Profil absolventa fyzioterapie
Profil absolventa Fyzioterapie
Fyzioterapia je študijný program zo sústavy študijných programov, spravovaných Ministerstvom školstva SR, ako oblasť poznania (par. 50 ods. 1 Zákona č. 131/2002) v ktorej absolvent študijného programu (par. 51 ods. 1 Zákona č. 131/2002) nadobudne profesionálnu spôsobilosť/kompetenciu vykonávať svoje pôvodné povolanie, alebo sa pripraví pokračovať v nadväzujúcom vysokoškolskom štúdiu.
Názov študijného programu
FYZIOTERAPIA (anglický názov Physiotherapy)
Stupne vysokoškolského štúdia, v ktorých sa program študuje a štandardná dĺžka študijných programov pre tieto stupne vysokoškolského stupňa:
Študijný program FYZIOTERAPIA sa môže Podľa Sústavy študijných programov študovať v:
- v prvom stupni vysokoškolského stupňa – bakalárskom stupni (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky (6 semestrov) pre denné štúdium a 3 roky (6 semestrov) externé štúdium za podmienky splnenia odbornej praxe potrebnej pre získanie odbornej spôsobilosti
Obsah študijného programu
Absolventi študijného programu fyzioterapia sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa vzdelania profesiu v zdravotníckej kategórii fyzioterapeut.
Obsah pre prvý stupeň.
Vymedzenie odborného profilu absolventa (1. stupeň – bakalárske štúdium)
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa (1. stupeň):
Absolvent 1. stupňa študijného programu fyzioterapia je kvalifikovaný vysokoškolský zdravotnícky pracovník so širokým odborným profilom. Ovláda základné vyšetrovacie a liečebné postupy a metódy vo fyziatrii, balneológii a liečebnej rehabilitácii. Je pripravený samostatne vykonávať činnosti vyžadujúce odbornú erudíciu, samostatnosť v práci, v rozhodovaní, osobnú zodpovednosť v liečebnej rehabilitácii, primárnej, sekundárnej a následnej zdravotnej starostlivosti, preventívnej, diagnostickej, terapeutickej, poradenskej a výchovnej činnosti. Indikuje, plánuje a vykonáva základné techniky, metodiky, fyzioterapeutické postupy a výkony, základné fyziatrické a balneologické metódy, hydroterapiu, ergoterapiu, elektroterapiu, kineziológiu. Môže vykonávať pedagogickú činnosť na príslušných stupňoch vzdelávania v odbore. Charakteristickým znakom absolventa je hlboký, morálno-etický a humánny prístup k ľuďom, najmä chorým, telesne, mentálne postihnutým a hendikepovaným, vychádzajúci z pochopenia, vcítenia sa, z lásky k človeku a snahy pomôcť, vedieť ho akceptovať v najnáročnejších životných situáciách a akceptovať jeho právo na individualizovanú starostlivosť, účasť na nej, vrátane rozhodovania, zabezpečiť mu súkromie, byť schopný pochopiť pacienta a pomôcť mu riešiť jeho zdravotné problémy, prejaviť mu úctu, empatiu, útechu a emocionálnu podporu, brať ohľad na jeho osobnosť, jeho spôsob vnímania zdravia, choroby, hendikepu, jeho prežívanie a správanie sa pod vplyvom zmien zdravotného stavu, získať ho a motivovať pre spoluprácu. Absolvent sa uplatní v nemocničných a poliklinických zariadeniach, kúpeľných liečebných zariadeniach, v odborných liečebných a rehabilitačných ústavoch, iných zariadeniach, ktoré poskytujú preventívnu a liečebnú zdravotnú starostlivosť, alebo ochranu a podporu zdravia. Absolvent má predpoklady pre ďalšie univerzitné, špecializačné a kontinuálne vzdelávanie.
