Language Selection mobile
Top Menu

Aktuálne informácie

Výzva na publikovanie

 

Číslo 1/2025 časopisu O dieťati, jazyku, literatúre bude tematicky orientované na koexistenciu a interakcie rôznych jazykov v jazykovom repertoári dieťaťa, v edukácii a v širšom spoločenskom kontexte. Komplexný a integrovaný prístup k jazykom v edukácii (jazyková rozmanitosť, rozvoj jazykových kompetencií) je jedným z odporúčaní Rady Európy v oblasti jazykovej politiky už od začiatku nového milénia (2001). V dôsledku aktuálnych demografických zmien sa v štátoch Európskej únie takmer 10 % všetkých študentov učí v inom než materinskom jazyku. V stredoeurópskom priestore však táto štatistika iba mierne prevyšuje 1%. Monotematické číslo časopisu otvára priestor na diskusiu o prekonávaní mýtov a stereotypných postojov k fenoménom bi/multilingvizmu, o spôsoboch didaktizácie pluralitného prístupu k jazykom vo vzdelávacom systéme a o možnostiach akcelerovať implementáciu týchto didaktických prístupov v kurikulárnej reforme, v príprave učiteľov a v následnej edukačnej praxi.

Editori čísla: Mgr. Juraj Kresila, PhD. (Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta, Prešov), Mgr. Eva Eddy, PhD. (Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta, Prešov).

Termín odovzdania príspevkov: do 15. marca 2025

Možné okruhy na spracovanie:

  • lingvistické, kognitívne a psycholingvistické aspekty bilingvizmu a multilingvizmu;
  • deskriptory viacjazyčnej kompetencie a viacjazyčnej gramotnosti;
  • transformácia bilingválnej edukácie, plurilingvizmus (viacjazyčnosť), translanguaging;
  • didaktizácia viacjazyčnej paradigmy vyučovania jazykov, intercomprehension, interlanguage, mediácia a podpora pozitívneho transferu medzi jazykmi v edukácii;
  • edukácia v heterogénnych viacjazyčných triedach, integrované viacjazyčné kurikulum, možnosti implementácie viacjazyčnosti vo vzdelávaní v stredoeurópskom priestore;
  • príprava učiteľov na pôsobenie vo viacjazyčných triedach, vyučovací jazyk a edukácia žiakov s odlišným materinským jazykom;
  • regionálne a menšinové jazyky v edukácii, socializácia v podmienkach multilingvizmu a budovanie identity;
  • ďalšie súvisiace témy, okruhy a otázky.

V sekcii Pokyny pre autorov na webovej stránke časopisu sú k dispozícii šablóny vedeckej štúdie, odborného článku i recenzie. Štúdie, odborné články a recenzie súvisiace s tematikou redakcia prijíma do 15. marca 2025. Po úspešnom recenznom konaní budú príspevky publikované v máji 2025.


Číslo 2/2025 časopisu O dieťati, jazyku, literatúre bude tematicky orientované na výskumné a edukačné aspekty recepcie textovo-obrazových naratívov so zameraním na (pred) čitateľov predškolského, mladšieho a staršieho školského veku. Obrazové knihy, komiksy, grafické romány, obrazové albumy, leporelá a iné žánrové formy textovo-obrazových naratívov dnes predstavujú významnú a neopomenuteľnú súčasť lektúry pre deti a mládež. Ich „čítanie“ si vyžaduje integrovanie informácií z viacerých modalít (minimálne verbálnej a vizuálnej, častokrát aj akustickej, kinetickej atď.), z čoho vyplýva potreba zaoberať sa cielene a systematicky recepčnými procesmi vedúcimi k ich porozumeniu a čitateľskému zážitku. Knižné vydania textovo-obrazových naratívov svojím atraktívnym spracovaním, netriviálnymi témami a komplexnou štruktúrou zároveň vytvárajú mnohoraké príležitosti pre kognitívny, emocionálny a sociálny rozvoj čitateľa. V monotematickom čísle časopisu preto chceme poskytnúť priestor na vedeckú a odbornú diskusiu o otázkach detskej recepcie textovo-obrazových naratívov, ako aj edukačných implikáciách tejto problematiky.

Editori čísla: Mgr. Iveta Gal Drzewiecka, PhD., PhDr. Alexandra Brestovičová, PhD.

Termín odovzdania príspevkov: do 15. júla 2025

Možné okruhy na spracovanie:

  • podmienky, procesy a výsledky kognitívneho spracovania textovo-obrazových naratívov čitateľmi predškolského, mladšieho a staršieho školského veku;
  • otázky čitateľskej recepcie rôznych žánrových foriem a podôb textovo-obrazových naratívov;
  • vývinové aspekty čitateľskej recepcie textovo-obrazových naratívov;
  • analyticko-interpretačné sondy do súčasnej tvorivej produkcie textovo-obrazových naratívov so zameraním na ich recepciu detským (pred)čitateľom;
  • teoreticko-metodologické aspekty výskumu čitateľskej recepcie textovo-obrazových naratívov;
  • výsledky a zistenia empirických výskumov čitateľskej recepcie textovo-obrazových naratívov;
  • otázky kognitívneho a edukačného potenciálu textovo-obrazových naratívov;
  • textovo-obrazové naratívy v kontexte čítania s porozumením a čítania pre zážitok;
  • textovo-obrazové naratívy v rozvoji literárnej, čitateľskej a vizuálnej gramotnosti žiakov;
  • textovo-obrazové naratívy v edukačnom procese: didaktická interpretácia textovo-obrazových naratívov, formy a metódy zapojenia textovo-obrazových naratívov do edukačných činností;
  • ďalšie súvisiace výskumné a edukačné problémy.

