Language Selection mobile
Top Menu

LICHVÁR Samuel - Acta Patristica, volume 10, issue 20/2019

NOVÁ SOCIÁLNA EDUKÁCIA ČLOVEKA /duchovné, antropologické, filozofické, psychologické a sociálne aspekty terapie, výchovy, vzdelávania a poradenstva dneška/

/ Ján Husár  - Mária Machalová - Tomáš Hangoni - Bohuslav Kuzyšin. Prešov : Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2018, 320 s., ISBN 978-80-555-2126-8 /

(review)

Samuel Lichvár, doctorand, Faculty of Orthodox Theology, University of Presov in Presov, Masarykova 15, 080 01 Presov, Slovakia, samuel.lichvar@smail.unipo.sk, 00421517724729

 

Siedmy ročník medzinárodnej konferencie s názvom Nová sociálna edukácia človeka VII. priniesla množstvo nových odborných informácií z rôznych uhlov pohľadu. Konala sa 6. novembra 2018 na akademickej pôde Prešovskej univerzity v Prešove pod záštitou Pravoslávnej bohosloveckej fakulty. Jedným z výstupov tohto vedeckého podujatia je rovnomenný zborník príspevkov, ktorého editorom boli viacerí autori. Aktuálne príspevky informujú o aktuálnom dianí duchovných, sociálnych, antropologických, filozofických a psychologic­kých terapiách výchovy, vzdelávania a poradenstva v súčasnosti. Publikácia pozostáva z 320 strán a obsahuje 29 príspevkov od 31 autorov, ktorých príspevky sú z rôznych oblastí.

Rodina a škola tvoria základnú inštitúciu, ktorá má najväčší vplyv na rozvoj a výchovu osobnosti jedinca. Je veľmi dôležité aby tieto subjekty medzi sebou navzájom spolupracovali, aby vytvárala efektivitu. Hlavnú úlohu za výchovu svojich detí nesie rodina lebo sa podieľa na utváraniu vzťahu dieťaťa k ľuďom a k spoločnosti. Príkladom sú rodičia a ďalší členovia rodiny, ktorí pomáhajú dotvárať v určitých obdobiach života dieťaťa základné rysy jeho osobnosti. Na vytváranie osobnosti sa tiež podieľa prostredie, v ktorom vyrastá, vrstovníci a ďalší, s ktorými prichádza dieťa do kontaktu.

Škola ako výchovná inštitúcia predstavuje popri rodine najvýznamnejšiu časť sociálneho prostredia, pretože rozširuje sociálny život dieťaťa o spoločenskú dimenziu. Dochádza tu k sociálnemu rozvoju osobnosti prostredníctvom učenia. Škola by mala pomáhať aj k rozvoju sociálnej inteligencie, k nezávislosti konania a myslenia, k rozvíjaniu empatie, tolerancie a viesť ku kooperácii s inými ľuďmi.

Publikácia je tak zaujímavá a podnetná nielen pre svoju odbornosť a aktuálnosť, ale aj pre mnoho prípadov objasňujúcich danú problematiku, prispieva k rozvoji teórie aj praxe mnohých vied a vedných disciplín. Nesmieme zabudnúť na autorov príspevkov, ktorí pôsobia na akademickej pôde, ale aj účastníkom z praxe. Zborník môže byť užitočný taktiež pre študentov a ďalších zainteresovaných záujemcov. 

Všetkým aktívnym účastníkom konferencie a ich organizátorom, bez ktorých by nebolo možné konferenciu usporiadať patrí úprimné poďakovanie.

full text

 

Back on content

Updated by: Pavol Kochan, 10.12.2019