Language Selection mobile
Top Menu

Rozširujúce štúdium FYZIKY - študijný program AKTUALIZOVANÝ

Rozširujúce štúdium je osobitný druh štúdia na vysokých školách (podľa zákona č. 317/2009 Z. z. § 8 a ktorým pedagogický zamestnanec získa kvalifikačné predpoklady na výkon ďalšej pedagogickej činnosti. Rozširujúcim štúdiom si pedagogický zamestnanec rozširuje kvalifikačný predpoklad v rámci dosiahnutého stupňa vzdelania na vyučovanie ďalšieho aprobačného predmetu alebo študijného odboru.

 

Študijný program

Názov študijného programu

Rozširujúce štúdium fyziky

Študijný odbor

Učiteľstvo a pedagogické vedy

Rozsah štúdia

min. 200 vyučovacích hodín

Dĺžka štúdia

4 semestre

Forma vzdelávania

Kombinovaná - prezenčná, dištančná

Hlavný cieľ

 

 

Umožnenie získania profesijných kompetencií potrebných na splnenie kvalifikačného predpokladu na vyučovanie ďalšieho aprobačného predmetu  fyzika.

Špecifické ciele

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Učiteľ, ktorý absolvuje vzdelávací program:

 

a) získa potrebnú úroveň odborných poznatkov v oblastiach fyziky a  didaktiky,

 

b) spozná najnovšie trendy vo vyučovaní fyziky, a to nielen v rovine teoretickej, ale aj praktickej,

c) v priebehu tvorby záverečnej práce sa stane špecialistom na zvolenú tému, v rámci ktorej prejaví svoju  schopnosť tvorivo pracovať s využitím odbornej literatúry a prameňov vrátane kritickej analýzy a vlastnej argumentácie.

 

Ďalšie ciele, viažuce sa ku konkrétnym predmetom, ktoré účastník vzdelávacieho programu absolvuje, sú uvedené v informačných listoch jednotlivých predmetov (príloha vzdelávacieho programu)

Profil absolventa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Absolvent učiteľského študijného odboru je predovšetkým spôsobilý byť učiteľom predmetov prislúchajúcim jeho špecializácii na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. Je spôsobilý projektovať, realizovať a reflektovať vyučovací proces a spolupodieľať sa na kreovaní kurikulárnych dokumentov. Absolvent 2. stupňa študijného odboru učiteľstva dokáže:

  • vysvetliť širšie sociálno-kultúrne aspekty výchovy a vzdelávania, kriticky ich analyzovať a hodnotiť, zaujať vlastné stanovisko,
  • popísať, analyzovať a komparovať rôzne modely kognitívneho, personálneho a sociálneho vývinu jedinca,
  • interpretovať zákonitosti kognitívneho, sociálneho a personálneho vývinu z hľadiska edukačného procesu, najmä školského edukačného procesu,
  • analyzovať poruchy psychického vývinu v kontexte edukácie, najmä školskej edukácie,
  • uplatniť zručnosti súvisiace s projektovaním, realizáciou a reflexiou edukačného procesu v škole, ako aj kreovaním kurikulárnych dokumentov na úrovni učiteľa nižšieho či vyššieho sekundárneho vzdelávania,
  • popísať, analyzovať a navrhnúť metodologický a metodický postup skúmania výchovných javov a javov pedagogickej reality,
  • dokážu svoje vedomosti, myšlienky a závery jednoznačne komunikovať odborníkom aj laikom;
  • sú schopní ďalšieho vzdelávania so značnou mierou samostatnosti a autonómie.

Absolvent 2. stupňa učiteľstva fyziky ( v kombinácii) je spôsobilý byť učiteľom podľa vyštudovanej špecializácie na úrovni nižšieho a sekundárneho vzdelávania ako aj vysokých škôl. Ovláda obsah a didaktiku vyučovania fyziky, princípy  štruktúry fyziky a uplatnenie fyzikálnych zákonov v technike, praxi a prírode. S týmto obsahom dokáže projektovať didaktické zámery a ciele vyučovania fyziky. Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovanie, realizácia a reflexia výučby v triede) je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu (učebné pomôcky, zbierky príkladov, laboratórne úlohy, testy ap.). Má poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike odboru, pre pokračovanie na 3. stupni vysokoškolského štúdia v študijnom odbore Teória vyučovania fyziky.

 

Podmienky prijatia na štúdium

  1. Požadovaný ukončený druhý stupeň vysokoškolského štúdia v učiteľských študijných programoch
  2. Ukončený druhý stupeň vysokoškolského štúdia v neučiteľských študijných programoch prírodovedného a technického zamerania, s dokladovaním absolvovania  doplňujúceho pedagogického štúdia.

