Základné informácie
Typ akreditácie: Erasmus charta pre vysokoškolské vzdelávanie
Obbdobie platnosti: 2021-2027
Call: EACEA-03-2020-1
Project: 101013164-PU
Referenčné číslo akreditácie / ECHE Reference code: SK PRESOV01
Certificate award letter (2021-2027) ►
Erasmus charta univerzity (ECHE - Erasmus Charter for Higher Education) zabezpečuje všeobecný rámec pre všetky európske aktivity spolupráce, ktoré chce univerzita realizovať v rámci Programu Erasmus+. Pridelenie ECHE Európskou komisiou dáva univerzitám oprávnenie žiadať o finančné prostriedky na aktivity KA1, KA2, a i.
ERASMUS ID kód: SK PRESOV01
OID: E10197540
Jedinečný identifikátor OID (Organisation Identification) je 9-miestny kód začínajúci písmenom E, ktorý musí získať každá organizácia, ktorá sa chce zapojiť do decentralizovaných akcií programu Erasmus+, či už ako žiadateľ alebo ako partner v projekte.Pre takéto žiadosti musí byť organizácia zapísaná v Registri organizácií a musí mať svoje identifikačné číslo OID. Výnimku tvoria len zahraničné partnerské organizácie v sektore OVP v Kľúčovej akcii 1 (KA 1) Vzdelávacia mobilita jednotlivcov. Každá organizácia má byť registrovaná len raz.Register organizácií: https://webgate.ec.europa.eu/erasmus-esc/organisation-registration/screen/home Do databázy vstupuje záujemca cez svoju „identitu“ v EU login.Inštrukcie aj video návod sú zverejnené na www.erasmusplus.sk, v časti „Ako získať grant“. Poznámka: V minulosti sa vo všetkých formulároch používal kód PIC a organizácie sa registrovali v Účastníckom portáli. Tieto registrácie boli väčšinou automaticky prenesené do Registra organizácií, kde stačí registráciu vyhľadať a zistiť tak svoje nové registračné číslo OID. Nováčikovia sa musia registrovať.
PIC CODE : 997908647*
Participant identification Code (PIC) je identifikačný kód inštitúcie/organizácie, ktorá sa chce zapojiť do programu Erasmus+, či už ako žiadateľ alebo partner v projekte. Ide o jedinečné identifikačné číslo a každá inštitúcia môže mať pridelené len jedno takéto číslo PIC. Bez daného identifikačného čísla sa inštitúcia nemôže zapojiť do projektov realizovaných v rámci Erasmus+.
Centrálny register Európskej Komisie
pre vyhľadávanie OID, PIC a ďalších informácií o inštitúciách zapojených do programu Erasmus+ ►
______________________
* Pôvodný PIC kód: 949160230 už nie je platný
Official Registration number (IČO): 17070775
VAT number (IČ DPH): SK2020980082
ZÁVÄZOK K DODRŽIAVANIU ZÁSAD CHARTY ERASMUS (ECHE)
Certifikát o pridelení ECHE (2021-2027) ►
Výzva: EACEA-03-2020-1
Projekt: 101013164 — PU
ECHE referenčný kód: SK PRESOV01
Vyhlásenie
Dolupodpísaný štatutárny zástupca vyhlasuje, že po pridelení ECHE pre vysokoškolské vzdelávanie, bude inštitúcia, ktorú zastupujem dodržiavať nasledovné zásady:
Bude v plnej miere dodržiavať princípy transparentnosti, podporovať inklúziu a eliminovať diskrimináciu v súlade so zásadami stanovenými v programe.
Zaistí rovnaký a spravodlivý prístup a príležitosti súčasným a potenciálnym účastníkom zo všetkých prostredí, s osobitnou pozornosťou k začleneniu osôb s obmedzenými príležitosťami.
Zaistí plne automatické uznávanie všetkých kreditov (na základe Európskeho systému prenosu a zhromažďovania kreditov - ECTS) získaných za výsledky / výstupy vzdelávania, ktoré boli dosiahnuté počas obdobia štúdia / odbornej prípravy v zahraničí na uspokojivej úrovni, vrátane zmiešaných mobilít.
Nebude účtovať žiadne poplatky za školné, registráciu, skúšky alebo prístup do laboratórnych a knižničných zariadení pre prichádzajúcich študentov za účelom štúdia.
Zabezpečí kvalitu aktivít v rámci mobilít a projektovej spolupráce a to tak vo fáze podávania žiadostí ako aj počas ich realizácie.
Implementuje priority programu:
Realizáciou nevyhnutných krokov potrebných pre implementáciu digitalizácie manažmentu mobilít v súlade s technickými normami iniciatívy Európskej študentskej karty (European Student Card Initiative).
Propagáciou postupov šetrných k životnému prostrediu pri všetkých činnostiach súvisiacich s programom.
Podporovaním účasti jednotlivcov s obmedzenými príležitosťami v programe.
