Language Selection mobile
Top Menu

VEGA

Projekty priradené k odboru učiteľstvo a pedagogické vedy.

 

Aktuálne riešené projekty

 

2025 – 2028

1/0469/24

Učenie sa v súvislostiach v matematickej edukácii - výskum možností integrácie doménových a prierezových gramotností v kontexte kurikulárnej transformácie

Vedúci projektu: doc. RNDr. Iveta Scholtzová, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: doc. Mgr. Marek Mokriš, PhD., RNDr. Jana Hnatová, PhD., PaedDr. Edita Šimčíková, PhD., doc. RNDr. Alena Prídavková, PhD., Mgr. Jakub Lipták, PhD., Mgr. Anna Vašutová, PhD., Mgr. Juraj Kresila, PhD., PaedDr. Anna Derevjaniková, PhD., Mgr. Iveta Polák Čuchtová, PhD., Mgr. Dis. art. Dominika Kušnírová, PhD., doc. PaedDr. Martin Klimovič, PhD., Mgr. Blanka Tomková, PhD.

Anotácia: Jedným z aspektov vzdelávania pre 21. storočie by malo byť aj otváranie nových príležitostí na poznávanie. V rámci matematickej edukácie by takouto príležitosťou mohol byť koncept učenia sa v súvislostiach. Novokoncipovaný a postupne do pedagogickej praxe uvádzaný Štátny vzdelávací program pre základné vzdelávanie poskytuje východiskovú bázu pre integráciu doménových a prierezových gramotností. Výsledkom výskumu bude identifikácia komplexných podkladov pre učenie sa v súvislostiach v rámci matematickej edukácie v primárnom vzdelávaní, resp. v 1. a 2. cykle základného vzdelávania.

 

2025 – 2028

1/0163/25

Systémové riešenie úrovne digitálnych kompetencií v univerzitnom priestore v súlade so štandardami EÚ

Vedúci projektu: prof. Ing. Jana Burgerová, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: Mgr. Vladimír Piskura, PhD., doc. RNDr. Iveta Scholtzová, PhD., doc. PaedDr. Alica Petrasová, PhD., doc. Mgr. Marek Mokriš, PhD., prof. PaedDr. Jozef Liba, PhD., Mgr. Hedviga Hafičová, PhD., prof. PaedDr. Ivana Cimermanová, PhD., doc. RNDr. Renáta Bernátová, PhD., Mgr. Miroslava Cimermanová

Anotácia: Vyhláška č. 1/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov jednoznačne uvádza potrebu rozvoja digitálnych kompetencií učiteľov, resp. budúcich učiteľov. Korešponduje so štandardami ESG 2015 pretavenými do štandardov SAAVŠ SR, ktoré sú v súčasnosti východiskom pre priestor vysokoškolského vzdelávania. Potreba zmapovať, skúmať, analyzovať, identifikovať úroveň digitálnych zručností študentov PU a zvýšiť kvalitu digitálnej gramotnosti ako kľúčového faktora formovania profesijnej budúcnosti budúceho učiteľa je cieľom predloženého projektu. Cieľom analýzy je skladba učiteľských študijných programov z hľadiska jednotiek saturujúcich digitálne kompetencie s určením determinantov, ktoré na ich dosiahnutie, resp. rozvoj vplývajú. V nadväznosti na analýzu je výskumný zámer orientovaný na experimentálnu verifikáciu účinnosti programov eliminujúcich pretrvávajúcu nedostatočnú digitálnu kompetenciu.

 

2025 – 2028

1/0468/25

Procesy myslenia v matematike: špecifikácia indikátorov rozvoja matematických kompetencií učiteľov v primárnom vzdelávaní

Vedúci projektu: doc. RNDr. Alena Prídavková, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: Mgr. Blanka Tomková, PhD., prof. PhDr. Iveta Kovalčíková, PhD., Mgr. Anna Vašutová, PhD., Mgr. Jakub Lipták, PhD., RNDr. Jana Hnatová, PhD.

Anotácia: Skúmanie riešiteľských postupov aplikovaných v procese riešenia problémových úloh z elementárnej matematiky poskytuje poznatky o myšlienkových procesoch a schopnostiach riešiteľa. Kľúčovými kompetenciami v matematike sú schopnosť komunikovať o použitých postupoch, argumentovať a komparovať rôzne prístupy. Zámerom projektu je analyticky skúmať riešiteľské stratégie vybraných typov úloh elementárnej matematiky z pohľadu uplatňovaných procesov myslenia u budúcich učiteľov primárneho vzdelávania. Analýza bude orientovaná na identifikáciu stratégií a typov reprezentácií z pohľadu úrovne abstrakcie, využitých v procese riešenia úloh. Na základe výstupov analýzy budú špecifikované indikátory rozvoja matematických kompetencií učiteľov v primárnom vzdelávaní. Výsledky projektu môžu tvoriť platformu pre vývoj stimulačných programov rozvoja matematických kompetencií učiteľov a ich schopnosti učiť matematiku efektívnejšie.

 

2024 - 2027

1/0469/24

Lingvistický kognitívny model vyučovania slovenského jazyka

Vedúci projektu: prof. PaedDr. Ľudmila Liptáková, CSc.