Pre kvalifikované vykonávanie uvedených činností absolvent musí mať široký odborný profil s nevyhnutným predchádzajúcim všeobecným vzdelaním, byť dostatočne adaptabilný aj v príbuzných odboroch, logicky mysliaci, schopný aplikovať nadobudnuté vedomosti a schopnosti pri riešení problémov. Schopný pracovať samostatne aj v tíme, sústavne sa vzdelávať, trvalo sa zaujímať o vývoj svojho odboru štúdiom odbornej literatúry, ovládať dôležité manuálne zručnosti, cieľavedome, rozvážne a rozhodne konať v súlade s právnymi a etickými normami.
Teoretické vedomosti :
Absolvent študijného programu fyzioterapia:
- pozná morfológiu a fyziológiu jednotlivých systémov ľudského tela s dôrazom na pohybový a podporný aparát a chápanie ľudského organizmu ako dynamického a adaptabilného celku
- má základné poznatky o patomorfologických a patofyziologických prejavoch chorobných procesov a stavov v ľudskom organizme
- má základné poznatky z epidemiológie, hygieny, prevencie a zdravotníckej štatistiky
- chápe prostredníctvom získaných poznatkov jednotu organizmu a prostredia v zdraví a chorobe, význam preventívnych opatrení v zmysle ochrany a podpory zdravia
- má základné poznatky zo všeobecnej a špeciálnej farmakológie, o účinku liečiv
- ovláda základné ošetrovateľské techniky s následnou schopnosťou využívať získané poznatky vo fyzioterapii
- ovláda teoretické princípy zásad prvej pomoci všeobecne pri úrazoch, stavoch ohrozujúcich život, pri hromadných udalostiach
- má základné poznatky o faktoch, pojmoch, vzťahoch, súvislostiach a princípoch pedagogiky, špeciálnej pedagogiky, psychológie a sociológie
- ovláda teoretické základy a spôsoby efektívnej komunikácie v profesionálnej činnosti
- ovláda základné princípy zdravotníckej etiky
- má teoretické základy zo všeobecnej kineziologickej propedeutiky, špeciálnej kineziológie a patokineziológie
- ovláda základný okruh poznatkov, údajov a metód z funkčnej diagnostiky najmä lokomočného systému, ktoré sú predpokladom pre prevenciu, správnu diagnostiku, účelnú terapiu a vyhodnotenie procesu liečebnej rehabilitácie
- ovláda základný okruh poznatkov kinezioterapie všeobecne a podľa konkrétneho stavu, charakteru ochorenia, postihnutia v jednotlivých klinických odboroch a v jednotlivých vekových obdobiach
- ovláda základný okruh poznatkov o fyzikálnej podstate fyziatrických, balneologických a elektroterapeutických procedúr, ich fyziologických účinkoch a dejoch uskutočňujúcich sa v organizme so zameraním na prevenciu, diagnostiku a terapiu
- ovláda základný okruh teoretických poznatkov z rekondično-relaxačných cvičení, ich využití a fyziologických účinkoch s následnou schopnosťou využitia v kinezioterapii
- ovláda teoretické poznatky, návody a postupy ergoterapie v liečebnej rehabilitácii
- má základné poznatky z medicínskej informatiky zamerané hlavne na profesionálnu činnosť fyzioterapeuta
- ovláda latinský jazyk na úrovni, ktorá mu umožní orientáciu a osvojenie si odbornej profesnej terminológie
- ovláda cudzí jazyk na úrovni, ktorá mu umožní orientáciu v zahraničnej odbornej literatúre a profesnú komunikáciu
Praktické zručnosti a kompetencie
Absolvent študijného programu fyzioterapia:
- komplexne ovláda opis, analýzu, vyhodnocovanie kineziologických záverov a je schopný využiť ich v kinezioterapii,
- ovláda základný okruh jednotlivých metód a techník funkčnej diagnostiky lokomočného systému ako aj vnútorných systémov s následnou schopnosťou vyhodnocovať ich a vytvárať závery pre tvorbu kineziologických a rehabilitačných programov