Podporovaním občianskej angažovanosti a povzbudzovaním študentov a zamestnancov, aby sa zapojili do verejného života ako aktívni občania pred, počas a po účasti na mobilite alebo v projekte.
PRI ÚČASTI NA AKTIVITÁCH V RÁMCI MOBILITY
Pred mobilitou
Zaistí, aby výberové konania na aktivity v rámci mobility boli férové, transparentné, zrozumiteľné a riadne zdokumentované.
Bude publikovať a pravidelne aktualizovať katalóg kurzov na webovej stránke inštitúcie v dostatočnom časovom predstihu pred obdobím mobility tak, aby bol dobre dostupný pre všetky strany a umožnil mobilným študentom ľahký prístup k informáciám o kurzoch, ktoré budú navštevovať.
Bude zverejňovať a pravidelne aktualizovať informácie o spôsobe hodnotenia (klasifikácie, udeľovania známok) pre všetky študijné programy. Zaistí, aby študenti dostávali jasné a transparentné informácie o postupoch uznávania a prenosu hodnotení.
Realizuje mobility za účelom štúdia a výučby iba v rámci predchádzajúcich dohôd medzi inštitúciami. Tieto dohody vymedzujú úlohy a povinnosti príslušných strán, ako aj ich záväzok k uplatňovaniu dohodnutých spoločných kritérií kvality pri výbere, príprave, prijímaniu, podpore a integrácii účastníkov mobilít.
Zabezpečí aby boli odchádzajúci účastníci mobilít dobre pripravení na zahraničné aktivity, vrátane kombinovanej mobility, realizáciou aktivít potrebných na dosiahnutie primeranej úrovne jazykových znalostí a rozvoja medzikultúrnych spôsobilostí účastníkov.
Zaistí, aby mobility študentov a zamestnancov vychádzali z vopred potvrdených dohôd o štúdiu pre študentov (Learning Agreement for Sudents) a dohody o mobilite pre zamestnancov (Mobility Agreement for Saff) uzavretých medzi vysielajúcou a prijímajúcou inštitúciou alebo podnikom a účastníkmi mobilít.
Poskytne aktívnu podporu prichádzajúcim účastníkom mobilít pri hľadaní a zabezpečovaní ubytovania.
Prichádzajúcim a odchádzajúcim účastníkom mobilít poskytne asistenciu pri získavaní víz.
Ak je to potrebné, poskytne asistenciu spojenú so zabezpečením poistenia pre prichádzajúcich a odchádzajúcich účastníkov mobilít.
Zaistí, aby si boli študenti vedomí svojich práv a povinností, definovaných v Erasmus charte študentov (Erasmus Student Charter).
Počas mobility
Zabezpečí rovnaké zaobchádzanie a kvalitu poskytovaných služieb pre prichádzajúcich študentov.
Bude presadzovať opatrenia vedúce k zvýšeniu bezpečnosti odchádzajúcich a prichádzajúcich účastníkov mobilít.
Integruje prichádzajúcich účastníkov mobilít medzi ostatných študentov a do každodenného života inštitúcie. Podporí ich v tom, aby vystupovali ako reprezentanti programu a zdieľali svoje skúsenosti nadobudnuté počas mobility.
Zabezpečí primeraný mentoring (odborné vedenie) a podporu pre účastníkov zmiešaných mobilít.
Poskytne prichádzajúcim účastníkom mobilít primeranú jazykovú podporu.
Po mobilite
Včas, spravidla ku koncu obdobia mobility, poskytne prichádzajúcim študentom a ich vysielajúcim inštitúciám úplný a presný výpis o výsledkoch štúdia (Transcripts of Records).
Zaistí, aby všetky kredity ECTS získané za študijné výsledky počas obdobia štúdia, resp. odbornej prípravy v zahraničí vrátane zmiešanej mobility boli plne automaticky uznané tak, ako je to dohodnuté v zmluve o štúdiu (Learning Agreement) a potvrdené výpisom výsledkov (Transcript of Records), resp. osvedčením o stáži (Traineeship Certificate). Bezodkladne sa zapíšu do záznamov študenta a uznajú sa ako adekvátne hodnotenie realizovaných aktivít bez dodatočného preskúšania študenta. Hodnotenia bude možné nájsť vo výpise výsledkov štúdia a v dodatku k diplomu (the Diploma Supplement).
Zabezpečí zapísanie uspokojivo ukončených študijných aktivít v rámci mobilít, resp. o činností týkajúcich sa stáží do záverečného hodnotenia výsledkov štúdia študenta (the Diploma Supplement).
Bude povzbudzovať a podporovať účastníkov aby po návrate z mobilít pôsobili ako ambasádori Programu, propagovali výhody mobilít a aktívne sa zapájali do budovania komunity absolventov.