Spoluriešitelia na PF PU: doc. PaedDr. Martin Klimovič, PhD., Mgr. Eva Gogová, PhD., Mgr. Nataša Bazyláková (D)

Anotácia: Projekt má charakter cieľovo orientovaného základného lingvistického výskumu z oblasti aplikovanej lingvistiky a jej podoblasti edukačnej lingvistiky. Cieľom projektu je vypracovať aktualizovaný lingvistický kognitívny model vyučovania slovenského jazyka v základnom vzdelávaní. Ide o vytvorenie modifikovanej podoby aktuálnej lingvistickej teórie, ktorá zodpovedá súčasným potrebám edukácie slovenského jazyka v základnom vzdelávaní. Výskum má teoretický charakter a bude uplatňovať komplex vedeckých činností. Kvalitatívnou obsahovou analýzou lingvistických výskumov vo vzťahu k jazykovo-komunikačnému rozvíjaniu dieťaťa sa identifikujú významové kategórie a kritériá didaktickej transformácie lingvistického poznania. Výsledky analýzy budú následne usúvzťažnené do lingvodidaktického systému ako edukačne podmienenej modifikácie východiskovej lingvistickej teórie.

 

2024 - 2026

1/0408/24

Kognitívne aspekty textovo-obrazových naratívov v predprimárnej a primárnej edukácii

Vedúci projektu: Mgr. Iveta Gal Drzewiecka, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: Mgr. Dávid Dziak, PhD., doc. Mgr. Radoslav Rusňák, PhD., PhDr. Alexandra Brestovičová, PhD., Mgr. Slavomír Capek, PhD., Mgr. Patrícia Dziaková

Anotácia: Textovo-obrazové naratívy, resp. obrazové knihy (tzv. picturebooks) predstavujú relatívne nový, ale významný segment detskej literatúry, ktorý nachádza svoje využitie aj v edukačnom prostredí. Zámerom projektu je preskúmať ich kognitívny a edukačný potenciál a v nadväznosti na to vytvoriť teoretickú platformu pre ich cielené a efektívne využívanie v predškolskej a elementárnej edukácii. Výskum sa sústredí na mentálne procesy zapojené do recepčného spracovania textovo-obrazových naratívov deťmi predškolského a mladšieho školského veku, pričom sleduje podmienky ich kognitívneho pôsobenia na strane semiotickej a naratívnej štruktúry obrazovej knihy i na strane jej modelového a empirického čitateľa. Výstupy projektu smerujú k objasneniu procesov a výsledkov detskej recepcie, porozumenia a interpretácie textovo-obrazových naratívov, opísaniu možností stimulácie kognitívnych schopností dieťaťa prostredníctvom obrazových kníh, rovnako aj k riešeniu didakticko-metodologických otázok ich edukačného využitia.

 

2024 - 2026

1/0164/24

Podoby spolupráce materskej školy a rodiny dieťaťa z rómskej komunity z perspektívy pedagogických zamestnancov materských škôl a rodičov

Vedúci projektu: doc. PhDr. Ivana Pirohová, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: PaedDr. Monika Miňová, PhD., prof. PhDr. Ľudmila Belásová, PhD., PaedDr. Janka Ferencová, PhD., PaedDr. Erika Novotná, PhD., Mgr. Martina Rímska, PhD.

Anotácia: Deti a ich rodičia z rómskych komunít sú konfrontovaní so súborom presvedčení, názorov pedagogických zamestnancov materskej školy, rodičov a detí strednej vrstvy, ktoré môžu byť iné ako ich vlastné. Sú nositeľmi odlišnej kultúry, v rámci ktorej môžeme identifikovať mnohé prvky tzv. kultúry chudoby Spolupráca materskej školy a rodiny z rómskej komunity je nástrojom edukácie detí, ale aj dospelých. Zámerom projektu je rozšíriť a prehĺbiť vedecké poznanie o spolupráci materských škôl a rodín detí z rómskych komunít na základe odkrytia a interpretácie skúsenosti a predstáv o spolupráci pedagogických zamestnancov materských škôl a rodičov detí. Zámerom projektu je tiež odhaliť a pochopiť prístup rodičov detí z rómskych komunít k spolupráci s materskou školou z perspektívy rómskej kultúry s prvkami kultúry chudoby.

 

2023 - 2026

1/01142/23

Možnosti inkluzívnej edukácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

Vedúci projektu: doc. PhDr. Viera Šilonová, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: prof. PaedDr. Vladimír Klein, PhD., doc. PaedDr. Bibiána Hlebová, PhD., Mgr.. Jana Kožárová, PhD., Mgr. Patrícia Mirdaliková, PhD., Mgr. Ivana Trellová, PhD., BCBA., Mgr. Barbora Balogová (D), Mgr. Dominika Karabašová (D)

Anotácia: Predložený projekt je reakciou na výsledky predchádzajúcich výskumov, z ktorých vyplynula potreba konceptualizácie a sofistikácie pojmov inkluzívna edukácia a inkluzívna diagnostika v kontexte následnej stimulácie vývinu detí materských škôl a žiakov základných škôl vrátane žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Autori budú realizovať longitudinálny výskum, ktorý bude nadväzovať na úspešne realizované projekty VEGA, KEGA a na národné inkluzívne projekty implementované v prostredí materských a základných škôl v Slovenskej republike v období od roku 2015 až po súčasnosť, kde sa bude zameriavať na edukačnú trajektóriu detí, ktoré boli zahrnuté do spomínaných projektov. Výskumné zistenia majú ambíciu prispieť ku skvalitneniu inkluzívnej edukácie, inkluzívnej diagnostiky a evalvácie úrovne inkluzivity škôl prostredníctvom podporných inkluzívnych tímov, ktoré sú v súlade s konceptom inkluzívneho vzdelávania a pôsobia v prostredí bežných škôl a aj v súlade s aktuálnou školskou legislatívou.

