálu obrazovej knihy ako významného nástroja v edukácii. Príspevky zároveň otvárajú množstvo nových otázok a výziev pre ďalší systematický výskum v tejto oblasti. |
![]() | LIPTÁKOVÁ, Ľudmila (ed.), 2023. Anotácia: Siedmi autori vedeckej monografie: Ľ. Liptáková, D. Dziak, E. Gogová, A. Brestovičová, K. Vužňáková, J. Lukáč a M. Kopčíková, sa v siedmich kapitolách zamýšľajú nad kognitívnymi faktormi, ktoré pomáhajú žiakom tretieho ročníka základnej školy pri porozumení informačného, naratívneho a multimodálneho vecného textu. Autori spracúvajú vlastný empirický terénny výskum na základe prepisov 185 audionahrávok práce so žiakmi a porovnávajú svoje výsledky s aktuálnymi zahraničnými zdrojmi, ktoré pertraktujú procesy porozumenia počúvaného a čítaného textu. Publikácia erudovane osvetľuje v slovenskom kontexte menej prebádané procesy porozumenia počúvaného a čítaného textu u žiakov mladšieho školského veku a prichádza aj s cennými implikáciami pre edukačnú prax. |
![]() | KLIMOVIČ, Martin, POLÁK ČUCHTOVÁ, Iveta, RUSŇÁK, Radoslav, DZIAK, Dávid, JARUŠINSKÁ, Lenka, 2023. Anotácia: Publikácia ponúka metodickú oporu pre učiteľov primárneho vzdelávania vo využívaní pracovných listov vo vyučovaní slovenského jazyka a literatúry. Vytvorené pracovné listy ponúkajú priestor na zvýšenie znalostí žiakov o procese tvorby textu a poskytujú im oporu pri zmysluplnej komunikácii písaním. Publikácia prináša konkrétne námety a odporúčania na prácu s tromi rôznymi typmi pracovných listov. |
![]() | DZIAK, Dávid, GAL DRZEWIECKA, Iveta (eds.), 2023. Anotácia: Slovník zaujímavo predstavuje 100 + 1 tipov na podnetné knihy pre deti. Je adresovaný dospelým (učiteľom, knihovníkom, kníhpredajcom, rodičom, resp. všetkým, ktorí pracujú s deťmi), ktorí potrebujú pomôcť s nájdením vhodnej knihy pre svojich zverencov. Zároveň je určený aj deťom, ktoré si v danom slovníku môžu samy hľadať ideálnu knihu pre seba. |
![]() | DZIAK, Dávid, GAL DRZEWIECKA, Iveta (eds.), 2023. Anotácia: Slovník zaujímavo predstavuje 100 + 1 tipov na podnetné knihy pre násťročných. Je adresovaný dospelým (učiteľom, knihovníkom, kníhpredajcom, rodičom, resp. všetkým, ktorí pracujú s mládežou), ktorí potrebujú pomôcť s nájdením vhodnej knihy pre svojich zverencov. Zároveň je určený aj násťročným, ktorí si v danom slovníku môžu sami hľadať ideálnu knihu pre seba. |
![]() | STANISLAVOVÁ, Zuzana, KLIMOVIČ, Martin, DZIAK, Dávid, 2023. Anotácia: Druhé, rozšírené a upravené online vydanie literárnokritickej monografie (K)rok za (k)rokom v literatúre pre deti a mládež (Hodnotové aspekty pôvodnej poézie a prózy pre deti a mládež v rokoch 1990 – 2020) z roku 2021. Prvá kapitola prináša analýzu pohybov v básnickej tvorbe pre deti a mládež za uplynulých tridsať rokov. Druhá kapitola je zameraná na reflexiu autorskej rozprávky, ktorá tvorí najmohutnejší žánrový prúd tvorby. Tretia kapitola je venovaná vývinovým modifikáciám a premenám spoločenskej prózy pre deti a mládež. Štvrtá kapitola približuje situáciu vo folklórnych žánroch a napokon piata kapitola ponúka pohľad na premeny faktuálnej a fantazijno-dobrodružnej tvorby. |
![]() | GAL DRZEWIECKA, Iveta, 2022. Anotácia: Vysokoškolská učebnica je určená predovšetkým poslucháčom učiteľstva pre primárne vzdelávanie, u ktorých má posilniť odbornú kompetenciu didaktickej interpretácie literárneho diela. Predmetom učebnice je čitateľská produkcia mentálnych obrazov počas čítania a po čítaní literárnych naratívnych textov. Učebnica sa bližšie zaoberá otázkami čitateľskej recepcie literárnych naratívov detským príjemcom, u ktorého mentálna vizualizácia čítaného predstavuje významnú zložku čitateľského zážitku a dôležitý predpoklad porozumenia textu. |
