Publikácie katedry
Publikácie členov
Katedry špeciálnej pedagogiky
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána 2024 Cieľom monografie je prezentovať vybrané aspekty školskej úspešnosti detí a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia (z marginalizovaných rómskych komunít) v podmienkach inklúzie v materských a základných školách na Slovensku, a to na základe výskumom identifikovanej akademickej vedeckej a odbornej spisby (od slovenských autorov v slovenskom jazyku), voľne dostupnej na internete Slovensku za ostatné desaťročie (2014 – 2023). V centre pozornosti je metodika tvorby dvoch prehľadových štúdií o problematike inkluzívneho vzdelávania detí a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktoré boli výskumne spracované z online dostupných vedeckých a odborných časopisov (Edukácia, Pedagogika.sk, Pedagogická revue, Pedagogické rozhľady, Štúdie zo špeciálnej pedagogiky), ako aj z ostatných domácich online dostupných prameňov (štúdie, evalvačné správy, monografie, zborníky). Súčasťou monografie je diskusia, pomenovanie limitov výskumu a výziev pre pedagogickú prax. Vedecká monografia na základe realizovaného výskumu sumarizuje kľúčové oblasti z výskumnej, teoretickej i pragmatickej roviny presadzovania školskej inklúzie, prostredníctvom ktorých poukazuje na vybrané aspekty školskej úspešnosti detí a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia (z marginalizovaných rómskych komunít) v materských a základných školách na Slovensku. V dôsledku toho môže byť inšpiratívna pre odborníkov pedagogickej, špeciálnopedagogickej a inkluzívnej pedagogiky, ako aj učiteľov z pedagogickej praxe. |
![]() | ŽOLNOVÁ, J. 2023 Autorka si v publikácii kladie za cieľ analyzovať, popísať hodnotenie klímy a sociálnej opory z pohľadu žiakov v školských triedach stredných odborných škôl pri reedukačných centrách a porovnať s hodnotením žiakov v stredných odborných školách hlavného prúdu vzdelávania. Teoretickým východiskom je charakteristika reedukačného centra s formálne stanovenými zložkami výchovného a prevýchovného ovplyvňovania žiaka. V časti venovanej sociálnym subjektom v koncepte prevýchovy sú opísané persony: žiak s poruchami správania, učiteľ a školská trieda, ktoré vzájomnou interakciou vplývajú na zmenu klímy. Práca charakterizuje úroveň prežívaných vzťahov vyjadrených psychosociálnou a komunikačnou klímou. Typy suportívnej sociálnej opory sú skúmané z pohľadu formálnych a neformálnych zdrojov. Hlavnú časť práce tvorí kvalitatívny výskum s použitím exploračných metód – dotazníka sociálnej opory, psychosociálnej a komunikačnej klímy. Metódami sú zhodnotené premenné tvoriace charakter prežívanej edukačnej reality, ktoré vyhodnotili podpriemerné vnímanie psychosociálnej klímy vo výskumných súboroch. Meranie sociálnej opory ukázalo naprieč celým súborom významnosť poskytovanej opory spolužiakmi resp. kamarátmi. V školách pri reedukačných centrách žiaci od suportívneho učiteľa dostávajú všetky typy opory a emocionálna opora má pre nich rovnaký význam, ako ďalšie typy opory. Odporúčania sú v podobe uplatňovania princípov v edukácii učiteľa: kooperácia, efektívna komunikácia, sebahodnotenie, podporná disciplína, ktoré sú implementované do metód a postupov práce. |
![]() | LUKÁČ, Ľ. – HLEBOVÁ, B. 2023 Predmetom vedeckej monografie je problematika edukácie žiakov s intelektovým nadaním a poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) v mladšom školskom veku v podmienkach školskej inklúzie. Cieľom vedeckej monografie je overovanie efektívnosti cielene zostaveného intervenčného programu zameraného na zvyšovanie úrovne čitateľskej kompetencie a eliminovanie prejavov problémového správania sa žiaka s intelektovým nadaním a poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) v podmienkach inklúzie na základnej škole. Koncepčne vedecká monografia pozostáva z teoretickej a výskumnej časti. V teoretickej časti prezentuje východiská skúmanej problematiky so zameraním na charakteristiku a špecifiká edukácie žiakov s dvojakou výnimočnosťou – s intelektovým nadaním a poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) v procese osvojovania čitateľskej kompetencie a eliminovania vyskytujúcich sa prejavov problémového správania sa týchto žiakov. Výskumná časť monografie prezentuje dizajn jednoprípadovej experimentálnej štúdie zameranej na proces rozvíjania čitateľskej kompetencie žiaka s intelektovým nadaním a poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) v mladšom školskom veku, ktorého edukácia prebiehala v podmienkach inklúzie na základnej škole. V závere vedeckej monografie je prezentovaná správa prípadovej štúdie a odporúčania pre špeciálnopedagogickú a inkluzívnu teóriu a prax. |
![]() | ŠILONOVÁ, V. – KLEIN, V. – VALENT, M. 2023 Autori realizovali v rokoch 2017-2023 longitudinálny výskum zameraný na determinanty inkluzívnej edukácie na predprimárnom stupni školskej sústavy, ktorého výsledky prezentujú vo vedeckej monografii. Publikácia je štruktúrovaná do 6 kapitol, ktoré navzájom súvisia a logicky na seba nadväzujú. V teoretických východiskách analyzujú strategické dokumenty v oblasti inkluzívneho vzdelávania s dôrazom na sociálne znevýhodnené deti predškolského veku a definujú determinanty inkluzívneho vzdelávania v materských školách. Cennou je analýza prístupov a výskumov (prieskumov) v Slovenskej republike a v zahraničí v oblasti diagnostiky a stimulácie detí predškolského veku a indexu inklúzie materských škôl. Ďalšie časti monografie sú venované evalvácii diagnostiky a stimulácie detí materských škôl v školskom roku 2022/2023. Nosnou časťou publikácie je:
Originálnym prínosom autorov sú príklady dobrej praxe a spracovanie vzdelávacích ciest absolventov materských škôl v prostredí základných škôl. V závere autori spracovali odporúčania pre pedagogickú teóriu a prax. |