 

2023 - 2025

1/0410/23

Interdisciplinárny a viacparadigmatický prístup k opisu slovenských kompozít

Vedúci projektu: doc. Mgr. Katarína Vužňáková, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: PhDr. Alexandra Brestovičová, PhD., PaedDr. Matej Slováček., Mgr. Zuzana Mikušová (D)

Anotácia: Projekt nadväzuje na tradíciu slovotvorného výskumu na Slovensku, konkrétne na výskum kompozít, a výskum osvojovania si tvorenia slov. Jeho cieľom je štruktúrny, kognitívny a ontogenetický opis kompozít v slovenčine. Východiskom bude štrukturalistická analýza jazyka a lexikografické zachytenie kompozít. Paradigma štrukturalizmu však ponúka iba jeden z možných opisov jazyka. Opis systémového tvorenia zložených slov bude základom pre deskripciu a explanáciu slovotvornej motivácie v slovenčine z pohľadu kognitívnych prístupov k jazyku a z aspektu ontogenézy reči. Skúmanie vzťahu kognície a jazyka sa bude realizovať prostredníctvom analýzy slovotvorných a lexikálnych významov slovotvorne motivovaných lexikálnych jednotiek a slovotvorných kategórií. Jazykový obraz sveta v kompozitách slovenčiny sa bude porovnávať s formujúcim sa jazykovým obrazom sveta po slovensky hovoriaceho dieťaťa, a to na základe pozorovania produkcie a recepcie kompozít v predškolskom veku v dospelosti.

 

Úspešne ukončené projekty

2022 - 2024

1/0162/22

Pohybové kompetencie žiakov v kontexte primárneho vzdelávania – determinanty a možnosti stimulácie

Vedúci projektu: doc. PaedDr. Ingrid Ružbarská, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: Mgr. Daniela Leütterová, PhD., Mgr. Katarína Štetinová, DiS. art.

Anotácia: V súčasnosti je zaznamenávaný globálny apel smerom ku zvýšeniu kvality telesnej a športovej výchovy ako kľúčového faktora formovania celoživotných pohybových kompetencií a pozitívnej trajektórie životného štýlu žiaka. Cieľom projektu je na základe viacrozmernej analýzy verifikovať štrukturálny model pohybových kompetencií, definovať determinanty, ako aj ich interakciu v populácii žiakov primárneho vzdelávania. Objasniť, ako sa jednotlivé determinanty premietajú do procesu motorického učenia sa žiakov a sú manifestované v jeho efektoch. V nadväznosti na uvedenú analýzu je výskumný zámer orientovaný taktiež na experimentálnu verifikáciu účinnosti pohybovo-edukačného modelu stimulácie, resp. korekcie pohybových kompetencií mladších školákov. Predkladaný projekt tak reaguje na vedecko-výskumný dopyt po expertíze edukačnej praxe v rozvoji pohybových kompetencií, ako aj potrebu etablovania ich diagnostikovania v podmienkach školskej praxe.

 

2022 - 2024

1/0280/22

Identifikácia psychosociálnych faktorov inkluzívneho prostredia pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v období školskej dochádzky

Vedúci projektu: Mgr. Jarmila Žolnová, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: doc. Mgr. Tatiana Dubayová, PhD., Mgr.Jana Kožárová, PhD., doc. PaedDr. Bibiána Hlebová, PhD., doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., PaedDr. Lucia Mikurčíková, Ph.D., BCBA, Mgr. Hedviga hafičová, PhD., Mgr. Patrícia Mirdaliková, PhD., Mgr. Ľuboš Lukáč, Mgr. Barbora Kivaderová

Anotácia: Projekt sa zaoberá analýzou školského prostredia v období školskej dochádzky v kontexte senzibility aktérov edukačného prostredia na inkluzívnu podporu. Cieľom je identifikovať faktory inkluzívneho školského prostredia, analyzovať ich dôležitosť pre hodnotenie indexu inklúzie danej školy a argumentačne prispieť pri vytváraní efektívnej systémovej podpory pedagógov, podporného tímu, žiakov, ktorá môže byť implementovaná do modelu inkluzívnej školy. Výsledkom projektu je vytvorenie modelu vybraných psychosociálnych faktorov ako na strane pedagogických zamestnancov (miera vyhorenia, spokojnosť so štýlom riadenia školy, postoj k imklúzii) a žiakov (spokojnosť so sociálnou oporou, vnímanie klímy triedy, osobnostné charakteristiky, mentálna vulnerabila), tak na strane hodnotenia školy (index inklúzie, organizačná klíma školy), ktorého úlohou je vysvetliť ich vzájomnú interakciu a ich vzťah k závislej premennej – indexu inklúzie. Model bude mať, z hľadisla vytvárania inkluzívneho prostredia aj predikčnú hodnotu.