V sekcii Pokyny pre autorov na webovej stránke časopisu sú k dispozícii šablóny vedeckej štúdie, odborného článku i recenzie. Štúdie, odborné články a recenzie súvisiace s tematikou redakcia prijíma do 15. júla 2025. Po úspešnom recenznom konaní budú príspevky publikované v novembri 2025.

EN flag Call for Papers

Issue 1/2025 of the journal On Child, Language and Literature will focus on the coexistence and interactions of different languages in the linguistic repertoire of the child, in education, and in a wider societal context. A comprehensive and integrated approach to languages in education (linguistic diversity, development of language competences) has been one of the recommendations of the Council of Europe in its language policy since the beginning of the new millennium (2001). As a result of current demographic changes, almost 10% (on average) of all students in the European Union are taught in a language other than their mother tongue. In the Central European area, however, this statistic only slightly exceeds 1%. The monothematic issue of the journal opens a platform for discussion on how to overcome myths and stereotypical attitudes towards the phenomena of bi/multilingualism, on ways of adopting a pluralistic approach to languages in education, and on the possibilities of accelerating the implementation of these didactic approaches in the curriculum reform, in teacher training, and in educational practice.

Issue editors: Mgr. Juraj Kresila, PhD. (Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta, Prešov), Mgr. Eva Eddy, PhD. (Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta, Prešov).

Submission deadline: 15th March 2025

Possible research areas may include:

  • linguistic, cognitive, and psycholinguistic aspects of bilingualism and multilingualism
  • descriptors of multilingual competence and multilingual literacy
  • transformation of bilingual education, plurilingualism (multilingualism), translanguaging
  • didactics of the multilingual paradigm of language teaching, intercomprehension, interlanguage, mediation and support of positive transfer between languages in education
  • education in heterogeneous multilingual classes, integrated multilingual curriculum, possibilities of implementing multilingualism in education in the Central European area
  • training teachers for work in multilingual classes, language of instruction and education of pupils with a different mother tongue
  • regional and minority languages in education, socialization within multilingualism and identity building
  • other related topics, areas, and questions.

The templates for scientific papers, scholarly articles, and reviews are available in the Guidelines for Authors section on the journal’s webpage. Papers, articles, or reviews corresponding to the above topic should be submitted no later than 15th March 2025. The submitted contributions, having gone through a successful review process, shall be published in May 2025.


The issue 2/2025 of the journal On Child Language and Literature will focus on the research and educational aspects of the reception of text-picture narratives with a focus on (pre)readers of preschool, junior and lower secondary school age. Picture books, comics, graphic novels, picture albums, leporello books and other genres of text-picture narratives constitute a significant and indispensable part of reading for children and youth these days. Their ‘reading’ requires integrating information from multiple modalities (verbal and visual at the minimum, often also acoustic, kinetic, etc.), which implies the need to deal specifically and systematically with the reception processes leading to comprehension and reading experience. The text-picture narrative books, with their attractive design, non-trivial topics and complex structure, also create multiple opportunities for cognitive, emotional and social development of the reader. This monothematic issue provides a platform for research findings and scholarly discussion on the issues of children‘s reception of text-picture narratives and their educational implications.

Issue editors: Mgr. Iveta Gal Drzewiecka, PhD. (Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta, Prešov), PhDr. Alexandra Brestovičová, PhD. (Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta, Prešov).

Submission deadline: 15th July 2025

Possible research areas may include:

  • conditions, processes and products of cognitive processing of text-picture narratives by readers of preschool, junior and lower secondary school age
  • issues related to reader’s reception of various genres and forms of text-picture narratives
  • developmental aspects of reader’s reception of text-picture narratives
  • analytical-interpretive probes into the contemporary production of text-picture narratives with a focus on their reception by children (pre)readers
  • theoretical-methodological aspects of research into reader’s reception of text-picture narratives
  • results and findings of the empirical research into reader’s reception of text-picture narratives
  • issues related to cognitive and educational potential of text-picture narratives
  • text-picture narratives in the context of reading comprehension and reading for fun
  • text-picture narratives in the development of literary, reading and visual literacy of pupils
  • text-picture narratives in education: didactic interpretation of text-picture narratives, forms and methods of incorporating text-picture narratives in educational activities
  • and other related research and educational problems.

The templates for a scientific study, scholarly article and review are available in the Guidelines for Authors section on the journal’s web page. Papers, articles or reviews corresponding to the above topic should be submitted no later than 15th July 2025. The submitted contributions, having gone through a successful review process shall be published in November 2025.

Aktualizoval(a): Peter Holdok, 13.02.2025