Ciele a výstupy vzdelávania
Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove
Fakulta/pracovisko: Filozofická fakulta
Typ študijného programu: učiteľský kombinačný program
Názov študijného programu: Výchova k občianstvu
Názov študijného odboru: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň vysokoškolského štúdia: 2.
Forma štúdia: denná
Metóda štúdia: kombinovaná
Výstupy vzdelávania
Profilový predmet: 1IPO/ODON1m/22 – Didaktika občianskej náuky 1
Odporúčaný semester: 1.
Získané vedomosti: absolvent predmetu získal vedomosti o obsahu predmetu Občianska náuka podľa štátneho vzdelávacieho programu ISCED 2 a ISCED 3a, pozná medzipredmetové vzťahy v rámci vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť a pozná obsah učebníc Občianskej náuky na základných školách. Pozná multidisciplinárnu povahu aprobácie a hlavné výchovnovzdelávacie ciele predmetu, má vedomosti o hlavných zásadách, metódach a formách práce na hodinách občianskej náuka. Ovláda princípy didaktickej transformácie učiva pre žiakov základných a stredných škôl a gymnázií.
Získané zručnosti: absolvent vie realizovať didaktickú analýzu učebnej látky, popísať didaktické zásady a konkretizovať metodické odporúčania na ich uplatnenie vo vyučovaní predmetu občianska náuka v jednotlivých ročníkoch základnej školy, pozná najvhodnejšie metódy a stratégie vyučovania a vie ich vhodne využívať pri príprave projektov vyučovacích hodín.
Získané kompetencie: absolvent vie využívať metódy rozvoja kritického myslenia u žiakov, vie pripraviť projekty vyučovacích hodín z predmetu občianska náuka v podobe príprav, vie ich prezentovať, diskutovať o nich a zdôvodniť ich efektívnosť z hľadiska plánovaných edukačných cieľov v občianskej náuke na základných školách.
Profilový predmet: 1IPO/OSF11m/22 – Systematická filozofia 1
Odporúčaný semester: 1.
Získané vedomosti: Absolvent pozná úvahy o predmete filozofie a jej význame ako spoločenského fenoménu. Pozná vzťah medzi filozofiou a inými spôsobmi postihovania sveta. Pozná hlavné filozofické disciplíny. Vie o ontológii a o jej mieste vo filozofických systémoch a pozná hlavné problémové úlohy, ktorými sa zapodieva. Pozná spôsoby výstavby ontologických systémov a historické prístupy v riešení hlavných ontologických problémov. Pozná základné ontologické kategórie a vie ich používať.
Získané zručnosti: absolvent vie vymedziť základné identifikačné znaky filozofie, vedy, náboženstva, umenia a ideológie a rozumie základných diferenciáciám, ktoré odlišujú filozofiu od uvedených významových útvarov. Vie definovať základné ontologické kategórie a kriticky zhodnotiť historické spôsoby riešenia hlavných ontologických problémov a ich aktuálnu podobu. Vie pracovať s filozofickým textami a komentovať ich s použitím pojmového inštrumentária ontológie.
Získané kompetencie: Absolvent vie používať filozofiu ako metódu kritického myslenia a vie identifikovať prvky filozofickej reflexie. Orientuje sa v koncepciách výstavby ontologických modelov, vie využívať pojmovo-kategoriálny aparát ontológie a dokumentovať príklady spolupráce filozofie a špeciálnych vied pri riešení hlavných ontologických problémov.
Profilový predmet: 1IPO/OZRL1m/22 – Základy religionistiky
Odporúčaný semester: 1.
Získané vedomosti: študent získa vedomosti o religionistike ako o vede o náboženstve, Pozná štruktúra náboženstva a jeho funkcie. Ovláda charakteristiky svetových náboženstiev a ich doktríny (kresťanstvo, islam, budhizmus). Má vedomosti o sekularizme a o vzťahu štátu a cirkvi.
Získané zručnosti: študent dokáže popísať a charakterizovať základný metodologický rozdiel v religionistickom a teologickom prístupe ku skúmaniu náboženstva. Na teoretickej úrovni dokáže vysvetliť rozdiel v nábožensko-filozofickom osnovaní kultúr Východu a Západu. Vie charakterizovať náboženstvá a ich nominálne premeny vo vzťahu ku dominantnej forme kultúry. Vie popísať jav sekularizácie ako rozmer modernej doby, vie diferencovať medzi pojmami sekularizácia a sekularizmus
Získané kompetencie: študent rozumie a dokáže definovať náboženstvo ako symbolickú formu kultúry bez nároku na jeho všeobecnosť. Rozumie a vie vysvetliť podstatné rozdiely v nábožensko-filozofickom osnovaní kultúr Východu a Západu. Dokáže zhodnotiť vývoj vzťahu štátu a cirkvi a ilustrovať ho na domácich reáliách. Poznatky z religionistiky vie vhodným spôsobom zapracovať do projektov výučby na ZŠ a SŠ.