Zabezpečí, aby boli zamestnancom uznané ich pedagogické aktivity a činnosti odbornej prípravy vykonávané počas mobility na základe dohody o mobilite (Mobility Agreement), v súlade so strategickými zámermi inštitúcie.
PRI ÚČASTI NA EURÓPSKYCH A MEDZINÁRODNÝCH PROJEKTOCH SPOLUPRÁCE
Zabezpečí, aby aktivity v rámci spolupráce prispievali k napĺňaniu strategických zámerov inštitúcie.
Bude propagovať príležitosti, ktoré ponúkajú projekty spolupráce a poskytne primeranú podporu zamestnancom a študentom, ktorí majú záujem participovať na týchto aktivitách nie len počas podávania žiadosti ale aj počas ich realizácie.
Zaistí, aby spolupráca viedla k udržateľným výsledkom a aby bol ich dopad prospešný pre všetkých zapojených partnerov.
Podporí aktivity partnerského učenia sa a využívania výsledkov projektov spôsobom, ktorý maximalizuje ich dosah na jednotlivcov, zapojené inštitúcie ako aj na širšiu akademickú obec.
NA ÚČELY REALIZÁCIE A MONITOROVANIA
Zabezpečí, aby bol Dlhodobý strategický zámer a jeho relevancia vo vzťahu k cieľom a prioritám Programu popísaná v Programovom vyhlásení Erasmus (Erasmus Policy Statement).
Zabezpečí, aby boli zásady Charty dobre komunikované a aby ich pracovníci na všetkých úrovniach inštitúcie dodržiavali.
Využije „ECHE guidelines“ a „ECHE self-assessment“ na zabezpečenie dôsledného dodržiavania princípov tejto Charty.
Bude pravidelne propagovať aktivity a výsledky Programu.
Zverejní túto Chartu a súvisiace Programové vyhlásenie Erasmus (Erasmus Policy Statement) na webovej stránke inštitúcie a na všetkých ďalších relevantných kanáloch.
V mene inštitúcie beriem na vedomie, že dodržiavanie Charty bude monitorovať Národná agentúra Erasmus a že porušenie vyššie uvedených zásad a záväzkov môže viesť k jej odňatiu Európskou komisiou.
V mene inštitúcie sa zaväzujem zverejniť Programové vyhlásenie Erasmus (Erasmus Policy Statement) na webovej stránke inštitúcie.
Dr. h. c. prof. PhDr. Peter Kónya, PhD.
Štatutárny zástupca inštitúcie
PROGRAMOVÉ VYHLÁSENIE ERASMUS+ (EPS) 2021-2027
PREŠOVSKEJ UNIVERZITY V PREŠOVE
Strategický záväzok k internacionalizácii
Internacionalizácia Prešovskej univerzity v Prešove (PU) nie je považovaná za cieľ sám osebe, ale za ústredný znak kvalitného vzdelávania, prostriedok k ďalšiemu zlepšovaniu kvality vzdelávania, štúdia, výskumu a poskytovaných služieb.
Podporu medzinárodnej kooperácie a stimulovanie zapájania študentov a pracovníkov do medzinárodných mobilitných programov považuje PU za svoju strategickú prioritu. Potvrdením tohto záväzku bolo prijatie novej Stratégie internacionalizácie na obdobie rokov 2019-2023 (SIPU2023). SIPU2023 vychádza z holistického prístupu k internacionalizácii a zohľadňuje priority Európskej únie v úsilí o budovanie spoločného Európskeho vzdelávacieho priestoru. Univerzitná politika v oblasti medzinárodnej spolupráce je koncipovaná tak, aby viedla v období najbližších desiatich rokov k naplneniu vízie, podľa ktorej bude PU do roku 2030 vnímaná ako rešpektovaná inštitúcia v zahraničí, otvorená a pripravená uspokojiť záujem domácich študentov o štúdium v zahraničí a poskytnúť adekvátnu ponuku a podmienky pre štúdium zahraničných študentov na PU. Bude pripravená rozvíjať multikultúrnu inštitucionálnu spoluprácu vďaka intenzívnym obojsmerným mobilitám študentov a zamestnancov, pôsobeniu skupiny erudovaných vysokoškolských učiteľov a výskumníkov zo zahraničia, spoločným študijným programom so zahraničnými vysokými školami a spoločnými výskumnými a inými projektami riešenými v medzinárodných konzorciách.
