Language Selection mobile
Top Menu

Jarná HORECA konferencia „SET UP THE FUTURE“ očami študentov

Jakub Gontkovský

Vďaka aktívnej spolupráci  Katedry  turizmu a hotelového manažmentu Fakulty manažmentu ekonomiky a obchodu,  prostredníctvom vedúcej katedry pani doc. Ing. Anne Šenkovej, PhD. s Asociáciou hotelov a reštaurácií Slovenska,  sa mi podarilo po druhýkrát absolvovať  HORECA konferenciu, ktorú spoluorganizoval tím  pod vedením novozvoleného  generálneho manažéra asociácie  Martina Novotného. Tohtoročná jarná konferencia niesla názov „Set up the future“, čo vystihuje jej obsah. Hodnotnými neboli len prezentačné bloky prednášajúcich, ale taktiež networking, ktorý je bezpochyby dôležitou súčasťou podujatí určených pre steakholderov cestovného ruchu, preto by som rád vyjadril podstatné myšlienky konferencie, ktoré som získal najmä prostredníctvom rozhovorov. K významným a rešpektovaným steakholderom cestovného ruchu na Slovensku v rámci vzdelávania patrí aj naša  Katedra turizmu a hotelového manažmentu. Význam interakcie verejného, súkromného a vzdelávacieho sektora cestovného ruchu je nevyhnutnou činnosťou pre jeho rozvoj, preto sa mi najmä vďaka pani doc. Ing. Anne Šenkovej, PhD. podarilo viesť konverzácie a  klásť konkrétne otázky  významným účastníkom  konferencie, z ktorých by som rád spomenul pána Ing. Petra Houšku, PhD., z Panevropskej univerzity, Fakulty Vysokej školy obchodne v Prahe,  ktorý je aj  expertom na problematiku európskych noriem a štandardov určených pre cestovný ruch, zároveň je jednou z osobností, ktorá je zodpovedná za ich prípravu a aplikáciu  v rámci Českej republiky. Považujem za inšpiratívne podotknúť, že pán Ing. Houška, PhD.  svoje doktorandské štúdium ukončil na Fakulte manažmentu ekonomiky a obchodu Prešovskej univerzity a v rámci konverzácie podotkol: „Katedra turizmu a hotelového manažmentu na Prešovskej univerzite patrí k jednej z najkvalitnejších katedier zameraných na cestovný ruch v oblasti vysokoškolského vzdelávania v rámci Česka a Slovenska.“ Prínosný rozhovor som mal možnosť absolvovať s naším taktiež bývalým študentom, súčasným štátnym tajomníkom Ministerstva cestovného ruchu a športu, pánom Mgr. Marekom Harbuľákom, ktorý mi mierne poodkryl pozadie práce ministerstva, hlavne jeho náročnú úlohu v tvorbe iniciatívy pre spoluprácu medzi súkromným a verejným sektorom, zároveň mi poskytol pohľad na pozitívny prístup nového  ministerstva k otvoreným diskusiám a následným návrhom riešení, ktoré súvisia s aktuálnou stratégiou smerovania ministerstva. Poslednú konverzáciu, ktorej podstatu by som rád popísal v tomto mojom príspevku,  bola konverzácia s pánom novozvoleným generálnym manažérom Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska, pánom Martinom Novotným, ktorý má dlhoročné skúsenosti v manažovaní hotelov ako aj v práci v asociácii. Počas konverzácie nám odprezentoval napríklad rozširujúci sa problém hotelovej pozície recepčných, ktorý tkvie v klesajúcej atraktivite tohto zamestnania v očiach potencionálnych záujemcov, zapríčinený najmä nočnou prácou a vysokou mierou orientácie na zákazníka spojenou s vysokou úrovňou komunikačných schopností, ktoré bezprostredne súvisia s kvalitným vykonávaním tohto zamestnania. Ako riešenie vidí systémy využívajúce princíp umelej inteligencie, ktorých hlavné výhody súvisia s neobmedzenou možnosťou prevádzky, komunikácie s klientmi a efektívnym odpovedaním na často sa opakujúce otázky. Zavedením takéhoto riešenia vedia hotely efektívne viesť prevádzku oddelenia recepcie, zároveň majú v prípade uvoľnenia pracovných miest možnosť rekvalifikovať súčasných zamestnancov a alokovať ich na chýbajúce pracovné pozície, a tým zefektívniť prevádzku ubytovacích zariadení. V tomto mojom príspevku som zámerne spomenul primárne konverzácie s významnými účastníkmi  konferencie, aby som zdôraznil dôležitosť komunikácie medzi steakholdermi cestovného ruchu, kedy aj prostredníctvom výmeny myšlienok na takýchto podujatiach sa vzájomne edukujeme. Na záver by som rád vyzdvihol podstatu vízie novo zriadeného Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, ktorú by som vyjadril ako: „spoluprácou prinavráťme dôstojnosť a atraktivitu cestovnému ruchu na Slovensku, ako samostatne fungujúcej hospodárskej činnosti štátu.“

 

Jakub Majerčák

Ako jeden z mála študentov Fakulty manažmentu, ekonomiky a obchodu som dostal jedinečnú príležitosť zúčastniť sa  jarnej HORECA konferencie 2024. Hlavným mottom tejto konferencie bolo “Set up the future”, čo v preklade znamená „nastaviť budúcnosť“.

Ako už z názvu vyplýva, tak všetky témy a prednášky boli zamerané práve na budúcnosť cestovného ruchu a hotelierstva  na Slovensku, najmodernejšie trendy a spôsoby, pomocou ktorých sa dá udržať krok s modernou dobou. Pre mňa ako študenta 3. ročníka bakalárskeho stupňa  štúdia v programe Manažmentu so špecializáciou “Manažment turizmu a hotelierstva”, bola účasť na tejto konferencii naozaj veľkou pridanou hodnotou. Odborníci z oblasti cestovného ruchu prezentovali najaktuálnejšie témy zo súčasnosti a predstavili nám vízie do budúcnosti, vďaka čomu som sa dozvedel aj veci, ktoré zatiaľ nenájdete ani  v skriptách. Boli nám prezentované a predstavené  informácie o novinkách v inteligentných riešeniach v oblasti hotelierstva a turizmu, či novinky v rámci marketingovej komunikácie s hosťom.

Prvou témou, ktorá ma osobne najviac zaujala, bola implementácia umelej inteligencie (AI) v cestovnom ruchu. Tak ako v iných odvetviach hospodárstva, aj v cestovnom ruchu sa začínajú využívať výhody umelej inteligencie. Práve vďaka AI môžu hotely výrazne zefektívniť komunikáciu so svojimi zákazníkmi a to najmä rýchlosťou odpovedí na otázky v akomkoľvek čase.

Druhou veľmi zaujímavou témou bola prezentácia konceptu moderných karavanových campov.  Osobne pochádzam z oblasti  Vysokých Tatier,  kde kedysi dávno karavanový camping prekvital a osobne si myslím, že by bola táto lokalita veľmi vhodná na oživenie tohto trendu.

Okrem vzdelávania sa a prednášok sme večer absolvovali aj networking after party, kde som mal možnosť spoznať úspešných hotelierov a iné vplyvné osobnosti v cestovnom ruchu, ktorí sa so mnou podelili o svoje skúsenosti. Celkovo hodnotím účasť na jarnej HORECA konferencii 2024 ako veľmi príjemný a obohacujúci zážitok a verím, že mi získané vedomosti v budúcnosti pomôžu nielen pri štúdiu, ale hlavne v mojej kariére.

Aktualizoval(a): Kristína Šambronská, 18.06.2024