Language Selection mobile
Top Menu

Profil absolventa fyzioterapie

Fyzioterapia je študijný program zo sústavy študijných programov, spravovaných Ministerstvom školstva SR, ako oblasť poznania (par. 50 ods. 1 Zákona č. 131/2002) v ktorej absolvent študijného programu (par. 51 ods. 1 Zákona č. 131/2002) nadobudne profesionálnu spôsobilosť/kompetenciu vykonávať svoje pôvodné povolanie, alebo sa pripraví pokračovať v nadväzujúcom vysokoškolskom štúdiu.

 

a) Názov študijného programu FYZIOTERAPIA (anglický názov Physiotherapy)

b) Stupne vysokoškolského štúdia, v ktorých sa program študuje a štandardná dĺžka študijných programov pre tieto stupne vysokoškolského stupňa:

Študijný program FYZIOTERAPIA sa môže Podľa Sústavy študijných programov študovať v:

- v druhom stupni vysokoškolského stupňa – magisterskom stupni (Mgr.) v trvaní 2 roky (4 semestre) pre denné štúdium a externé štúdium.

c) Obsah študijného programu

Absolventi študijného programu fyzioterapia  sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa vzdelania profesiu v zdravotníckej kategórii fyzioterapeut.

 
Profil absolventa Fyzioterapie

Absolvent študijného programu fyzioterapia je kvalifikovaný vysokoškolský zdravotnícky pracovník so širokým odborným profilom. Ovláda vyšetrovacie a liečebné postupy a metódy vo fyziatrii, balneológii a liečebnej rehabilitácii. Je pripravený samostatne vykonávať činnosti vyžadujúce odbornú erudíciu, samostatnosť v práci, v rozhodovaní, osobnú zodpovednosť v liečebnej rehabilitácii, primárnej, sekundárnej a následnej zdravotnej starostlivosti, preventívnej, diagnostickej, terapeutickej, poradenskej a výchovnej činnosti. Indikuje, plánuje a vykonáva vysokošpecializované techniky, metodiky, fyzioterapeutické postupy a výkony, náročné fyziatrické a balneologické metódy, hydroterapiu, ergoterapiu, elektroterapiu, kineziológiu. Môže vykonávať pedagogickú činnosť na príslušných stupňoch vzdelávania v odbore. Má predpoklady pre samostatnú vedecko-výskumnú činnosť a metodicko-organizačnú prácu v odbore. Tvorivo sa podieľa na rozvoji odboru. Vie tvorivo pracovať v tíme a má príslušné riadiace schopnosti. Absolvent sa uplatní v nemocničných a poliklinických zariadeniach, kúpeľných liečebných zariadeniach, odborných liečebných a rehabilitačných ústavoch a iných zariadeniach, ktoré poskytujú preventívnu a liečebnú zdravotnú starostlivosť, alebo ochranu a podporu zdravia. Charakteristickým znakom absolventa je hlboký, morálno-etický a humánny prístup k ľuďom, najmä chorým, telesne, mentálne postihnutým a hendikepovaným, vychádzajúci z pochopenia, vcítenia sa, z lásky k človeku a snahy pomôcť, vedieť ho akceptovať v najnáročnejších životných situáciách a akceptovať jeho právo na individualizovanú starostlivosť, účasť na nej, vrátane rozhodovania, zabezpečiť mu súkromie, byť schopný pochopiť pacienta a pomôcť mu riešiť jeho zdravotníé problémy, prejaviť mu úctu, empatiu, útechu a emocionálnu podporu, brať ohľad na jeho osobnosť, jeho spôsob vnímania zdravia, choroby, hendikepu, jeho prežívanie a správanie sa pod vplyvom zmien zdravotného stavu, získať ho a motivoať pre spoluprácu. Absolvent má predpoklady pre ďalšie špecializačné a kontinuálne vzdelávanie. 

  

Pre kvalifikované vykonávanie uvedených činností absolvent musí mať široký odborný profil s nevyhnutným predchádzajúcim všeobecným vzdelaním, byť dostatočne adaptabilný aj v príbuzných odboroch, logicky mysliaci, schopný aplikovať nadobudnuté vedomosti a schopnosti pri riešení problémov, schopný pracovať samostatne aj v tíme, sústavne sa vzdelávať, trvalo sa zaujímať o vývoj svojho odboru štúdiom odbornej literatúry, ovládať dôležité manuálne zručnosti, cieľavedome, rozvážne a rozhodne konať v súlade s právnymi a etickými normami. 

