Language Selection mobile
Top Menu

Aktuálne informácie

Výzva na publikovanie

 

Číslo 1/2026 časopisu O dieťati, jazyku, literatúre bude tematicky orientované na ponímanie významu, roly a pozície literatúry pre deti a mládež v národných kurikulách. Nové kurikulum slovenského jazyka a literatúry pre základné vzdelávanie na Slovensku (2023) vyvolalo v odbornej verejnosti diskusiu, ktorá poukazuje na potrebu hlbšej vedeckej a odbornej analýzy didaktickej transformácie aktuálneho literárnovedného (literárnoteoretického, literárnohistorického, literárnokritického) poznania do vzdelávania v základnej škole. Cieľom tematického čísla preto bude otvoriť priestor pre expertné náhľady na naznačenú problematiku.

Editori čísla: Mgr. Dávid Dziak, PhD., Mgr. Patrícia Dziaková, PhD.

Termín odovzdania príspevkov: do 28. februára 2026

Možné okruhy na spracovanie:

  • Literatúra pre deti a mládež v národných kurikulách.
  • Komparácia kurikulárnych prístupov k literárnemu vzdelávaniu.
  • Fundamentálne a dominantné prístupy k literatúre a ciele literárnej výchovy v národných kurikulách.
  • Analýza cieľov literárneho vzdelávania v kontexte základného vzdelávania.
  • Naliehavé problémy súčasnej literárnej výchovy.
  • Aktuálne výskumy v oblasti literárneho vzdelávania.
  • Akademický diskurz o literárnej výchove a jeho odraz v praxi.
  • Didaktická transformácia literárnovedného poznania v základnom vzdelávaní.
  • Edukačné postupy pri implementácii aktuálnych literárnodidaktických východísk.

Číslo 2/2026 časopisu O dieťati, jazyku, literatúre bude tematicky orientované na lingvistické východiská vyučovania prvého jazyka a ich edukačnú implementáciu. Nesúlad medzi aktuálnou lingvistickou teóriou a školskou praxou je dlhodobým problémom, ktorý sa konštatuje nielen na Slovensku, ale aj v iných národných kontextoch. Cieľom tematického čísla preto bude prezentovať a diskutovať výskumy a edukačné implikácie, ktoré poukazujú na možnosti prekonávania rozdielov medzi teóriou a praxou vo vyučovaní prvého jazyka. Osobitný zreteľ bude venovaný aktualizácii konceptuálnych lingvistických východísk, ktoré je žiaduce transformovať do cieľov a obsahu jazykovo-komunikačnej edukácie v základnom vzdelávaní. Potreba riešenia vzťahu medzi teóriou a praxou rastie najmä v období kurikulárnych zmien, ale v záujme posilnenia vedeckého prístupu vo vzdelávaní by malo ísť o permanentný a periodický proces.

Editori čísla: prof. PaedDr. Ľudmila Liptáková, CSc., doc. PaedDr. Martin Klimovič, PhD.

Termín odovzdania príspevkov: do 31. augusta 2026

Možné okruhy na spracovanie:

  • Dynamika paradigiem výskumu jazyka a jej reflexia v lingvistických východiskách edukácie.
  • Aktuálne výskumy jednotlivých oblastí teoretickej lingvistiky a ich didaktická transformácia.
  • Aktuálne výskumy aplikovanej lingvistiky a ich didaktická transformácia.
  • Výskumy jazykového vývinu dieťaťa ako východisko explicitného učenia sa jazyka.
  • Výskumy jazykových a metajazykových prekonceptov žiaka a ich využitie v jazykovo-komunikačnej edukácii.
  • Optimalizácia vzťahu medzi lingvistickou teóriou a praxou vyučovania prvého jazyka.
  • Kurikulárna transformácia ako príležitosť aktualizácie lingvistických východísk jazykovo-komunikačnej edukácie.
  • Edukačné postupy pri implementácii aktuálnych lingvistických východísk.

EN flag Call for Papers

The issue 1/2026 of the journal On Child, Language and Literature will aim at conceptualising the significance, role and structural position of literature for children and youth in national curricula. The new Slovak Language and Literature curriculum for primary education (2023) has sparked a discussion among the professional community in Slovakia, highlighting the need for a deeper scientific and expert analysis of how current literary studies (including literary theory, literary history, literary criticism) is being pedagogically transformed in primary education. The aim of the thematic issue is therefor to provide a platform for expert perspectives and insight on the subject.

Issue editors: Mgr. Dávid Dziak, PhD., Mgr. Patrícia Dziaková, PhD.

Submission deadline: February 28th, 2026

Possible research areas may include:

  • Literature for children and youth in national curricula.
  • Comparison of curricular approaches to literary education.
  • Fundamental and dominant approaches to literature, and aims of literary education in national curriculum frameworks.
  • Analysis of literary education aims in primary education context.
  • Urgent issues in contemporary literary education.
  • Current research in the field of literary education.
  • Academic discourse on literary education and its reflection in classroom practice.
  • Pedagogical transformation of literary studies in primary education.
  • Strategies for implementing contemporary pedagogical principles in literary education.

The issue 2/2026 of the journal On Child, Language and Literature will focus on linguistic foundations of L1 education and their application in teaching practice. Disconnection between current linguistic theory and teaching practice is a long-standing issue observed not only in Slovakia but also in other national education contexts. This thematic issue aims to present research that explores possibilities of mediating between theory and practice in teaching L1, and discuss their educational implications. A particular focus concerns updating of conceptual linguistic frameworks and their transformation into educational objectives and content of language and communication education in primary stage. Addressing the theory-practice correspondence becomes especially relevant in periods of curricular transformation, however, to foster a scientific-inquiry based approach to education, it should be ongoing and systematic process.

Issue editors: Prof. PaedDr. Ľudmila Liptáková, CSc., Assoc. Prof. PaedDr. Martin Klimovič, PhD.

Submission deadline: August 31st, 2026

Possible research areas may include:

  • Dynamics of language research paradigms and their reflection in linguistic foundations for education.
  • Current research in particular areas of theoretical linguistics and their pedagogical transformation.
  • Current research in applied linguistics and their didactic transformation.
  • Research on child's linguistic development as a basis for explicit language learning.
  • Research on pupils' linguistic and metalinguistic preconceptions and their use in language-communication education.
  • Optimizing relationship between linguistic theory and L1 teaching practice.
  • Curricular transformation as an opportunity to update linguistic foundations of language-communication education.
  • Educational procedures to implement current linguistic foundations.

Aktualizoval(a): ‍ Peter Holdok , 16.09.2025