Language Selection mobile
Top Menu

Na webe záleží

Webová stránka Prešovskej univerzity (PU) v Prešove prešla za posledné roky značnou premenou. Snaží sa čoraz intenzívnejšie reagovať na súčasne moderné trendy a reflektovať potreby jej užívateľov. Vedenie univerzity na otvorení roka tohto akademického roka dokonca prvýkrát ocenilo Cenou rektora najlepšie webové stránky šiestich katedier jednotlivých fakúlt univerzity. Bližšie na túto tému sme sa rozprávali s prorektorom pre rozvoj, informatizáciu a hodnotenie kvality PU doc. Ing. Petrom Adamišinom, PhD.

 

Pán prorektor, prečo je dôležité sústavne zlepšovať a modernizovať webovú stránku?

Žijeme v dobe, v ktorej objem informácií  a ich  dostupnosť ešte nikdy nebola na takej úrovni, ako je tomu dnes. Kľúčovú úlohu v tomto zohráva internet. Pre mladú generáciu je častokrát jediným zdrojom informácií, čo je zároveň dosť nebezpečné, keďže relevantnosť mnohých informácií je prinajmenšom sporná.

Univerzita vníma tento informačný nástroj ako prostriedok sebaprezentácie, objektívneho a aktuálneho informovania o dôležitých skutočnostiach pre rôzne cieľové skupiny. Keďže je potrebné pozornosť cieľových skupín neustále udržiavať, počúvať aj ich kritické postrehy a požiadavky, sme povinní sústavne pracovať na systematickom skvalitňovaní obsahu aj vizuálu internetových stránok.

 

Kopíruje naša webstránka súčasné moderné trendy?

Áno. Pri redizajne, ktorý sme realizovali pred dvoma rokmi, sme sa snažili na jednej strane zohľadniť maximálne množstvo pripomienok zvnútra univerzity, na druhej strane reagovať na aktuálne trendy prezentácie univerzity smerom navonok. Hľadali sme inšpirácie aj na webových stránkach najprestížnejších svetových univerzít a snažili sa s prihliadnutím na finančné obmedzenia čo najviac z pozitívnych postrehov prispôsobiť a implementovať na naše podmienky. Stránka má tiež responzívny dizajn, teda obsah sa automaticky prispôsobuje zariadeniu, na ktorom je prehliadaná, či ide o PC, tablet, smartfón. V danom čase to tiež v podmienkach slovenských vysokých škôl ešte nebolo úplne samozrejmé.

 

V čom vidíte ešte rezervy, prípadne chystajú sa ešte nejaké ďalšie vylepšenia?

Rezervy sú stále. Je potrebné uvedomiť si, že návštevníkmi našich stránok sú veľmi heterogénne skupiny. Iné očakávania od obsahu a vizuálu majú stredoškoláci – potenciálni študenti, iné naši študenti, iné zamestnanci, iné ďalšie subjekty z externého prostredia. Zladiť očakávania všetkých je veľmi náročné. Cyklicky, predovšetkým dovnútra univerzity, realizujeme zisťovania so spokojnosťou funkčnosti stránok, obsahu, vizuálu. Sme veľmi vďační za všetky postrehy, ktoré dostávame. Snažíme sa čo najviac relevantných a zmysluplných podnetov postupne zapracovávať. Je to ale beh na dlhé trate, nedá sa všetko zrealizovať naraz. Narážame na mnohé časové, technické a finančné obmedzenia. Snažíme sa maximalizovať efekt v rámci definovaných mantinelov, myslím, že sa nám darí celkom dobre. Zatiaľ posledným väčším viditeľným projektom bola príprava šablón pre uľahčenie administrácie obsahu a vizuálu na úrovni jednotlivých katedier a inštitútov. Okrem toho sa pripravujú aj ďalšie menšie zmeny a doplnenia, ako je napr. nový vizuál Uniposhopu, vytvorenie RSS kanálu, niektoré menšie doplnenia funkcionalít požadované fakultami a ďalšími pracoviskami univerzity. Niečo z uvedeného sme už zrealizovali, niečo stihneme do konca roka. Na pozadí sa systematicky realizujú viaceré editácie, ktoré pre bežného užívateľa nie sú viditeľné, ale sú dôležité pre zabezpečenie funkčnosti stránok. Samozrejme, radi by sme zrealizovali aj ďalšie vylepšenia, už sme o nich diskutovali, ale to najskôr až v budúcom roku.