Spôsob ukončenia štúdia

 

Obhajobou záverečnej práce (v rozsahu 30 až 40 strán) a záverečnou skúškou pred skúšobnou komisiou (predsedu podľa § 41 ods. 3 zákona vymenúva ministerstvo, komisia má troch členov)

 

Študijný plán:  Rozširujúce štúdium fyziky

 

Kód študijného predmetu

Názov študijného predmetu

Rozsah

Forma ukončenia

Rok štúdia

Semester

Meno vyučujúceho

2FYZ/rUKFY/18

Úvodný kurz do štúdia fyziky

4/0

PH

1.

1.

Doc. RNDr. S. Iľkovič, PhD.

2FYZ/rMAFY/18

Matematika pre fyzikov

0/8

PH

1.

1.

RNDr. I. Čurlík,  PhD.

2FYZ/rMECH/18

Všeobecná fyzika 1

15/3

S

1.

1.

Doc. RNDr. M. Csatáryová, PhD.

2FYZ/rTEME/18

Špeciálne praktikum z fyziky

0/4

S

1.

1.

Mgr. Nikola Tesľuková

Dr.h.c.,Doc. PaedDr. Vladimír Šebeň, PhD.

2FYZ/rELMA/18

Všeobecná fyzika 2

12/2

S

1.

1.

RNDr. Jozef Kmec, PhD.

2FYZ/rZPR1/18

Základné praktikum z fyziky 1

0/7

S

1.

1.

Doc. RNDr. S. Iľkovič, PhD.

2FYZ/rOPTI/18

Všeobecná fyzika 3

12/2

S

1.

2.

RNDr. J. Kmec, PhD.

2FYZ/rZPR2/18

Základné praktikum z fyziky 2

0/7

S

1.

2.

Doc. RNDr. S. Iľkovič, PhD.

2FYZ/rJADF/18

Všeobecná fyzika 4

8/3

S

1.

2.

Doc. RNDr. S. Iľkovič, PhD.

2FYZ/rTMEC/18

Teoretická fyzika 1

8/4

S

1.

2.

Prof. RNDr. M. Reiffers, DrSc.

2FYZ/rDID1/18

Didaktika fyziky 1

8/4

S

1.

2.

Dr. h. c. doc. PaedDr. V. Šebeň, PhD.

2FYZ/rTEMP/18

Teoretická fyzika 2

8/4

S

2.

3.

Doc. RNDr. S. Iľkovič, PhD.

2FYZ/rDID2/18

Didaktika fyziky 2

4/0

S

2.

3.

Dr. h. c. doc. PaedDr. V. Šebeň, PhD.

2FYZ/rSKOP/18

Špeciálne praktikum z fyziky 1

0/8

PH

2.

3.

Mgr.  Veronika  Grešová,

Doc. RNDr. Sergej Iľkovič, PhD.

2/FYZ/rZPR3/18

Základné praktikum z fyziky 3

0/4

PH

2.

3.

Doc. RNDr. M. Csatáryová, PhD.

2FYZZ/rKVAM/18

Teoretická fyzika 3- Kvantová mechanika

12/3

s

2.

3.

Prof. RNDr. M. Reiffers, DrSc.

2FYZ/rDID3/18

Didaktika fyziky 3

4/4

s

2.

3.

dr.h.c. doc. PaedDr. V. Šebeň, PhD.

2FYZ/rSTAF/18

Teoretická fyzika 4 - Štatistická fyzika

12/3

s

2.

4.

Prof. RNDr. Marián Reiffers, DrSc.

2FYZ/rFYZT/18

Fyzika tuhých látok

8/4

s

2.

4.

RNDr. I. Čurlík,  PhD.

2FYZ/rSEZP/18

Seminár k záverečnej práci

0/3

PH

2.

4.

Dr. h. c. doc. PaedDr. V. Šebeň, PhD.

2FYZ/rASTR/18

Astronómia a astrofyzika

4/4

S

2.

4.

Doc. RNDr. M. Csatáryová, PhD.

2FYZ/rOBZP/18

Obhajoba záverečnej práce

 

S

2.

4.

Prof. RNDr. M. Reiffers, DrSc.,

2FYZ/rSSFy/18

Fyzika

 

S

2.

4.

Prof. RNDr. M. Reiffers, DrSc.,


 

 

Aktualizoval(a): Sergej Iľkovič, 10.05.2024