Language Selection mobile
Top Menu

VEGA

2017 - 2019

Grantový projekt VEGA č. 1/0844/17

Identifikácia kľúčových obsahových aspektov matematickej edukácie v predprimárnom vzdelávaní v medzinárodnom a historickom kontexte

Vedúci projektu: doc. RNDr. Iveta Scholtzová, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU:: doc. Ing. Jana Burgerová, PhD., doc. RNDr. Alena Prídavková, PhD., Mgr. Juraj Kresila, PhD., PaedDr. Edita Šimčíková, PhD., Mgr. Blanka Tomková, PhD., Mgr. Anna Vašutová, PhD., Mgr. Jakub Lipták

Anotácia: Inovácia Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách (2015) priniesla zásadnú zmenu v obsahovej štruktúre dokumentu a v prístupoch k definovaniu a formulovaniu výkonových štandardov vo vzdelávacej oblasti Matematika a práca s informáciami. Kurikulárna transformácia predprimárneho vzdelávania prináša otvorené otázky smerujúce k charakteru matematickej edukácie v materských školách. Výsledky komparatívneho výskumu, t. j. identifikácia kľúčových obsahových aspektov matematickej edukácie v predprimárnom vzdelávaní v medzinárodnom a historickom kontexte, môžu priniesť nové podnety pre presnejšie kontextuálne ukotvenie domácej tradície predprimárnej edukácie v oblasti matematiky a pre identifikáciu determinantov formujúcich domáci edukačný kontext v širšom hľadisku. Výskumom získané poznatky majú potenciál uplatnenia v domácom odbornom aj legislatívnom diskurze v oblasti predškolskej edukácie v matematike.

 

2015 - 2017

Grantový projekt VEGA č. 1/0440/15

Geometrické koncepcie a miskoncepcie detí predškolského a školského veku

Anotácia:

Projekt „Geometrické koncepcie a miskoncepcie detí predškolského a školského veku“ je zameraný na výskum v oblasti poznávacieho procesu rozvíjania matematických predstáv detí predškolského a žiakov školského veku z oblasti identifikácie, triedenia a vlastností geometrických útvarov. Cieľom je identifikovať poznávacie úrovne detí a žiakov uvedeného veku podľa teórie Van Hiela, prispieť k jej obohateniu súhrnom vypozorovaných atribútov, zistiť potenciálne mylné predstavy detí o geometrických útvaroch a ich vlastnostiach a pomenovať príčiny chybných predstáv.

Vedúci projektu:        doc. PaedDr. Katarína Žilková, PhD. (PF KU, Ružomberok).

Spoluriešitelia z Katedry matematickej edukácie:  Mgr. Marek Mokriš, PhD. (od roku 2016)

 

2014 - 2016

Grantový projekt VEGA č. 1/0379/14

Výskum úrovne priestorovej predstavivosti žiakov Prešovského kraja

Anotácia:

Podcenenie rozvoja priestorovej predstavivosti má za následok zníženie efektívnosti výučby, ktorej tematické zameranie priestorovú predstavivosť predpokladá. Poznať skutkový stav znamená mať možnosť predísť, resp. riešiť vyskytujúce sa nedostatky. Na základe tohto konštatovania je predmetom záujmu riešiteľov projektu zistiť, do akej miery súčasný edukačný systém efektívne zabezpečuje rozvoj priestorovej predstavivosti žiakov základnej, resp. strednej odbornej školy a do akej miery dosiahnutá úroveň priestorovej predstavivosti ovplyvňuje rozhodnutie študovať technické odbory. Predpokladáme, že v rámci sebareflexie je nízka úroveň priestorovej predstavivosti chápaná ako prekážka v rozhodnutí študovať technický. odbor (napr. ide o zručnosti zobrazovať v technike). Vzhľadom na predpokladané nedostatky v danej oblasti bude súčasťou projektu prirodzený pedagogický experiment zameraný na overenie účinnosti novokoncipovaného edukačného modelu rozvoja priestorovej predstavivosti.

Vedúci projektu:        doc. PaedDr. Peter Beisetzer, PhD. (FHPV PU, Prešov)

Spoluriešitelia z Katedry matematickej edukácie:  doc. RNDr. Iveta Scholtzová, PhD., Mgr. Marek Mokriš, PhD.

 

2012 - 2014

Grantový projekt VEGA 1/1230/12

Komparatívna analýza vybraných aspektov  primárnej matematickej edukácie na Slovensku a v zahraničí v kontexte kurikulárnej transformácie vzdelávania na základných školách a medzinárodných výskumov OECD PISA a IEA TIMSS

Anotácia:

Výsledky medzinárodných meraní TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) a PISA (Programme for International Student Assessment) ukazujú priemerné, či dokonca podpriemerné, výkony slovenských žiakov v matematike resp. matematickej gramotnosti v porovnaní s krajinami OECD a partnerskými krajinami. Prebiehajúca kurikulárna transformácia vzdelávania na základných školách prináša otvorené otázky a problémy aj pre matematickú edukáciu v primárnej škole. Výsledky výskumu, ktorého obsahom bude komparatívna analýza vybraných aspektov primárneho matematického vzdelávania na Slovensku a v zahraničí, môžu priniesť nové poznatky pre skvalitnenie matematickej edukácie.

Vedúci projektu:        doc., RNDr. Iveta Scholtzová PhD.

Riešiteľský kolektív:   doc. RNDr. Alena Prídavková PhD. – zástupca vedúcej projektu

PaedDr. Edita Šimčíková,PhD.

Mgr. Blanka Tomková PhD.

Mgr. Anna Vašutová, PhD.

PaedDr. Veronika Palková, PhD.

Mgr. Juraj Kresila, PhD.

Mgr. Marek Mokriš PhD.

Mgr. Aro Chikashige

 

2008-2010

Grantový projekt VEGA 1/0192/08

Analýza matematickej prípravy študentov odboru Predškolskej a elementárnej pedagogiky z pohľadu rozvoja matematickej gramotnosti

Anotácia:

Nadobúdanie gramotnosti je celoživotný proces. Rozvoju rôznych foriem gramotnosti je venovaná celosvetová pozornosť, čo potvrdzujú napr. aj pravidelné výskumné šetrenia OECD Programme for International Student Assessment (PISA). Nevyhnutnou súčasťou všeobecnej gramotnosti je aj matematická gramotnosť. Začína sa rozvíjať už v predškolskom veku. Učiteľ materskej a základnej školy by mal byt teda schopný rozvíjať ju u svojich žiakov. Dokáže to, ak je na túto činnosť sám dostatočne odborne pripravený. Úroveň MG budúceho učiteľa je formovaná jeho prípravou pred nástupom na VŠ aj jeho vysokoškolskou prípravou. Náš výskum je zameraný na zistenie podmienok pre rozvoj MG budúcich učiteľov.

Vedúci projektu:

Spoluriešitelia z Katedry matematickej edukácie:

doc. RNDr. Iveta Scholtzová, PhD.

Mgr. Marek Mokriš, PhD.

PaedDr. Veronika Zeľová PhD.

Aktualizoval(a): Peter Holdok, 30.03.2023