2023 - Správa z odbornej praxe
Prax som vykonávala na pozícii špecialistu predaja zájazdov. Zameriavala som sa teda najmä na pomoc klientom, pri výbere ich dovolenky. Snažila som sa čo najpríjemnejšie vystupovať a komunikovať, odpovedať na otázky klientov, riešiť ich rôzne požiadavky, radiť im a navrhovať viaceré cestovateľské riešenia podľa ich potrieb, želaní a možností.
Prvé hodiny praxe patrili zoznámeniu sa s celkovým fungovaním a systémom práce v Invii. Najviac zaujímavé a zároveň najhodnotnejšie, bolo pre mňa vysvetlenie a zaškolenie do rezervačného systému MDA, ktorý sa v Invii používa. V rámci daného systému som sa naučila orientovať sa v ponuke zájazdov od rôznych cestovných kancelárií, či vedieť nájsť a zistiť si všetky potrebné informácie o zájazde. Ďalej som sa napr. učila ako overiť dostupnosť hotelov, vytvoriť rezerváciu zájazdu pre klientov, evidovať ich rezervácie, pripraviť cenovú kalkuláciu zájazdu, monitorovať a sledovať stav ich úhrad, či posielať im pripomienky, fakturačné údaje spojené s úhradou alebo všetky potrebné informácie k zájazdu.
Spoznala som, a zároveň si aj vyskúšala, základné a najviac používané techniky predaja v Invii. Nahliadla som aj do analýz a viacerých zaujímavých štatistík tejto cestovnej agentúry. Počas praxe som si všímala rôzne preferencie klientov, zaujímalo ma, čo najčastejšie požadovali a kam si najviac priali cestovať. Podarilo sa mi spolupracovať i na predaji viacerých pobytov do krajín z celého sveta. Prirodzene som sa učila väčšej zodpovednosti, flexibilite, kreativite, cieľavedomosti či samostatnosti. Mojím cieľom bolo zachovať si pozitívny, asertívny a angažovaný prístup ku klientom, pôsobiť so záujmom, milo a ochotne. Vyskúšala som si aj komunikáciu v anglickom jazyku prostredníctvom telefonického rozhovoru, čo mi pripomenulo, aké dôležité a priam nevyhnutné je učiť sa a ovládať cudzie jazyky, najmä v rámci pôsobenia v cestovnom ruchu.
Situácia vo svete sa neustále mení a vyvíja, existujú celosvetové pandémie, prírodné katastrofy i vojny. To všetko ovplyvňuje aj cestovný ruch a samotné cestovanie. V rámci praxe sme sa rozprávali a rozoberali aj najčastejšie hrozby a riziká spojené s cestovaním. Pre pracovníka v CK je veľmi dôležité vedieť reagovať flexibilne a čo najlepšie sa prispôsobiť a pomôcť klientovi, aj keď sa niečo zmení, prípadne nastanú nejaké komplikácie. Musím ale konštatovať, že počas trvania mojej praxe, som sa najčastejšie stretla najmä s radostne naladenými klientmi, ktorí sa s nadšením a očakávaním, tešili z vyberania svojej vysnívanej dovolenky.
Pri práci som sa dozvedela aj mnohé zaujímavé cestovateľské informácie o jednotlivých destináciách, niektoré som si osvojila natoľko, že som ich klientom aj sama rozprávala. Rozšírila som si tak znalosti o viacerých krajinách, ich kultúre, miestnych podmienkach, ponuke zájazdov, fakultatívnych výletov v rámci pobytu, či viacerých možnostiach trávenia voľného času, ako aj o úrovni hotelov.
Vykonávanie praxe mi určite prinieslo veľmi veľa skúseností a zážitkov, ktoré by som inak ako prakticky priamo na pracovisku, nemohla získať a zažiť. Utvrdila som sa v tom, že práca v cestovnej agentúre je veľmi zaujímavá a rôznorodá, vyžaduje kreativitu i flexibilitu. V rámci môjho ďalšieho osobného rozvoja, hodnotím vykonávanie tejto praxe veľmi pozitívne a s veľkým prínosom do budúcnosti.
Bc. Paulína Bartková