![]() | ŠILONOVÁ, V. - KLEIN, V. 2023 Ambíciou autorov publikácie je poukázať na dôležitosť prepojenia vedy, výskumu prostredníctvom riešenia vedeckých projektov aj národných edukačných inkluzívnych projektov, akým je Národný projekt Projekt Inklúzie v materských školách, s pedagogickou praxou. Problematika inkluzívneho vzdelávania patrí v súčasnosti v teoretickej aj empirickej rovine v pedagogike (a nielen v nej) k mimoriadne aktuálnym a diskutovaným témam. V humanisticky orientovanej spoločnosti a vzdelávania je potrebné presadzovať novú filozofiu vzdelávania - vzdelávanie pre všetkých bez rozdielu, bez vyčleňovania tak, aby sa rôznorodosť stala normou. Teoretické východiská a výskumné zistenia problematiky inkluzívnej edukácie na predprimárnom stupni školskej sústavy overujú autori publikácie v pedagogickej praxi priamo v prostredí materských škôl. |
![]() | HLEBOVÁ, B. 2022 Vysokoškolská učebnica prezentuje teoretické východiská i praktické námety na rozvíjanie jazykovej (komunikačnej), čitateľskej a literárnej kompetencie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (najmä s mentálnym postihnutím, narušenou komunikačnou schopnosťou, narušeným vývinom reči) v mladšom školskom veku v rámci školských, mimoškolských a voľnočasových aktivít (školský klub detí, záujmová činnosť – literárny krúžok, dramatický krúžok, čitateľský krúžok) v špeciálnych a inkluzívnych podmienkach, a to s oporou o platnú školskú legislatívu na Slovensku. Osobitnú pozornosť sústreďuje na metodiku práce s literárnym textom a hypertextom, na multikultúrnu a emocionálnu výchovu žiakov pri práci s vybraným rómskym literárnym textom, na rozvíjanie kritického a tvorivého myslenia žiakov a aplikáciu projektovej metódy pri práci s vybraným literárnym textom (detskou knihou) v podmienkach špeciálnej a inkluzívnej edukácie. |
![]() | ŠILONOVÁ, V., KLEIN, V. Vedecká monografia je zameraná na diagnostický a stimulačný proces vývinu detí predškolského veku, ktorý predstavuje kľúčový komponent inkluzívneho vzdelávania. V procese výchovy a vzdelávania detí na predprimárnom stupni školskej sústavy zohrávajú dôležitú úlohu materské školy, v ktorých bude zabezpečená kvalitná inkluzívna edukácia nielen sociálne znevýhodnených detí (aj rómskych), ale aj detí zdravotne znevýhodnených, intaktných, či nadaných. Jedným z inkluzívnych prístupov je stimulácia vývinu detí na základe výsledkov diagnostiky. Autori oboznamujú čitateľov s výsledkami výskumu efektivity diagnostiky a stimulácie 3-6 ročných detí materských škôl, ktorý realizovali v rámci riešenia projektu VEGA č. 1/0522/19 Tvorba inkluzívneho prostredia v materskej škole a inkluzívne prístupy v diagnostike a v stimulácii vývinu sociálne znevýhodnených detí a Národného projektu Projekt inklúzie v materských školách – PRIM II. |
![]() | ŠILONOVÁ, V. Vedecká monografia prispieva k riešeniu problematiky inkluzívneho vzdelávania, k implementácii stratégie inklúzie najmä v materských školách. Publikácia zrozumiteľným spôsobom prezentuje mnoho doterajších snáh o zlepšenie diagnostiky aj zlepšenie zvyšovania úrovne vzdelávania detí, žiakov zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia, najmä z prostredia marginalizovaných rómskych komunít. Autorka monografie predstavuje výsledky vlastných výskumov v troch oblastiach:
|
![]() | KLEIN, V. 2020 Publikácia je zameraná na aktuálne problémy inkluzívnej edukácie detí a žiakov so zdravotným a sociálnym znevýhodnením. Autor sa venuje teoretickým východiskám problematiky inklúzie s akcentom na možnosti vytvárania podmienok v oblasti inkluzívneho vzdelávania v prostredí materských a základných škôl v Slovenskej republike. Následne analyzuje prínosy šiestich národných edukačných projektov realizovaných od roku 2013 po súčasnosť, ktorých cieľom bolo a je podporiť aktivity smerujúce k zavádzaniu inkluzívneho vzdelávania predovšetkým sociálne znevýhodnených detí v materských školách a sociálne znevýhodnených žiakov v prostredí základných škôl. V hlavnej časti vedeckej monografie autor oboznamuje čitateľov s vybranými výskumami, ktoré realizoval s Vierou Šilonovou v rámci implementácie národných inkluzívnych projektov, v ktorých obaja pôsobili, a aj v súčasnosti pôsobia, ako ich spoluautori, odborní garanti, experti a metodici. |
![]() | V. Šilonová, J. Kožárová (Eds.) Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie „PODPORA INKLUZÍVNEHO VZDELÁVANIA NA SLOVENSKU A V ZAHRANIČÍ“ je výstupom vedecko-výskumného projektu VEGA č. 1/0522/19 Tvorba inkluzívneho prostredia v materskej škole a inkluzívne prístupy v diagnostike a v stimulácii vývinu pod vedením vedúcej riešiteľského kolektívu doc. PhDr. Viery Šilonovej, PhD. Jednotlivé príspevky boli prezentované na medzinárodnej vedeckej konferencie pod záštitou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorá sa uskutočnila dňa 13. septembra 2022 na Katedre špeciálnej pedagogiky Pedagogickej fakulty PU v Prešove. Na konferencii vystúpilo 45 odborníkov na inkluzívnu edukáciu zo Slovenska, Českej republiky, Ukrajiny a Poľska. Výstupy z konferencie sú publikované v zborníku príspevkov, ktorých spoločným menovateľom je oblasť inkluzívnych prístupov v edukácii detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v prostredí materských a základných škôl. Zámerom autorov príspevkov a zostavovateľov zborníka je, aby sa výsledky projektu VEGA a aj publikácia stali cenným prínosom pre rozvoj inkluzívneho vzdelávania v materských a základných školách ako významný vklad do odborných diskusií zameraných na podporu inkluzívnej edukácie. |
![]() | T. Harčaríková, J. Lopúchová, L. Mikurčíková (eds.) Zborník vedeckých príspevkov s názvom Špeciálna pedagogika a reflexia inkluzívnych vzdelávacích trendov je ďalším publikačným výstupom v rámci spolupráce tvorivých pracovníkov Katedry špeciálnej pedagogiky na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove a Ústavu špeciálnopedagogických štúdií i Katedry špeciálnej pedagogiky na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, a to v kontexte riešenia aktuálnych grantových projektov VEGA a KEGA na vyššie spomenutých pracoviskách. Autori sa v príspevkoch venujú aktuálnym témam s akcentom na inkluzívne vzdelávanie detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Súčasne poukazujú na nevyhnutné zmeny v rovine profesijného rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov, kultúry školy a jej pripravenosti na prijatie každého žiaka bez rozdielu (desegregácia a destigmatizácia), ako aj v oblasti debarierizácie v architektonickom, komunikačnom, sociálnom, ekonomickom aspekte manažmentu inluzívneho edukačného procesu. |
