Človek s hendikepom v literatúre pre deti a mládež
O projekte
About project
NÁZOV PROJEKTU:
Človek s hendikepom v literatúre pre deti a mládež
An Individual with Handicap in the Literature for Children and Youth
DOBA RIEŠENIA PROJEKTU: 01.07.2016 – 31.12.2020
ZAMERANIE PROJEKTU
Projekt má charakter základného literárnovedného výskumu. V kontexte slovenského bádania literatúry pre deti a mládež je prvým široko orientovaným tematicky zameraným výskumom s operačným záberom na pôvodnú a prekladovú tvorbu pre deti a mládež tematizujúcu človeka s hendikepom - postihnutím/narušením/ohrozením/znevýhodnením. Analyticky a interpretačne sa orientuje na tvorbu od prvých literárnych zobrazení tejto témy v intencionálnej literatúre pre deti a mládež na Slovensku (približne polovica 19. storočia) až do roku 2020, pričom reflektuje aj vybrané diela neintencionálnej tvorby, ktoré môžu byť recipované aj v kategórii tzv. mladých dospelých. Výskumný kolektív v priebehu štyroch rokov riešenia projektu monitoroval stanovený výskumný problém a výsledky tohto monitoringu sústredil v knižných publikáciách a vedeckých a odborných štúdiách.
Projekt svojím zameraním súvisí s celosvetovo aktuálnym problémom formovania inkluzívnej spoločnosti. Významnou súčasťou tohto procesu je reformná agenda nadnárodných inštitúcií (OSN, OECD, UNESCO, EU) a inkluzívna politika týchto inštitúcií. Vytvárať inkluzívnu spoločnosť znamená identifikovať a odstraňovať bariéry medzi ľuďmi spôsobené okrem iného aj určitým typom znevýhodnenia. Predpokladom možnosti identifikovať bariéry je zber, zhromažďovanie a hodnotenie údajov z rôznych zdrojov. Jedným zo zdrojov, ktoré dokážu ponúknuť obraz bariér, ich dôsledkov a dôležitosti ich odstraňovania, je umelecká literatúra. Projekt má teda ambíciu prispieť do dátovej banky o ľudskom znevýhodnení a do procesu formovania inkluzívnej spoločnosti dôkladným zmapovaním toho, čo v tomto smere ponúkala a ponúka čitateľovi literatúra pre deti a mládež na Slovensku v priebehu svojho historického vývinu a v súčasnosti.
CIELE PROJEKTU
Všeobecné ciele:
- zvýšiť informovanosť odbornej i laickej verejnosti o literatúre pre deti a mládež (fiktívnej i faktuálnej, pôvodnej aj prekladovej), v ktorej je spracovaná téma ľudského znevýhodnenia (hendikepu) fyzického, zmyslového, rasového, etnického, mentálneho a iného;
- syntetizovať výsledky výskumu o literárnom a výtvarnom stvárnení typov znevýhodnenia (hendikepu) na pozadí premien spoločenskej paradigmy znevýhodnenia;
- prostredníctvom vybraných literárnych ukážok zviditeľniť konkrétne modifikácie tematického, vekového a esteticko-hodnotového uchopenia témy;
- prostredníctvom interpretačného uchopenia textu upozorniť na diela, ktoré sú z hľadiska etických a umeleckých hodnôt zvlášť pozoruhodné;
- ako sprievodný (aplikačný) cieľ: overiť možnosti edukačného využitia literárnych diel tematizujúcich ľudské znevýhodnenie (hendikep) v populácii detí so znevýhodnením a v intaktnej populácii.
Konkrétne ciele projektu a ich realizácia
- Vytvorenie a publikovanie výstupov z projektu:
- Slovník pôvodnej a prekladovej literatúry pre deti a mládež s témou ľudského znevýhodnenia na Slovensku (1850 – 2020). Materiál je usporiadaný z hľadiska typu znevýhodnenia (fyzické, zmyslové, mentálne postihnutie, narušenie, sociálne, rasové znevýhodnenie, ohrozenie), jeho žánrového spracovania a vekového určenia diela.
