Language Selection mobile
Top Menu

APVV

Projekty priradené k odboru učiteľstvo a pedagogické vedy.

 

Aktuálne riešené projekty

2024 - 2027

APVV-23-0421

Kvalita empirických dôkazov v psychológii a pedagogike

Vedúci projektu: Mgr. Ivan Ropovik, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: Mgr. Lenka Vargová, PhD., Mgr. Marta Kopčíková, PhD. (MD)

Spoluriešitelia mimo PU: Matúš Adamkovič Mgr., PhD.; Gabriel Baník, doc. Mgr. PhD.; Adam Klocek Mgr. PhD.; Tomáš Lintner MSc. Ph.D.; Marcel Martončik doc. Mgr. PhD.; Benjamin Šimsa MSc.; Katarína Skopalová MSc.; Martina Sládeková MSc.; Josefína Weinerová MSc.

Anotácia: Na dôkazoch založené návrhy intervencií a verejných politík predpokladajú integritu a empirickú robustnosť publikovaného výskumu. To platí obzvlášť v psychológii a pedagogike, kde intervencie majú potenciál zásadne vplývať na individuálne životy a širšie spoločenské štruktúry. Keď sú verejné politiky založené na chybných alebo skreslených výskumných dôkazoch, dôsledky môžu byť závažné, vedúc k neúčinným intervenciám, plytvaniu zdrojmi, či ujmám. Zo všetkých typov vedeckých dôkazov sú práve kauzálne dôkazy základom pre vysvetlenie zložitých príčinných mechanizmov školského vzdelávania a psychologických procesov jednotlivcov. Randomizované experimenty a meta-analýzy dnes predstavujú v tomto úsilí zlatý štandard, usmerňujúc prax a budúci výskum. Nedávne zistenia naprieč sociálnymi vedami avšak ukázali, že mnohé kľúčové zistenia nemajú predpokladanú empirickú robustnosť. To vyvoláva potrebu komplexného prehodnotenia, čo považujeme za spoľahlivé vedecké dôkazy. Tento projekt predstavuje integrovaný výskumný program na skúmanie kvality dôkazov v psychológii a pedagogike. Skúmaním dát publikovaných experimentov a meta-analýz si kladieme za cieľ detailne zmapovať ich silné a slabé stránky a tak pomôcť nastaviť realistické očakávania ohľadom informatívnosti a praktickej uplatniteľnosti výsledkov týchto štúdií. Plánujeme skúmať konkrétne indikácie miery integrity a empirickej robustnosti publikovaných vedeckých dôkazov. Budeme tiež skúmať, vyvíjať a aplikovať metodologické riešenia na vyvodzovanie validných kauzálnych inferencií z rôznych typov výskumných plánov, zvyšovanie informatívnosti a zovšeobecniteľnosti randomizovaných experimentov a korekciu publikačného skreslenia v meta-analytických syntézach výsledkov výskumu. V neposlednom rade máme za cieľ vyvinúť a pilotne otestovať architektúru trénovacích podnetov pre veľké jazykové modely umelej inteligencie za účelom automatizácie určitých činností v meta-výskume.

 

2021 - 2025

APVV-20-0126

Slovná zásoba ako ukazovateľ vývinovej jazykovej úrovne monolingválnych a bilingválnych detí v predškolskom veku

Zodpovedný riešiteľ: Doc. Mgr. Svetlana Kapalková, PhD., Pedagogická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave

Spoluriešitelia na PF PU: PhDr. Alexandra BRESTOVIČOVÁ, PhD.

