Doktorandka FMEO na konferencii HORECA a jesennom stretnutí hotelierov 2022
Nosnou témou konferencie bolo heslo - byť pripravený na budúcnosť. Nie je sa čomu ani čudovať, nakoľko slovenské hotely a reštaurácie si najmä v období počas pandémie COVID-19 neraz siahli na dno svojich fyzických ale aj psychických síl a len čo odznela jedna kríza, strieda ju druhá – energetická a inflačná. Neustále zvyšujúce sa ceny energií ale aj to, či bude dostatok energií nútia hotelierov premýšľať čo ďalej a práve preto sa týmto problémom v hotelierstve v rámci odborného programu na konferencii venovala hlavná pozornosť. V úvode konferencie vystúpil aj minister Andrej Doležal za sekciu cestovného ruchu Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorý sa na problematiku zameral hlavne z pohľadu podpory cestovného ruchu zo strany štátu a načrtol možné spôsoby riešenia tohto problému ako napríklad zastropovanie cien energií podobne ako je tomu aj v Českej republike.
Nemenej významnou témou bolo aj hodnotenie hotelierstva včera, dnes aj zajtra. Tejto témy sa bravúrne zhostila výkonná riaditeľka spoločnosti Data Servis Marcela Šimková, ktorá nám vo svojej prezentácii predstavila zaujímavé dáta v hotelierstve za roky 2019 - 2020, ktoré výrazne poznačila pandémia. Samozrejme išlo o pokles takmer všetkých aktivít v cestovnom ruchu ako aj výrazne poklesy výkonov ubytovacích zariadení. Zároveň sa s obdobím pandémie výrazne zmenilo aj nákupné správanie spotrebiteľov, a tí návštevníci, ktorí zvykli navštevovať podniky cestovného ruchu, pod vplyvom pandémie začali tráviť svoj voľný čas inak. Výrazne sa zmenil aj spôsob fungovania gastronomických prevádzok – zatiaľ čo v období pred pandémiou zvykli ľudia chodiť na „denné menu“ dnes prevláda rozmach reštaurácií, ktoré ponúkajú možnosť donášky ako napríklad cez platformy Foodpanda či Wolt, vzhľadom ku obľúbenosti donáškovej služby, ktorú v súčasnosti využíva až 59 % Slovákov. To všetko sú teda pre hotelierov či vedúcich gastronomických prevádzok veľmi dôležité informácie, nakoľko ak chcú obstáť v konkurencii musia promptne a pružne reagovať aj na tieto zmeny na trhu.
Bohatý program konferencie doplnil aj príspevok národnej organizácie na podporu cestovného ruchu na Slovensku SLOVAKIA TRAVEL, kde nám o podpore destinačného manažmentu rozprával Václav Mika ako generálny riaditeľ tejto organizácie. Víziou ako aj cieľom tejto organizácie je primárne podpora a zvyšovanie konkurencieschopnosti domáceho cestovného ruchu na Slovensku, ale aj podpora brandingu Slovenska ako top destinácie cestovného ruchu. Zároveň nám v rámci svojho výstupu na konferencii Václav Mika predstavil aj marketingové aktivity tejto organizácie, pomocou ktorých sa snažia osloviť slovenského návštevníka a účastníci konferencie tak mali jedinečnú možnosť vidieť viaceré kampane tejto organizácie po prvýkrát, vzhľadom k tomu, že niektoré z nich ešte neboli odvysielané v médiách.
V posledný deň konferencie odznela prednáška o spolupráci HORECA s oblastnými organizáciami cestovného ruchu, ale aj séria prednášok o cenových stratégiách v čase vysokej inflácie, ktorej žiaľ taktiež hotelieri musia v poslednom roku čeliť. Pomyselnou bodkou za konferenciou bola tombola a coffee break s malým občerstvením na záver, kde nás prezident asociácie Mgr. Marek Harbuľák pozval aj na ďalšiu jarnú konferenciu HORECA v Košiciach.
Byť súčasťou takejto konferencie hodnotím ako veľký prínos pre svoj profesionálny, ale aj vedecký rozmer života. Všetky myšlienky, nápady, postrehy, ale aj rady z praxe, ktoré odzneli v rámci hlavných programov, ale aj počas neformálnych rozhovorov s hoteliermi, sú pre mňa inšpiráciou a novým impulzom do ďalšej práce. Veľká vďaka v tomto smere patrí aj vedúcej Katedry turizmu a hotelového manažmentu FMEO doc. Ing. Anne Šenkovej, PhD. za poskytnutú možnosť zúčastniť sa na takomto podujatí a rozšíriť si tak obzory, ale aj nahliadnuť do sveta hotelierov mimo školských lavíc a vysokoškolských skrípt.
Mgr. Erika Kormaníková