 

Čo by podľa vás malo byť motiváciou pre jednotlivé inštitúty a katedry pri tvorbe dizajnu ich webovej stránky?

Jednoznačne poukázanie na seba, že tu som. Keď sme po vzniku Katedry environmentálneho manažmentu na Fakulte manažmentu v r. 2011 vytvorili webovú stránku pracoviska, asi po 2 týždňoch som dostal prvý mail zo zahraničia, ponuku spolupráce s iným pracoviskom, s ktorým sme dovtedy nemali žiaden kontakt. Ak sa pracovisko dokáže dobre odprezentovať, ak vie naplniť svoje stránky zaujímavým obsahom pre rôzne cieľové skupiny, ak dokáže obsah priebežne aktualizovať, môže pracovisku významne pomôcť pri jeho komunikácii nielen smerom dovnútra, k študentom a zamestnancom, ale aj navonok, k potenciálnym akademickým a hospodárskym partnerom, záujemcom o štúdium.

 

Univerzita tento rok na otvorení akademického roka prvýkrát ocenila Cenou rektora najlepšie webové stránky šiestich katedier. Kde vznikol tento podnet?

S myšlienkou ocenenia prišiel pán rektor, následne sme to na vedení i v rámci ďalších diskusií rozvinuli. Oceneniu predchádzala interná analýza kvalitatívneho a kvantitatívneho obsahu webových stránok katedier, realizovaná ešte v minulom roku. Prechod na nový vizuál pred dvoma rokmi neumožňoval jeho dôsledné dotiahnutie až na úroveň katedier, to sme si naplánovali na ďalšie obdobie. Pri analýze obsahu webových stránok katedier sme v mnohých prípadoch zistili dlhodobú neaktivitu, pričom ani vizuálna stránka v mnohých prípadoch nebola žiadnou výhrou. Jednou z identifikovaných príčin bola zo strany pracovísk definovaná komplikovanosť správy obsahu stránok. Preto sme nechali pripraviť niekoľko preddefinovaných šablón, ktoré významne uľahčujú katedrovým administrátorom prácu s obsahom stránok a zároveň zjednocujú vizuál katedrových stránok s fakultnými a univerzitnými. Samozrejme, katedry naďalej majú možnosť slobodnej voľby, ak im vyhovuje pripraviť si stránku „na svoj obraz“ a zvládnu administráciu vo vlastnej réžii, nemusia využívať tieto šablóny.

Keď už teda boli odstránené hlavné technické bariéry pre úpravu katedrových webov, bola Cena rektora doplnená aj o kategóriu najlepších webových stránok, z pohľadu vyššie spomínaných kritérií, ako je obsah, aktualizácia, vizuál, funkčnosť  a pod. Fakulty mali možnosť prihlásiť kandidátov na cenu a následne po diskusii boli vybraní prví ocenení. Veríme, že aj tieto ocenenia budú motivovať pracoviská k neustálej práci nad skvalitňovaním obsahov svojich stránok. Je zrejmé, že ide o časovo náročnú činnosť, ale veľmi potrebnú – vonkajšie prostredie je veľmi konkurenčné, nemôžeme si dovoliť zabúdať aj na tento veľmi dôležitý komunikačný kanál. Som presvedčený, že pracoviská nájdu spôsob, ako sa s tým vysporiadať, mnohé už fungujú veľmi efektívne.   

 

Zhovárala sa

Mgr. Anna Polačková, PhD.

Foto: Mgr. Peter Zubaľ

Updated by: Anna Polačková, 04.12.2018