Language Selection mobile
Top Menu

Ciele a výstupy vzdelávania

Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove
Fakulta/pracovisko: Filozofická fakulta
Typ študijného programu: učiteľský kombinačný program
Názov študijného programu: Výchova k občianstvu
Názov študijného odboru: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň vysokoškolského štúdia: 1.
Forma štúdia: denná
Metóda štúdia: kombinovaná
 
Výstupy vzdelávania
 
Profilový predmet:  1IPO/OUOV11b/22 – Úvod do štúdia výchovy k občianstvu 1
Odporúčaný semester: 1.
Získané vedomosti: absolvent má vedomosti o štruktúre študijného programu, vie komparovať jeho obsah s požiadavkami štátneho vzdelávacieho programu ISCED 2 a ISCED 3, pozná povinnosti a práva študenta vysokej školy, pozná Študijný poriadok PU, pozná základné požiadavky týkajúce sa práce s textami a ich využívanie pri vlastnom štúdiu. Pozná multidisciplinárnu povahu študijného programu
Získané zručnosti: absolvent sa dokáže orientovať v príslušnej vysokoškolskej legislatíve, pozná svoje práva a povinnosti, je adaptovaný na vysokoškolské štúdium a pozná obsahové a tematické  zameranie študijného programu Výchova k občianstvu, dokáže pracovať s odbornými textami a kriticky ich interpretovať, ovláda zásady konspektovania,  citovania a písania.
Získané kompetencie: absolvent pozná študijný program Výchova k občianstvu v jeho celkovej skladbe, vie ho porovnať s požiadavkami štátneho vzdelávacieho programu ISCED 2 a ISCED3/vzdelávacia oblasť Človek a spoločnosť/predmet Občianska náuka; vie sa vyjadriť k celospoločenskému významu občianskej náuky z hľadiska jej obsahového a tematického zamerania; pozná hlavné požiadavky týkajúce sa  štúdia na vysokej škole; disponuje základnými metodickými a metodologickými zručnosťami potrebnými pre prácu s odbornými textami (vrátane ich vyhľadávania a výberu), tvorbu poznámkového aparátu, písanie semestrálnych prác a tvorbe vlastných projektov a vie pritom rešpektovať odborné a etické požiadavky.
 
Profilový predmet: 1IPO/ODEF1b/22 – Dejiny filozofie 1
Odporúčaný semester: 1.
Získané vedomosti: absolvent/ka vie zadefinovať a vlastnými slovami interpretovať počiatky myslenia a prechod od mýtu k logu – pojmovej reflexii sveta a človeka v ňom. Pozná základné pojmy z oblasti dejín antickej a stredovekej filozofie, pozná hlavných predstaviteľov, ich diela a koncepty.
Získané zručnosti: absolvent/ka predmetu dokáže identifikovať vybrané problémy a otázky spojené s jednotlivými školami, prúdmi a dominantnými tendenciami v dejinách filozofie predmetného obdobia. Vie pracovať s filozofickými textami, čítať ich s porozumením, ohaľovať hlavné myšlenky a interpretovať ich.
Získané kompetencie: absolvent/ka predmetu dokáže  vymedziť význam štúdia antickej filozofie v jej presahoch do súčasnosti pri formovaní európskej kultúry; dokáže diskutovať a zdôvodniť svoje stanovisko k vybraným otázkam v dejinách antickej a stredovekej filozofie. Filozofiu prezentuje ako určité laboratórium ľudského myslenia a výkony filozofov ako inšpirujúcu ukážku toho, ako sa ľudské myslenie rodilo, v čase menilo a ako sa precizovalo v konfronácii s inými myšlienkovými platformami a s novou historickou skúsenosťou.
 
Profilový predmet: 1IPO/ODEF2b/22 – Dejiny filozofie 2
Odporúčaný semester: 2.
Získané vedomosti: študent získal vedomosti z vývoja európskeho filozofického myslenia od obdobia renesancie po obdobie nemeckej klasickej filozofie.  Pozná hlavných predstaviteľov obdobia renesancie a humanizmu, pozná význam a dôvody diferenciácie myslenia na dva veľké systémy v novoveku. Získal vedomosti o osvietenstve a o hlavnom myšlienkovom odkaze predstaviteľov nemeckej klasickej filozofie.
Získané zručnosti: študent dokáže identifikovať a charakterizovať hlavné línie filozofického myslenia skúmaného obdobia a ich predstaviteľov. Má prehľad o myšlienkovom odkaze predstaviteľov tohto obdobia, vie pracovať s ich pôvodnými textami, interpretovať ich a vyhodnotiť z pohľadu dobovej  inšpiratívnosti.
Získané kompetencie: študent rozumie osobitostiam a špecifikám filozofického myslenia daného obdobia. Na základe práce s relevantnými zdrojmi dokáže odhaľovať koncepčné prvky jednotlivých filozofických projektov, odhaľovať ich pojmovo-kategoriálny aparát a spôsob výstavby  a interpretovať ich. Je schopný oceniť historický význam filozofických systémov predmetného obdobia.

Aktualizoval(a): Gabriel Székely, 18.04.2022