Plán internacionalizácie integrovaný v rámci SIPU2023 určuje rámce rozvoja PU v nasledujúcich piatich strategických oblastiach:
medzinárodné strategické partnerstvá – oblasť zameraná na optimalizáciu manažmentu bilaterálnych a multilaterálnych dohôd, memoránd o spolupráci a členstiev PU v rozličných medzinárodných alianciách, konzorciách a iných kooperačných sieťach v oblasti vzdelávania, vedy a výskumu. Do tohto cieľa je zahrnutý záujem PU o vytvorenie medzinárodnej aliancie v rámci iniciatívy Európske univerzity, orientovanej na digitalizáciu vzdelávania (Aliancia UNOS+),
medzinárodné mobility – oblasť zameraná na zvýšenie podpory a intenzity obojsmernej fyzickej ako aj zmiešanej (blended) mobility študentov a zamestnancov (prichádzajúcich i odchádzajúcich) v rámci všetkých mobilitných schém, grantových programov a medziuniverzitných partnerstiev. Blended learning je zároveň súčasťou plánov akademickej spolupráce v rámci jednotlivých aktivít programu Erasmus+ (napr. strategické partnerstvá, the European Universities Initiative (EUN) a iných medzinárodnej projektov univerzity orientovaných na digitalizáciu vzdelávania,
internacionalizácia vzdelávania – oblasť sleduje zlepšenie pozície PU v rámci európskeho a globálneho vzdelávacieho priestoru prostredníctvom zabezpečovania kvalitného prostredia pre všetkých študentov a zamestnancov na princípe spravodlivosti a rovnosti šancí, environmentálnej udržateľnosti, rozvoja kultúry kvality a atraktívnej ponuky a podpory pre zahraničných študentov a zamestnancov, ktoré splnia ich očakávania v súlade s vnútorným systémom zabezpečenia kvality vysokoškolského vzdelávania. V tejto oblasti sú stanovené nasledujúce parciálne ciele:
rozšírenie ponuky študijných programov v anglickom jazyku a iných svetových jazykoch pre zahraničných študentov vrátane spoločných študijných programov so zahraničnými univerzitami,
zvýšenie počtu a podielu zahraničných študentov na celkovom počte študentov,
zvýšenie miery diverzity zahraničných študentov z hľadiska ich geografického pôvodu s osobitným zreteľom na vynárajúce sa trhy vo východnej a juhovýchodnej Európe a strednej, južnej a východnej Ázii,
zvýšenie počtu a podielu vysokoškolských učiteľov zo zahraničia,
zvyšovanie jazykových a interkultúrnych kompetencií učiteľov a ďalších zamestnancov PU,
zlepšenie dostupnosti informácií pre jednotlivé cieľové skupiny v príslušných jazykových mutáciách,
internacionalizácia výskumu a ďalších tvorivých činností – v rámci oblasti sa sleduje zlepšenie pozície PU v európskom a globálnom výskumnom priestore, dosiahnutie medzinárodne excelentnej alebo medzinárodne významnej úrovne výsledkov tvorivých činností. Cieľom je zvýšenie miery zapojenia tvorivých pracovníkov PU do riešenia medzinárodných výskumných a iných projektov tvorivej činnosti, akcentujúce aktuálne výzvy na európskej a globálnej úrovni, zvýšenie úspešnosti PU pri získavaní medzinárodných výskumných grantov a iné tvorivé činnosti,
medzinárodná dimenzia budovania značky PU - v tejto súvislosti sa pozornosť upriamuje na zlepšenie prezentácie aktivít PU (príprava informačných materiálov o študijných programoch a kooperačnom profile PU v jednotlivých tvorivých činnostiach vo viacerých jazykových mutáciách, webová prezentácia PU v relevantných jazykoch, podpora zvyšovania účasti PU na zahraničných edukačných veľtrhoch či iných podujatiach, zintenzívnenie kontaktov so zastupiteľskými úradmi jednotlivých štátov s pôsobnosťou pre Slovensko a pod.
Prístup k rozvoju partnerstiev a mobility
Program Erasmus+ tvorí na Prešovskej univerzite v Prešove (PU) kľúčovú platformu rozvoja medzinárodnej spolupráce už viac ako 20 rokov. Znamená to, že stratégiu budúceho rozvoja programu môžeme koncipovať vychádzajúc z doterajších výborných výsledkov a skúseností.
Stratégia rozvoja programu Erasmus+ (EPS) na PU je determinovaná strategickým plánovacím dokumentom Stratégia internacionalizácie na obdobie rokov 2019-2023 (SIPU2023). SIPU2030 zohľadňuje naše dlhoročné skúsenosti a možnosti ďalšieho rozvoja medzinárodnej spolupráce v rámci programu, aj s ohľadom na aktuálne výzvy, ktorým čelí Európska únia v súčasnosti. Zapojenie PU do programu Erasmus+ prispieva k napĺňaniu strategického cieľa rozvoja PU zameraného na modernizáciu a internacionalizáciu vzdelávania v kontexte budovania spoločného Európskeho vzdelávacieho priestoru (EHEA).
Podpora mobilít priamo prispieva k prehlbovaniu miery internacionalizácie, zvyšovaniu kvality a relevancie vzdelávania ako dôležitého predpokladu osobného rozvoja, adaptability a flexibility študentov i zamestnancov PU na trhu práce a ich občianskej angažovanosti.
