Language Selection mobile
Top Menu

Odborný workshop pri príležitosti ukončenia riešenia projektu KEGA 005PU-4/2022 a 30. rokov prípravy odborníkov pre cestovný ruch v Prešove

V úvode workshopu privítala a predstavila všetkých prítomných vedúca Katedry turizmu a hotelového manažmentu, Fakulty manažmentu, ekonomiky a obchodu Prešovskej univerzity v Prešove a zároveň vedúca projektu KEGA doc. Ing. Anna Šenková, PhD. Okrem pozvaných  hostí boli na workshope prítomní aj členovia vedenia fakulty a študenti denného štúdia bakalárskeho študijného programu Turizmus, hotelierstvo a kúpeľníctvo.  Vedúca katedry zdôraznila, že v súčasnej náročnej dobe je veľmi dôležité odovzdávať mladej generácii informácie aj o dôležitých míľnikoch z histórie, bez ktorej by nebola súčasnosť. Zároveň zhodnotila aktivity podporené projektom KEGA. Konštatovala, že vďaka finančnej podpore v rámci riešeného projektu mohli členovia  katedry v priebehu troch rokov významným spôsobom rozšíriť svoje kontakty najmä vďaka účasti  na domácich a zahraničných vedeckých a odborných konferenciách. Prehĺbila sa spolupráca s praxou aj vďaka prednáškam odborníkov z praxe na pôde fakulty pre jej študentov a pedagógov a zorganizovaním  troch odborných  exkurzií pre študentov. Hlavnými výstupmi projektu sú vysokoškolská učebnica: „ Udržateľný rozvoj cestovného ruchu – nové výzvy a trendy“, ktorá je publikované v elektronickej podobe na stránke Univerzitnej knižnice PU v Prešove, vedecká monografia: „Aplikácia Európskeho systému indikátorov cestovného ruchu (ETIS) pre udržateľný rozvoj cestovného ruchu v okrese Stará Ľubovňa“ a dva zborníky medzinárodných vedeckých štúdií.

Za vedenie FMEO  sa prítomným prihovoril doc. Ing. Martin Rovňák, PhD., prodekan pre prax, kvalitu, rozvoj a uplatnenie absolventov. Zdôraznil, že tridsať rokov prípravy odborníkov pre cestovný ruch v Prešove zanechalo stopu nielen v regióne, ale aj na Slovensku, pretože mnohí absolventi pracujú na významných pozíciách v štátnej správe, samospráve alebo v podnikateľskej praxi.

Neľahké začiatky vzniku Inštitútu turizmu a hotelového manažmentu  (ITHM), predchodcu dnešnej Katedry turizmu a hotelového manažmentu,  priblížil jej prvý riaditeľ doc. PaedDr. Milan Ďuriček, CSc.  História Katedry turizmu a hotelového manažmentu Fakulty manažmentu ekonomiky a obchodu Prešovskej univerzity v Prešove  sa začala písať 30. marca 1994, kedy Akademický senát Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach (UPJŠ) na návrh rektora prof. L. Bukovského, CSc. schválil zriadenie Inštitútu turizmu a hotelového  manažmentu (ITHM) so sídlom v Prešove. Štúdium začalo v septembri 1994 najskôr v dočasných priestoroch Domova mládeže UPJŠ v Prešove a v budove medzinárodného združenia ROBOT v Prešove.  V apríli 1996 sa ITHM presťahoval do renovovanej budovy v centre Prešova na ul. Konštantínovu 16, kde sídli aj  súčasná Fakulta manažmentu, ekonomiky a obchodu.

Ďalším riaditeľom inštitútu od roku 1998 až do jeho začlenenia ako Katedry turizmu a hotelového manažmentu  do štruktúry novovzniknutej Fakulty manažmentu PU v Prešove v roku 2004, bol doc. Ing. Štefan Kireta, CSc. Ten vo svojom vystúpení priblížil najmä pedagogický proces, nadväzovanie významných zahraničných kontaktov a spolupráce s praxou. Vyzdvihol, že významnú  materiálnu  a pedagogickú pomoc získal ITHM  zo strany Francúzska, presnejšie Inštitútu turizmu a hotelierstva na Savojskej univerzite v Chambéry (Université de Savoie).  Značnou mierou sa o vznik prvého vysokoškolského pracoviska pre prípravu odborníkov v Prešove zaslúžil renomovaný odborník v oblasti cestovného ruchu prof. Michél Bauer zo spomínanej francúzskej univerzity. Počas niekoľkých pobytoch v Prešove osobne pomáhal pri rozbehu vysokoškolskej výučby a spolu s jeho manželkou, lektorkou francúzskeho jazyka,  sa navždy zapísali do histórie tohto vysokoškolského štúdia v Prešove.

Významným hosťom workshopu bol úspešný absolvent ITHM a PU v Prešove, súčasný štátny tajomník Ministerstva cestovného ruchu a športu SR, ktoré vzniklo vo februári tohto roku. Vo svojom vystúpení priblížil úlohy a ciele  nového ministerstva a zdôraznil, že vždy bojoval za to, aby riadenie cestovného ruchu bolo inštitucionalizované. V súčasnosti je hlavnou  prioritou ministerstva najmä vytvárať legislatívy, nástroje a zároveň vysvetľovať iným ministerstvám, „čo máme spoločné“.  Pán štátny tajomník sa v rámci diskusie obrátil aj na študentov s otázkou, čo ich motivovalo prihlásiť sa na štúdium turizmu, hotelierstva a kúpeľníctva.

Ďalším diskutujúcim bol generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska pán Martin Novotný. V rámci svojho vystúpenia zdôraznil dôležitosť prepájania akademických vedomostí s reálnym pracovným svetom. Študentom adresoval odporúčanie „začnite teraz“. Získavať skúsenosti, budovať základy svojho pracovného alebo podnikateľského príbehu, aby boli odlíšiteľní na trhu práce.

V rámci panelovej diskusie sa so svojimi myšlienkami súvisiacimi s prepájaním výučby a praxe podelili aj výkonní riaditelia  OOCR Severný Spiš – Pieniny Mgr. Jakub Ondrej a OOCR Šariš Ing. Peter Halaj.

Na záver workshopu sa rozprúdila diskusia aj zo strany študentov, ktorí hovorili najmä o svojej motivácii študovať cestovný ruch.

V závere workshopu doc. Ing. Anna Šenková, PhD. poďakovala prítomným za účasť, za bohatú diskusiu a vyjadrila nádej, že sa takéto stretnutia podarí zrealizovať aj v budúcnosti.

 

Aktualizoval(a): Kristína Šambronská, 30.10.2024