Language Selection mobile
Top Menu

Výskumné centrum kognitívnej edukácie – KogEdu PF PU

Teoretická infraštruktúra KogEdu

Kognitívna edukácia je edukačnou paradigmou, ktorej poznatková báza vychádza zo štúdií kognitívnych vied (psychológie, neurovied, lingvistiky, filozofie mysle a informatiky). Edukačným výstupom v rámci kognitívnej edukácie je zvnútornenie vyšších foriem myslenia a metakognitívnych stratégií i zefektívnenie elementárnych kognitívnych funkcií, ktoré sa podieľajú na komplexných kognitívnych procesoch (Haywood, 2004). Kognitívna edukácia reprezentuje špecifickú edukačnú činnosť vo vymedzených edukačných kontextoch. Pre účely systematickej implementácie postupov kognitívnej edukácie do školskej praxe je žiaduce vymedziť oblasť edukačných vied, ktorá by sa systematicky venovala teoretickým aj aplikovaným dimenziám kognitívnej edukácie. Reflexia na výsledky neurologických a psychologických výskumov z hľadiska edukačných potrieb žiaka by sa mala stať základom i prioritou kognitívnej pedagogiky. Kognitívna pedagogika je časťou edukačných vied, hraničná (podľa delenia Kačániho, In Kovalčíková, 2001) pedagogická veda, ktorá zastrešuje v teoretickej, výskumnej aj aplikovanej rovine cieľové, obsahové, procesuálne a efektové aspekty kognitívnej edukácie (podrobnejšie Kovalčíková, 2017).

Výskumné centrum kognitívnej edukácie (KogEdu PF PU) bolo zriadené so zámerom realizovať vedecko-výskumné, vývojové a edukačné činnosti najvyššej kvality. Východiskom pre zriadenie centra bola 10 ročná skúsenosť na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity s výskumom v oblasti kognitívnej edukácie a pedagogiky. Táto skúsenosť je dokumentovaná:

  • 3 riešenými projektami APVV v rámci všeobecných výziev,
  • riešenými projektami VEGA a KEGA,
  • medzinárodným výskumným projektom ISPA EXEFUN,
  • charakterom a kvalitou publikačnej činnosti v predmetnej oblasti,
  • organizovaním vedeckých konferencii v predmetnej oblasti mimo slovenského kontextu,
  • medzinárodnou reputáciou výsledkov výskumu v oblasti kognitívnej edukácie na PF PU,
  • množstvom pozvaných referátov a prednášok v domácom aj medzinárodnom kontexte,
  • prepojením základného a aplikovaného výskumu v oblasti kognitívnej edukácie,
  • originalitou a unikátnosťou záberu, ktorý nemá vybudovanú tradíciu v domácom ani stredoeurópskom kontexte.

KogEdu PF PU je dizajnované ako výskumné centrum s excelentne vybavenou knižnicou a podpornými diagnostickými a didaktickými prostriedkami. Predstavuje modernú, dynamicky sa rozvíjajúcu infraštruktúru výskumu a vývoja v oblasti kognitívnej pedagogickej diagnostiky a intervencie. Predstavuje výskumné prostredie, ktoré je dominantne zamerané na aplikovaný výskum v oblasti najnovších trendov v oblasti pedagogických vied. Uľahčuje interakciu medzi akademickým prostredím a jeho výskumnými i pedagogickými pracovníkmi a inštitúciami pre výchovu a vzdelávanie. Jeho zámerom je podporovať transfer poznatkov do praxe.

Poslanie a cieľ

Poslaním KogEdu PF PU je:

  • rozvíjať základný, aplikovaný a akčný výskum v oblasti kognitívnej edukácie;
  • koordinovať výskum v oblasti kognitívnej edukácie na Pedagogickej fakulte PU,
  • koordinovať ďalšie vzdelávanie učiteľov v oblasti kognitívnej edukácie;
  • diseminovať poznatky získané v procese výskumu;
  • koordinovať tvorbu projektov v oblasti kognitívnej edukácie;
  • organizovať prednáškovú činnosť v predmetnej oblasti v lokálnom, národnom i medzinárodnom kontexte;
  • koordinovať tvorbu publikačných výstupov v oblasti kognitívnej edukácie na Pedagogickej fakulte PU;
  • spolupracovať pri komercionalizácii výstupov výskumných projektov v oblasti kognitívnej edukácie;
  • poskytovať poradenskú činnosť v oblasti edukačnej terapie.

Predmet činnosti

Predmetom činnosti KogEdu PF PU je vedecko-výskumná, poradenská a expertízna činnosť ako aj koordinačná práca v oblasti vedecko-výskumných aktivít v oblasti kognitívnej edukácie na PF PU.

Aktualizoval(a): Peter Holdok, 28.01.2025