Anotácia: Prvým cieľom projektu je charakterizovať̌ vývinovú trajektóriu lexikálnych schopností slovenských detí (obdobie 3 – 6 rokov), ktoré vyrastajú v rôznom jazykovom, ako aj sociálnom prostredí. Konkrétne sa zameriava na analýzu a hodnotenie pasívnej a aktívnej slovnej zásoby normálne sa vyvíjajúcich slovensky hovoriacich detí, ako aj detí s vývinovou jazykovou poruchou (VJP). Prvým cieľom tohto projektu je preto detailná analýza slovnej zásoby detí za hranicou tretieho roka s definovaním senzitívnych rozdielov a znakov v jej zložení ako spoľahlivého diagnostického markera diagnózy VJP.
Druhým cieľom projektu je zmapovanie úrovne lexikálnych schopností u bilingválnych detí a bilingválnych detí zo sociálne znevýhodneného prostredia (rómske deti), kde slovenský jazyk je jazykom L2. Tento projekt umožní presnejšie rozlišovať̌ medzi normálne sa vyvíjajúcimi bilingválnymi deťmi a bilingválnymi deťmi s VJP prostredníctvom vyšetrenia ich slovnej zásoby (ale pri kontrolovaní ich socioekonomickej úrovne).

 

Úspešne ukončené projekty

APVV ako spoluriešiteľ

2019 - 2023

APVV-18-0140

Závislosť na hraní digitálnych hier (Internet Gamic Disorder – IGD): rizikové faktory, symptómy a ich meranie

Zodpovedný riešiteľ: Mgr. Marcel Martončík, PhD., FF PU Prešov

Spoluriešiteľ na PF PU: Mgr. Ivan Ropovik, PhD.

Anotácia: Hranie digitálnych hier predstavuje v súčasnosti subjektívne najdôležitejšiu a najčastejšiu aktivitu trávenia voľného času u detí, adolescentov a postupne aj u dospelých. Digitálne hry hralo v roku 2017 celosvetovo 2,2 miliardy ľudí. Malá časť hráčov si vytvorí patologický vzorec hrania, teda závislosť, ktorá je od roku 2018 zahrnutá do medzinárodnej klasifikácie chorôb ICD-11 s názvom Internet Gamic Disorder. Z dostupných údajov o prevalencii v populácii hráčov, od 2 % do 27,5 %, predstavuje táto malá časť hráčov v absolútnych číslach aj pri najoptimistickejších odhadoch 44 miliónov hráčov. Veľké rozdiely v uvádzaných odhadoch prevalencie súvisia s nevyriešenými otázkami, ktoré sú prítomné v každom aspekte výskumu tejto závislosti, od chýbajúcej teórie, chýbajúcom konsenze v diagnostických kritériách a výrazných odlišnostiach meracích nástrojov. Na základe prehľadu doterajších výskumov boli ciele tohto projektu formulované nasledovne: (1) overiť validitu merania deviatich kritérií IGD predstavených v DSM-5 a ICD 11 a nových kritérií patologického hrania, ktoré budú vytvorené na základe alternatívnych koncepcií IGD a kvalitatívnej fenomenologickej štúdie; (2) identifikovať centrálne a periférne symptómy, ich silu vzťahov a pervazívnosť s cieľom určiť, ktoré symptómy najvýraznejšie determinujú dynamiku IGD;(3) identifikovať rizikové faktory IGD a súčasný výskyt symptómov IGD so symptómami depresie a sociálnej fóbie v rámci longitudinálnej štúdie; a (4) navrhnúť a validovať nový nástroj určený pre meranie IGD. Za hlavné prínosy projektu je možné považovať rešpecifikáciu teórie konštruktu IGD, ktorá bude založená na dôkladnejších poznatkoch o štruktúre symptómov, rizikových faktoroch a komorbidite IGD. Výstupom projektu bude diagnostický nástroj, konštruovaný na základe rešpecifikovanej teórie, ktorý umožní presnejšie a validnejšie meranie IGD. Celý projekt bude realizovaný rigoróznymi postupmi v súlade s praktikami otvorenej vedy (Open Science Practices).

 

2018 - 2022

APVV-17-0075

Výchova k zdraviu v edukácii rómskych žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia

Vedúci projektu: prof. PaedDr. Jozef Liba, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: prof. Ing. Jana Burgerová, PhD., doc. PaedDr. Ján Kancír, PhD., doc. RNDr. Renáta Bernátová, PhD., doc. PaedDr. Alica Petrasová, PhD., Mgr. Hedviga Hafičová, PhD., Mgr. Vladimír Piskura, PhD., Mgr. Silvia Bratková, PhD., Mgr. Milica Sabol, PhD.