STANISLAVOVÁ, Z. (ed.), 2020. Slovník pôvodnej a prekladovej literatúry pre deti a mládež s témou ľudského znevýhodnenia na Slovensku (1850 – 2020) [print] / Stanislavová Zuzana (78% = 155 hesiel % 15,9 AH), Hlebová Bibiána (5% = 15 hesiel, 1,0 AH), Lešková Danka (6% = 19 hesiel, 1,2 AH), Kožárová Jana (4% = 5 hesiel, 0,3 AH), Rusňák Radoslav (4%= 4 heslá, 0,3 AH), Volochová Veronika (1%= 3 heslá, 0,1 AH), Mitrová Adela (1% = 2 heslá, 0,1 AH), Gal Drzewiecka Iveta (1% = 2 heslá, 0,1 AH); Stanislavová Zuzana (100%) Recenzenti: Svatava Urbanová, Ondrej Sliacky, Viera Žemberová. - 1. vyd. - Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2020. - 274 s. - ISBN 978-80-555-2426-9. [19 AH] - Antológia pôvodných a prekladových textov pre deti a mládež, ktoré stvárňujú postavy a problémy hendikepovaných osôb:
STANISLAVOVÁ, Z. (ed.), 2019. Svet v inom (?) svete. Antológia literárnych textov pre deti a mládež s tematikou znevýhodnenia.
Dostupné na: http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Stanislavova3 - Séria vedeckých monografií zameraných na interpretáciu literárnej postavy s hentikepom:
STANISLAVOVÁ, Z. a A. BRESTOVIČOVÁ, 2019. Reflexie o postave so znevýhodnením v literatúre pre deti a mládež I.,
Dostupné na: http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Stanislavova4
RUSŇÁK, R., 2020. Reflexie o postave so znevýhodnením v literatúre pre deti a mládež II [print]. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity. 102 s. ISBN 978-80-555-2509-9. Rusňák, Radoslav (100%)
HLEBOVÁ, B., 2020. Reflexia o postave so znevýhodnením v literatúre pre deti a mládež III (O emocionálnom prežívaní inakosti rómskych postáv) [print]. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2020. 259 s. ISBN 978-80-555-2504-4. (Hlebová, Bibiana = 100 %) [7,9 AH]
LEŠKOVÁ, D., 2020. Reflexie o postave so znevýhodnením v literatúre pre deti a mládež IV [print]. Prešov: Vydavateľstvo PU 2020, 97 s. ISBN978-80-555-2513-6. Lešková, Danka (100%) [6,5 AH]. - Syntetizujúce spracovanie vývinu sledovanej tematiky v kontexte slovesnej (domácej i prekladovej) a ilustračnej tvorby u nás:
GAL DRZEWIECKA, I. a Z. STANISLAVOVÁ, 2020. Modifikácie vyobrazovania človeka so znevýhodnením v literárnej a ilustračnej tvorbe pre deti a mládež na Slovensku (1850 – 2020) [print]. 18. 1. 2021 11:21 Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove, 230 s. ISBN 978-80-555-2631-7. Gal Drzewiecka, Iveta (50%), Stanislavová, Zuzana (50%) [18 AH]
MITROVÁ, A., 2020. Umelecký obraz ľudského znevýhodnenia v dráme pre deti a mládež (1850 – 2020) [print]. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta 2020. 162 s. ISBN978-80-555-2599-0. Mitrová, Adela (100%) - Zorganizovanie vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou Človek so znevýhodnením (postihnutím, hendikepom) v literatúre pre deti a mládež a v inkluzívnej edukácii (18. – 19. október 2018).
