Profil absolventa fyzioterapie
Fyzioterapia je študijný program zo sústavy študijných programov, spravovaných Ministerstvom školstva SR, ako oblasť poznania (par. 50 ods. 1 Zákona č. 131/2002) v ktorej absolvent študijného programu (par. 51 ods. 1 Zákona č. 131/2002) nadobudne profesionálnu spôsobilosť/kompetenciu vykonávať svoje pôvodné povolanie, alebo sa pripraví pokračovať v nadväzujúcom vysokoškolskom štúdiu.
a) Názov študijného programu FYZIOTERAPIA (anglický názov Physiotherapy)
b) Stupne vysokoškolského štúdia, v ktorých sa program študuje a štandardná dĺžka študijných programov pre tieto stupne vysokoškolského stupňa:
Študijný program FYZIOTERAPIA sa môže Podľa Sústavy študijných programov študovať v:
- v druhom stupni vysokoškolského stupňa – magisterskom stupni (Mgr.) v trvaní 2 roky (4 semestre) pre denné štúdium a externé štúdium.
c) Obsah študijného programu
Absolventi študijného programu fyzioterapia sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa vzdelania profesiu v zdravotníckej kategórii fyzioterapeut.
Profil absolventa Fyzioterapie
Absolvent študijného programu fyzioterapia je kvalifikovaný vysokoškolský zdravotnícky pracovník so širokým odborným profilom. Ovláda vyšetrovacie a liečebné postupy a metódy vo fyziatrii, balneológii a liečebnej rehabilitácii. Je pripravený samostatne vykonávať činnosti vyžadujúce odbornú erudíciu, samostatnosť v práci, v rozhodovaní, osobnú zodpovednosť v liečebnej rehabilitácii, primárnej, sekundárnej a následnej zdravotnej starostlivosti, preventívnej, diagnostickej, terapeutickej, poradenskej a výchovnej činnosti. Indikuje, plánuje a vykonáva vysokošpecializované techniky, metodiky, fyzioterapeutické postupy a výkony, náročné fyziatrické a balneologické metódy, hydroterapiu, ergoterapiu, elektroterapiu, kineziológiu. Môže vykonávať pedagogickú činnosť na príslušných stupňoch vzdelávania v odbore. Má predpoklady pre samostatnú vedecko-výskumnú činnosť a metodicko-organizačnú prácu v odbore. Tvorivo sa podieľa na rozvoji odboru. Vie tvorivo pracovať v tíme a má príslušné riadiace schopnosti. Absolvent sa uplatní v nemocničných a poliklinických zariadeniach, kúpeľných liečebných zariadeniach, odborných liečebných a rehabilitačných ústavoch a iných zariadeniach, ktoré poskytujú preventívnu a liečebnú zdravotnú starostlivosť, alebo ochranu a podporu zdravia. Charakteristickým znakom absolventa je hlboký, morálno-etický a humánny prístup k ľuďom, najmä chorým, telesne, mentálne postihnutým a hendikepovaným, vychádzajúci z pochopenia, vcítenia sa, z lásky k človeku a snahy pomôcť, vedieť ho akceptovať v najnáročnejších životných situáciách a akceptovať jeho právo na individualizovanú starostlivosť, účasť na nej, vrátane rozhodovania, zabezpečiť mu súkromie, byť schopný pochopiť pacienta a pomôcť mu riešiť jeho zdravotníé problémy, prejaviť mu úctu, empatiu, útechu a emocionálnu podporu, brať ohľad na jeho osobnosť, jeho spôsob vnímania zdravia, choroby, hendikepu, jeho prežívanie a správanie sa pod vplyvom zmien zdravotného stavu, získať ho a motivoať pre spoluprácu. Absolvent má predpoklady pre ďalšie špecializačné a kontinuálne vzdelávanie.
Pre kvalifikované vykonávanie uvedených činností absolvent musí mať široký odborný profil s nevyhnutným predchádzajúcim všeobecným vzdelaním, byť dostatočne adaptabilný aj v príbuzných odboroch, logicky mysliaci, schopný aplikovať nadobudnuté vedomosti a schopnosti pri riešení problémov, schopný pracovať samostatne aj v tíme, sústavne sa vzdelávať, trvalo sa zaujímať o vývoj svojho odboru štúdiom odbornej literatúry, ovládať dôležité manuálne zručnosti, cieľavedome, rozvážne a rozhodne konať v súlade s právnymi a etickými normami.