 

2021 - 2023

1/0195/21

Opodstatnenie zavádzania písma Comenia Script v edukačnej praxi primárneho stupňa

Vedúci projektu: prof. PhDr. Ľudmila Belásová, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: prof. PaedDr. Mária Podhájecká, CSc., PhDr. Monika Bobáková, PhD., Mgr. Vladimír Fedorko, PhD., PaedDr. Monika Miňová, PhD., PaedDr. Erika Novotná, PhD.

Anotácia: Osvojovanie si písma ako dôležitého nástroja komunikácie je nevyhnutnou súčasťou procesu utvárania a rozvíjania elementárnej gramotnosti. Kým v edukačnej praxi primárneho stupňa na Slovensku sú stále preferované normalizované tvary písanej latinky, v Českej republike sa od roku 2012 využíva aj alternatívny druh písma s názvom Comenia Script. Zjednodušené, moderné, nespojité písmo nachádza svojich aplikantov aj na Slovensku, čo je dôvodom na spracovanie uvedenej problematiky do komplexnejšej podoby, ktorá v súčasnosti na Slovensku absentuje. Cieľom predkladaného projektu je získanie uceleného pohľadu na aktuálne zmeny v oblasti elementárneho písania a vyjadrenie odborného, argumentačne zdôvodneného stanoviska k prebiehajúcim zmenám na základe dôslednej komparatívnej analýzy písanej latinky a písma Comenia Script. Zámerom riešiteľov je zároveň provnanie konkrétnych písomných prejavov žiakov píšucich oboma uvedenými typmi písma z hľadiska vybraných (porovnateľných) kvalitatívnych znakov písma.

 

2021 - 2023

1/0061/21

Procedurálne jazykové znalosti dieťaťa o porozumení textu

Vedúci projektu: prof. PaedDr. Ľudmila Liptáková, CSc.

Spoluriešitelia na PF PU: doc. Mgr. Katarína Vužňáková Katarína, PhD., doc. PaedDr. Martin Klimovič, PhD., Mgr. Dávid Dziak, PhD., Mgr. Eva Gogová, PhD., Mgr. Marta Kopčíková, PhD., Mgr. Juraj Lukáč, PhD., Mgr. Tatiana Hrušovská

Anotácia: Projekt má charakter cieľovo orientovaného základného lingvistického výskumu s uplatnením transdisciplinárneho prístupu. Cieľom projektu je realizovať empirický výskum procedurálnych znalostí dieťaťa mladšieho školského veku o procesoch porozumenia textu. Zámerom riešiteľov je rozšíriť doterajšie poznanie o implicitných jazykových znalostiach dieťaťa a prispieť k formovaniu vedeckej teórie o efektívnych postupoch pri rozvíjaní procesov porozumenia textu v mladšom školskom veku. Teoretickým východiskom výskumu sú modely porozumenia textu a teórie inferencií. Výskum nadväzuje na relevantné zistenia vývinovej psycholingvistiky, kognitívnej a aplikovanej lingvistiky. Výskumný postup je založený na kvalitatívnej metodológii. Vychádzajúc z dvoch základných typov inferencií (automatické a kontrolované inferencie) budú pri zbere dát využité tak online metódy (elicitačné techniky), ako aj offline metódy (paper-and-pencil-task). Získané dáta sa budú spracúvať a vyhodnocovať metódou kvalitatívnej obsahovej analýzy.

 

2020 - 2023

1/0631/20

Matematika v primárnom vzdelávaní – analýza v medzinárodnom kontexte a identifikácia kategórií determinujúcich kvalitné matematické vzdelávanie na úrovni ISCED 1

Vedúci projektu: doc. RNDr. Iveta Scholtzová, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: doc. RNDr. Alena Prídavková, PhD., RNDr. Jana Hnatová, PhD., Mgr. Marek Mokriš, PhD., PaedDr. Edita Šimčíková, PhD., Mgr. Blanka Tomková, PhD., Mgr. Anna Vašutová, PhD., Mgr. Jakub Lipták

Anotácia: Výsledky slovenských žiakov v medzinárodných meraniach TIMSS (Trends in Mathematics and Science Study) z rokov 2007, 2011a 2015 ukazujú priemerné až podpriemerné výkony v matematike v porovnaní s priemerom krajín OECD i priemerom krajín Európskej únie. V projekte bude analyzované matematické vzdelávanie na úrovni ISCED 1 v troch rovinách: v štátoch, ktoré dosahujú v meraniach TIMSS najlepšie výsledky v dlhodobom horizonte; v štátoch, ktoré v meraniach TIMSS dosiahli najvýraznejšie pozitívne trendy výkonu; v štátoch stredoeurópskeho priestoru susediacich so Slovenskou republikou. Výsledkom analýzy bude identifikácia kategórií matematického vzdelávania, ktoré sú signifikantné pre uspokojivé výsledky žiakov v matematike. Spracovaná bude relevantná údajová základňa pre skvalitnenie matematického vzdelávania na úrovni ISCED 1 v Slovenskej republike.