![]() | LEŠKOVÁ, Dana, DZIAK, Dávid (eds.), 2022. Anotácia: Literárny zborník je súborom recenzovaných príspevkov, ktoré odzneli na rovnomennej medzinárodnej vedeckej konferencii realizovanej pri príležitosti životného jubilea významnej osobnosti literárnej vedy pre deti a mládež – prof. PhDr. Ondreja Sliackeho, CSc. Príspevky odkrývajú a zviditeľňujú mnohé zásluhy, ktoré prof. Ondrej Sliacky na vytváraní dnešnej podoby literatúry pre deti a mládež nepochybne má. Na jednej strane to je jeho umelecká tvorba a na strane druhej jeho literárnohistorická a literárnokritická reflexia literatúry pre deti a mládež od jej najstarších čias. |
![]() | GAL DRZEWIECKA, Iveta, DZIAK, Dávid (eds.), 2021. Anotácia: Literárny zborník je súborom príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie Éthos a poésis v umeleckej tvorbe pre deti a mládež, ktorá sa konala pri príležitosti okrúhleho životného jubilea prof. PhDr. Zuzany Stanislavovej, CSc. Interdisciplinarita zborníka je dôkazom živého vedeckého záujmu o prieskum prítomnosti morálnych a etických hodnôt nielen v literárnom, ale aj ilustračnom, dramatickom, mediálnom a hudobnom umení. |
![]() | KLIMOVIČ, Martin, 2021. Anotácia: Publikácia je praktickou pomôckou pre učiteľov a rodičov, ktorí by chceli pomôcť pri postupnom osvojovaní pravopisu v škole alebo doma. Ponúka vyše 50 textov diktátov, ktoré môžu byť využité ako kontrolné i nácvičné. Texty diktátov obsahujú vždy len tie jazykové javy, ktoré má žiak 2. ročníka ZŠ v danej etape vzdelávania patrične osvojené. Publikácia môže pomôcť deťom preklenúť prílišné obavy z osvojovania si písanej reči a tlaku na jazykovú správnosť aj tým, že sa dieťa na vlastnej skúsenosti uistí o svojich schopnostiach zvládnuť slovenský pravopis a tak nadobudne primerané jazykové sebavedomie. |
![]() | RUSŇÁK, Radoslav, BACHUROVÁ, Tatiana, 2021. Anotácia: Vysokoškolská učebnica vznikla ako súčasť úsilia aspoň čiastočne detabuizovať náročnú a ťaživú tému smrti v živote súčasných detí a zároveň ju dokázať bez rizika traumatizácie a strachu preniesť aj do procesu edukácie (v rámci hodín čítania a literárnej výchovy). Cieľom učebnice je nielen priblížiť tému smrteľnosti človeka ako fenomén, na ktorý by dieťa prostredníctvom výchovy k vedomiu smrteľnosti malo byť od detstva pripravované, ale zároveň sme sa usilovali načrtnúť v slovenskom edukačnom priestore doteraz absentujúcu cestu, ako to urobiť bez zbytočného traumatizovania detí, a to pri didaktickom uplatnení kvalitných literárnych textov s potenciálom osloviť detského recipienta presvedčivosťou umeleckého stvárnenia ťaživých motívov na jednej strane a intenzitou estetického zážitku a potešenia na druhej strane. |
![]() | STANISLAVOVÁ, Zuzana, KLIMOVIČ, Martin, DZIAK, Dávid, 2021. Anotácia: Literárnokritická monografia vznikla na báze analýzy tridsaťročnej produkcie pôvodnej literatúry pre deti a mládež vydanej na Slovensku. Jej základom sú bilančné hodnotiace prehľady, ktoré autori systematicky vypracúvali o ročnej literárnej tvorbe pre deti a mládež od roku 1996 do roku 2020. Koncipovanie bilančných hodnotení sústredilo veľký objem materiálu vhodného na systémové spracovanie s možnosťou formulovať opatrné syntézy. O takéto spracovanie, dopracované o analýzu produkcie prvej polovice 90. rokov, sa pokúša autorský kolektív v prítomnej literárnokritickej monografii. |