Anotácia: Všeobecne platí, že úspech pri dosahovaní vyváženosti a všestrannosti osobnostného rozvoja je určujúco determinovaný úrovňou zdravia. Formulovaná konštatácia reflektuje skutočnosť, že akýkoľvek výsledok, výkon ľudskej činnosti je determinovaný komplexným stavom vyváženosti subjektívnej a objektívnej stránky osobnosti, teda zdravím. Rómski žiaci pochádzajúci zo sociálne znevýhodneného prostredia predstavujú špecifický a pritom vážny edukačný problém. Dlhodobo konštatovaný neúspech plnenia vzdelávacích a výchovných požiadaviek u veľkej časti rómskych žiakov aktuálne i perspektívne vyžaduje hľadanie a overovanie novej vzdelávacej paradigmy tak, aby akceptovala špecifiká rómskeho etnika. V oblasti výchovy k zdraviu celý rad nepriaznivých zdravotných a sociálno-patologických ukazovateľov dokumentuje skôr dysfunkčné edukačné stratégie a kladie otázniky vo vzťahu k očakávanej zmene. Hľadanie odpovedí preto žiada cieľavedomú, intencionálnu, výskumne a empiricky podloženú reflexiu aktuálnej prozdravotnej edukácie. Ide o to, že vysoká frekvencia kontaktov s návykovými látkami (alkohol, tabak, niekedy solvenciá), vysoká frekvencia zdravotných problémov, nedostatočná a nevhodná výživa, nedostatočná osobná a komunálna hygiena, jednostranná a nepravidelná pohybová aktivita, zastúpenie sociálno-patologických javov, skoré sexuálne kontakty a s tým spojená predčasná pôrodnosť, etc. Sú činitele, ktoré komplexne ovplyvňujú mentálny a somatický vývin rómskych detí. Cieľom projektu je poznať, analyzovať a evalvovať aktuálnu účinnosť výchovy k zdraviu a prevencie sociálnopatologických javov v kurikule primárneho stupňa vzdelávania so zameraním na rómskych žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Na základe zisteného formulovať a konkretizovať edukačné preferencie modifikovania a inovácie prozdravotnej edukácie rómskych žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a implementovania zdravotno-preventívnej kompetencie do pregraduálnej prípravy učiteľov primárneho stupňa vzdelávania.

 

2016 - 2020

APVV-15-0071

Človek s hendikepom v literatúre pre deti a mládež

Vedúci projektu: prof. PhDr. Zuzana Stanislavová, CSc.

Spoluriešitelia na PF PU: Mgr. Adela Mitrová, PhD., Mgr. Radoslav Rusňák, PhD., Mgr. Danka Lešková, PhD., Mgr. Iveta Gal Drzewiecka, PhD., doc. PaedDr. Bibiána Hlebová, PhD., Mgr. Jana Kožárová, PhD.

Anotácia: Projekt má charakter základného literárnovedeckého výskumu a je v kontexte slovenského bádania literatúry pre deti a mládež prvým tematicky orientovaným výskumným zámerom so širokým operačným záberom (pôvodná a prekladová tvorba pre deti a mládež stvárňujúca človeka s hendikepom – postihnutím/narušením/ohrozením – publikovaná v priebehu celého jej doterajšieho vývinu). Projekt zároveň súvisí s celosvetovo aktuálnym problémom inkluzívneho vzdelávania, ktoré je významnou súčasťou reformnej agendy nadnárodných inštitúcií (OSN, OECD, UNESCO, EU), a s inkluzívnou politikou týchto inštitúcií. V tomto kontexte sa aj Slovensko zaviazalo vytvoriť do roku 2020 inkluzívne podmienky v edukačnom procese. Inklúzia je proces, ktorý súvisí s identifikáciou a odstraňovaním bariér, pričom predpokladom schopnosti identifikovať bariéry je zber, zhromažďovanie a hodnotenie údajov z rôznych zdrojov. Jedným zo zdrojov, ktoré účinne pomôžu odstraňovať bariéry, je aj umelecká literatúra. Na to, aby literatúra mohla takto pôsobiť, je však nevyhnutné poznať zdroje takýchto zobrazení (literárne diela), resp. mať prístup k relevantným údajom o nich. Výskumný kolektív vytvorí anotovanú bibliografiu literárnych textov (doplnenú štúdiou o typoch postihnutia, narušenia, ohrozenia a premenách spoločenského postoja k nim a štúdiou o vývine témy v slovenskej pôvodnej a prekladovej literatúre pre deti a mládež) a antológiu vybraných literárnych ukážok. Výsledky výskumu budú poskytovať relevantný prehľad o monitorovanom probléme v tvorbe pre deti a mládež na Slovensku.

