Post covidový turizmus vo svete a na Slovensku
Sme veľmi radi, že v predposlednom týždni semestra, dňa 9. decembra 2021, sme mohli na pôde našej fakulty privítať aj keď len „virtuálne“ vzácneho hosťa, a to prezidenta Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska a prezidenta Zväzu cestovného ruchu SR Mgr. Mareka Harbuľáka. Fakulta manažmentu, ekonomiky a obchodu je pridruženým členom Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska od roku 2012 a aktívne s ňou spolupracuje práve naša Katedra turizmu a hotelového manažmentu.
Online prednáška na tému „Post covidový turizmus vo svete a na Slovensku“ bola prioritne určená pre študentov 3. roka štúdia v študijnom programe Turizmus, hotelierstvo a kúpeľníctvo v rámci predmetu Manažment hotelových služieb. Pán Mgr. Harbuľák najskôr v krátkosti priblížil svoju profesijnú kariéru, ktorá sa začala stredoškolským štúdiom na Hotelovej akadémii v Kežmarku a pokračovala na Filozofickej fakulte PU v Prešove, na Inštitúte turizmu a hotelového manažmentu (predchodcu Katedry turizmu a hotelového manažmentu). Po absolvovaní vysokoškolského štúdia pracoval ako manažér v Bardejovských kúpeľoch a v Piešťanoch, následne v business hoteloch v Košiciach (DoubleTree by Hilton) a v Bratislave (Chopin Hotel, teraz Easy Hotel by Vienna). Od roku 2013 pracuje na rôznych pozíciách v štruktúrach Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska.
V úvode prednášky sa vrátil do nedávnej minulosti a pripomenul niektoré dôležité udalosti, ktoré určitým spôsobom ovplyvnili cestovný ruch. Bola to najmä svetová hospodárska kríza, ktorá začala v roku 2008, ale aj výbuch sopky na Islande v roku 2011, teroristické útoky v roku 2015 v rôznych turistických destináciách (napr. Paríž). Všetko toto sú externé faktory, ktoré významne ovplyvnia výkonnosť cestovného ruchu a nedajú sa predvídať. Odvetvie cestovného ruchu sa však podľa pána Mgr. Harbuľáka dokáže veľmi rýchlo pozviechať, čo je pozitívna správa a nádej do budúcnosti. Avšak pandémia, ktorej čelíme už druhý rok má nebývalé rozmery a významný vplyv na výkonnosť cestovného ruchu a hotelierstva. Niektoré najmä vyspelé európske krajiny sa však už na základe predchádzajúcich kríz vedeli ponaučiť a dokázali si vytvoriť niektoré nástroje a opatrenia na elimináciu negatívnych dôsledkov rôznych kríz a dnes nečelia takým tvrdým dopadom a nespokojnosti verejnosti a podnikateľov ako to vidíme na Slovensku. Podstatná časť prednášky Mgr. Harbuľáka bola preto zameraná na problémy, ktorým dnes toto odvetvie čelí a jeho vízie do budúcnosti. Zdôraznil najmä potrebu systémovej pomoci od štátu a reálne opatrenia, aby po skončení pandémie bolo Slovensko pripravené poskytovať kvalitné služby tak domácim ako aj zahraničným návštevníkom. Dôležité je sledovať spotrebiteľské správanie, aby mohla ponuka včas zareagovať na zvýšený dopyt a komunikovať so svojimi zákazníkmi rôznymi spôsobmi. Ďalej zdôraznil význam digitalizácie a aplikácie prvkov udržateľného rozvoja cestovného ruchu v budúcnosti. Po skončení prednášky Mgr. Harbuľák odpovedal na zaujímavé otázky zo strany študentov a prítomných pedagógov.
V závere konštatujem, že takéto prednášky odborníkov z praxe významným spôsobom prispievajú k rozšíreniu poznania študentov a sú dôležitým prvkom prepojenia teórie s praxou vo vysokoškolskom prostredí.
Ing. Anna Šenková, PhD.
vedúca KTHM