 

2020 - 2022

1/0254/20

SMARTS – slovenská adaptácia a pilotné overovanie programu na stimuláciu exekutívnych funkcií a metakognitívnych schopností žiakov so zníženým školským výkonom

Vedúci projektu: prof. PhDr. Iveta Kovalčíková, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: PhDr. Nikoleta Izdenczyová, PhD., Mgr. Ivana Runčáková

Anotácia: Zámerom projektu je, vychádzajúc zo súčasných poznatkov kognitívnych vied, (1) skúmať vzťah konceptu metakognícia ku príbuzným konceptom ako sú exekutívne fungovanie (EF) a sebaregulácia. EF je v odbornej literatúre spájané s diskurzom v neuropsychológii, metakognícia a sebaregulácia je asociovaná s edukačnými vedami. Konceptuálne vymedzenie a skúmanie prienikov behaviorálnych manifestácií uvedených fenoménov prispejú k ďalšiemu poznaniu diagnostiky a stimulácie kognície a metakognície v edukačných kontextoch; (2) preložiť, adaptovať a pilotne overiť metakognitívne kurikulum SMARTS, analyzovať, do akej miery dokáže metakognitívna stimulácia zlepšiť kvalitu exekutívneho fungovania žiaka a sprostredkovane aj ďalšie, najmä výkonové, charakteristiky; (3) pripraviť diseminačný seminár pre učiteľov, zameraný na metodické návody pre plnenie jedného z cieľov inovovaného ŠVP – rozvíjať schopnosti žiakov vedieť a chcieť sa učiť; posilňovať sebadôveru žiakov v riešení problémov, ktoré sú spojené s učením sa.

 

2019 - 2022

1/0522/19

Tvorba inkluzívneho prostredia v materskej škole a inkluzívne prístupy v diagnostike a v stimulácii vývinu sociálne znevýhodnených detí

Vedúci projektu: doc. PhDr. Viera Šilonová, PhD.

Spoluriešiteľ na PF PU: prof. PaedDr. Vladimír Klein, PhD.

Anotácia: Školský systém na Slovensku v súčasnosti rieši naliehavé otázky integrácie a inklúzie. Školy nenavštevujú rovnakí žiaci, ich skladba je rôznorodá podľa regiónov, etnika, jazyka, špecifických vzdelávacích potrieb. Povinnosťou školy je poskytnúť všetkým bez rozdielu kvalitnú edukáciu, čo je náročné. Jedným z inkluzívnych prístupov je stimulácia detí na základe diagnostiky. Cieľom projektu je overiť účinnosť stimulačného programu pre sociálne znevýhodnené deti predškolského veku, vytvoriť a overiť nástroj pre evalváciu materských škôl v oblasti inklúzie a prostredníctvom neho zistiť mieru inkluzívneho smerovania materských škôl vo vybraných krajoch. Identifikácia možných problémov prostredníctvom depistážneho skríningového vyšetrenia a následná stimulácia týchto detí v poslednom ročníku materskej školy napomôže k optimalizácii ich prípravy k zaškoleniu a tak zníži riziko odkladu povinnej školskej dochádzky.

 

2019 - 2021

1/0122/19

Somatická a motorická charakteristika detí mladšieho školského veku a ich vývojové trendy so zvláštnym zameraním na deti z marginalizovaných rómskych komunít

Vedúci projektu: doc. PaedDr. Ingrid Ružbarská, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: doc. PaedDr. Ján Kancír, PhD.

Anotácia: Otázky životných podmienok, spoločenského postavenia, zdravia, vzdelávania časti rómskej populácie na Slovensku sa v posledných rokoch prezentujú ako závažný spoločenský problém, Zámerom nášho projektu je prispieť k aktualizácii a k rozšíreniu doterajších empirických a vedeckých poznatkov o základných socio-bio-fyziologických charakteristikách a odlišnostiach vo vývine rómskych detí mladšieho školského veku, ktoré nepriamo odrážajú úroveň zdravia. Cieľom projektu je zistiť súčasný stav somatického vývinu a motorickej výkonnosti detí mladšieho školského veku z marginalizovaných rómskych komunít - MRK ale aj majoritnej populácie pomocou antropometrických metód a aplikáciou štandardizovaného Eurofit testu. Za účelom zistenia vývojového trendu motorickej výkonnosti u rómskych detí porovnať s údajmi výskumu Horvátha (2001). Tiež komparovať výsledky namerané na deťoch mladšieho školského veku majoritnej populácie s výsledkami rozsiahleho výskumu Tureka (1999). Podobný výskum sa doposiaľ na Slovensku nerealizoval.

 

2019 - 2021

1/0684/19

Evalvácia behaviorálnych intervencií v edukácii detí a žiakov s poruchami autistického spektra a inými vývinovými poruchami

Vedúci projektu: PaedDr. Lucia Mikurčíková, Ph.D., BCBA

Spoluriešitelia na PF PU: doc. PaedDr. Bibiána Hlebová, PhD., zástupca vedúceho projektu, prof. PhDr. Mária Podhájecká, PhD., Mgr. Jana Kožárová, PhD., Mgr. Jarmila Žolnová, Ph.D., Mgr. Ivana Trellová, BCBA, Mgr. Patrícia Kundrátová, Mgr. Patrícia Mirdaliková

Anotácia: Projekt sa zaoberá evalváciou behaviorálnych intervencií vychádzajúcich z aplikovanej behaviorálnej analýzy pri rozvoji komunikačných a sociálnych kompetencií detí a žiakov s poruchami autistického spektra a inými vývinovými poruchami, ktorých narušenie signifikantne interferuje do priebehu edukácie a je jedným z etiologických determinantov ich problémového správania. Cieľom projektu je na základe analýzy a verifikácie vplyvu behaviorálnych intervencií v špeciálnej edukácii vytvoriť behaviorálne stimulačné nástroje na rozvoj komunikačných a sociálnych zručností a funkčné behaviorálne nástroje na eliminovanie prejavov problémového správania detí a žiakov s poruchami autistického spektra a inými vývinovými poruchami v zmysle ich využitia v špeciálnopedagogickej praxi a inkluzívnej edukácii. Vzhľadom na novosť témy výstupom projektu bude návrh funkčných behaviorálnych nástrojov v oblasti edukácie vychádzajúci z inovatívnych trendov v kontexte špeciálnopedagogickej teórie a praxe na Slovensku.