![]() | KLIMOVIČ, Martin, KOPČÍKOVÁ, Marta, LIPTÁKOVÁ, Ľudmila, VUŽŇÁKOVÁ, Katarína, 2020. Anotácia: Monografia opisuje výsledky empirického výskumu implicitných jazykových znalostí dieťaťa mladšieho školského veku hovoriaceho po slovensky. Spracúva a rozširuje doterajšie vedecké poznanie o prvotných, spontánnych predstavách dieťaťa (prekoncepciách) o naratívach, slovotvorbe a lexikálnej kategorizácii. Práca nadväzuje na slovenské a zahraničné výskumy vývinovej psycholingvistiky, kognitívnej lingvistiky a aplikovanej lingvistiky. Výsledky analýzy a interpretácie získaných empirických dát môžu slúžiť jednak vedeckému poznaniu o jazykovom vývine dieťaťa mladšieho školského veku hovoriaceho po slovensky a jednak ako konceptuálne východisko pre rozvíjanie explicitných jazykových znalostí v inštitucionálnom jazykovom vzdelávaní. |
![]() | STANISLAVOVÁ, Zuzana (ed.), 2020. Anotácia: Slovník je hlavným informačným zdrojom, anotovanou bibliografiou, žánrovo i tematicky pestrých kníh pre deti a mládež s tematikou ľudského znevýhodnenia/hendikepu (pôvodnej i prekladovej tvorby) vydanej na Slovensku od polovice 19. storočia po súčasnosť. Publikácia je databázou textov poskytujúcich pedagógom, knižničným pracovníkom, rodičom i mladým čitateľom základnú informáciu o knihách na danú tému. V úvode publikácie je zoznam hesiel podľa autora a zoznam hesiel podľa diela. Slovník sa skladá z hesiel radených abecedne podľa autorov. Každé heslo má jednotnú štruktúru a jeho jadrom je interpretačno-informačný text o danom diele a vekové odporúčanie. V závere publikácie sú registre: register podľa typu znevýhodnenia, žánrový register a vekový register. |
![]() | RUSŇÁK, Radoslav, 2020. Anotácia: Publikácia ponúka pohľad na vybrané marginalizované oblasti intencionálnej literatúry, koncipované v troch kapitolách práce [1. Literárna postava a tematizácia odlišnosti v dôsledku somatického postihnutia; 2. Literárna postava v odbornom diskurze rodovej teórie a teórie inakosti; 3. Literárna postava v hraničnej situácii ohrozenia, bolesti a straty (v obrazovo-textových naratívoch)]. Publikácia nemá prehľadový charakter: je výberovým súborom tých reprezentatívnych umeleckých textov pre deti a dospievajúcich, ktorých reflexiou chceme doložiť vybrané aspekty zobrazenia postavy so znevýhodnením v rámci troch marginalizovaných okruhov intencionálnej literatúry. |
![]() | LEŠKOVÁ, Dana 2020. Anotácia: Na stránkach monografie autorka uvažuje o rôznej podobe interpretačnej kooperácie čitateľa pri strete s diskurzom s hendikepovanou postavou predovšetkým v literatúre pre deti a mládež. Monografia naznačuje, že vedomejšie reagovanie na naratologické mechanizmy literárnych textov a recepčne zložitejšiu odpoveď na problematiku hendikepu môže vyprovokovať práve metareflexia. Metareflexia nemusí mať podľa autorky monografie explicitnú povahu v podobe metafikčných komentárov, ale môže byť latentne prítomná už v samotnom spoznávaní fungovania fikčného sveta a implicitnej pripravenosti zohľadňovať toto poznanie. Publikácia vychádza ako štvrtá časť monografickej série nazvanej Reflexie o postave so znevýhodnením v literatúre pre deti a mládež z grantového projektu APVV-15-071 Človek s hendikepom v literatúre pre deti a mládež. |