 

2016 - 2019

APVV-15-0273

Experimentálne overovanie programov na stimuláciu exekutívnych funkcií slaboprospievajúceho žiaka (na konci 1. stupňa školskej dochádzky) – kognitívny stimulačný potenciál matematiky a slovenského jazyka

Vedúci projektu: prof. PhDr. Iveta Kovalčíková, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: Mgr. Ivan Ropovik, PhD., Mgr. Marta Filičková, PhD., prof. PaedDr. Ľudmila Liptáková, CSc., PaedDr. Martin Klimovič, PhD., PaedDr. Edita Šimčíková, PhD., Mgr. Blanka Tomková, PhD., Mgr. Veronika Zvijáková, doc. RNDr. Alena Prídavková, PhD., Mgr. Juraj Kresila, PhD.

Anotácia: Zámerom projektu je, vychádzajúc zo súčasných poznatkov kognitívnych a pedagogických vied, vyvinúť a experimentálne overiť programy na stimuláciu exekutívnych funkcií slaboprospievajúceho žiaka (na konci 1. stupňa školskej dochádzky). Na základe kognitívnej analýzy úloh z oblasti kurikula matematiky a slovenského jazyka, zohľadňujúc potenciál úloh pre použitie na stimuláciu exekutívnych funkcií žiaka, budú vytvorené kognitívne stimulačné programy v doméne matematika a slovenský jazyk. V procese výskumu bude experimentálne overené do akej miery dokážu doménovo špecifické kurikulárne orientované stimulačné programy zlepšiť kvalitu exekutívneho fungovania slaboprospievajúceho žiaka a sprostredkovane aj jeho ďalšie, najmä výkonové charakteristiky. Konkrétne budú programy zacielené na optimalizáciu kvality/rozsahu operačnej pamäte, kvality kontroly pozornosti, kvality sebaregulácie a kognitívneho plánovania. Bude tiež skúmaný vzťah medzi zvýšením kvality exekutívneho fungovania žiaka a jeho školským výkonom i úrovňou jeho sebahodnotenia. Z nadobudnutého poznania (1) bude spracovaný metodický materiál pre učiteľov zameraný na kognitívnu stimuláciu individuálnych edukačných potrieb slaboprospievajúcich žiakov, (2) budú realizované semináre pre učiteľov, špeciálnych pedagógov a psychológov zamerané na prezentáciu a prácu so stimulačným programom, (3) bude vypracované kurikulum predmetu Kognitívna stimulácia individuálnych edukačných potrieb žiaka. Predmet bude následne integrovaný do študijných programov Predškolská a elementárna pedagogika, Špeciálna pedagogika a Psychológia.

 

2013 - 2016

APVV-0851-12

Osobnostné a sociálne faktory školskej úspešnosti žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v podmienkach inklúzie

Vedúci projektu: Mgr. Tatiana Dubayová, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: doc. PaedDr. Bibiána Hlebová, PhD., prof. PhDr. Mária Podhájecká, CSc., PaedDr. Lucia Hrebeňárová, Ph.D., PaedDr. Stanislava Lištiak Mandzáková, PhD., PaedDr. Veronika Palková, PhD., Mgr. Jarmila Žolnová, PhD., PhDr. Tatiana Čekanová, Mgr. Jana Kožárová, Mgr. Jana Ďorďovičová-Sopková, Mgr. Anna Semanová