 

2018 - 2020

1/0185/18

Výchova k zdraviu rómskych žiakov v primárnej edukácii

Vedúci projektu: prof. PaedDr. Jozef Liba, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: doc. RNDr. Renáta Bernátová, PhD., zástupca vedúceho projektu, doc. PaedDr. Iveta Šebeňová, PhD., Mgr. Martina Adamkovičová, PhD., Mgr. Hedviga Hafičová, PhD., Mgr. Silvia Bratková

Anotácia: Zdravie ako určujúci predpoklad rozvíjania a stabilizácie kognitívnych, komunikačných, motorických a sociointerakčných schopností rómskych detí (žiakov) vyžaduje cieľavedomú a integrovanú edukačnú stratégiu realizovanú ako výchova k zdraviu. V intenciách uvedeného je závažným problémom zdravotný stav a sociálna patológia rómskych detí (žiakov). Ide o to, že zdravotný stav a zdravotné správanie Rómov dokumentuje nedostatočnú informovanosť, poznanie, doceňovanie a tým rešpektovanie zdravotných odporúčaní a zdravotných štandardov. Určujúcim determinantom rezistencie rómskeho etnika vo vzťahu k pozitívnej úprave ich životného štýlu je nastavenie (pôsobenie) rodinnej výchovy. Uvedená skutočnosť dokumentuje rast zodpovednosti školy, ktorá má modifikovať a inovovať uplatňované edukačné prístupy s ambíciou efektivizovať výchovu k zdraviu rómskych žiakov.

 

2018 - 2020

1/0353/18

Implicitné jazykové znalosti dieťaťa mladšieho školského veku

Vedúci projektu: prof. PaedDr. Ľudmila Liptáková, CSc.

Spoluriešitelia na PF PU: doc. Mgr. Katarína Vužňáková, PhD., zástupca vedúcej projektu, doc. PaedDr. Martin Klimovič, PhD., prof. PhDr. Iveta Kovalčíková, PhD., Mgr. Marta Filičková, PhD., Mgr. Eva Gogová, PhD., Mgr. Juraj Kresila, PhD., Mgr. Ivan Ropovik, PhD., Mgr. Dávid Dziak

Anotácia: Projekt má charakter cieľovo orientovaného základného lingvistického výskumu a uplatňuje transdisciplinárny prístup. Cieľom projektu je realizovať výskum vytypovaných okruhov implicitných jazykových znalostí dieťaťa mladšieho školského veku hovoriaceho po slovensky. Projekt nadväzuje na slovenské a zahraničné výskumy vývinovej psycholingvistiky, kognitívnej a aplikovanej lingvistiky a zameriava sa na rozšírenie doterajšieho vedeckého poznania p prvotných, spontánnych predstavách dieťaťa (prekoncepciách) o jazykových pojmoch, vzťahoch a procesoch. Výskumný postup je založený na kvalitatívnej metodológii s využitím zodpovedajúcich výskumných procedúr. Výsledky analýzy a interpretácie získaných empirických dát o implicitných jazykových znalostiach dieťaťa poslúžia jednak vedeckému poznaniu o jazykovom vývine dieťaťa mladšieho školského veku hovoriaceho po slovensky a jednak môžu slúžiť ako konceptuálne východisko pre rozvíjanie explicitných jazykových znalostí zo slovenského jazyka v jazykovom vzdelávaní.

 

2018 - 2020

1/0095/18

Umelecká hodnota, trivialita, brak a gýč v literárnej, výtvarnej a hudobnej tvorbe pre deti a mládež

Vedúci projektu: prof. PhDr. Zuzana Stanislavová, CSc.

Spoluriešitelia na PF PU: Mgr. Iveta Gal Drzewiecka, PhD., zástupca vedúcej projektu, doc. PaedDr. Zuzana Sláviková, PhD., doc. PhDr. Michal Tokár, PhD., Mgr. Danka Lešková, PhD., Mgr. Adela Mitrová, PhD., Mgr. Radoslav Rusňák, PhD., Mgr. Dávid Dziak

Anotácia: Projekt reaguje na situáciu axiologickej rozkolísanosti aktuálnej tvorby pre deti a mládež, ktorá je extrémne náchylná na fenomény triviality, braku a gýča. Táto situácia vyvoláva potrebu presnejšie vymedziť hodnotové kontúry tvorby pre deti a mládež v štruktúre: umelecká kvalita, triviálna tvorba, estetika braku a estetika gýča. V tom zmysle je projekt orientovaný na analýzu súčasnej literárnej, ilustračnej a hudobnej tvorby pre deti a mládež s cieľom formulovať základné charakteristiky jednotlivých rovín hodnotovej štruktúry literatúry (pôvodnej a prekladovej), ilustrácií a hudby pre deti a mládež najmä po roku 1990 a ich funkciu vo vzťahu k mladému adresátovi. Súčasťou výskumu je náčrt vývinových modifikácií hodnotovej štruktúry umeleckej tvorby pre deti a mládež od 19. storočia do roku 1989.