![]() | GAL DRZEWIECKA, Iveta, STANISLAVOVÁ, Zuzana, 2020. Anotácia: Monografia je zavŕšením rozsiahleho, mnohoročného akademického výskumu problematiky zobrazenia človeka s hendikepom (postihnutím, znevýhodnením) v literatúre a v ilustračnej tvorbe pre deti a mládež. Autorky sa zaoberajú telesným, zmyslovým a duševným znevýhodnením, zobrazeným pomocou postáv postihnutých jedným z týchto hendikepov, a to v literárnej a ilustračnej tvorbe určenej najmä detskému adresátovi. Nejde pritom len o mechanický výpočet dominantných diel s touto tematikou v slovenskej a zahraničnej literatúre. Obe autorky pred prezenčným spôsobom uprednostňujú hĺbkovú analýzu a interpretačný spôsob tejto donedávna viac-menej tabuizovanej témy, a to tak, že na ňu nahliadajú v širokých spoločenskovedných kontextoch. Nimi predložený erudovaný odborný výklad je prezentáciou analyticko-interpretačného pohľadu na viac ako sto päťdesiatročnú prítomnosť témy zrkadlenia ľudskej inakosti v literatúre pre deti a mládež na Slovensku aj vo svete. |
![]() | LIPTÁKOVÁ, Ľudmila, KLIMOVIČ, Martin, CIBÁKOVÁ, Dana, GAL DRZEWIECKA, Iveta, GOGOVÁ, Eva, LEŠKOVÁ, Danka, SIČÁKOVÁ, Ľuba, VUŽŇÁKOVÁ, Katarína, 2019. Anotácia: Odborná knižná publikácia je určená detskému čitateľovi vo veku od ôsmich do dvanástich rokov a dopĺňa knižnú ponuku pôvodných slovenských encyklopédií pre deti o doteraz nespracovanú problematiku jazyka a komunikácie. Heslá encyklopédie sú usporiadané tematicky v rámci ôsmich tematických okruhov ponúkajú dieťaťu aktívne poznávanie rôznych jazykových javov a rôznych oblastí fungovania jazyka. Odpovedajú na otázky Ako a prečo komunikujem?, Ako rastiem do reči?, Kde všade hovoria ľudia slovensky?, Môžu slová zostarnúť alebo narodiť sa?, Môžu sa slová stratiť?, Čo nám pomáha pri tvorení a porozumení textu?, Dá sa kresliť slovami?, Je literatúra tajné šifrovanie?, Z čoho sa skladá kniha?, Ako vyzerajú básne pre oko? |
![]() | STANISLAVOVÁ, Zuzana (ed.), 2019. Anotácia: Koncepcia antológie ako jedného z hlavných publikačných výstupov z riešenia grantového projektu, zameraného na obraz človeka s hendikepom v pôvodnej i prekladovej literatúre pre deti a mládež, rešpektuje široké chápanie ľudského znevýhodnenia. V tom zmysle je antológia textov orientovaná širšie než len na literárne zobrazenie zdravotného postihnutia a s tým spojeného sociálneho znevýhodnenia. Texty antológie reagujú aj na sociálne znevýhodnenie človeka motivované rasou, vierovyznaním či prostredím, v akom žije. V antológii je zastúpených viac ako štyridsať slovenských a českých a niekoľko nemeckých a anglických autorov, čo je spolu takmer šesťdesiat textov. Prevažná väčšina diel, z ktorých boli texty vybrané, vyšla aj v slovenčine. |
![]() | STANISLAVOVÁ, Zuzana, BRESTOVIČOVÁ, Alexandra, 2019 Anotácia: Monografia predstavuje ponuku interpretačných pohľadov na tri okruhy súčasných problémov, ktoré boli v minulosti na okraji záujmu spoločnosti, teda aj literatúry pre deti a mládež, respektíve ktoré priniesla ponovembrová realita: na literárne stvárnenie mentálneho postihnutia (Aspergerov a Downov syndróm), na stvárnenie niektorých novodobých znevýhodňujúcich sociálnych javov, akými sú migrácia či bezdomovectvo a na problematiku znevýhodňujúcej pozície rómskeho etnika, ako aj na problém židovského a rómskeho holokaustu (šoa a porraimos), ktoré boli v minulosti v literatúre pre deti a mládež tabuizované. |
![]() | BRESTOVIČOVÁ, Alexandra, 2018. Anotácia: Monografia ponúka výsledky longitudinálneho výskumu lexiky matiek v reči orientovanej na vlastné dieťa po dobu ôsmich mesiacov. Podkladom pre kvalitatívny a kvantitatívny výskum a opis lexikálnej úrovne subregistra reči matiek orientovanej na dieťa je existencia frekvenčného slovníka (3 300 lexém a 66 000 slov; súčasť publikácie), ktorý autorka zostavila z transkriptov 24 hodín reči troch matiek orientovanej na svoje prvorodené dieťa v domácom prostredí. |