![]() | J. Liba, P. Mirdaliková Monografická práca vyšla s podporou grantového projektu APVV-17-0075 Výchova k zdraviu v edukácii rómskych žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Publikácia je teoretickým a empirickým príspevkom v procese uplatnenia teoreticky a empiricky overenej edukačnej stratégie výchovy k zdraviu. Teoretická a výskumná časť monografickej práce analyzuje kauzalitu pôsobiacich faktorov a súvislostí, prezentuje komplexný potenciál výchovy k zdraviu, formuluje odporúčania reflektujúce vzťahový rámec prozdravotnej edukácie rómskych žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia vzdelávaných v špeciálnych základných školách (ľahký stupeň mentálneho postihnutia). Monografická práca má za cieľ integrovať a prezentovať vybrané okruhy a problémy, naznačiť východiská, poukázať na otvorenosť a dynamiku vývoja v oblasti výchovy k zdraviu. Výsledky teoretickej analýzy a výskumné výsledky overovania intervenčného edukačného programu dovoľujú konštatovať, že efektívne nastavenie stimulov môže usmerniť edukačné procesy tak, aby predstavovali účinné riešenie existujúcich problémov rómskych žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia aj v oblasti výchovy k zdraviu. Predložená monografická práca má byť prínosom a inšpiráciou pre všetkých na edukácii participujúcich pedagogických pracovníkov a pre ďalší výskum s cieľom systematicky a pozitívne podporiť výchovu a vzdelávanie rómskych žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia v základných školách alebo špeciálnych základných školách. |
![]() | I. Trellová, B. Hlebová Vedecká monografia pod názvom Evalvácia behaviorálnych procedúr pri zvyšovaní komunikačnej kompetencie detí s poruchami autistického spektra sa venuje využitiu inovatívneho prístupu aplikovanej behaviorálnej analýzy pri vzdelávaní detí s poruchami autistického spektra. V empirickej časti poskytuje proces overovania efektívnosti behaviorálnych metód a procedúr v rámci intervenčného prístupu – verbálne správanie v procese rozvíjania komunikačnej kompetencie detí s poruchami autistického spektra v predškolskom veku. Výsledky výskumov poukazujú na efektívnosť vybraných metód a procedúr pri učení komunikácie ako je vytváranie motivácie, bezchybné učenie, metóda promptovania či diferenciálneho posilňovania správnej odpovede. Osobitné postavenie v monografii má tréning dospelých k aplikácii skúmaných procedúr, s cieľom zaistiť presnosť intervencie ako nezávislej premennej. Na základe výskumných zistení sú v závere vedeckej monografie stanovené prínosy a odporúčania pre špeciálnopedagogickú prax. |
![]() | KOŽÁROVÁ, Jana a kol. 2018. Vysokoškolská učebnica Špeciálna pedagogika pre pomáhajúce profesie I(2018)sa zameriava na objasnenie kontextu pomoci deťom aj dospelým osobám so zdravotným postihnutím a prináša vysvetlenie často používaných pojmov v odbornom slovníku špeciálnych pedagógov ako napr. integrácia, inklúzia, rehabilitácia, poradenstvo, kvalita života osôb s postihnutím a pod., tiež sa venuje aj etickej rovine práce s osobami so zdravotným postihnutím. Pozostáva z deviatich kapitol, ktoré sú štruktúrované rovnakým spôsobom – v úvode kapitoly je vymedzený jej cieľ, záver kapitoly sa končí sumarizáciou hlavných poznatkov. Učebnica začína filozofickými a historickými východiskami začleňovania detí/osôb s postihnutím do spoločnosti, venuje sa aj legislatívnym dokumentom, na základe ktorých sa realizuje ich integrácia/inklúzia. Nasleduje kapitola o komplexnej rehabilitácii a o jej základných princípoch, taktiež kapitola zaoberajúca sa poradenstvom určeným osobám s postihnutím, jeho funkciami a činnosťami, ktoré zahŕňa. Systém pomoci osobám so zdravotným postihnutím prostredníctvom mimovládnych organizácií. Piata kapitola sa zaoberá rodinou s jedincom so zdravotným postihnutím a analyzuje špecifické problémy ovplyvňujúce vývin dieťaťa v nej. Širšiemu kontextu života jedinca so zdravotným postihnutím v spoločnosti sa venuje šiesta kapitola, siedma kapitola sa pozerá detailnejšie na bio-psycho-sociálne faktory kvality jeho života. V tejto kapitole je možné nájsť aj informáciu o medzinárodnej klasifikácii funkčnej schopnosti, spôsobilosti a zdravia a možnostiach jej uplatnenia v edukácii tejto skupiny detí. Ôsma kapitola uvádza dokumenty medzinárodného aj národného charakteru určujúce práva osôb so zdravotným postihnutím. Tematicky na ňu nadväzuje deviata kapitola s informáciami o etických aspektoch práce s jedincom s postihnutím. Učebnica obsahuje informácie z oblasti špeciálnej pedagogiky pre študentov rôznych oblastí z radov pomáhajúcich profesií, ktoré sa podieľajú na starostlivosti o jedincov so zdravotným postihnutím. Objasňuje kontext, v ktorom sa týmito jedincami môžu stretnúť a vysvetľuje základné témy, ktoré sa týkajú pomoci, edukácie, rozvoja samostatnosti a ďalších zložiek ich podpory. |