Aktívne je podporované rozširovanie ponuky pre akademické pobyty na PU a súčasne príležitosti pre pobyty v zahraničí. Kľúčové atribúty spolupráce, forma a podmienky jej realizácie sú predmetom medziinštitucionálnych dohôd. Ich súčasťou je nastavenie efektívneho systému komunikácie, spoločné postupy pri riešení prípadných problémov (kontaktné osoby a ich kompetencie), možné riešenia medzikultúrnych rozdielov, odlišností pracovného prostredia, prípadne aj právne aspekty dohôd, systém prehodnocovania, možnosť obnovy alebo predlžovania platnosti dohôd a pod.
PU ponúka flexibilný prístup v manažmente medzinárodnej spolupráce a mobilít. Dôraz je kladený na podporu zapojenia všetkých študentov a zamestnancov v duchu princípu rovnosti šancí a férovosti bez ohľadu na ich etnickú príslušnosť. Osobitná pozornosť je venovaná študentom a zamestnancom so špeciálnymi potrebami, prípadne osobám zo sociálne znevýhodneného prostredia. PU v tomto smere spolupracuje s odborníkmi, ktorí pôsobia v rámci akreditovaných študijných programov priamo zameraných na prácu s uvedenými skupinami obyvateľov (špeciálna pedagogika, sociálna práca, psychológia, rómske štúdia, andragogika a pod.)
V oblasti kreovania siete a výberu vhodných partnerov pre spoluprácu má PU vytvorené funkčné mechanizmy viacúrovňovej vertikálnej podpory a verifikácie prínosov a prienikov ponúkaného spektra akademických aktivít potenciálnych partnerov. Jej cieľom je maximalizovať potenciál spolupráce vo vzdelávaní, výskume a pri mobilitách študentov a zamestnancov. Predmetom posudzovania je aj obojstranný súlad strategických cieľov partnerských inštitúcií s akcentom na možné prínosy k zlepšovaniu reputácie a posilňovaniu značky univerzity. Dôležitým atribútom výberu partnerov PU je dôveryhodnosť a skúsenosti v navrhovaných oblastiach spolupráce. Rozširovanie siete a aktívna kooperácia zapojených subjektov tak priamo prispieva k vytváraniu multikultúrneho akademického prostredia stimulujúceho ďalšie podnety pre výskum a inovácie, s možným prepojením na prax, rozširovanie výskumných kapacít a je zdrojom cenných inšpirácií pre modernizáciu obsahu, metód a foriem vzdelávania.
Program Erasmus+ pomáha PU upevňovať vzťahy medzi vzdelávaním, výskumom a praxou s cieľom podporiť excelentnosť a transfer inovácií do praxe. Napĺňanie tohto cieľa ostáva strategickou prioritou PU aj v budúcom programovacom období. Ambície pokračovať v adresnejšej participácii na regionálnom rozvoji EÚ napomáhajú PU napĺňať úspešne etablované špecializované pracoviská a centrá (centrá excelentnosti, kompetenčné centrum a iné centrá), pre ktoré je medzinárodná spolupráca nevyhnutnou súčasťou generovania inovatívnych riešení pre prax, založených na modeli triple helix (univerzita - priemysel - vláda).
Naplnenie ambícií v oblasti plnej digitalizácie programu Erasmus+ do podoby Erasmus Without Paper (EWP) chápe PU ako súčasť uplatňovania univerzitnej Green Policy.. Proces postupnej transformácie programu na Green Erasmus+ považujeme za jednu z priorít ďalšieho rozvoja programu na univerzite. Postupná digitalizácia administratívnych procesov je v súlade s cieľmi univerzitnej Environmental friendly policy, detailne rozpracovanej v samostatnom plánovacom dokumente Stratégia environmentálnej udržateľnosti Prešovskej univerzity v Prešove, prijatom začiatkom roka 2020.
PU aktívne reaguje aj na výzvy, ktorým aktuálne čelí EÚ. Ide najmä o všeobecný pokles záujmu o študentské mobility v rámci generácie post-mileniálov, u ktorých je zvedavosť spoznávať iné kultúrne prostredie v značnej miere uspokojená neustále sa zdokonaľujúcou virtuálnou realitou. PU vníma vzdelávanie súčasnej iGeneration ako príležitosť pre zmenu a optimalizáciu procesov administrovania programu Erasmus+. Výhodou v tomto smere sú naše skúsenosti z pilotnej fázy zavádzania digitálnej platformy Erasmus Dashboard, ktorú sme začali využívať ako jedna z prvých univerzít na Slovensku. Rovnako využívame aj skúsenosti z úspešne realizovaných projektov. Napríklad z programu eTwinning zameraného na podporu využívania moderných informačných a komunikačných technológií za účelom vytvorenia partnerstiev medzi európskymi školami, do ktorého sa v r. 2018/9 PU zapojila ako jediná univerzita na Slovensku. PU je pripravená implementovať plán digitalizácie programu Erasmus+ postupným zavádzaním nástrojov Erasmus Without Paper (EWP). Okrem už využívaného Online Learning Agreement (OLA) plánujeme do roku 2021 digitalizovať proces uzatvárania bilaterálnych dohôd (EIDAS - Electronic Identification, Authentication and Signatures - medziinštitucionálne zmluvy), do roku 2022 zaviesť online nominácie a do roku 2023 aj Transcripts of Records.
