KEGA
2019 – 2021
Grantový projekt: 028PU-4/2019
Inkorporácia hudobných činností do matematickej pregraduálnej prípravy študentov v študijnom odbore Predškolská a elementárna pedagogika
Vedúci projektu: doc. RNDr. Alena Prídavková, PhD.
Spoluriešitelia na PF PU: doc. RNDr. Iveta Scholtzová, PhD., doc. PaedDr. Daniel Šimčík, PhD., RNDr. Jana Hnatová, PhD., PaedDr. Edita Šimčíková, PhD., Mgr. Blanka Tomková, PhD., Mgr. Anna Vašutová, PhD.
Anotácia: Projekt je zameraný na tvorbu učebných zdrojov určených pre výučbu vybraných matematických disciplín v študijnom odbore Predškolská a elementárna pedagogika s využitím hudobných činností. Cieľom projektu je implementovať nové metódy a formy výučby do pregraduálnej matematickej prípravy budúcich učiteľov na predprimárnom a primárnom stupni vzdelávania, využitím elektronických kurzov v LMS MOODLE. Výstupom projektu bude elektronický kurz obsahujúci súbor námetov pre matematickú edukáciu, ktoré v sebe zahŕňajú elementy hudobnej výchovy, ako aj vysokoškolský učebný text s danou problematikou.
2015 – 2017
Grantový projekt: KEGA č. 013PU-4/2015
Aplikácia kooperačných a komunikačných nástrojov v e-learningových kurzoch pre učiteľov primárneho vzdelávania
Vedúci projektu: doc. Ing. Jana Burgerová, PhD.
Spoluriešitelia na PF PU: doc. RNDr. Iveta Scholtzová, PhD., Mgr. Marek Mokriš, PhD., Mgr. Martina Adamkovičová, PhD., Mgr. Vladimír Piskura
Anotácia:
Príprava učiteľov primárneho vzdelávania na pedagogických fakultách je ovplyvnená inovačnými trendmi súvisiacimi s technológiami. Ako alternatívna, resp. podporná metóda využívajúca internetové technológie sa na univerzitách udomácnil e-learning, nachádzajúci stále širšie uplatnenie aj v slovenských podmienkach. Osobitnou kapitolou v e-learningu sú komunikačné a kooperačné nástroje, ktoré študujúcim najviac absentujú oproti tradičnej výučbe. Cieľom predloženého projektu je spracovať problematiku kooperácie a komunikácie v rámci nástrojov, ktoré poskytujú LMS, vypracovať pilotné kurzy, ktoré budú zamerané na komunikačné a kooperačné aspekty vyučovania, vypracovať metodiku tvorby predmetných systémových kurzov a poskytnúť ju širokej pedagogickej verejnosti, ktorá e-learning využíva z rôznej a na rôznej úrovni. Takto zameraný projekt môže priniesť fakultám benefity v poskytovaní celoživotného vzdelávania učiteľov základných škôl, resp. pedagogickej verejnosti, jeho ambíciou je položiť základy MOOC v podmienkach slovenských pedagogických fakúlt.
2015 - 2017
Grantový projekt KEGA č. 021PU-4/2015
Tvorba učebných zdrojov pre matematické pregraduálne vzdelávanie elementaristov v cudzom jazyku
Anotácia:
Projekt je orientovaný na tvorbu učebných zdrojov určených pre výučbu vybraných matematických disciplín v študijnom programe Predškolská a elementárna pedagogika v anglickom jazyku. Cieľom projektu je vytvorenie učebných textov, súboru power-pointových prezentácií, pracovných listov a diagnostických materiálov v slovenskom aj anglickom jazyku. Učebné zdroje budú prioritne vytvárané pre zahraničných študentov študujúcich na PF PU v rámci programu Erasmus. Materiály budú využiteľné aj pri výučbe matematických disciplín v skupinách slovenských študentov s rozšíreným vyučovaním anglického jazyka. Vybrané témy elementárnej matematiky budú zaradené do výučby využitím metódy CLIL (Content and Language Integrated Learning). Výstupom projektu bude súbor učebných zdrojov vytvorených v prostredí LMS MOODLE vo forme elearningových kurzov, v anglickej verzii. Súčasťou riešenia projektu bude aj vytvorenie prekladového slovníka (na CD) základných pojmov elementárnej matematiky s didaktikou v niekoľkých variantoch: slovensko-anglický, francúzsky, nemecký, poľský, ruský, český.