![]() | ŽOLNOVÁ, J., KEČKÉŠOVÁ, M. Výchova, prevýchova, tak v rodinnom prostredı́, ako i v špeciálnych výchovných zariadeniach predstavujú súbor opatrení́, ktoré v danej publikácii sú spájané tak s pedagogikou, špeciálnou pedagogikou, psychológiou, právom a súvisiacimi odbormi, ako je sociálnoprávna ochrana detí́ a sociálna kuratela. Cieľom vysokoškolskej učebnice je prezentovať východiská a poznatky z výchovy v špeciálnych výchovných zariadeniach a legislatívnej podpory detí́ v rodine. Primárne je určená študentom špeciálnopedagogických a pedagogických odborov. Koncepčne je zostavená do deviatich kapitol, kde prvých päť sa venuje problematike prevýchovného procesu a následné kapitoly šesť až deväť spracúvajú legislatívnu tému ochrany dieťaťa. V prvej kapitole sa čitateľ oboznámi k rôznymi prístupmi v prevýchove v teoreticko-historickom kontexte. Druhá kapitola poskytne prehĺbené poznatky o dennom režime a prostriedkoch prevýchovy, ktoré sú jej súčasťou. Tretia a štvrtá kapitola dáva možnosť poznať sociálne zoskupenie autorít a detí́ do rôznych sociálnych skupín, v rámci ktorých deti získavajú vzájomnými interakciami nové skúsenosti s riešením výchovných situácii. Špeciálnopedagogická dokumentácia používaná v prevýchovnom procese je spracovaná v piatej kapitole. V šiestej kapitole je študentom vysvetlená sociálnoprávna ochrana dieťaťa a jej historický vývoj. Siedma kapitola sa venuje problematike ochrany dieťaťa pred sociálno-patologickým javom v súčasnosti. V kapitole je charakterizované patologické sociálne javy, ktoré ohrozujú dieťa v jeho vývine. Dôraz je v charakteristike ohrozenia dieťaťa syndrómom týrania, zneužívania a zanedbávania a v jeho legislatı́vnej ochrane. V ôsmej kapitole sa študenti oboznámia s inštitucionálnou starostlivosťou o detí, ktoré sú výchovne zanedbané. Kapitola podrobne popisuje umiestnenie dieťaťa do Centra pre deti a rodiny. Deviata kapitola dáva študentom možnosť poznania špeciálnych výchovných zariadení́ legislatívnym vymedzením a charakteristikou jej troch typov. Text vytvára priestor na teoretické poznanie a kritický pohľad na procesuálnu stránku špeciálno-pedagogickej práce v prevýchove a je východiskom pre behaviorálnu intervenciu. Publikácia je čiastkovým výstupom grantového projektu VEGA č. 1/0684/19 Evalvácia behaviorálnych intervencií v edukácii detí a žiakov s poruchami autistického spektra a inými vývinovými poruchami. |
![]() | Mikurčíková, L., Harčaríková, T., Scholtzová, I. (Eds.), 2020. Recenzovaný zborník príspevkov s názvom Špeciálnopedagogické vedecké a praxeologické problémy v kontexte transformačných procesov je výnimočný svojou tematickou veľkorysosťou, ktorá dovoľuje nahliadnuť do oblasti vedeckých skúmaní ako aj konceptov praxe v špeciálnej pedagogike, a to všetko na pozadí súčasných transformačných procesov, ktorými prechádza nielen celá spoločnosť, ale aj špeciálna pedagogika. Je výnimočný aj tým, že vznikol na základe spolupráce tvorivých pracovníkov Katedry špeciálnej pedagogiky na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove a tvorivých pracovníkov Ústavu špeciálnopedagogických štúdií a Katedry špeciálnej pedagogiky na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Špeciálnopedagogické vedecké a praxeologické problémy v kontexte transformačných procesov reflektujú aj mnohé čiastkové výstupy z projektov KEGA, VEGA a APVV na obidvoch vyššie spomenutých pracoviskách. Zborník obsahuje 24 príspevkov. Zo zamerania jednotlivých projektov je zrejmý široký vedecký záber jednotlivých riešiteľských tímov, čo evokuje skutočnosť, že súčasná paradigma špeciálnej pedagogiky je výskumne aj praxeologicky zameraná širokospektrálne a snaží sa akcentovať všetky dôležité témy, ktoré je potrebné riešiť aj v kontexte prebiehajúcich transformačných procesov a presahuje aj do viacerých príbuzných odborov. Prínos zborníka, okrem špeciálnej pedagogiky a inkluzívnej pedagogiky je viditeľný aj rámci predškolskej a elementárnej pedagogiky, sociálnej a liečebnej pedagogiky, ako aj andragogiky či sociálnej práce. |
![]() | MIKURČÍKOVÁ, Lucia, TRELLOVÁ, Ivana., MAŠTENOVÁ, Zuzana, 2020. Anglicko-slovenský a slovensko-anglický slovník aplikovanej behaviorálnej analýzy (ďalej slovník) obsahuje základné termíny z oblasti behaviorálnej analýzy ako vedy o správaní. Ambíciou prekladového terminologického slovníka bolo autorkami zdokumentovať a zjednotiť sémantiku odborných termínov používaných v aplikovanej behaviorálnej analýze z anglického jazyka a tým umožniť jednoznačné a zrozumiteľné využívanie slovenskej terminológie v tejto oblasti v každodennej praxi. Zároveň môže byť slovník nápomocný pri realizácii výskumnej a publikačnej činnosti v behaviorálnej analýze. Slovník obsahuje viac ako 900 najpoužívanejších termínov. V tejto podobe je určený predovšetkým behaviorálnym analytikom a ďalším odborníkom rôznych pomáhajúcich profesií, ktorí pri svojej práci využívajú poznatky z aplikovanej behaviorálnej analýzy, ale aj študentom aplikovanej behaviorálnej analýzy, pedagogiky, špeciálnej pedagogiky, liečebnej pedagogiky, psychológie, či sociálnej práce. |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, 2020. Anotácia: Vedecká monografická práca sa zaoberá problematikou špecifického obrazu identity a tvorby Rómov v slovenskej literatúre pre deti a mládež, ako aj reflexiou detskej rómskej postavy so sociálnym znevýhodnením a emocionálnom prežívaní inakosti. Emocionálny svet detskej (chlapčenskej a dievčenskej) rómskej postavy so sociálnym znevýhodnením sa interpretuje vo vybraných textoch v tvorbe rómskych i nerómskych autorov – Jakubko (1959) od slovenskej autorky H. Zelinovej, Vtáčatko Koráločka/Čirikloro Mirikloro (1996) od slovenskej autorky D. Hivešovej-Šilanovej, Biely Cigánik (1970) od macedónskeho autora V. Podgoreca, Katka z poslednej lavice (1979) od maďarskej autorky M. Halasiovej, Katici (1977) od švédskej rómskej autorky K. Taikonovej, Príbehy svätené vetrom s podtitulom O cigánskej duši (2004) od slovenského rómskeho autora Ľ. Didiho, a to v kontexte genderovej, kultúrnej a sociálnej odlišnosti, intenzívneho vnímania dôsledkov sociálneho hendikepu a inakosti (rómsky pôvod), chudoby, krivdy, nespravodlivosti, rasovej diskriminácie či absencie statusu detstva. Poznanie identity Rómov, jej špecifík a životnej filozofie v tvorbe rómskych i nerómskych autorov bolo spoločným východiskom pri autentickom umeleckom stvárnení prežívaných emócií detí a dospelých postáv z rómskeho etnika žijúceho v sociálnej chudobe a predsudkoch zo strany majoritnej spoločnosti, čo môže byť vhodným prostriedkom k realizácii školskej a sociálnej inklúzie rómskej minoritnej skupiny do majoritnej spoločnosti. |