Rovnomenný zborník z vedeckej konferencie: Človek so znevýhodnením (postihnutím, hendikepom) v literatúre pre deti a mládež a v inkluzívnej edukácii : zborník príspevkov z vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou [print] / Iveta Gal Drzewiecka, Alexandra Brestovičová (eds.). - 1. vyd. - Prešov : Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2018. - 462 s. - ISBN 978-80-555-2044-5. Gal Drzewiecka Iveta (70%), Brestovičová Alexandra (30%)
Dostupné aj v: http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/GalDrzewiecka1 - Ďalšie vedecké monografie, vysokoškolské učebnice, vedecké štúdie a odborné články, publikované referáty na vedeckých podujatiach (pozri sprístupnenie výsledkov projektu).
- Slovník pôvodnej a prekladovej literatúry pre deti a mládež s témou ľudského znevýhodnenia na Slovensku (1850 – 2020). Materiál je usporiadaný z hľadiska typu znevýhodnenia (fyzické, zmyslové, mentálne postihnutie, narušenie, sociálne, rasové znevýhodnenie, ohrozenie), jeho žánrového spracovania a vekového určenia diela.
About project
NAME OF PROJECT:
Man with Handicap in the Literature for Children and Youth
PROJECT SOLUTION TIME: 01.07.2016 – 31.12.2020
PROJECT FOCUS
The project has the character of basic literary-scientific research. In the context of Slovak research of literature for children and youth, it was the first broadly oriented thematically focused research with an operational focus on original and translated production for children and youth thematising people with handicap - disability / disruption / threat / disadvantage. It focused on the production from the first literary depictions of this topic in intentional literature for children and youth in Slovakia (approximately the middle of the 19th century) until 2020 in analytical and interpretative way. Also selected books of non-intentional creation were reflected, which could be received in the category of so-called young adults. During the four years of the project solution, the research team monitored the identified research problem and concentrated the results of this monitoring in book publications and scientific and professional studies.
The focus of the project is related to the globally current problem of forming an inclusive society. An important part of this process is the reform agenda of supranational institutions (UN, OECD, UNESCO, EU) and the inclusive policy of these institutions. Creating an inclusive society means identifying and removing barriers between people caused, among other things, by a certain type of disadvantage. The precondition for being able to identify barriers is the collection, compilation and evaluation of data from various sources. One of the sources that can offer a picture of barriers, their consequences and the importance of their removal is the artistic literature. The research results obtained during the project solution therefore have the ambition to contribute to the data bank on human disadvantage and to the process of forming an inclusive society by thoroughly mapping, what the literature for children and youth in Slovakia has offered and continues to offer to the reader in the course of its historical development up to the present.
PROJECT AIMS
General aims:
- to increase the awareness of the professional and lay public about literature for children and youth (fictional and factual, original and translated), which deals with the topic of human disadvantage (handicap): physical, sensory, racial, ethnic, mental and other;
- synthesize the results of research on the literary and fine-art representation of types of disadvantage (handicap) against the background of changes in the social paradigm of disadvantage;
- to make visible, through selected literary examples, specific modifications of the thematic, age and aesthetic-value grasp of the topic;
- draw attention, through an interpretive grasp of the text, to books that are particularly remarkable in terms of ethical and artistic values;
- as an accompanying (application) goal: to verify the possibilities of educational use of literary products on human disadvantage (handicap) in the population of children with disabilities and in the intact population.
Specific goals of the project and their implementation
- Creating and publishing project outputs:
- Dictionary of Original and Translated Literature for Children and Youth with the Topic of Human Disadvantage in Slovakia (1850 – 2020). The material is arranged in terms of the type of disadvantage (physical, sensory, mental disability, disruption, social, racial disadvantage, threat), its genre elaboration and age of the book.