![]() | MITROVÁ, Adela, 2018. Anotácia: Publikácia je záverečným výstupom z riešenia grantového projektu VEGA 1/0517/16 Pôvodná mediálna dráma pre deti a mládež a čiastkovým výstupom z riešenia grantového projektu APVV-15-0071 Človek s hendikepom v literatúre pre deti a mládež. Prináša výsledky výskumu, ktorého cieľom bolo zmapovanie vývinových tendencií slovenskej rozhlasovej hry pre deti a mládež (poetologické a žánrové tendencie, axiologické aspekty) v počiatočných fázach jej vývinu v kontexte vývinu rozhlasovej hry pre dospelých, literárneho a dramatického umenia na Slovensku, ako aj sumarizovať výskumy v tejto oblasti. |
![]() | KLIMOVIČ, Martin, 2018. Anotácia: Cieľom publikácie je predstaviť spôsoby využitia tvorivého písania ako pros triedku porozumenia a interpretácie umeleckého textu v literárnej výchove žiakov mladšieho školského veku. Obsahom publikácie je 18 aktivít tvorivého písania v úzkom prepojení na čítanie a interpretáciu poézie a prózy. V každej aktivite je vyznačený cieľ aktivity, cieľová skupina žiakov, časová náročnosť, navrhnutý je umelecký text, s ktorým je vhodné počas aktivity pracovať, ako aj pomôcky, očakávaný výsledný produkt a napokon aj konkrétny opis krokov pri realizácii aktivity tvorivého písania. |
![]() | GAL DRZEWIECKA, Iveta, BRESTOVIČOVÁ, Alexandra (eds.), 2018. Anotácia: Zborník zverejňuje konferenčné príspevky, ktoré v súlade s cieľmi grantového projektu APVV-15-0071 Človek s hendikepom v literatúre pre deti a mládež mapujú stvárnenie rozličných typov znevýhodnenia v literatúre pre deti a mládež. Ponúka prierezové pohľady na odraz sociokultúrnych paradigiem znevýhodnenia v jeho tematizácii v slovenskom a zahraničnom kontexte, axiologické a poetologické aspekty stvárnenia problému v literárnom i výtvarnom umení, analyticko-interpretačné prieniky do konkrétnych podôb jeho tematizácie a tiež prepojenie s edukačnou praxou. |
![]() | KOPČÍKOVÁ, Marta, 2018. Anotácia: Monografia analyzuje teoretické východiská rozvíjania zručnosti čítať ako v materinskom, tak aj v cudzom, anglickom, jazyku, a to na pozadí kognitívnych procesov spracovania informácií. Hlavným cieľom je definovať charakter vzťahu medzi vybranými kognitívnymi procesmi a čitateľskými zručnosťami v anglickom jazyku a na základe tohto skúmaného vzťahu ponúknuť čitateľovi podnetový materiál so vzorovými úlohami, ktoré možno využívať na hodinách anglického jazyka s cieľom rozvoja čitateľskej gramotnosti v anglickom jazyku. |
![]() | STANISLAVOVÁ, Zuzana, GAL DRZEWIECKA, Iveta, 2017. Anotácia: Publikácia syntetizuje výsledky šesťročného výskumu umeleckej (literárnej a výtvarnej) úrovne importovanej knižnej tvorby pre deti a mládež od 60. rokov 20. storočia po rok 2017 a modifikácií komunikovania tejto literatúry s kontextom pôvodnej tvorby. Pozostáva z kapitoly Zahraničná poézia a próza pre deti a mládež v slovenských prekladoch od 60. rokov 20. storočia po súčasnosť a z kapitoly Pôvodné ilustrácie v slovenských prekladoch zahraničnej literatúry pre deti a mládež od 60. rokov minulého storočia po súčasnosť. V spracovaní materiálu dominuje sociokultúrny, literárnohistorický a výtvarnohistorický prístup. |