Pestrosť študijných programov a šírka zamerania výskumu umožňuje Prešovskej univerzite v Prešove participovať v celom spektre aktivít, ktoré ponúka program Erasmus+. Vzdelávacia mobilita študentov a zamestnancov prispieva k zvyšovaniu kvality vzdelávania, rozširovaniu vedomostí, sociálnych zručností, jazykových, digitálnych či interkultúrnych kompetencií a v neposlednom rade aj rozvoju prenositeľných zručností, adaptability i flexibility, čo sú žiadané atribúty definované aktuálnym dopytom na trhu práce. Aktivity v rámci KA1 pomáhajú napĺňať jeden z hlavných strategických cieľov PU, ktorým je zvyšovanie uplatniteľnosti absolventov a ich schopnosti naplniť potreby a požiadavky trhu práce. V tomto smere ma PU dlhoročné skúsenosti a veľmi dobré výsledky, preukázané auditmi a stúpajúcim objemom čerpania pridelených grantových prostriedkov. Len v rámci výzvy KA107 grantová úspešnosť PU medziročné stúpa v priemere o 40%. Účasť na vzdelávacích mobilitách jednotlivcov je podchytená smernicami a záväznými opatreniami, ktoré určujú základné rámce organizácie programu, doplnené prehľadnými procesnými mapami a manažované skúseným podporným personálom.
Ešte výraznejšou mierou sa na plnení vyššie uvedených cieľov podieľajú aktivity, zamerané na spoluprácu v oblasti inovácií a výmeny osvedčených postupov (KA2). Okrem spomenutých prínosov napomáhajú dosiahnuť väčšiu synergiu a prepojenie inštitúcií a organizácií s možnosťou kooperácie pri výskume, vzdelávaní a odbornej príprave s interdisciplinárnym zameraním a transdisciplinárnym presahom so zaujímavým inovačným potenciálom. Inými slovami, vytvára sa tak príležitosť pre posilnenie väzieb a intenzívnejšie prepájanie vzdelávania a výskumu na prax. PU sa aktívne zapája do výziev KA2. V predchádzajúcom programovacom období PU bola aktívna najmä v rámci Strategic Partnerships for Higher Education. V nadchádzajúcom období naše aktivity plánujeme rozšíriť (aktuálne sa uchádzame o podporu aj vo výzve Sport 2020). PU zareagovala aj na Iniciatívu Európskych univerzít a spoločne s ďalšími piatimi partnermi zo Španielska (líder), Talianska, Portugalska, Litvy a Slovinska vytvorila univerzitnú alianciu UNOS+. Hlavným cieľom tejto spolupráce je zdieľanie spoločnej integrovanej stratégie v oblasti vzdelávania, výskumu a riadenia na báze podpory digitalizácie, inovácií reflektujúcich potreby spoločnosti a podpory cieľov udržateľného rozvoja. Naplánované aktivity v rámci spolupráce partnerov aliancie majú smerovať k vytvoreniu inteligentného európskeho medziuniverzitného kampusu, v ktorom sa môžu študenti, doktorandi a zamestnanci voľne pohybovať - fyzicky aj virtuálne - za účelom štúdia, odbornej prípravy, realizácie výskumu, výučby či iných činností súvisiacich s vysokoškolským vzdelávaním a učením sa, pri ktorých budú zamestnanci a študenti využívať spoločnú zdieľanú infraštruktúru a služby všetkých partnerských inštitúcií (akademická diplomacia). Plánovaná digitálna transformácia sa zameriava najmä na vývoj nového globálneho interoperabilného rámca, ktorý poskytne špičkové techniky umelej inteligencie na podporu personalizovaného vzdelávania a business intelligence orientovanej na rozhodovanie. Zapojením do iniciatívy Európskych univerzít PU jasne demonštruje aktívny prístup k presadzovaniu politiky zameranej na rozvoj integrovaných nadnárodných vyučovacích aktivít ako sú spoločné kurzy, moduly, učebné plány, resp. joint degrees (joint courses, modules, curricula, double / multiple or joint degrees).
V neposlednom rade je ambíciou PU prispievať k podpore vývoja stratégie a spolupráce v oblasti reformy politík (KA3) zameraných na kreovanie spoločného Európskeho vzdelávacieho priestoru a zabezpečenie inteligentného, udržateľného a inkluzívneho rastu. Táto aktivita priamo nadväzuje na ciele PU v oblasti zvýšenia angažovanosti a zapájania študentov a zamestnancov do života občianskej spoločnosti. Doposiaľ sa aktivity smerujúce k stimulácii participácie na demokratickom živote v EÚ, resp. dialóg so subjektmi v decíznej sfére realizoval prostredníctvom aktivít mimo programu Erasmus+ prostredníctvom podpory a spolupráce s domácimi a zahraničnými organizáciami, občianskymi združeniami, neziskovými organizáciami, či mimovládnymi organizáciami napr. The National Democratic Institute (NGO), the Slovak Foreign Policy Association (SFPA), Nadácia Solidarita – Východ, United Nations Development Programme (UNDP) a pod.