 

2018 - 2020

1/0357/18

Spôsobilosť kriticky myslieť ako determinant individualizácie a diferenciácie výučby

Vedúci projektu: doc. PaedDr. Alica Petrasová, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: PaedDr. Erika Novotná, PhD., Mgr. Jana Kačmárová

Anotácia: Kritické myslenie zaraďujeme do množiny spôsobilostí, ktoré patria medzi kľúčové kompetencie učiteľa. Schopnosť reflexie vlastnej činnosti je zásadnou spôsobilosťou učiteľov. Pedagogická prax študentov pedagogických fakúlt by mala vniesť inovačné prvky do vzdelávacej praxe študentov učiteľstva a mala by byť konštruovaná tak, aby viedla študenta učiť sa zo svojich praktických skúseností jeho vedomou reflexiou. Ukazuje sa, že je potrebný zásadný obrat v cieľoch a procesoch vzdelávania budúcich učiteľov smerom od ich vnímania ako popularizátorov vedy k odborníkom na komplexný sociálny a personálny rozvoj žiaka. Cieľom projektu je identifikovať vzťah medzi spôsobilosťou študenta kriticky myslieť a jeho schopnosťou realizovať individualistickú a diferencovanú výučbu a odborne reflektovať pedagogickú prax. Schopnosť odborne reflektovať prax sa považuje za metakompetenciu zabezpečujúcu dynamický rozvoj profesionála. Bez nej sa študent utieka k intuitívnym postupom zažitým vo vlastnej školskej praxi.

 

2017 - 2019

1/0844/17

Identifikácia kľúčových obsahových aspektov matematickej edukácie v predprimárnom vzdelávaní v medzinárodnom a historickom kontexte

Vedúci projektu: doc. RNDr. Iveta Scholtzová, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: doc. Ing. Jana Burgerová, PhD., doc. RNDr. Alena Prídavková, PhD., Mgr. Juraj Kresila, PhD., PaedDr. Edita Šimčíková, PhD., Mgr. Blanka Tomková, PhD., Mgr. Anna Vašutová, PhD., Mgr. Jakub Lipták

Anotácia: Inovácia Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách (2015) priniesla zásadnú zmenu v obsahovej štruktúre dokumentu a v prístupoch k definovaniu a formulovaniu výkonových štandardov vo vzdelávacej oblasti Matematika a práca s informáciami. Kurikulárna transformácia predprimárneho vzdelávania prináša otvorené otázky smerujúce k charakteru matematickej edukácie v materských školách. Výsledky komparatívneho výskumu, t. j. identifikácia kľúčových obsahových aspektov matematickej edukácie v predprimárnom vzdelávaní v medzinárodnom a historickom kontexte, môžu priniesť nové podnety pre presnejšie kontextuálne ukotvenie domácej tradície predprimárnej edukácie v oblasti matematiky a pre identifikáciu determinantov formujúcich domáci edukačný kontext v širšom hľadisku. Výskumom získané poznatky majú potenciál uplatnenia v domácom odbornom aj legislatívnom diskurze v oblasti predškolskej edukácie v matematike.

 

2016 - 2018

1/0691/16

Experimentálne overovanie vplyvu športovej činnosti na exekutívne a kognitívne fungovanie žiakov s poruchou ADHD

Vedúci projektu: doc. PhDr. Iveta Kovalčíková, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU:  prof. PhDr. Rudolf Horváth, PhD., Mgr. Marta Filičková, PhD., Mgr. Ivan Ropovik, PhD., PhDr. Monika Bobáková, PhD.

Anotácia: Projekt je zameraný na experimentálne overovanie účinnosti intenzívnej športovej /motorickej činnosti na kvalitu exekutívneho a kognitívneho fungovania žiakov mladšieho školského veku s poruchou ADHD. Prostredníctvom administrovania novoštandardizovaných (na slovenskej populácii žiakov) testov exekutívneho a kognitívneho výkonu bude identifikovaný kognitívny profil žiakov s poruchou ADHD, reprezentovaný aktuálnou úrovňou inhibície, kontroly pozornosti, mentálneho tempa, verbálnej fluencie, figurálnej fluencie. Projekt experimentálneho zásahu bude spočívať v aplikácii sixballu, nového druhu kontaktného športu, pilotne realizovaného na vybraných slovenských základných školách. Cieľom experimentu bude overiť vplyv krátkodobej intenzívnej športovej činnosti na deficitné exekutívne a kognitívne funkcie žiakov s ADHD a sledovať variabilitu dlhodobého transferu potencionálnych zmien vo vyššej kognícii u vzorky žiakov. Následne budú formulované odporúčania pre edukačnú činnosť so žiakmi s poruchou ADHD.

 

2016 - 2018

1/0517/16

Pôvodná mediálna dráma pre deti a mládež

Vedúci projektu: Mgr. Adela Mitrová, PhD.