- ovláda základný okruh metód, techník a postupov používaných v kinezioterapii v jednotlivých klinických odboroch podľa stavu a charakteru ohrozenia, ochorenia, postihnutia a hendikepu v jednotlivých vekových obdobiach
- ovláda základné indikácie, kontraindikácie a aplikácie fyziatrických, balneologických a elektroterapeutických procedúr
- ovláda základné indikácie, kontraindikácie a aplikácie jednotlivých druhov a techník masáží
- ovláda pohybové činnosti rekondično-relaxačných cvičení, ich demonštrovanie a aplikovanie do procesu liečebnej rehabilitácie
- ovláda základnú funkčnú diagnostiku, stavbu a realizáciu rehabilitačného programu z hľadiska ergoterapie
- ovláda základné zručnosti z rôznych oblastí pracovných činností a metodické návody na konkrétne postupy v ergoterapii
- ovláda základy metód, foriem a prostriedkov výchovy a vzdelávania vo výchove k zdraviu, pozitívne ovplyvňovanie zdravotného uvedomenia klientov a sociálnych skupín, metód ich získavania pre aktívnu účasť na ochrane a upevňovaní vlastného zdravia
- ovláda profesionálnu efektívnu komunikáciu a správanie sa, je schopný empatie a asertívneho správania vo vzťahu ku klientom
- ovláda základné ošetrovateľské techniky, všeobecné bezpečnostné opatrenia, ktoré sa vzťahujú na starostlivosť o pacientov, ich využitie vo fyzioterapii
- ovláda kvalifikovanú prvú pomoc pri úrazoch, stavoch ohrozujúcich život a pri hromadných udalostiach,
- ovláda základy práce s informačnými technológiami v profesionálnych činnostiach.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent študijného programu fyzioterapia:
- je schopný aktívne sa zúčastniť pri tvorbe a ochrane zdravého životného a pracovného prostredia,
- ovláda základné poznatky o výžive všeobecne a konkrétne pri prevencii a terapii ochorení jednotlivých systémov,
- chápe základné atribúty zdravia, jeho zachovania, upevňovania a obnovovania a faktory, ktoré ich ovplyvňujú
- ovláda základy profesijného práva a legislatívy,
- ovláda organizáciu svojej práce, práce a spolupráce v zdravotníckom tíme, komunikáciu a odovzdávanie profesionálnych informácií v tíme,
- ovláda základy aplikácie poznatkov z práva a legislatívy v profesionálnych činnostiach.
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy jadra znalostí študijného programu
Fyzioterapeutické jadro
- kineziológia a patokineziológia
- funkčná diagnostika lokomočného systému
- metódy kinezioterapie
- kinezioterapia v klinických disciplínach
- balneoterapia, klimatoterapia, hydroterapia, termoterapia, elektroterapia, fototerapia
- masáže
- rekondično-relaxačné cvičenia a ergoterapia
Medicínske a humanitné jadro
- morfológia, fyziológia, patológia
- klinické disciplíny
- neurológia, psychiatria
- farmakológia
- ošetrovateľstvo
- preventívne lekárstvo
- prvá pomoc
- základy psychológie, pedagogiky, sociológie
- odborná prax
Ďalšie témy jadra znalosti študijného programu
- právo a legislatíva vo fyzioterapii
- dietológia
- organizácia zdravotníctva
- komunikácia vo fyzioterapii
- etika vo fyzioterapii
- cudzí jazyk
- informačné technológie
Uplatnenie absolventa
Absolvent študijného programu fyzioterapia – bakalársky stupeň sa uplatní ako fyzioterapeut v nemocničných a ambulantných zariadeniach, v kúpeľných liečebniach, v odborných liečebniach a rehabilitačných ústavoch, prípadne v iných zariadeniach, ktoré poskytujú preventívnu a liečebnú zdravotnú starostlivosť, ochranu a podporu zdravia. Ďalej sa môže uplatniť v odbornom riadení, vo výskume a vo výchove a vzdelávaní fyzioterapeutov. Fyzioterapeut sa môže ďalej vzdelávať v rámci celoživotného vzdelávania podľa Nariadenia vlády SR č. 296/2010 Z.z. o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností v znení neskorších predpisov.