Vedúci projektu: doc., RNDr. Alena Prídavková, PhD.
Riešiteľský kolektív: Mgr. Blanka Tomková, PhD. – zástupca vedúcej projektu
PaedDr. Edita Šimčíková, PhD.
Mgr. Marek Mokriš, PhD.
Mgr. Anna Vašutová, PhD.
Mgr. Juraj Kresila, PhD.
Mgr. Jana Kojnoková
Mgr. Renáta Iždinská
2014 - 2016
Grantový projekt KEGA č. 006PU-4/2014
Systémové inovácie e-learningových kurzov s cieľom zefektívniť prípravu učiteľov primárneho vzdelávania
Anotácia:
Príprava učiteľov primárneho vzdelávania na pedagogických fakultách je ovplyvnená inovačnými trendami súvisiacimi s technológiami. Ako alternatívna, resp. podporná metóda využívajúca internetové technológie sa na univerzitách udomácnil e-learning, nachádzajúci stále širšie uplatnenie aj v slovenských podmienkach. Osobitnou kapitolou v e-learningu sú komunikačné a kooperačné nástroje, ktoré študujúcim najviac absentujú oproti tradičnej výučbe. Cieľom predloženého projektu je spracovať problematiku kooperácie a komunikácie v rámci nástrojov, ktoré poskytujú LMS, vypracovať pilotné kurzy, ktoré budú zamerané na komunikačné a kooperačné aspekty vyučovania, vypracovať metodiku tvorby predmetných systémových kurzov a poskytnúť ju širokej pedagogickej verejnosti, ktorá e-learning využíva z rôznej a na rôznej úrovni. Takto zameraný projekt môže priniesť fakultám benefity v poskytovaní celoživotného vzdelávania učiteľov základných škôl, resp. pedagogickej verejnosti, jeho ambíciou je položiť základy MOOC v podmienkach slovenských pedagogických fakúlt.
Vedúci projektu: doc. Ing. Jana Burgerová, PhD. (PF PU, Prešov)
Spoluriešitelia z Katedry matematickej edukácie: doc. RNDr. Iveta Scholtzová, PhD.
Mgr. Marek Mokriš, PhD.
2014 - 2016
Grantový projekt KEGA 035PU – 4/2014
Zvyšovanie kvality pregraduálnej prípravy špeciálnych pedagógov v kontexte inovatívnych trendov teórie a praxe
Anotácia:
Cieľom projektu je zvyšovanie kvality pregraduálnej vysokoškolskej prípravy špeciálnych pedagógov v študijných programoch pedagogika mentálne postihnutých a pedagogiky psychosociálne narušených v kontexte ich odborných a odborovodidaktických kompetencií so zreteľom na osobnosť detí/žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v procese špeciálnej a inkluzívnej edukácie. Prostriedkom zvyšovania kvality bude implementácia vybraných inovatívnych trendov zo špeciálnopedagogickej teórie a praxe do tvorby korpusu primárnej špeciálnopedagogickej a špeciálnej odborovodidaktickej literatúry (vysokoškolské učebnice, vysokoškolské učebné texty) s uplatnením transdisciplinárneho, komplexného, interaktívneho, integrovaného, inkluzívneho a multimediálneho prístupu. Na praxeologickej úrovni výstupom projektu bude návrh implementácie vybraných inovatívnych trendov a koncepcií do procesu špeciálnej a inkluzívnej edukácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Vedúci projektu: doc. PaedDr. Bibiana Hlebová, PhD. (PF PU, Prešov)
Spoluriešitelia z Katedry matematickej edukácie: PaedDr. Veronika Palková, PhD.