Anotácia: Základným princípom inklúzie je eliminovať segregovanie detí na základe postihnutia alebo narušenia z intaktnej populácie a zabezpečiť im rovnaký prístup k príležitostiam vo vzdelávaní. V kontexte edukácie hovoríme o žiakoch so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP). Vývin týchto detí je špecifický, preto u nich predpokladáme odlišnosti v psychologickej a sociálnej oblasti. Prvým z dvoch hlavných cieľov projektu OSFa je výskum tých osobnostných a sociálnych faktorov, u ktorých predpokladáme vplyv na proces inklúzie – neurotizmus, mentálna vulnerabilita, reziliencia, copingové stratégie, komunikačné zručnosti a sociálne kompetencie. Výskumný súbor (300 žiakov) budú tvoriť žiaci s vývinovými poruchami učenia, žiaci s mentálnym, zmyslovým a/alebo telesným postihnutím, žiaci s ADHD/ADD, žiaci s narušenou komunikačnou schopnosťou a žiaci s viacnásobným postihnutím. Viaceré slovenské štúdie poukazujú na to, že sa učitelia základných škôl necítia byť dostatočne pripravení poskytnúť žiakom so ŠVVP takú mieru odbornej podpory, ktorú potrebujú. Druhým hlavným cieľom projektu je preto vytvoriť výučbové materiály a kurz kontinuálneho vzdelávania pre učiteľov základných škôl (1.-4. ročník), aby dokázali rozvíjať komunikačné a sociálne zručnosti žiakov so ŠVVP a vytvoriť prostredie akceptácie a spolupráce medzi nimi a intaktnými žiakmi.

 

Júl 2012 – December 2015

APVV-0281-11, Všeobecná výzva

EXEFUN: Exekutívne funkcie ako štrukturálny komponent schopnosti učiť sa: diagnostika a stimulácia

EXEFUN - Ciele projektu

Zodpovedná riešiteľka: prof. PhDr. Iveta Kovalčíková, PhD., (Výskumné centrum kognitívnej edukácie, Pedagogická fakulta, Prešovská univerzita)

Výstupy: Preložená, adaptovaná, štandardizovaná batéria na posudzovanie kvality exekutívneho fungovania - D-KEFS (Delis-Kaplan Executive Function System (D-KEFS; Delis, Kaplan & Kramer, 2001) 8 testov pripravených na použitie v podmienkach Slovenskej republiky. Vytvorené normy pre 1. štandardnú populáciu 9-10 ročných žiakov, 2. populáciu žiakov zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia s iným než slovenským materinským jazykom. V procese relačného výskumu overený vzťah medzi: úrovňou exekutívneho fungovania a schopnosťou učiť sa. Prostredníctvom multivariátnych štatistických modelov a metódy modelovania štrukturálnych rovníc vysvetlená variabilita podielu exekutívnych funkcií na schopnosti učiť sa. Vytvorené východiská pre možnú stimuláciu exekutívneho fungovania žiakov.

Podrobnejšie informácie o projekte dostupné na: EXEFUN

 

2007 - 2010

APVV-0073-06, Všeobecná výzva

DTLUK: Dynamické testovanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia

Zodpovedná riešiteľka: prof. PhDr. Iveta Kovalčíková, PhD., (Výskumné centrum kognitívnej edukácie, Pedagogická fakulta, Prešovská univerzita)

Výstupy: V rámci projektu boli vyvinuté 2 originálne diagnostické nástroje merania a posudzovania latentných učebných kapacít, využívajúce postupy dynamického testovania, vydaná publikácia v zahraničnom vydavateľste Hogrefe Testcentrum. Novovytvorené diagnostické nástroje boli overované na populácii detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. Ďalšími produktmi projektu bola metodika tvorby kognitívneho stimulačného programu pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia. Jeden z vyvinutých nástrojov je v súčasnosti komerčným produktom Psychodiagnostiky.

 

Zodpovedný za aktualizáciu: doc. PaedDr. Martin KLIMOVIČ, PhD.

Aktualizoval(a): Peter Holdok, 15.11.2024