![]() | LEŠKOVÁ, Dana, 2017. Anotácia: Vysokoškolská učebnica poukazuje na niektoré produkčné, recepčné či textové aspekty prozaických textov pre deti a mládež. Atypické formálne riešenie umožňuje jej čitateľovi prehlbovať svoje interpretačné schopnosti menej zaužívaným spôsobom. Kompozícia učebnice oživuje predstavu textu ako mnohovrstvového prestupovania, prepisovania a postupného prehlbovania pochopenia. Jednotlivé celky sú vystavané tak, aby demonštrovali sprostredkovanú problematiku cez literárne ukážky z oblasti literatúry pre deti a mládež. Predovšetkým sú to knihy: M. Ende Nekonečný príbeh, S. Rushie Harún a more príbehov, J. Domagalik Päť prípadov detektíva Konôpku. Prostredníctvom ukážok z umeleckých textov sa cez rôzne podoby metalepsy autora a čitateľa (Genette 2005) naznačujú rozličné aspekty literárnej interpretácie. Autorka učebnice pripodobňuje čítanie učebnice čítaniu umeleckého textu. |
![]() | RUSŇÁK, Radoslav, 2017. Anotácia: Vysokoškolská učebnica ponúka iný pohľad na intencionálnu literatúru než doterajší odborný diskurz na Slovensku. Obsahovú náplň učebnice tvorí sedem kapitol, ktoré sú koncipované ako kauzy (napr. kauza médií a marketingu; kauza gýča; kauza Walta Disneyho; kauza literárneho hrdinu; kauza smrti a straty atď.), pretože súčasná detská kultúra funguje vo vedomí mnohých učiteľov, rodičov a vychovávateľov skôr ako hrozba, voči ktorej sa cítia zo svojej pozície bezradní. Cieľom učebnice je zvýrazniť základné právo dieťaťa a čitateľa na umelecky presvedčivú literatúru, ktorá však nesmie vyústiť do slepej a nepodloženej cenzúry zo strany dospelých. Deti majú právo na krásu umeleckého slova a poznania aj v dobe masmédií a mnohých pseudokultúrnych ponúk, a preto ani obdobie detstva nesmie byť dôvodom na akúkoľvek neopodstatnenú redukciu či obmedzovanie. |
![]() | KUDERJAVÁ, Mária, STANISLAVOVÁ, Zuzana, 2017. Anotácia: Monografická publikácia predstavuje výsledky kvalitatívneho výskumu orientovaného na proces formovania literárnej kompetencie žiakov primárnej edukácie prostredníctvom umelecky hodnotného literárneho diela a metód tvorivej dramatiky. |
![]() | RUSŇÁK, Radoslav, MITROVÁ, Adela (eds.), 2017. Anotácia: Publikácia vznikla ako výstup riešenia grantového projektu VEGA 1/0153/15 Svetová literatúra pre deti a mládež v slovenskom preklade po roku 1990. Obsahovo vyviera z príspevkov rovnomenného vedeckého seminára, ktorý sa konal na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove v dňoch 20. – 21. októbra 2016. Kolektív autorov ponúka jednak syntetizujúce informácie o prekladovej tvorbe pre deti a mládež na Slovensku od roku 1960 do roku 2015, ako aj pohľad na žánrové a tematické modifikácie prekladovej literatúry po roku 1990. Interdisciplinarita príspevkov je prirodzeným vyústením systematického bádania slovenských, českých i srbských odborníkov nielen v oblasti prekladového textu, ale aj jeho literárneho, výtvarného či dramatického kontextu. |
![]() | MITROVÁ, Adela, 2016. Anotácia: Publikácia prezentuje výsledky výskumu a mapuje dramatickú spisbu pre deti a mládež v slovenskom preklade od 60. do konca 80. rokov 20. storočia. Obsahuje podkapitoly mapujúce celkovú situáciu v preklade dramatických diel, ako aj národné a žánrové spektrum v jednotlivých desaťročia a prináša prehľad autorov, ako aj dramatických diel inonárodných literatúr, ktoré boli preložené do slovenčiny a vydané knižne. Načrtáva vývinový rytmus prekladania textov, ich poetologické a axiologické špecifiká a postavenie v slovenskom kontexte tvorby. |
![]() | KLIMOVIČ, Martin, 2016. Anotácia: Monografia sumarizuje teoretické a empirické poznatky o procese tvorenia textu s osobitným zameraním na tvorbu naratívneho textu v mladšom školskom veku. Výsledky vlastného výskumu prezentované v monografii otvárajú odbornú diskusiu o rozvíjaní produkčnej textovej kompetencie žiaka v primárnom vzdelávaní. |