2013 – 2015
Grantový projekt KEGA č 020UMB-4/2013
Rozvíjanie matematickej gramotnosti prostredníctvom elektronicky podporovanej výučby v odbore Predškolská a elementárna pedagogika
Anotácia:
Testovanie dosiahnutej úrovne matematickej gramotnosti žiakov je v pozornosti výskumov krajín OECD (Programme for International Student Assessment). Zverejnené dosiahnuté výsledky žiakov v Slovenskej republike v r. 2003, 2006, 2009 boli priemerné, dokonca aj tesne podpriemerné. Časť žiakov z prvých dvoch testovaní už študuje na vysokých školách aj v učiteľských odboroch. V budúcnosti budú vplývať na rozvoj matematickej gramotnosti svojich žiakov. K tomu potrebujú kvalitnú vysokoškolskú prípravu, ktorá vyžaduje aj cielene tvorenú študijnú literatúru a elektronickú podporu vyučovaných kurzov v dennej i v externej forme štúdia. Projekt sa zaoberá tvorbou obsahu elektronických kurzov (ďalej len e-kurz) a študijných materiálov v CD formáte pre rozvíjanie matematickej gramotnosti študentov odboru Predškolská a elementárna pedagogika. Matematická príprava budúcich učiteľov v materskej škole a na 1. stupni základnej školy je týmto v súlade aj so zmenami vo vzdelávaní, ktoré priniesla školská reforma a štátny vzdelávací program (ďalej len ŠVP) ISCED 0 a ISCED 1. Projekt je integráciou výučby matematiky, informačno-komunikačných technológií (ďalej len IKT) a práce s informáciami v prostredí MOODLE. V procese individualizácie vyučovania sa študent musí naučiť tvoriť nové materiály využívajúc didaktické technológie dostupné na úrovni danej doby a komunikovať prostredníctvom IKT. Výsledky projektu v podobe e-kurzov a študijných materiálov bude možné použiť na fakultách pripravujúcich učiteľov v Slovenskej republike.
Vedúci projektu: PaedDr. Ľubica Gerová, PhD. (PF UMB, Banská Bystrica)
Vedúci projektu na PF PU: doc. RNDr. Alena Prídavková, PhD.
Spoluriešitelia z Katedry matematickej edukácie: Mgr. Jana Kojnoková
2010-2012
Grantový projekt KEGA 163-009 PU-4/2010
Implementácia Learning Management System do matematickej a odborovodidaktickej prípravy budúcich učiteľov preelementaristov a elementaristov
Anotácia:
Projekt je zameraný na implementáciu využívania nástrojov Learning Management System(LMS) do vzdelávacieho procesu. Cieľom projektu je rozvíjanie matematickej a príslušnej odborovodidaktickej kompetencie vysokoškolských študentov, študujúcich prezenčnou i dištančnou metódou štúdia, v kontexte nového štátneho vzdelávacieho programu. Výsledkom bude súbor elektronických učebných textov využiteľných pri elektronickej podpore dištančného vzdelávania a ako doplnkový študijný materiál pri prezenčnom štúdiu. Interaktívne on-line a off-line študijné elementy budú spracované v prostredí LMS Moodle a voľne prístupné prostredníctvom Internetu.
Vedúci projektu: doc., RNDr. Iveta Scholtzová PhD.
Riešiteľský kolektív: Mgr. Marek Mokriš PhD. zástupca vedúcej projektu
doc. RNDr. Alena Prídavková PhD.
PaedDr. Edita Šimčíková
Mgr. Blanka Tomková PhD.
Mgr. Anna Vašutová
PaedDr. Veronika Zeľová PhD.