  

Teoretické vedomosti (2. stupeň) 

Absolvent študijného programu fyzioterapia: 

  • pozná morfológiu a fyziológiu jednotlivých systémov ľudského tela s dôrazom na pohybový a podporný aparát a chápanie ľudského organizmu ako dynamického a adaptabilného celku 
  • má základné patomorfologické a patofyziologické prejavy chorobných procesov a stavov v ľudskom organizme 
  • má základné poznatky z epidemiológie, hygieny, prevencie a zdravotníckej štatistiky 
  • chápe prostredníctvom získaných poznatkov jednotu organizmu a prostredia v zdraví a chorobe, význam preventívnych opatrení v zmysle ochrany a podpory zdravia 
  • má základné poznatky zo všeobecnej a špeciálnej farmakológie, účinku liečiv a faktoroch, ktoré ho ovplyvňujú a ich vzájomnej interakcii 
  • ovláda základné ošetrovateľské techniky s následnou schopnosťou využívať získané poznatky vo fyzioterapii 
  • ovláda teoretické princípy zásad prvej pomoci všeobecne pri úrazoch, stavoch ohrozujúcich život, pri hromadných udalostiach 
  • má základné poznatky o faktoch, pojmoch, vzťahoch, súvislostiach a princípoch pedagogiky, špeciálnej pedagogiky, psychológie a sociológie 
  • ovláda teoretické základy a spôsoby efektívnej komunikácie v profesionálnej činnosti 
  • ovláda základné princípy zdravotníckej etiky 
  • má teoretické základy zo všeobecnej kineziologickej propedeutiky, špeciálnej kineziológie a patokineziológie 
  • ovláda široký systém poznatkov, údajov a metód z funkčnej diagnostiky najmä lokomočného systému, ktoré sú predpokladom pre prevenciu, správnu diagnostiku, účelnú terapiu a vyhodnotenie v procese liečebnej rehabilitácie 
  • ovláda široký systém poznatkov v kinezioterapii všeobecne a podľa konkrétneho stavu, charakteru ochorenia, postihnutia i v jednotlivých klinických odboroch a v jednotlivých vekových obdobiach 
  • ovláda široký systém poznatkov o fyzikálnej podstate fyziatrických, balneologických a elektroterapeutických procedúr, ich fyziologických účinkoch a dejoch uskutočňujúcich sa v organizme so zameraním na prevenciu, diagnostiku a terapiu 
  • ovláda široký systém teoretických poznatkov z rekondično-relaxačných cvičení, ich využití a fyziologických účinkoch s následnou schopnosťou využitia v kinezioterapii 
  • ovláda teoretické poznatky, návody a postupy ergoterapie v liečebnej rehabilitácii 
  • má základné poznatky z medicínskej informatiky zamerané hlavne na profesionálnu činnosť fyzioterapeuta 
  • ovláda latinský jazyk na úrovni, ktorá mu umožní orientáciu a osvojenie si odbornej profesnej terminológie 
  • ovláda cudzí jazyk na úrovni, ktorá mu umožní orientáciu v zahraničnej odbornej literatúre a profesnú komunikáciu 

    

Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň) 

Absolvent študijného programu fyzioterapia: 

  • komplexne ovláda  opis, analýzu, vyhodnocovanie kineziologických záverov a je schopný využiť ich v  kinezioterapii 
  • ovláda široký systém jednotlivých metód a techník funkčnej diagnostiky lokomočného systému ako aj vnútorných systémov s následnou schopnosťou vyhodnocovať ich a vytvárať závery pre tvorbu kineziologických a rehabilitačných programov 
  • ovláda široký systém metód, techník a postupov používaných v kinezioterapii  v jednotlivých klinických odboroch podľa stavu a charakteru ohrozenia, ochorenia, postihnutia a handicapu v jednotlivých vekových obdobiach 
  • ovláda samostatné kritické a racionálne myšlienkové postupy pri zostavovaní kineziologických a rehabilitačných programov a ich následnej realizácii 
  • ovláda metódy racionálneho výberu vhodnej terapeutickej metódy podľa kineziologického rozboru pacientových funkcií 
  • má schopnosť posudzovať signifikantnosť svojho postupu pri terapii, vyhodnocovaní, korigovaní a aktualizovaní kineziologického a rehabilitačného programu 
  • ovláda indikácie, kontraindikácie a aplikácie fyziatrických, balneologických a elektroterapeutických procedúr 
  • ovláda indikácie, kontraindikácie a aplikácie jednotlivých druhov a techník masáží 
  • ovláda pohybové činnosti rekondično-relaxačných cvičení, ich demonštrovanie a aplikovanie do procesu liečebnej rehabilitácie 
  • ovláda funkčnú diagnostiku, stavbu a realizáciu rehabilitačného programu z hľadiska ergoterapie 
  • ovláda zručnosti z rôznych oblastí pracovných činností a metodické návody na konkrétne postupy v ergoterapii 
  • ovláda aplikáciu metód, foriem a prostriedkov výchovy a vzdelávania vo výchove k zdraviu, pozitívne ovplyvňovanie zdravotného uvedomenia klientov a sociálnych skupín, metód ich získavania pre aktívnu účasť na ochrane a upevňovaní vlastného zdravia 
  • ovláda profesionálnu efektívnu komunikáciu a správanie sa, je schopný empatie a asertívneho správania vo vzťahu ku klientom 
  • ovláda základné ošetrovateľské techniky, všeobené bezpečnostné opatrenia, ktoré sa vzťahujú na starostlivosť o pacientov, ich využitie vo fyzioterapii 
  • ovláda kvalifikovanú prvú pomoc pri úrazoch, stavoch ohrozujúcich život a pri hromadných udalostiach, 
  • má dôsledné preventívne myslenie a konanie v otázkach zdravia 
  • ovláda základy práce s informačnými technológiami v profesionálnych činnostiach. 