![]() | VALENTA, Milan, MORÁVKOVÁ KREJČOVÁ, Lenka, HLEBOVÁ, Bibiána, a kol., 2020. Anotácia: Zámer dvoch kapitol v kolektívnej odbornej monografii súvisí s pragmatickým uplatnením inkluzívno-edukačného prístupu vo výchove a vzdelávaní žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v pedagogickej praxi na základných školách na Slovensku, ktorý sústreďuje pozornosť na problematiku rozvíjania čitateľskej kompetencie žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia v mladšom školskom veku, a to prostredníctvom stimulácie čiastkových kognitívnych funkcií (vizuálne členenie, resp. diferenciácia pozadia a figúry, vizuálna diferenciácia tvarov, vizuálna pamäť, auditívne členenie, resp. diferenciácia figúry a pozadia, auditívna diferenciácia reči, auditívna pamäť, intermodálne vzťahy, vnímanie časového sledu, taktilno-kinestetické vnímanie, priestorová orientácia) ako prediktorov zvyšovania úrovne ich čitateľskej kompetencie a celkovej školskej úspešnosti. |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, ŠIMKOVÁ, Patrícia, 2019. Anotácia: Vedecká monografia sa zaoberá problematikou diagnostiky a stimulácie čitateľskej kompetencie žiakov so stredným stupňom mentálneho postihnutia v staršom školskom veku edukovaných na špeciálnej základnej škole vo vzdelávacom variante B. Vychádza z aktuálnych problémov edukácie týchto žiakov, ktoré súvisia s výrazným oneskorením ich osobnostného a intelektuálneho vývinu, ako aj s deficitmi v percepčných, motorických a kognitívnych funkciách. Zámer realizovaného výskumu a interpretácia jeho výsledkov súvisí s procesom rozvíjania čitateľskej kompetencie (technika a spôsob čítania, porozumenie čítaného textu) týchto žiakov, a to na základe cielenej stimulácie diagnostikovaných deficitov v percepčných, motorických a kognitívnych funkciách prostredníctvom modifikovaného stimulačného programu HYPO – Cvičenie pre deti predškolského a mladšieho školského veku na posilnenie percepčno-motorických a kognitívnych funkcií vrátane pozornosti (Michalová, 2015). Výsledky výskumu sú inšpiratívne pre odborníkov v oblasti špeciálnej a inkluzívnej pedagogiky a kognitívnej psychológie. |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, VOJTEKOVÁ, Gabriela, 2018. Anotácia: Vedecká monografia sa zaoberá problematikou kognitívnej stimulácie čitateľskej kompetencie žiakov z marginalizovaných rómskych komunít s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia edukovaných v 4. ročníku na špeciálnej základnej škole. Výskum sa zameriava na statické testovanie žiakov pri zisťovaní úrovne čitateľskej kompetencie a dynamické testovanie pri zisťovaní úrovne kognitívnych funkcií, ako aj na zisťovanie vzťahu kognitívnych funkcií s procesom osvojovania čitateľskej kompetencie žiakov. Špeciálnopedagogická intervencia v procese rozvíjania čitateľskej kompetencie spočívala v tvorbe a aplikácii stimulačného programu na rozvíjanie kognitívnych funkcií žiakov, zostaveného na základe metodiky dynamického testovania kognitívnych funkcií podľa diagnostického nástroja ACFS-cz (2014). Prínos realizovaného výskumu spočíva v zaznamenaní efektívnosti aplikácie zostaveného kognitívneho stimulačného programu na čitateľskú kompetenciu u vybraných respondentov výskumu. Výsledky výskumu sú inšpiratívne pre odborníkov v oblasti špeciálnej a inkluzívnej pedagogiky a kognitívnej psychológie. |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, 2018. Anotácia: Vysokoškolská učebnica vychádza z teoretických východísk o sociálne znevýhodnenom prostredí (marginalizované rómske komunity), o špecifických kognitívnych, emocionálnych a psychosociálnych osobitostiach detí/žiakov pochádzajúcich z tohto prostredia, ako aj o ich edukácii v podmienkach školskej integrácie/inklúzie na Slovensku. Svoju pozornosť sústreďuje na oblasť jazyka a reči, nakoľko materinským jazykom detí/žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia (z marginalizovaných rómskych komunít) je rómčina (rómske nárečie), a to v procese rozvíjania ich komunikačnej a čitateľskej kompetencie, ktorá môže do značnej miery pozitívne ovplyvniť ich pripravenosť na vstup do školy v predškolskom veku a školskú úspešnosť v mladšom školskom veku. Vzhľadom na to, že u detí/žiakov so sociálne znevýhodneného prostredia (z marginalizovaných rómskych komunít) sa často vyskytuje narušená komunikačná schopnosť, narušený vývin reči, poruchy čítania, písania a pravopisu, ako aj deficity v ich motorických, percepčných a kognitívnych funkciách, špeciálnopedagogická diagnostika a intervencia je zameraná na tieto problémové oblasti. Prezentované intervenčné námety boli overované v špeciálnopedagogickej praxi v procese rozvíjania komunikačnej a čitateľskej kompetencie detí/žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. V dôsledku toho sa považujú za inšpiratívne pre pedagogickú prax aj v kontexte edukácie detí/žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia v podmienkach školskej integrácie/inklúzie na základných školách na Slovensku. |
![]() | HUČÍK, Ján, MIKURČÍKOVÁ, Lucia, (Eds.) 2018. Vysokoškolská učebnica s názvom Špeciálna pedagogika pre pomáhajúce profesie II (2018) nadväzuje na prvý diel vysokoškolskej učebnice (Kožárová, J. a kol. Špeciálna pedagogika pre pomáhajúce profesie I.). Druhý diel vysokoškolskej učebnice pozostáva z 10 kapitol, v ktorých sa autori venujú otázkam včasnej intervencie, komunikácie, edukácie a prechodu do pracovného procesu, ale aj kompenzačným, rehabilitačným a didaktickým pomôckam a podpore rodiny v procese starostlivosti o osoby s mentálnym postihnutím (doc. Mgr. Ján Hučík, PhD.), s telesným postihnutím (doc. PhDr. E. Kollárová, CSc.), so zrakovým postihnutím (PaedDr. Pavlína Baslerová, PhD.), so sluchovým postihnutím (doc. Mgr. Margita Schmidtová, PhD.), s narušenou komunikačnou schopnosťou (PhDr. Alena Hučíková), s vývinovou poruchou učenia a poruchou aktivity a pozornosti (PhDr. Alena Hučíková), s poruchou správania (Mgr. Jarmila Žolnová, Ph.D.), s viacnásobným postihnutím (PaedDr. Lucia Mikurčíková, Ph.D., BCBA), s výnimočným nadaním (Mgr. Monika Nedeľková) a osoby zo sociálne znevýhodneného prostredia (doc. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD.). |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, a kol., 2016. Anotácia: Vysokoškolská učebnica od kolektívu autorov predstavuje teoretický i praktický učebný manuál pre študentov pedagogických fakúlt na skvalitnenie ich pregraduálnej vysokoškolskej prípravy na špeciálnu edukáciu žiakov s mentálnym postihnutím na špeciálnych základných školách, ako aj v podmienkach školskej integrácie a inklúzie na základných školách. Po teoretických východiskách z didaktiky a špeciálnej didaktiky jednotlivé kapitoly prezentujú problematiku špeciálnej didaktiky vybraných predmetov – slovenský jazyk a literatúra, prírodovedné predmety, pracovné vyučovanie, hudobná výchova, výtvarná výchova, telesná a športová výchova. Ich obsahom je kurikulum a ciele predmetu, metodika vyučovania, zhrnutie a kľúčové slová, literatúra, otázky a úlohy na zopakovanie, ako aj terminologický a výkladový slovník. |
![]() | HREBEŇÁROVÁ, Lucia, 2016. Vysokoškolská učebnica prezentuje základné východiská výchovy a vzdelávania osôb s viacnásobným postihnutím. Je určená študentom študijného odboru špeciálna pedagogika, ale i študentov iných príbuzných odborov. Koncepčne pozostáva zo štyroch kapitol, ktoré sa venujú teoretickým východiskám edukácie osôb s viacnásobným postihnutím, špeciálnopedagogickej diagnostike osôb s viacnásobným postihnutím, výchove a vzdelávaniu osôb s viacnásobným postihnutím a inkluzívnej edukácii detí a žiakov s viacnásobným postihnutím. |
![]() | ŽOLNOVÁ, Jarmila, SEMANOVÁ, Anna, 2016. Vysokoškolská učebnica vychádza z potreby vytvorenia informačného zdroja sumarizujúceho základné poznatky z oblasti edukácie žiakov so psychosociálnym narušením na základnej škole. Spracovanie textu môže poslúžiť ako východisko na hľadanie spôsobov, ako skvalitniť proces učenia a prežívania sociálnych vzťahov v školskom prostredí. Inovatívny prvok spočíva najmä v poznaní, že aj napriek zlyhaniu výchovných účinkov v školách hlavného prúdu, ktoré môžu u žiaka spôsobiť výchovné ťažkosti, poznáme stratégie výchovného a vzdelávacieho ovplyvňovania správania, ktoré pracujú s pozitívnymi možnosťami rozvoja žiaka. |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, ĎORĎOVIČOVÁ, Jana, PALKOVÁ, Veronika, 2015. Anotácia: Zámer vedeckej monografie (v anglickom jazyku) vyplýva zo súčasného problému, ktorý spočíva v realizácii plnohodnotnej a funkčnej školskej integrácie žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia na základných školách. Svoju pozornosť sústreďuje na problematiku rozvíjania čitateľskej kompetencie (technika a spôsob čítania, porozumenie čítaného textu) prostredníctvom stimulácie čiastkových kognitívnych funkcií. Cieľom monografickej práce bolo analyzovať vzťah medzi vybranými čiastkovými kognitívnymi funkciami v kontexte rozvíjania čitateľskej kompetencie žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia vzdelávaných v školskej integrácii v 4. ročníku na základnej škole. Výsledky realizovaného výskumu potvrdzujú opodstatnenosť výskumného problému a sú inšpiratívne pre odborníkov v oblasti špeciálnej a inkluzívnej pedagogiky a kognitívnej psychológie. |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, ĎORĎOVIČOVÁ, Jana, PALKOVÁ, Veronika, 2015. Anotácia: Vedecká monografia je teoretickým i praktickým spracovaním problematiky kognitívnej stimulácie čitateľskej kompetencie žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia edukovaných v podmienkach školskej integrácie na základných školách, a to na základe cieleného kreovania kognitívneho stimulačného programu ako doplnku školského kurikula v predmete slovenský jazyk a literatúra. Cieľom monografie je overovanie efektívnosti zostaveného kognitívneho stimulačného programu (zameraného na rozvíjanie čiastkových kognitívnych funkcií) na skvalitnenie úrovne čitateľskej kompetencie (techniky a spôsobu čítania, čítania s porozumením) žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia edukovaných v individuálnej školskej integrácii v 4. ročníku základnej školy, a to na vyučovacích hodinách slovenského jazyka a literatúry. Výsledky realizovaného výskumu potvrdzujú opodstatnenosť výskumného problému a sú inšpiratívne pre odborníkov v oblasti špeciálnej a inkluzívnej pedagogiky a kognitívnej psychológie. |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, ĎORĎOVIČOVÁ, Jana, 2015. Anotácia: Vysokoškolská učebnica prezentuje teoretický i praktický učebný manuál pre študentov pedagogických fakúlt na skvalitnenie ich pregraduálnej prípravy na profesiu učiteľa žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia v podmienkach školskej integrácie a inklúzie na základnej škole. Teoretickým východiskom je filozofia inkluzívnej edukácie žiakov s mentálnym postihnutím na základnej škole, ako aj determinanty ovplyvňujúce proces rozvíjania komunikačnej a čitateľskej kompetencie týchto žiakov. Súčasťou učebnice je metodika projektového vyučovania žiakov v 4. ročníku základnej školy s integráciou žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia pri práci s vybraným rómskym literárnym textom ako východisko školskej integrácie/inklúzie žiakov s mentálnym postihnutím. |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, 2015. Anotácia: Zámer odbornej monografie (v anglickom jazyku) spočíva v sprostredkovaní špecifickosti rómskej literatúry pre deti a mládež na Slovensku prostredníctvom vybraného literárneho žánru – rómska rozprávka (paramisi), ako aj možnosti jej edukačného využitia v primárnom vzdelávaní žiakov pochádzajúcich z rómskej minoritnej skupiny v rámci ich inkluzívnej edukácie so zreteľom na rozvíjanie kognitívnych a nonkognitívnych schopností a zvyšovanie úrovne školskej úspešnosti. Monografia súčasne poukazuje na posilňovanie sebaidentifikácie rómskych žiakov k vlastnému etniku a jej kultúrnym tradíciám, ako aj na akceptovanie a tolerovanie akejkoľvek inakosti v každodennom živote všetkých žiakov. |