STANISLAVOVÁ, Z. (ed.), 2020. Dictionary of Original and Translated Literature for Children and Youth with the Topic of Human Disadvantage in Slovakia (1850 – 2020). [print] / Stanislavová Zuzana (78% = 155 headwords % 15,9 AS), Hlebová Bibiána (5% = 15 headwords, 1,0 AS), Lešková Danka (6% = 19 headwords, 1,2 AS), Kožárová Jana (4% = 5 headwords, 0,3 AS), Rusňák Radoslav (4%= 4 headwords, 0,3 AS), Volochová Veronika (1%= 3 headwords, 0,1 AS), Mitrová Adela (1% = 2 headwords, 0,1 AS), Gal Drzewiecka Iveta (1% = 2 headwords, 0,1 AS); Stanislavová Zuzana (100%) Reviewers: Svatava Urbanová, Ondrej Sliacky, Viera Žemberová – 1st edition Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2020, 274 pp. - ISBN 978-80-555-2426-9. [19 AS] - Anthology of original and translated texts for children and youth, which depict the characters and problems of handicapped people:
STANISLAVOVÁ, Z. (ed.), 2019. A World in Another (?) World: an Anthology of Literary Texts for Children and Youth on the Topic of Disadvantage.
Available on: http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Stanislavova3 - A series of scientific monographs focused on the interpretation of a literary character with a disability:
STANISLAVOVÁ, Z. and A. BRESTOVIČOVÁ, 2019. Reflections on a Disabled Character in Literature for Children and Youth I.,
Available on: http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Stanislavova4
RUSŇÁK, R., 2020. Reflections on a Disabled Character in Literature for Children and Youth II [print]. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity. 102 pp. ISBN 978-80-555-2509-9. Rusňák, Radoslav (100%)
HLEBOVÁ, B., 2020. Reflections on a Disabled Character in Literature for Children and Youth III (On the emotional experience of the otherness of Roma characters) [print]. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2020. 259 pp. ISBN 978-80-555-2504-4. (Hlebová, Bibiana = 100 %) [7,9 AS]
LEŠKOVÁ, D., 2020. Reflections on a Disabled Character in Literature for Children and Youth IV [print]. Prešov: Vydavateľstvo PU 2020, 97 pp. ISBN 978-80-555-2513-6. Lešková, Danka (100%) [6,5 AS]. - Synthesizing elaboration of the development of the monitored topic in the context of verbal (domestic and translated) and illustrative production in our country:
GAL DRZEWIECKA, I. and Z. STANISLAVOVÁ, 2020. Modifications of the Depiction of a Person with Disabilities in Literary and Illustrative Production for Children and Youth in Slovakia (1850 – 2020) [print]. 18. 1. 2021 11:21 Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove, 230 pp. ISBN 978-80-555-2631-7. Gal Drzewiecka, Iveta (50%), Stanislavová, Zuzana (50%) [18 AS]
MITROVÁ, A., 2020. An Artistic Portrayal of Human Disadvantage in Drama for Children and Youth (1850-2020) [print]. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta 2020. 162 pp. ISBN978-80-555-2599-0. Mitrová, Adela (100%) - Organizing a scientific conference with international participation An Individual with a Disadvantage / Disability, Handicap / in Literature for Children and Youth and in Inclusive Education (18. – 19. October 2018).
Proceedings of conference papers under the same name: An Individual with a Disadvantage / Disability, Handicap / in Literature for Children and Youth and in Inclusive Education: Proceedings of a scientific conference with international participation [print] / Iveta Gal Drzewiecka, Alexandra Brestovičová (eds.). – 1st edition Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2018, 462 pp. - ISBN 978-80-555-2044-5. Gal Drzewiecka Iveta (70%), Brestovičová Alexandra (30%)
Also available on: http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/GalDrzewiecka1 - Other scientific monographs, university textbooks, scientific studies, professional articles and papers published at scientific events (see availability of project results).
- Dictionary of Original and Translated Literature for Children and Youth with the Topic of Human Disadvantage in Slovakia (1850 – 2020). The material is arranged in terms of the type of disadvantage (physical, sensory, mental disability, disruption, social, racial disadvantage, threat), its genre elaboration and age of the book.