    

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2.stupeň) 

Absolvent študijného programu fyzioterapia: 

  •  je schopný aktívne sa zúčastniť pri tvorbe a ochrane zdravého životného a pracovného prostredia 
  • má základné poznatky o liečivách, skupinách liečiv a ich pôsobení na jednotlivé systémy ľudského organizmu 
  • ovláda najnovšie poznatky o výžive všeobecne a konkrétne pri prevencii a terapii ochorení jednotlivých systémov 
  • má základné poznatky o stratégii, systéme, finančnom zabezpečení, zdravotnom poistení a právnych aspektoch zdravotnej starostlivosti 
  • chápe základné atribúty zdravia, jeho zachovania, upevňovania a obnovovania a faktory, ktoré ich ovplyvňujú 
  • ovláda základy metodológie profesného vedeckého výskumu, 
  • ovláda základy profesnej ekonomiky a manažmentu, 
  • ovláda základy profesného práva a legislatívy, 
  • ovláda organizáciu svojej práce, práce a spolupráce v zdravotníckom tíme, komunikáciu a odovzdávanie profesionálnych informácií v tíme. 

    

Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň) 

Nosné témy jadra znalostí študijného programu (2. stupeň) 

Fyzioterapeutické jadro 

  • kineziológia a patokineziológia 
  • funkčná diagnostika lokomočného systému 
  • metódy kinezioterapie 
  • kinezioterapia v internistických a chirurgických disciplínach, pediatrii a gynekológii a pôrodníctve 
  • balneoterapia, klimatoterapia, hydroterapia, termoterapia, elektroterapia, fototerapia 
  • masáže 
  • rekondično-relaxačné cvičenia a ergoterapia 

Medicínske a humanitné jadro  

  • morfológia, fyziológia, patológia 
  • internistické a chirurgické disciplíny, pediatria, gynekológia a pôrodníctvo 
  • neurológia, psychiatria 
  • farmakológia 
  • ošetrovateľstvo 
  • preventívne lekárstvo 
  • prvá pomoc 
  • psychológia, pedagogika, sociológia 
  • odborná prax 

Ďalšie témy jadra znalosti študijného programu 

  • základy výskumnej činnosti vo fyzioterapii 
  • manažment vo fyzioterapii 
  • právo a legislatíva vo fyzioterapii 
  • diétológia 
  • organizácia zdravotníctva 
  • komunikácia vo fyzioterapii 
  • etika vo fyzioterapii 
  • cudzí jazyk 
  • informačné technológie 
  • ekonomika  

Vymedzenie oblastí uplatnenia absolventa 

Absolvent študijného programu získava kvalifikáciu na výkon povolania fyzioterapeut magister. Rozvíja fyzioterapeutickú prax vo všetkých oblastiach a zariadeniach systému zdravotnej starostlivosti o zdravie obyvateľstva, je schopný kriticky myslieť a pracovať s výsledkami hodnoverných výskumov, participuje na vedeckovýskumnej činnosti a využíva vedecky zdôvodnené pracovné metódy, postupy, techniky, ktoré môžu realizovať kvalifikovaní odborníci vo fyzioterapii, identifikuje fyzioterapeutické problémy, ktoré môžu byť predmetom ošetrovateľského výskumu, využíva a aplikuje výsledky výskumu vo fyzioterapii v súlade s etickými princípmi, právami pacientov s dôrazom na maximálnu kvalitu a výkonnosť. Ďalej sa môže uplatniť v odbornom riadení, vo výskume a vo výchove a vzdelávaní fyzioterapeutov na príslušnej úrovni. 

Absolvent magisterského štúdia v študijnom programe fyzioterapia po vymedzenej odbornej praxi sa môže špecializovať v špecializačných odboroch určených v Nariadení vlády SR č.743 z r. 2004 o ďalšom vzdelávaní zdravotníckych pracovníkov.  

Získa úplné druhostupňové vysokoškolské vzdelanie v študijnom programe fyzioterapia s orientáciou na poskytovanie zdravotnej starostlivosti v fyzioterapii. 

 

 

Aktualizoval(a): Cyril Grus, 24.10.2024