![]() | STANISLAVOVÁ, Zuzana, RUSŇÁK, Radoslav, LEŠKOVÁ, Danka, KARPINSKÝ, Peter, MITROVÁ, Adela, TOKÁR, Michal, GAL DRZEWIECKA, Iveta, 2014. Anotácia: Autorský kolektív prezentuje výsledky výskumu prekladovej literatúry, ktorá bola na Slovensku vydaná v priebehu 70. rokov 20. storočia. Publikácia prináša závery týkajúce sa porovnania hodnotového a žánrového profilu prekladovej literatúry s domácou produkciou, stratégie výberu básnických, prozaických a dramatických textov na preklad, ich umeleckej úrovne, miery ich inšpiratívnosti pre slovenský kontext, ako aj výtvarnej stránky dobovej prekladovej produkcie. |
![]() | LIPTÁKOVÁ, Ľudmila, KLIMOVIČ, Martin, CIBÁKOVÁ, Dana, GAL DRZEWIECKA, Iveta, KRIŠTANOVÁ, Eva, LEŠKOVÁ, Danka, SIČÁKOVÁ, Ľuba, VUŽŇÁKOVÁ, Katarína, 2014. Anotácia: Encyklopédia jazyka pre deti je odborná knižná publikácia, ktorá vznikla ako hlavný výstup riešenia rovnomenného projektu KEGA č. 023PU-4/2012. Publikácia je určená detskému čitateľovi vo veku od ôsmich do dvanástich rokov a dopĺňa knižnú ponuku pôvodných slovenských encyklopédií pre deti o doteraz nespracovanú problematiku jazyka a komunikácie. Heslá encyklopédie sú usporiadané tematicky a v rámci ôsmich tematických okruhov ponúkajú dieťaťu aktívne poznávanie rôznych jazykových javov a rôznych oblastí fungovania jazyka. |
![]() | LIPTÁKOVÁ, Ľudmila, CIBÁKOVÁ, Dana, 2013. Anotácia: Odborná knižná publikácia predstavuje základné didaktické východiská rozvíjania recepčnej textovej kompetencie žiaka v primárnom vzdelávaní so zameraním na recepciu vecného textu a ponúka školskej praxi konkrétny edukačný model. Publikácia je určená študentom učiteľstva pre primárne vzdelávanie, ako aj graduovaným učiteľom základných škôl. |
![]() | STANISLAVOVÁ, Zuzana, 2013. Anotácia: Interdisciplinárne, na báze psychológie, filozofie a sociológie koncipované štúdie odkrývajú spôsoby a postupy, akými príbehy pre deti a mládež napĺňajú vysoké estetické kritériá a zároveň vytvárajú netextový priestor tlmočiaci závažné etické posolstvá. Modifikácie umelecko-estetického vyjadrenia étosu sú interpretované prostredníctvom diel vybraných autorov národného (P. Glocko, D. Hevier, M. Masaryk, J. Milčák, V. Pankovčín, T. Revajová, O. Sliacky, J. Šebesta, J. Uličiansky) a nadnárodného (J. Donaldsonová, D. Legrixová, G. Lindeová, A. Lindgrenová, M. Lobeová, O. Procházková, B. Selznick, S. Silverstein) kontextu prózy pre deti a mládež posledných desaťročí. |
![]() | DRZEWIECKA, Iveta, 2013. Anotácia: Témou publikácie je obrazovosť básne – básnický text pertraktovaný ako špecifický druh vonkajšieho, objektívne jestvujúceho obrazu. Produkčné a recepčné aspekty grafickej podoby textu a relevantné faktory jej estetického účinkovania autorka analyzuje na pozadí semiotiky a súčasných teórií obrazu. Nevyhnutnosť zaradenia obrazovosti textu k otázkam poetológie je zdôvodnená a ilustrovaná na interpretáciách diel vizuálne aktívnej poézie. |
![]() | LEŠKOVÁ, Dana, 2013. Anotácia: Reflexia na konkrétnych diskurzoch o Jánošíkovi demonštruje podiel (zdanlivo protikladnej) fiktívnej a historickej narativity. Kríženie oboch týchto naratívnych módov (histórie a fikcie) v jánošíkovských diskurzoch vytvára špecifickú fiktívnu skúsenosť. Reflexia zároveň podnecuje k tvorivému hľadaniu „pravdy (naratívov) o Jánošíkovi“ a ponúka interpretáciu takých naratívov, ktoré poskytujú možnosť refigurovať svet recipienta vo vzťahu k tejto tradícii. |