Mgr. Jana Laceková
2010-2012
Grantový projekt KEGA 165-016 PU-4/2010
Matematika pre život - cesty rozvíjania matematickej gramotnosti žiakov primárnej školy v kontexte medzinárodných výskumov OECD PISA a IEA TIMSS - riešiteľ projektu.
Anotácia:
Projekt sa zameriava na zlepšenie prípravy študentov a učiteľov-elementaristov na proces rozvíjania matematickej gramotnosti žiakov primárnej školy v kontexte novej školskej reformy a medzinárodných výskumov OECD PISA a IEA TIMSS. Cieľom projektu je zvýšiť fundovanosť študentov a učiteľov z praxe v oblasti použitia, hodnotenia a tvorby úloh na riešenie ktorých je potrebný matematický aparát. Vychádzajúc z akútnych potrieb pedagogickej praxe bude jedným z výstupov realizovaného projektu zbierka úloh (v elektronickej i v printovej forme) na rozvíjanie matematickej gramotnosi žiakov primárnej školy, ktorá doteraz na Slovensku chýbala.
Vedúci projektu: doc. RNDr. Alena Prídavková PhD.
Riešiteľský kolektív: PaedDr. Veronika Zeľová PhD. – zástupca vedúcej projektu
doc., RNDr. Iveta Scholtzová PhD.
Mgr. Marek Mokriš PhD.
PaedDr. Edita Šimčíková
Mgr. Blanka Tomková PhD.
Mgr. Anna Vašutová
Mgr. Jana Laceková
2005 -2007
Grantový projekt KEGA 3/3073/05
Elektronická učebnica didaktiky elementárnej matematiky
Anotácia:
Projekt elektronickej učebnice didaktiky elementárnej matematiky je zameraný na tvorbu elektronických výučbových materiálov, ktorých obsah bude v súlade s najmodernejšími trendmi vo vyučovaní elememtárnej matematiky a forma bude zodpovedať zásadám dištančného vzdelávania. Voľná dostupnosť a šíriteľnosť materiálov a ich viacjazyčnosť bude tvoriť základný predpoklad pre znižovanie geografických rozdielov v prístupe ku vzdelávaniu. Projekt bude otvorený k aktualizáciám a rozširovaniu príspevkami odborníkov mimo riešiteľského kolektívu.
Vedúci projektu:
Spoluriešitelia z Katedry matematickej edukácie:
RNDr. Iveta Scholtzová, PhD. – zástupca spolupracujúceho pracoviska
RNDr. Alena Prídavková, PhD.
Mgr. Marek Mokriš
2005 -2007
Grantový projekt KEGA 3/3027/05 Moderné informačno - komunikačné technológie ako prostriedok ďalšieho vzdelávania učiteľov - elementaristov v matematike.
Anotácia:
Podstatou projektu je riešenie problematiky modernizácie a efektivizácie ďalšieho vzdelávania učiteľov-elementaristov v matematike prostredníctvom využitia moderných informačno-komunikačných technológií.
V tomto kontexte pôjde o vytvorenie pracoviska, ktoré bude poskytovať konzultačné služby podľa individuálnych požiadaviek učiteľov z praxe s využitím najmodernejších informačno-komunikačných technológií.
Výsledkom projektu bude fungujúce konzultačné stredisko, schopné poskytovať svoje služby v rôznych formách:
- konzultácie a komunikácia prostredníctvom internetu (videokonferencia - prepojenie obrazu a zvuku, komunikácia zvukom, chat);
- diskusný klub učiteľov-elementaristov;
- konzultácie prostredníctvom e-mailu;
- kontaktné konzultácie;
- písomný kontakt.
Vedúci projektu: RNDr. Iveta Scholtzová, PhD.
Riešiteľský kolektív: RNDr. Alena Prídavková, PhD. –zástupca vedúcej projektu
Mgr. Ing. Dáša Džubová
Mgr. Blanka Tomková
PaedDr. Edita Šimčíková
Mgr. Marek Mokriš