Program Erasmus+ predstavuje pre PU nevyhnutný nástroj internacionalizácie a budovania európskej identity prostredníctvom vzdelávania a kultúry. Aktuálne je najpopulárnejšou platformou medzinárodnej výmeny a kooperácie v oblasti vzdelávania, vedy a výskumu. Stratégia implementácie programu 2014-20 bola založená na trojfázovom modeli multiplikácie motivácie študentov a zamestnancov PU k zapájaniu sa do medzinárodných mobilít. V prvej fáze bol dôraz kladený na motiváciu učiteľov a riadiacich pracovníkov, ktorých sme následne využili ako Erasmus+ ambasádorov medzi študentmi a ostatnými zamestnancami. Účasť v medzinárodných výmenných programoch sa stala súčasťou hodnotenia ich individuálnych vedecko-pedagogických výkonov a je vnímaná ako relevantná súčasť ich kariérneho rastu. Podstatou druhej fázy bolo využitie osobnej skúsenosti a kontaktov účastníkov mobilít pri presvedčivejšej propagácii výhod a prínosov programu Erasmus+ pre osobný rast študentov a zamestnancov. Súčasťou tejto etapy bolo aj nastavovanie systému podpory pri prekonávaní bariér potenciálnych účastníkov na všetkých úrovniach riadenia (jazykové kurzy, administratívna asistencia a pod.). Kľúčovým cieľom bolo rozširovanie počtu účastníkov v existujúcej sieti medzinárodných partnerstiev o nových zamestnancov a študentov. Hlavnými indikátormi úspešnosti boli v tomto prípade: počet účastníkov mobilít (medziročne stúpa), kvalifikačná štruktúra (počet kvalifikačných postupov) a počet získaných medzinárodných grantov (nielen v rámci programu Erasmus+). Súčasne s prebiehajúcimi aktivitami rozširovania fungujúcich sietí sa naša pozornosť sústredila na skúsených účastníkov mobilít, ktorých sme v tretej fáze podporovali k rozširovaniu spolupráce o nové subjekty, resp. o nové oblasti aktivít v rámci programu, s cieľom rozšíriť existujúcu ponuku pre medzinárodnú spoluprácu v rámci Erasmus+. Okrem vyššie uvedených indikátorov pre meranie výsledkov bol sledovaný počet podpísaných medziinštitucionálnych zmlúv (medziročne stúpa), podaných projektov a zapojených pracovníkov (vrátane študentov) v rámci Erasmus+ a iných grantových schém (ich počet medziročne stúpa).
Vďaka účasti v programe Erasmus+ je PU schopná ponúknuť študentom možnosť študovať a pracovať v zahraničí, získať nové poznatky, prehĺbiť odborné zručnosti, zdokonaliť jazykové a interpersonálne kompetencie, zvýšiť občiansku angažovanosť, ekologickú gramotnosť a environmentálne povedomie, posilniť adaptabilitu a toleranciu voči iným kultúram, čím zvyšuje ich uplatniteľnosť na trhu práce. Iným slovami, absolventi PU ktorí počas štúdia využili možnosť participácie na medzinárodnom výmennom programe (štúdium alebo stáž), sú vďaka medzinárodnej skúsenosti flexibilnejší a spravidla sa rýchlejšie uplatňujú v praxi.
Pedagogickí a výskumní pracovníci participujúci v programe Erasmus+ prinášajú na PU inovácie v oblasti vzdelávania aj výskumu. Vďaka medzinárodnej skúsenosti patria medzi lídrov v oblasti zvyšovania kvality vzdelávania na PU a výraznejšou mierou sa podieľajú na výskume či riešení aktuálnych celospoločenských problémov. Sú aktívnejší pri získavaní grantov, v zapájaní sa do programov medzinárodnej spolupráce a vykazujú vyššiu mieru kvality a produktivity v tvorivých činnostiach. V budúcnosti plánujeme výraznejšie podporovať aj školenia zamestnancov. Ich zapojenie do programu Erasmus+ viedlo k zvýšeniu efektívnosti a flexibility manažmentu na rôznych úrovniach riadenia univerzity prostredníctvom aplikovania príkladov dobrej praxe (napr. v administratíve študijnej agendy, organizácii podujatí, marketingu a i.). Naďalej budeme preto podporovať zvyšovanie kompetencií v oblasti jazykovej prípravy, prostredníctvom organizovania jazykových kurzov, prednášok a diskusií o medzikultúrnej komunikácii, stretnutia s absolventmi rôznych mobilít a využívať všetky dostupné prostriedky propagácie a motivácie k zapojeniu do aktivít v rámci programu Erasmus+.