![]() | BARFIELD, Susan, HLEBOVÁ, Bibiána, CINA, Stanislav, 2015. Anotácia: Detská kniha je adaptáciou rovnomennej rozprávky Deti Slnka od D. Hivešovej-Šilanovej z knihy Vtáčatko Koráločka, ktorá je koncipovaná v podobe leporela v trojjazyčnej mutácii (slovenský, anglický, rómsky jazyk) pre deti v predškolskom veku. Kniha vznikla v rámci spolupráce Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove s Fullbrightovou komisiou v USA a Akademickou informačnou agentúrou (SAIA). Jej cieľom je prispieť k lepšiemu porozumeniu a väčšej tolerancii majoritnej a minoritnej kultúry na Slovensku, ako aj k posilňovaniu sebaidentifikácie Rómov k vlastnému etniku v predprimárnom stupni vzdelávania v materskej škole. |
![]() | ŽOLNOVÁ, Jarmila, VIŠŇOVSKÁ, Jana, MAJHEROVÁ, Mária, 2015. Cieľom monografie bolo popísať premenné životnej spokojnosti hodnotené deťmi s poruchami správania na stredných odborných školách pri reedukačných centrách a zistené dáta komparovať s hodnotením životnej spokojnosti deťmi na stredných odborných školách hlavného prúdu vzdelávania s odporúčaniami pre špeciálnopedagogických zamestnancov v reedukačných centrách. |
![]() | HREBEŇÁROVÁ, Lucia, HUČÍK, Ján, HUČÍKOVÁ, Alena, ŽOLNOVÁ, Jarmila, 2015. Cieľom vysokoškolskej učebnice je v teoretickej rovine rozpracovať vybrané okruhy inkluzívnej edukácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami s dôrazom na edukáciu žiakov s viacnásobným postihnutím, legislatívne východiská individuálneho začlenenia a tvorbu individuálneho vzdelávacieho programu. |
![]() | BARFIELD, Susan, HLEBOVÁ, Bibiána, CINA, Stanislav, 2014. Anotácia: Detská kniha je adaptáciou rovnomennej rozprávky Deti Slnka od D. Hivešovej-Šilanovej z knihy Vtáčatko Koráločka, ktorá je koncipovaná v podobe leporela v trojjazyčnej mutácii (slovenský, anglický, rómsky jazyk) pre deti v mladšom školskom veku. Kniha vznikla v rámci spolupráce Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove s Fullbrightovou komisiou v USA a Akademickou informačnou agentúrou (SAIA). Jej cieľom je prispieť k lepšiemu porozumeniu a väčšej tolerancii majoritnej a minoritnej kultúry na Slovensku, ako aj k posilňovaniu sebaidentifikácie Rómov k vlastnému etniku v primárnom stupni vzdelávania na základnej škole. |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, BARFIELD, Susan, 2014. Anotácia: Metodický manuál pre učiteľov a vychovávateľov (nielen) rómskych detí a žiakov nadväzuje na detskú knihu Deti Slnka/Children of the Sun/Khameskere čhave. Obsahuje námety na edukačné využitie rómskej rozprávky v trojjazyčnej mutácii (slovenský, anglický, rómsky jazyk) v rámci multikultúrnej, emocionálnej a jazykovo-komunikačnej výchovy (nielen) rómskych detí a žiakov v predprimárnom a primárnom stupni vzdelávania s cieľom vzájomného poznávania, tolerovania a akceptovania rôznych kultúr na Slovensku, ako aj prekonávania jazykových bariér nielen v školskom prostredí. |
![]() | ŽOLNOVÁ, Jarmila, 2014. Vysokoškolská učebnica rieši problematiku predškolskej edukácie detí s problémovým správaním. Teoretické východiská sa opierajú o koncepciu rámcovo vymedzenú kurikulárnym dokumentom s dôrazom na základné kompetencie dieťaťa. Intervencie zostavená na princípoch podpory, posilňovania vhodného správania a doprevádzania dieťaťa dôstojne na ceste poznávania seba samého a sveta okolo neho je východiskovým uzlom, z ktorého sa odvíja praktická edukačná realita. |
![]() | HREBEŇÁROVÁ, Lucia, 2013. Vedecká monografia prezentuje výsledky výskumu v oblasti špeciálnej edukácie žiakov s ťažkým a hlbokým mentálnym postihnutím v špeciálnych základných školách a v základných školách z hľadiska ich sociálnych a komunikačných interakcií s učiteľmi, asistentmi učiteľa a rovesníkmi, ako aj z hľadiska správania sa tejto skupiny žiakov v špeciálnych základných školách a špeciálnych triedach pri základných školách. |
![]() | ŽOLNOVÁ, Jarmila, 2013. Cieľom vysokoškolskej učebnice je poskytnúť sumarizáciu základov z vedného odboru špeciálnej pedagogiky – pedagogika psychosociálne narušených. Koncepčne pozostáva zo šiestich kapitol, v ktorých sú vymedzené teoretické základy vedného odboru, odborné termíny, ich charakteristika, historický koncept starostlivosti o jedincov s narušením. Ďalej je spracovaný komplexný prístup systémom ucelenej podpory v podmienkach škôl a školských zariadení. |
![]() | HUČÍK, Ján a kolektív, 2013. Kolektív siedmych autorov (T. Dubayová, A. Hučíková, S. Laca, M. Schavel, V. Tkáč, J. Žolnová) pod vedením Jána Hučíka v publikácii sledujú problematiku života a postavenie osoby s mentálnym postihnutím v spoločnosti. Snažia sa ju predstaviť v multiodborovom pohľade ako schopnú inklúzie a socializácie a to za podpory a prostredníctvom rodiny, školy a rôznych inštitúcií, cirkvi a ďalších pomáhajúcich profesií. |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, 2011. Anotácia: Zostavený slovník je prvým pokusom o komplexné spracovanie autorov rómskej literatúry pre deti a mládež na Slovensku, prezentuje 120 portrétov rómskych (59) a nerómskych (61) autorov pôvodnej a prekladovej rómskej literatúry. Slovníkové heslo o autorovi rómskej literatúry pre deti a mládež tvorí krátka biografia, chronologický prehľad žánrov rómskej literatúry pre deti a mládež, príp. pre dospelých, ohlasy literárnej kritiky, bibliografia autorovej tvorby, ako aj literárne a internetové pramene použité pri zostavovaní hesla. Slovník je súčasne podnetný vysokoškolský učebný text pre študentov pedagogických i filozofických fakúlt humanitného zamerania. |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, a kol., 2011. Anotácia: Kolektívna vedecká monografia sa zaoberá prezentáciou výsledkov literárnohistorického výskumu miesta Rómov v slovenskej literatúre pre deti a mládež, a to v kontexte pôvodnej a prekladovej literatúry na základe medzníkov literárnohistorického vývinu literatúry pre deti a mládež na Slovensku podľa literárneho historika Ondreja