![]() | STANISLAVOVÁ, Zuzana, MITROVÁ, Adela, KARPINSKÝ, Peter, RUSŇÁK, Radoslav, ANDRIČÍKOVÁ, Markéta, LEŠKOVÁ, Danka, 2012. Anotácia: Publikácia prezentuje výsledky výskumu prekladovej literatúry pre deti a mládež na Slovensku v 60. rokoch 20. storočia. Autori skúmali stratégiu výberu prozaických, básnických i dramatických textov na preklad, ich umeleckú úroveň, mieru ich inšpiratívnosti pre domáci kontext, výtvarnú stránku dobovej prekladateľskej produkcie, ale aj korelácie hodnotového a žánrového profilu prekladovej literatúry s domácou tvorbou. |
![]() | LIPTÁKOVÁ, Ľudmila, 2012. Anotácia: V monografii autorka predstavuje didaktickú koncepciu vyučovania materinského jazyka pre primárne vzdelávanie akcentujúcu kognitívne aspekty edukácie. Vychádzajúc z kognitivisticky orientovaných smerov pedagogicko-psychologického a lingvistického bádania autorka na základe syntézy vlastných výskumných zistení vymedzuje základné znaky kognitívnej edukácie materinského jazyka. |
![]() | VUŽŇÁKOVÁ, Katarína, 2012. Anotácia: Monografia je syntézou doterajších poznatkov o kompozitách v slovenčine a kompletizovaním informácií o slovotvornom systéme jazyka. Objasňuje princípy fungovania kompozície v slovenčine i jazyka vôbec z interdisciplinárneho pohľadu – z pozície lingvistiky, kognitívnych vied, filozofie a vývinovej psycholingvistiky. Súčasťou publikácie je webová stránka http://ssks.pf.unipo.sk, na ktorej sa nachádza elektronický Slovotvorný slovník kompozít v slovenčine. |
![]() | LIPTÁKOVÁ, Ľudmila, STANISLAVOVÁ, Zuzana, SIČÁKOVÁ, Ľuba, HLEBOVÁ, Bibiána, KESSELOVÁ, Jana, KLIMOVIČ, Martin, RUSŇÁK, Radoslav, VUŽŇÁKOVÁ, Katarína, ANDRIČÍKOVÁ, Markéta, MITROVÁ, Adela, PRŠOVÁ, Eva, TKÁČOVÁ, Mária, SOCHOVIČOVÁ, Antónia, CIBÁKOVÁ, Dana, MATUŠÍKOVÁ, Anna, 2011. Anotácia: Učebnica je kolektívnym dielom 15 autorov a predstavuje študijný zdroj na prípravu učiteľa slovenského jazyka a literatúry v primárnej škole. Autorský tím v učebnici predstavuje konceptuálne východiská, didaktickú transformáciu a praktickú edukačnú realizáciu integračnej kognitívno-komunikačnej a zážitkovej koncepcie vyučovania materinského jazyka a literatúry v primárnom vzdelávaní. Súčasťou učebnice je webová stránka https://indi.unipo.sk. |
![]() | SIČÁKOVÁ, Ľuba, 2011. Anotácia: Publikácia prezentuje výsledky niekoľkoročného výskumu jazykovej a mimojazykovej (designatívnej) stránky hydroným z povodia Slanej. Objasňuje pomenovací proces hydroným a prináša nový pohľad na spracovanie obsahovej stránky hydronymických jednotiek prostredníctvom štyroch pomenovacích modelov odrážajúcich vzťah medzi denotátom a jeho propriálnym pomenovaním. V tomto vzťahu je zvýraznená základná funkcia vlastných mien (byť jednotlivinou v rámci svojho druhu), ktorá spolu s pravopisnou stránkou tvorí podstatu poznávania propriálnych jednotiek. Proces osvojovania si obidvoch stránok (formy a obsahu) proprií už v primárnej škole je predstavený v druhej časti publikácie. |
![]() | HARČARÍKOVÁ, Petra, KLIMOVIČ, Martin, 2011. Anotácia: Vysokoškolská učebnica je určená študentom predškolskej a elementárnej pedagogiky a študentom učiteľstva pre primárne vzdelávanie, no aj tým, ktorých zaujíma schopnosť dieťaťa tvoriť príbehový text. Učebnica predstavuje viaceré aspekty naratívnej produkcie detí od 3 do 11 rokov, pričom autori v nej vychádzajú jednak z dostupnej literatúry, jednak z vlastných výskumov orientovaných na hovorené i písané naratíva detí. Na základe týchto zistení autori ponúkajú praktické odporúčania pre učiteľov materských škôl i učiteľov primárneho stupňa vzdelávania. |
Ďalšie publikácie členov katedry sú dostupné na https://indi.unipo.sk/