Zvolená stratégia nám doposiaľ umožnila úspešne naplniť stanovené ciele v oblasti internacionalizácie, zviditeľňovania a posilňovania značky PU na medzinárodnej úrovni.
Pôvodné plány na ďalší rozvoj medzinárodnej spolupráce PU v rámci programu Erasmus+ sme boli nútení do značnej miery modifikovať a prispôsobiť novej situácii spôsobenej globálnou pandémiou ochorenia COVID-19. Za najväčšiu výzvu v horizonte dvoch rokov preto považujeme prekonanie nedôvery a strachu z cestovania, ktorý by mohol negatívne ovplyvniť motiváciu študentov a zamestnancov využívať zahraničné mobility. Okrem neistoty z budúceho vývoja po uzavretí hraníc a bezprecedentného obmedzenia osobných kontaktov, priniesla nová situácia počas pandémie aj príležitosť na urýchlenie procesu digitalizácie programu Erasmus+, plánovaného v nasledujúcom plánovacom období. PU v tomto období zareagovala na nové podmienky rýchlo a ponúkla možnosť ukončenia prebiehajúcich mobilít dištančnou formou s využitím nástrojov online vzdelávania. Recipročne postupovali aj naši partneri v zahraničí, ktorí umožnili našim študentom ukončiť prebiehajúce pobyty dištančne formou e-learningu. Flexibilita s akou sme boli schopní prispôsobiť sa zmeneným podmienkam nás vedie k presvedčeniu, že plánovaný proces prechodu na Erasmus without Paper do roku 2023 zvládneme bez problémov.
Záverom môžeme konštatovať, že doterajšia participácia v programe Erasmus+ bola prínosná pre všetky kľúčové segmenty napĺňania poslania Prešovskej univerzity ako inštitúcie, teda pre oblasť vzdelávania, vedy, výskumu, umenia, športu a v neposlednom rade aj v oblasti spolupráce s praxou. Bez ohľadu na geografickú úroveň, na ktorej boli a sú realizované doterajšie aktivity (miestnu, regionálnu, národnú, európsku alebo medzinárodnú), všetky majú nespornú medzinárodnú dimenziu a vyžadujú si postupné rozširovanie bilaterálnych a multilaterálnych väzieb s partnerskými inštitúciami v zahraničí.
V novembri 2013 schválil Európsky parlament nový program EÚ v oblasti vzdelávania, odbornej prípravy, mládeže a športu s názvom Erasmus+.
Tento sedemročný program zameraný na posilnenie zručností, zamestnateľnosti a podporu modernizácie vzdelávania bude mať rozpočet vo výške 14,7 miliardy Eur. Podporu na štúdium, odbornú prípravu, prácu či dobrovoľnícku činnosť v zahraničí získa viac než 4 milióny ľudí vrátane 2 miliónov študentov vysokých škôl. Študenti plánujúci absolvovať v zahraničí celé magisterské štúdium, na ktoré sú vnútroštátne granty alebo pôžičky k dispozícii len zriedka, môžu využiť nový systém záruk Európskeho investičného fondu na pôžičky.
Erasmus+ má tri hlavné ciele:
dve tretiny rozpočtu sú určené na štúdium v cudzine, a to v rámci EÚ i za jej hranicami, zvyšok je pridelený na podporu partnerstiev vzdelávacích zariadení, mládežníckych organizácií, podnikov, miestnych a regionálnych orgánov a mimovládnych organizácií, ako aj na reformy zamerané na modernizáciu vzdelávania a odbornej prípravy a podporu inovácií, podnikateľských schopností a zamestnateľnosti.
Nový program Erasmus+ zlučuje všetky doterajšie programy EÚ pre vzdelávanie, odbornú prípravu, mládež a šport vrátane programu celoživotného vzdelávania (Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius, Grundtvig), programu Mládež v akcii a piatich programov medzinárodnej spolupráce (Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink a program pre spoluprácu s industrializovanými krajinami). Žiadatelia tak budú mať lepší prehľad o ponúkaných možnostiach a vďaka ďalšiemu zjednodušeniu sa zlepší aj dostupnosť programu.
Program sa rozdeľuje na tri kľúčové akcie (KA):
KA 1: Vzdelávacia mobilita jednotlivcov
KA 2: Spolupráca v oblasti inovácií a výmena osvedčených postupov
KA 3: Podpora reformy politík
- Špecifickými akciami sú Jean Monnet a Šport.
Viac informácii nájdete na:
- www.erasmusplus.sk
alebo na FB stránkach Národnej agentúry programu Erasmus+ SAAIC (Slovenská akademická asociácia pre medzinárodnú spoluprácu): Erasmus SAAIC