Anotácia: Podstatou vedeckého projektu je základný výskum vývinových tendencií pôvodnej mediálnej drámy. Výskum bude zameraný na pôvodné rozhlasové hry pre deti a mládež,  ktoré sú výsledkom umeleckej tvorby verejnoprávnych masmédií Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie (v súčasnosti RTVS). Výstupom projektu bude monografická publikácia mapujúca pôvodnú mediálnu drámu pre deti a mládež na Slovensku.  

 

2015 - 2017

1/0233/15

Svetová literatúra pre deti a mládež v slovenskom preklade po roku 1990

Vedúci projektu: prof. PhDr. Zuzana Stanislavová, CSc.

Spoluriešitelia na PF PU: Mgr. Radoslav Rusňák, PhD., zástupca vedúcej projektu, Mgr. Adela Mitrová, PhD., Mgr. Danka Lešková, PhD., Mgr. Iveta Gal Drzewiecka, PhD., PaedDr. Mária Kuderjavá

Anotácia: Projekt je zameraný na výskum prekladov literatúry pre deti a mládež z inonárodných kontextov do slovenčiny po roku 1990. Bezprostredne nadväzuje na výskum prekladov publikovaných v rokoch 1960 – 1989, realizovaný v rámci projektu VEGA v rokoch 2012 – 2014; tento výskum zmapoval trendy v oblasti žánrov, poetiky a hodnôt prekladov v troch vymedzených desaťročiach a ich korešpondenciu s domácim kontextom. Riešitelia teraz zo žánrového, tematického a hodnotového hľadiska analyzujú textovo-ilustračný rozmer prekladovej literatúry pre deti a mládež vydanej po roku 1990. Výsledky analýzy odkryjú trendy v oblasti vydavateľskej praxe posledného štvrťstoročia, mieru a smer podnetnosti kontextu prekladovej literatúry pre kontext pôvodnej tvorby, aj vzájomnú (in)kompatibilitu oboch kontextov. Projekt nie je zameraný na teóriu prekladu, ale pokračuje v dopĺňaní obrazu vývinu slovenskej literatúry pre deti a mládež po roku 1990 o konfrontáciu s inonárodným vplyvom.

 

2014 - 2016

1/0286/14

Behaviorálne a postojové atribúty sexuality mládeže s ľahkým mentálnym postihnutím v kontexte rizika a prevencie

Vedúci projektu: PaedDr. Stanislava Lištiak Mandzáková, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: doc. PhDr. Ladislav Horňák, PhD., zástupca vedúcej projektu, doc. PaedDr. Bibiána Hlebová, PhD., Mgr. Jana Ďorďovičová-Sopková, Mgr. Anna Semanová

Anotácia: Projekt má charakter základného výskumu behaviorálnych a postojových aspektov sexuality a partnerských vzťahov mládeže s ľahkým mentálnym postihnutím. Zámerom autorského tímu je získať v tejto dimenzii chýbajúce poznatky a identifikovať preventívne zdroje a rezervy z pohľadu pedagogických zamestnancov odborných učilíšť i samotných žiakov s ľahkým mentálnym postihnutím vrátane analýzy súčasného stavu realizácie inštitucionálnej sexuálnej výchovy u tejto cieľovej skupiny. Súčasťou výskumu bude analýza širších politických a sociálnych podmienok, v rámci ktorých sa ich sexuálne správanie a postoje utvárajú. Získanie týchto poznatkov bude na praxeologickej rovine predstavovať fundamentálnu bázu pre vytvorenie štandardov inštitucionálnej sexuálnej výchovy, v teoretickej a empirickej rovine bude výstupom vedecká monografia. Vzhľadom na absenciu prezentovaného výskumného zamerania projekt prinesie nové výsledky v predmetnej oblasti s následnými praktickými pedagogickými aplikáciami.
 

2014 - 2016

1/0246/14

Identifikácia talentov pre šport aplikáciou testovania somatických a motorických predpokladov a metód molekulárnej genetiky

Vedúci projektu: prof. PhDr. Rudolf Horváth, PhD.

Spoluriešitelia na PF PU: Mgr. Marek Nemčík, PhD.

Anotácia: Zameranie výskumného projektu vychádza z potrieb športovej praxe vedecky zobjektivizovať výber talentovanej mládeže pre šport. Pri výbere talentov sa doteraz preferovalo testovanie somatických a motorických predpokladov. Ich úroveň výrazne ovplyvňuje kvalitu športových zručností. Cesta hľadania nových vedeckých prístupov v danej problematike vedie k využívaniu genetických testov, ktoré umožňujú determinovať druh športu, alebo športovej disciplíny, pri ktorej má jednotlivec najväčšiu pravdepodobnosť byť úspešný. Genetická informácia ostáva zachovaná po celý život a prináša informáciu o genetickej dispozícii jedinca už v rannom detstve. Cieľom nášho projektu je zavedenie novej metódy identifikácie talentov pre šport aplikáciou somatických a motorických štandardizovaných testov ako aj genetických testov so zameraním na individuálny šport (triatlon) a tímový šport (hádzaná). Získané výsledky testovania somatických a motorických predpokladov budú komparované s výsledkami získanými metódami molekulárnej genetiky.

 

Zodpovedný za aktualizáciu: doc. PaedDr. Martin KLIMOVIČ, PhD.

Updated by: Patrik Eliaš , 14.07.2025