Teoretické vedomosti (2. stupeň)
Absolvent študijného programu fyzioterapia:
- pozná morfológiu a fyziológiu jednotlivých systémov ľudského tela s dôrazom na pohybový a podporný aparát a chápanie ľudského organizmu ako dynamického a adaptabilného celku
- má základné patomorfologické a patofyziologické prejavy chorobných procesov a stavov v ľudskom organizme
- má základné poznatky z epidemiológie, hygieny, prevencie a zdravotníckej štatistiky
- chápe prostredníctvom získaných poznatkov jednotu organizmu a prostredia v zdraví a chorobe, význam preventívnych opatrení v zmysle ochrany a podpory zdravia
- má základné poznatky zo všeobecnej a špeciálnej farmakológie, účinku liečiv a faktoroch, ktoré ho ovplyvňujú a ich vzájomnej interakcii
- ovláda základné ošetrovateľské techniky s následnou schopnosťou využívať získané poznatky vo fyzioterapii
- ovláda teoretické princípy zásad prvej pomoci všeobecne pri úrazoch, stavoch ohrozujúcich život, pri hromadných udalostiach
- má základné poznatky o faktoch, pojmoch, vzťahoch, súvislostiach a princípoch pedagogiky, špeciálnej pedagogiky, psychológie a sociológie
- ovláda teoretické základy a spôsoby efektívnej komunikácie v profesionálnej činnosti
- ovláda základné princípy zdravotníckej etiky
- má teoretické základy zo všeobecnej kineziologickej propedeutiky, špeciálnej kineziológie a patokineziológie
- ovláda široký systém poznatkov, údajov a metód z funkčnej diagnostiky najmä lokomočného systému, ktoré sú predpokladom pre prevenciu, správnu diagnostiku, účelnú terapiu a vyhodnotenie v procese liečebnej rehabilitácie
- ovláda široký systém poznatkov v kinezioterapii všeobecne a podľa konkrétneho stavu, charakteru ochorenia, postihnutia i v jednotlivých klinických odboroch a v jednotlivých vekových obdobiach
- ovláda široký systém poznatkov o fyzikálnej podstate fyziatrických, balneologických a elektroterapeutických procedúr, ich fyziologických účinkoch a dejoch uskutočňujúcich sa v organizme so zameraním na prevenciu, diagnostiku a terapiu
- ovláda široký systém teoretických poznatkov z rekondično-relaxačných cvičení, ich využití a fyziologických účinkoch s následnou schopnosťou využitia v kinezioterapii
- ovláda teoretické poznatky, návody a postupy ergoterapie v liečebnej rehabilitácii
- má základné poznatky z medicínskej informatiky zamerané hlavne na profesionálnu činnosť fyzioterapeuta
- ovláda latinský jazyk na úrovni, ktorá mu umožní orientáciu a osvojenie si odbornej profesnej terminológie
- ovláda cudzí jazyk na úrovni, ktorá mu umožní orientáciu v zahraničnej odbornej literatúre a profesnú komunikáciu
Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent študijného programu fyzioterapia:
- komplexne ovláda opis, analýzu, vyhodnocovanie kineziologických záverov a je schopný využiť ich v kinezioterapii
- ovláda široký systém jednotlivých metód a techník funkčnej diagnostiky lokomočného systému ako aj vnútorných systémov s následnou schopnosťou vyhodnocovať ich a vytvárať závery pre tvorbu kineziologických a rehabilitačných programov
- ovláda široký systém metód, techník a postupov používaných v kinezioterapii v jednotlivých klinických odboroch podľa stavu a charakteru ohrozenia, ochorenia, postihnutia a handicapu v jednotlivých vekových obdobiach
- ovláda samostatné kritické a racionálne myšlienkové postupy pri zostavovaní kineziologických a rehabilitačných programov a ich následnej realizácii
- ovláda metódy racionálneho výberu vhodnej terapeutickej metódy podľa kineziologického rozboru pacientových funkcií
- má schopnosť posudzovať signifikantnosť svojho postupu pri terapii, vyhodnocovaní, korigovaní a aktualizovaní kineziologického a rehabilitačného programu
- ovláda indikácie, kontraindikácie a aplikácie fyziatrických, balneologických a elektroterapeutických procedúr
- ovláda indikácie, kontraindikácie a aplikácie jednotlivých druhov a techník masáží
- ovláda pohybové činnosti rekondično-relaxačných cvičení, ich demonštrovanie a aplikovanie do procesu liečebnej rehabilitácie
- ovláda funkčnú diagnostiku, stavbu a realizáciu rehabilitačného programu z hľadiska ergoterapie