Sliackeho (v troch vývinových obdobiach: od 30. do 60. rokov 20. storočia, od 60. rokov 20. storočia do roku 1989, od roku 1989 po súčasnosť). V centre pozornosti autorov monografie je aj interpretácia umeleckého obraz Rómov v literárnej intencionálnej a neintencionálnej tvorbe vybraných rómskych i nerómskych autorov na Slovensku. |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, 2010. Anotácia: Vysokoškolské učebné texty prezentujú typické a špecifické znaky rómskej identity (romipen), ktoré identifikujú na základe interpretácie vybraných kníh rómskych rozprávok (paramisa) od rómskych autorov: Dezider Banga (Čierny vlas. Cigánske rozprávky), J. Berky-Ľuborecký (Sny o šťastí), E. Lacková (Rómske rozprávky/Romane paramisa). Učebné texty majú interdisciplinárny charakter s prenikom do multikultúrnej a emocionálnej výchovy žiakov v primárnom stupni vzdelávania na základnej škole, a to pri práci s vybranými rómskym rozprávkami a 18 stratégiami rozvíjania tvorivého a kritického myslenia žiakov. |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, 2009. Anotácia: Vedecká monografia prezentuje prvé výsledky literárnohistorického výskumu rómskej literatúry na Slovensku, a to v rámci tvorby rómskych i nerómskych autorov v intencionálnej a neintencionálnej pôvodnej a prekladovej tvorbe pre deti a mládež. Súčasťou monografie je aj krátky biografický slovník najvýznamnejších autorov rómskej literatúry na Slovensku, ako aj problematika rozvíjania multikultúrnej a emocionálnej výchovy žiakov v primárnom stupni vzdelávania na základnej škole prostredníctvom rómskeho literárneho textu s vybranými námetmi na realizáciu projektového vyučovania (pri práci s rómskou rozprávkou Vtáčatko Koráločka od D. Hivešovej-Šilanovej). |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, 2009. Anotácia: Vysokoškolské učebné texty ponúkajú študentom pedagogických fakúlt základy rozvíjania jazykovej, komunikačnej a čitateľskej kompetencie žiakov s mentálnym postihnutím a špecifickými vývinovými poruchami učenia (dyslexia, dysgrafia, dysortografia) v mladšom školskom veku s pragmatickým využitím v edukácii týchto žiakov na špeciálnych základných školách a základných školách. Súčasťou textov sú aj praktické námety na rozvíjanie jazykovej a čitateľskej kompetencie žiakov, ako aj terapeuticko-formatívne prístupy, ktoré sú inšpiratívne aj v rámci voľnočasových aktivít detí mimo vyučovania (napr. v školskom klube detí, v literárnom krúžku, v krúžku tvorivej dramatiky). |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, 2008. Anotácia: Vysokoškolské učebné texty prezentujú genézu kníh Ľuda Ondrejova – slovenského spisovateľa pre deti a mládež v ich druhovej i žánrovej pestrosti. Za hlavné Ondrejovove podnety k detskej tvorbe sa považuje najmä autorov blízky vzťah k deťom a spomienky na vlastné detstvo. Inšpiráciu autor nachádzal aj v každodennom živote, v kontakte s ľuďmi a pozorovaním ich vzťahu k prírode, predovšetkým k zvieratám. Na Ľuda Ondrejova dokázala veľmi emotívne zapôsobiť vždy taká udalosť, ktorá bola spojená s nespravodlivosťou, neľudským zaobchádzaním alebo inou porobou človeka či zvieraťa. Svoj protest proti nehumánnym pomerom a neľudskému zaobchádzaniu s človekom či prírodou autor vyjadril aj vo svojich knihách pre detského a mladého čitateľa, ktoré vznikali paralelne s jeho literárnou tvorbou pre dospelých. Prílohou antológie je multimediálne CD pod názvom Ľudo Ondrejov v literárnohistorickej recepcii. |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, 2007. Anotácia: Vedecká monografia prezentuje výsledky literárnohistorického výskumu ľudskej a umeleckej osobnosti slovenského spisovateľa Ľuda Ondrejova v kontexte literatúry pre deti a mládež na Slovenku, a to na základe dobovej literárnohistorickej recepcie (30. – 50. roky 20. storočia) a novodobej literárnohistorickej recepcie (druhá polovica 20. a začiatok 21. storočia). Na základe komparácie získaných poznatkov monografia odhaľuje nové informácie z obdobia autorovho ľudského zlyhania, čím vytvorila konkrétnejší obraz o autorovej ľudskej i umeleckej osobnosti. V monografii sa poukazuje na to, že na spisovateľa Ľuda Ondrejova sa vzťahuje tzv. autorský mýtus, čiže jeho dobový obraz nemusí byť objektívne pravdivý. Vníma sa ako fikcia, ktorá sprevádza aj autorovu tvorbu pre deti a mládež a podmieňuje jej porozumenie. Ľudo Ondrejov sa stal súčasťou kontextu tej tvorby pre mládež, ktorá svojou umeleckou hodnotou a aktuálnosťou nadobudla charakter nadčasovosti. Svedčia o tom nielen reedície Ondrejovových kníh pre deti a mládež, nové pohľady literárnej kritiky, ale aj odozva jeho osobnosti a diela v rôznych žánroch slovesného i mimoliterárneho umenia. |
![]() | ŽOLNOVÁ, Jarmila, 2007. V monografii si autorka si kladie za cieľ poznať triednu klímu z percepcie žiakov v odborných školách pri reedukačných centrách. Zameriava sa na deskripciu a identifikáciu premenných ukazovateľov psychosociálnej klímy a komunikačnej klímy. |
![]() | HLEBOVÁ, Bibiána, 2006. Anotácia: Teoreticko-metodologickým východiskom vysokoškolských učebných textov je aplikácia nových trendov do vyučovacieho procesu, ktoré spočívajú v zohľadnení komunikatívneho aspektu a kooperačného školského dialógu, čiže takých pedagogických postupov, ktoré by nenarúšali optimálnu atmosféru vzdelávania a výchovy (nielen) rómskych asistentov učiteľov. Východiskom boli aktuálne jazykovedné a literárnovedné didaktické materiály, ktoré smerovali k zdokonaľovaniu ich čitateľskej, jazykovej i komunikačnej gramotnosti v slovenskom jazyku. Prostriedkom na splnenie tejto požiadavky boli vybrané literárne texty rôznych žánrov ľudovej a umelej slovesnej tvorby adresovanej predovšetkým detskému a mladému čitateľovi. Tie tvorili dôležitú východiskovú bázu zaujímavých tém na to, aby mal študent – budúci asistent učiteľa o čom hovoriť, dostatok prostriedkov na to, aby svoje výpovede vedel primerane skonštruovať, sformulovať, vytvárať komunikačné situácie a aby sa aktívne zapájal do ich priebehu. |