- ovláda zručnosti z rôznych oblastí pracovných činností a metodické návody na konkrétne postupy v ergoterapii
- ovláda aplikáciu metód, foriem a prostriedkov výchovy a vzdelávania vo výchove k zdraviu, pozitívne ovplyvňovanie zdravotného uvedomenia klientov a sociálnych skupín, metód ich získavania pre aktívnu účasť na ochrane a upevňovaní vlastného zdravia
- ovláda profesionálnu efektívnu komunikáciu a správanie sa, je schopný empatie a asertívneho správania vo vzťahu ku klientom
- ovláda základné ošetrovateľské techniky, všeobené bezpečnostné opatrenia, ktoré sa vzťahujú na starostlivosť o pacientov, ich využitie vo fyzioterapii
- ovláda kvalifikovanú prvú pomoc pri úrazoch, stavoch ohrozujúcich život a pri hromadných udalostiach,
- má dôsledné preventívne myslenie a konanie v otázkach zdravia
- ovláda základy práce s informačnými technológiami v profesionálnych činnostiach.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2.stupeň)
Absolvent študijného programu fyzioterapia:
- je schopný aktívne sa zúčastniť pri tvorbe a ochrane zdravého životného a pracovného prostredia
- má základné poznatky o liečivách, skupinách liečiv a ich pôsobení na jednotlivé systémy ľudského organizmu
- ovláda najnovšie poznatky o výžive všeobecne a konkrétne pri prevencii a terapii ochorení jednotlivých systémov
- má základné poznatky o stratégii, systéme, finančnom zabezpečení, zdravotnom poistení a právnych aspektoch zdravotnej starostlivosti
- chápe základné atribúty zdravia, jeho zachovania, upevňovania a obnovovania a faktory, ktoré ich ovplyvňujú
- ovláda základy metodológie profesného vedeckého výskumu,
- ovláda základy profesnej ekonomiky a manažmentu,
- ovláda základy profesného práva a legislatívy,
- ovláda organizáciu svojej práce, práce a spolupráce v zdravotníckom tíme, komunikáciu a odovzdávanie profesionálnych informácií v tíme.
Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného programu (2. stupeň)
Fyzioterapeutické jadro
- kineziológia a patokineziológia
- funkčná diagnostika lokomočného systému
- metódy kinezioterapie
- kinezioterapia v internistických a chirurgických disciplínach, pediatrii a gynekológii a pôrodníctve
- balneoterapia, klimatoterapia, hydroterapia, termoterapia, elektroterapia, fototerapia
- masáže
- rekondično-relaxačné cvičenia a ergoterapia
Medicínske a humanitné jadro
- morfológia, fyziológia, patológia
- internistické a chirurgické disciplíny, pediatria, gynekológia a pôrodníctvo
- neurológia, psychiatria
- farmakológia
- ošetrovateľstvo
- preventívne lekárstvo
- prvá pomoc
- psychológia, pedagogika, sociológia
- odborná prax
Ďalšie témy jadra znalosti študijného programu
- základy výskumnej činnosti vo fyzioterapii
- manažment vo fyzioterapii
- právo a legislatíva vo fyzioterapii
- diétológia
- organizácia zdravotníctva
- komunikácia vo fyzioterapii
- etika vo fyzioterapii
- cudzí jazyk
- informačné technológie
- ekonomika
Vymedzenie oblastí uplatnenia absolventa
Absolvent študijného programu získava kvalifikáciu na výkon povolania fyzioterapeut magister. Rozvíja fyzioterapeutickú prax vo všetkých oblastiach a zariadeniach systému zdravotnej starostlivosti o zdravie obyvateľstva, je schopný kriticky myslieť a pracovať s výsledkami hodnoverných výskumov, participuje na vedeckovýskumnej činnosti a využíva vedecky zdôvodnené pracovné metódy, postupy, techniky, ktoré môžu realizovať kvalifikovaní odborníci vo fyzioterapii, identifikuje fyzioterapeutické problémy, ktoré môžu byť predmetom ošetrovateľského výskumu, využíva a aplikuje výsledky výskumu vo fyzioterapii v súlade s etickými princípmi, právami pacientov s dôrazom na maximálnu kvalitu a výkonnosť. Ďalej sa môže uplatniť v odbornom riadení, vo výskume a vo výchove a vzdelávaní fyzioterapeutov na príslušnej úrovni.
Absolvent magisterského štúdia v študijnom programe fyzioterapia po vymedzenej odbornej praxi sa môže špecializovať v špecializačných odboroch určených v Nariadení vlády SR č.743 z r. 2004 o ďalšom vzdelávaní zdravotníckych pracovníkov.
Získa úplné druhostupňové vysokoškolské vzdelanie v študijnom programe fyzioterapia s orientáciou na poskytovanie zdravotnej starostlivosti v fyzioterapii.